postbox/knas
Fra : Claus

Dato : 14-11-03 23:54

Hej.

Jeh har sat courier op efter vejledningen i debianbguiden. Derudover har
jeg installeret postfix.

Fra kontoen i en mailklient kan jeg sende mails, det virker fint. Når
kontoen skal modtage mails kommer der ikke fejlmeddeelser, men der
kommeer heller ikke mails.
dvs. måske kommer der mails til en imap server konto, den beder om
brugernavn og password.

Jeg kan ikke erindre at jeg har sat brugernavn og password i en
imap-konfigurationsfil. Jeg har et brugernavn/password i en courier
database-konfigurationsfil, men det godkender den ikke.

Det er helt sikkert en konfigurationsfejl jeg har lavet et sted. Er der
en der har et hints?

Hilsen Claus

Fra : Dennis Laursen

Dato : 15-11-03 15:51

Hej Claus

Jeg har netop været gennem en del bøvl med postfix og courier, og det
lyder meget som et path problem jeg havde. Prøv engang at telnet'e til
maskinens port 25 - der fik jeg mere speciefikke oplysninger om hvad der
var galt.

mail# telnet localhost 143
Trying 127.0.0.1...
Connected to localhost.
Escape character is '^]'.
* OK Courier-IMAP ready. Copyright 1998-2002 Double Precision, Inc. See
COPYING for distribution information.
. login <user> <pass> <- det skal du skrive
. OK LOGIN Ok.

her fik jeg så at vide, at courier ikke kunne finde mit
Maildir...hvilket også var klart, da den forventede en fuld sti, men fik
en relativ fra databasen...

Håber det kan hjælpe dig - ellers sig til hvad der sker når du telnet'er
ind.

./Dennis

./Dennis

Fra : Claus

Dato : 15-11-03 20:40

Dennis Laursen wrote:
> Hej Claus

hmm, jeg kommet ikke længere end hertil:

clalar@Debian$ su
Password:
Debian:/home/clalar# cd
Debian# telnet localhost 143
Trying 127.0.0.1...
Connected to Debian.
Escape character is '^]'.
* OK Courier-IMAP ready. Copyright 1998-2002 Double Precision, Inc. See
COPYING for distribution information.
login line
login NO Error in IMAP command received by server.

Hilsen Claus

Fra : Dennis Laursen

Dato : 15-11-03 21:36

Claus wrote:
> [...]
> COPYING for distribution information.
> login line
> login NO Error in IMAP command received by server.

du skal huske punktummet foran kommandoen dvs ". login <user> <pass>" :)

../Dennis

Fra : Claus

Dato : 16-11-03 11:52

Dennis Laursen wrote:

> [...]

Connected to Debian.
Escape character is '^]'.
* OK Courier-IMAP ready. Copyright 1998-2002 Double Precision, Inc. See
.. login lone blabla
.. NO Login failed.

Debian# telnet localhosr 143
telnet: could not resolve localhosr/143: Name or service not known
[...]
.. login "<lone> <blabla>"

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-11-03 11:24

Claus skrev i -dk.edb.system.unix:

> . login "<lone> <blabla>"
> . NO Error in IMAP command received by server.

ret til
.. login lone blabla

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / reralistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | fram til motorvejbyggiet blev påbegyndt

Fra : Claus

Dato : 16-11-03 14:21

Ivar Madsen wrote:

[...]

Jeg kikker i øjeblikket på min mx-record, kan det have noget med det at
gøre?

Hilsen Claus

Fra : Dennis Laursen

Dato : 16-11-03 14:51

Claus wrote:
> * OK Courier-IMAP ready. Copyright 1998-2002 Double Precision, Inc. See
> COPYING for distribution information.
> . login lone blabla
> . NO Login failed.

jeg tror vi har brug for nogle conf-filer. Bruger du mysql el. lign? i
så fald må du gerne sende et dump af den databaseopsætning...

./Dennis

Fra : Claus Larsen

Dato : 16-11-03 21:11

Dennis Laursen wrote:

> jeg tror vi har brug for nogle conf-filer. Bruger du mysql el. lign? i
> så fald må du gerne sende et dump af den databaseopsætning...
>
> ./Dennis

##VERSION: $Id: authmysqlrc,v 1.9 2002/01/08 05:01:22 mrsam Exp $
#
# Copyright 2000 Double Precision, Inc. See COPYING for
# distribution information.
#
# Do not alter lines that begin with ##, they are used when upgrading
# this configuration.
#
# authmysqlrc created from authmysqlrc.dist by sysconftool
#
# DO NOT INSTALL THIS FILE with world read permissions. This file
# might contain the MySQL admin password!
#
# Each line in this file must follow the following format:
#
# field[spaces|tabs]value
#
# That is, the name of the field, followed by spaces or tabs, followed by
# field value. Trailing spaces are prohibited.

