fejl under opstart af PC
Fra : Ib Roland

Dato : 16-11-03 21:27

Under opstart får jeg fejlmeldingen: CMOS/GPNV checksum bad,
efterfulgt af 2-3 bib. Uret går rigtigt, men efter opstart stiller
måneden sig på januar, og årstallet stiller sig på 1980, selv om jeg
har stillet til aktuel dato inden jeg lukkede ned. Jeg har
kontrolleret batteriet på bundkortet, det er på 3V. Har de 2
ovennævnte fænomener mon noget med hinanden at gøre, og hvad kan der
evt. gøres ved problemet? På forhånd tak for evt. forslag og
kommentarer.

M.v.h.
Ib Roland

Fra : Jive

Dato : 17-11-03 08:01

Jeg ville nok prøve at skifte batteriet i første omgang og se om det ikke
kunne hjælpe på problemet. Jeg har også prøvet at få den omtalte
fejlmelding, og efter jeg skiftede batteriet var alt igen normalt. Det lyder
som om du har samme problem som jeg havde, og mit ur gik også rimeligt nok,
men datoen var helt ude i skoven, så prøv det først. Det er da også kun en
lille investering hvis det nu skulle vise sig at være noget andet. Nu
skriver du jo heller ikke lige hvor gammelt dit bundkort er, og om du har
skiftet batteri på den tidligere, men når den skriver "januar 1980" kan jeg
næsten regne ud det ikke er af nyeste dato.

Venlig hilsen

Jesper