##NAME: LOCATION:0
#
# The server name, userid, and password used to log in.

MYSQL_SERVER
   localhost
MYSQL_USERNAME
   courier
MYSQL_PASSWORD
    xxxxxxx

##NAME: MYSQL_SOCKET:0
#
# MYSQL_SOCKET can be used with MySQL version 3.22 or later, it
specifies the
# filesystem pipe used for the connection
#
MYSQL_SOCKET      /var//run/mysqld/mysql.sock

##NAME: MYSQL_PORT:0
#
# MYSQL_PORT can be used with MySQL version 3.22 or later to specify a
port to
# connect to.

MYSQL_PORT
   3306

##NAME: MYSQL_OPT:0
#
# Leave MYSQL_OPT as 0, unless you know what you're doing.

MYSQL_OPT
   0

##NAME: MYSQL_DATABASE:0
#
# The name of the MySQL database we will open:

MYSQL_DATABASE
courier

##NAME: MYSQL_USER_TABLE:0
#
# The name of the table containing your user data. See README.authmysqlrc
# for the required fields in this table.

MYSQL_USER_TABLE
users

##NAME: MYSQL_CRYPT_PWFIELD:0
#
# Either MYSQL_CRYPT_PWFIELD or MYSQL_CLEAR_PWFIELD must be defined. Both
# are OK too. crypted passwords go into MYSQL_CRYPT_PWFIELD, cleartext
# passwords go into MYSQL_CLEAR_PWFIELD. Cleartext passwords allow
# CRAM-MD5 authentication to be implemented.

MYSQL_CRYPT_PWFIELD
password

##NAME: MYSQL_CLEAR_PWFIELD:0
#
#
# MYSQL_CLEAR_PWFIELD   clear

##NAME: MYSQL_DEFAULT_DOMAIN:0
#
# If DEFAULT_DOMAIN is defined, and someone tries to log in as 'user',
# we will look up 'user@DEFAULT_DOMAIN' instead.
#
#
DEFAULT_DOMAIN
   kompletkommunikation.dk

##NAME: MYSQL_UID_FIELD:0
#
# Other fields in the mysql table:
#
# MYSQL_UID_FIELD - contains the numerical userid of the account
#
MYSQL_UID_FIELD
   uid

##NAME: MYSQL_GID_FIELD:0
#
# Numerical groupid of the account

MYSQL_GID_FIELD
   gid

##NAME: MYSQL_LOGIN_FIELD:0
#
# The login id, default is id. Basically the query is:
#
# SELECT MYSQL_UID_FIELD, MYSQL_GID_FIELD, ... WHERE id='loginid'
#

MYSQL_LOGIN_FIELD
id

##NAME: MYSQL_HOME_FIELD:0
#

MYSQL_HOME_FIELD
home

##NAME: MYSQL_NAME_FIELD:0
#
# The user's name (optional)

MYSQL_NAME_FIELD
name

##NAME: MYSQL_MAILDIR_FIELD:0
#
# This is an optional field, and can be used to specify an arbitrary
# location of the maildir for the account, which normally defaults to
# $HOME/Maildir (where $HOME is read from MYSQL_HOME_FIELD).
#
# You still need to provide a MYSQL_HOME_FIELD, even if you uncomment this
# out.
#
# MYSQL_MAILDIR_FIELD   maildir

##NAME: MYSQL_QUOTA_FIELD:0
#
# Define MYSQL_QUOTA_FIELD to be the name of the field that can optionally
# specify a maildir quota. See README.maildirquota for more information
#
# MYSQL_QUOTA_FIELD   quota

##NAME: MYSQL_WHERE_CLAUSE:0
#
# This is optional, MYSQL_WHERE_CLAUSE can be basically set to an arbitrary
# fixed string that is appended to the WHERE clause of our query
#
# MYSQL_WHERE_CLAUSE   server='mailhost.example.com'

##NAME: MYSQL_SELECT_CLAUSE:0
#
# (EXPERIMENTAL)
# This is optional, MYSQL_SELECT_CLAUSE can be set when you have a database,
# which is structuraly different from proposed. The fixed string will
# be used to do a SELECT operation on database, which should return fields
# in order specified bellow:
#
# username, cryptpw, uid, gid, clearpw, home, maildir, quota, fullname
#
# Enabling this option causes ignorance of any other field-related
# options, excluding default domain.
#
# There are two variables, which you can use. Substitution will be made
# for them, so you can put entered username (local part) and domain name
# in the right place of your query. These variables are:
#
   $(local_part) and $(domain)
#
# If a $(domain) is empty (not given by the remote user) the default domain
# name is used in its place.
#
# This example is a little bit modified adaptation of vmail-sql
# database scheme:
#
# MYSQL_SELECT_CLAUSE   SELECT popbox.local_part,         \
#
      CONCAT('{MD5}', popbox.password_hash),      \
#
      domain.uid,               \
#
      domain.gid,               \
#
      popbox.clearpw,               \
#
      CONCAT(domain.path, '/', popbox.mbox_name),   \
#
      '',                  \
#
      domain.quota,               \
#
      '',                  \
#
      FROM popbox, domain            \
#
      WHERE popbox.local_part = '$(local_part)'   \
#
      AND popbox.domain_name = '$(domain)'      \
#
      AND popbox.domain_name = domain.domain_name
#
##NAME: MYSQL_CHPASS_CLAUSE:0
#
# (EXPERIMENTAL)
# This is optional, MYSQL_CHPASS_CLAUSE can be set when you have a database,
# which is structuraly different from proposed. The fixed string will
# be used to do an UPDATE operation on database. In other words, it is
# used, when changing password.
#
# There are four variables, which you can use. Substitution will be made
# for them, so you can put entered username (local part) and domain name
# in the right place of your query. There variables are:
#    $(local_part) , $(domain) , $(newpass) , $(newpass_crypt)
#
# If a $(domain) is empty (not given by the remote user) the default domain
# name is used in its place.
# $(newpass) contains plain password
# $(newpass_crypt) contains its crypted form
#
# MYSQL_CHPASS_CLAUSE   UPDATE   popbox
            \
#
      SET   clearpw='$(newpass)',         \
#
         password_hash='$(newpass_crypt)'   \
#
      WHERE   local_part='$(local_part)'      \
#
      AND   domain_name='$(domain)'
#

Fra : Dennis Laursen

Dato : 16-11-03 20:45

Claus Larsen wrote:
> ##VERSION: $Id: authmysqlrc,v 1.9 2002/01/08 05:01:22 mrsam Exp $
[snip]

Det ser jo fint nok ud - hvordan ser din database ud? hvordan er
tabellerne opbygget og hvilke data har du lagt i dem?

../Dennis

Fra : Claus

Dato : 16-11-03 22:46

Dennis Laursen wrote:

> [snip]
>
> Det ser jo fint nok ud - hvordan ser din database ud? hvordan er
> tabellerne opbygget og hvilke data har du lagt i dem?
>
> ./Dennis

Database changed
mysql> status
--------------
mysql Ver 11.16 Distrib 3.23.49, for pc-linux-gnu (i686)

Connection id: 8
Current database: courier
Current user: root@localhost
Current pager: stdout
Using outfile: ''
Server version: 3.23.49-log
Protocol version: 10
Connection: Localhost via UNIX socket
Client characterset: latin1
Server characterset: latin1
UNIX socket: /var/run/mysqld/mysqld.sock
Uptime: 4 hours 49 min 29 sec

Threads: 1 Questions: 28 Slow queries: 0 Opens: 7 Flush tables: 1
Open tabl
es: 1 Queries per second avg: 0.002
--------------

mysql>

Jeg har fuldt debianguiden sådan her:

4.14.3. Opsætning af MySQL

Se Afsnit 4.8.1 for initiel opsætning af MySQL, herunder angivelse af
MySQL root password, som er meget vigtigt!

Vi starter nu med at oprette en MySQL-database med navn 'courier'. Herpå
opretter vi en tabel med navn 'users'. Efter tabellen er oprettet,
oprettes en MySQL-bruger med navn 'courier', som får tildelt rettigheder
til at kunne bruge den nyoprettede 'courier'-database. Slutteligt
indsætter vi brugerdata i tabellen til vores testbruger.

host# mysql -u root -p
mysql> create database courier;
mysql> use courier;
mysql> CREATE TABLE users (id VARCHAR(40) NOT NULL, uid SMALLINT NOT
NULL DEFAULT 1248, gid SMALLINT NOT NULL DEFAULT 1248,
password VARCHAR(20) NOT NULL, home VARCHAR(60) NOT NULL, PRIMARY
KEY (id));
mysql> GRANT ALL PRIVILEGES ON courier.* TO courier@localhost IDENTIFIED
BY 'mypassword';
mysql> INSERT INTO users VALUES
('testbruger@mydomain.org',1248,1248,'somepassword','/home/courier/mydomain.org/testbruger');

Jeg har været lidt forvirret her. F.eks er jeg ikke sikker på forskellen
på " some password" og " mypassword".

Mypassword må være mit login password til mysql. Jeg er ikke med i det her.

Hilsen Claus

Fra : Dennis Laursen

Dato : 17-11-03 08:46

Claus wrote:
> [...]
> NULL DEFAULT 1248, gid SMALLINT NOT NULL DEFAULT 1248,
> password VARCHAR(20) NOT NULL, home VARCHAR(60) NOT NULL, PRIMARY
først og fremmest har du glemt en række til at holde maildir - den
bliver der spurgt efter i din courieropsætning (svjh)

> mysql> INSERT INTO users VALUES
> ('testbruger@mydomain.org',1248,1248,'somepassword','/home/courier/mydomain.org/testbruger');
derefter mangler du at kryptere dit password. Ifølge din opsætningsfil,
har du bedt courier om at lede efter et krypteret password. du kan
cryptere dit password med mysql-funktionen "encrypt" ved f.eks. at skrive
INSERT INTO users VALUES
('testbruger@mydomain.org',1248,1248,encrypt('somepassword'),'/home/courier/mydomain.org/testbruger');

> Jeg har været lidt forvirret her. F.eks er jeg ikke sikker på forskellen
> på " some password" og " mypassword".
>
> Mypassword må være mit login password til mysql. Jeg er ikke med i det her.

hmm...mypassword er vist det password courier skal bruge til at logge på
mysql. somepassword er det password du vil bruge til at logge ind på din
IMAPkonto.

Nu vil jeg ikke sige noget dårligt om det der er skrevet i debianguiden,
da jeg ikke selv har læst den(i hvert tilfælde ikke den del :) men vil
hellere henvise dig til de sites der har hjulpet mig gennem opsætnignen
af min egen mailserver: http://high5.net/howto/

Som Ivar var inde på, har du nok brug for både postfix og courier, for
at kunne modtage mails på din egen server og hente dem via en IMAPkonto,
ellers vil der ikke være nogle mails at hente :) Jeg vil derfor anbefale
dig at installere det hele, efter foreskrifterne. Så burde du have en
virkende mailserver...

En enkelt ting du skal være opmærksom på med ovenstående link, er at
"virtual_mailbox_base = /usr/local/virtual" måske skal være
"virtual_mailbox_base = /". Jeg havde det problem at postfix(eller var
det courier) forventede at skulle sætte virtual_mailbox_base sammen med
maildir-rækken i mysqldatabasen, hvorimod den anden forventede kun at
bruge maildir-rækkens informationer til at finde frem til brugerens
maildir. Min løsning var at sætte "virtual_mailbox_base = /" (den skal
være sat til noget) og så sørge for at der er en fuld sti i
maildir-rækken i mysql :)

./Dennis

Fra : Claus

Dato : 17-11-03 11:56

Dennis Laursen wrote:

> Nu vil jeg ikke sige noget dårligt om det der er skrevet i debianguiden,

Den plejer at være fremragende. Der er en af de kloge fra debianguiden
der har bedt mig kommentere det afsnit og fortælle hvad jeg syner er
forvirrende osv, så noget tyder på at det vil blive skrevet om snart.

Jeg vil læse dine link igennem. Takker for svar.

Hilsen Claus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-11-03 17:39

Claus skrev i -dk.edb.system.unix:

> Der er en af de kloge fra debianguiden
> der har bedt mig kommentere det afsnit og fortælle hvad jeg syner er
> forvirrende osv,

En ting jeg tror der virker forvirende på dig, det er de mange programmer
der skal samarbejde, for at du har en fuldt fungerende mailserver. Jeg vil
forslå dig, at starte med postfix og imap, kun med de bruger der er på
maskinen, når du så har fået dem til at virke, så tilføje mysql, og rette
de andre to til.

Fra : Claus

Dato : 16-11-03 15:51

Ivar Madsen wrote:

Konkret lige nu er det smpt mozilla brokker sig over når der skal
modtages post.

Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal kalde smpt-serveren?

Hilsen Claus

Fra : Dennis Laursen

Dato : 16-11-03 15:02

Claus wrote:
> Konkret lige nu er det smpt mozilla brokker sig over når der skal
> modtages post.

når der skal _modtages_ post? :) du mener vel når der skal sendes? det
er ikke sikkert postfix vil lade dig sende gennem den - det afhænger af
dit setup, men som std. tror jeg den feature er slået fra.

> Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal kalde smpt-serveren?

Normalt skal du sende direkte til din udbyders smtp (f.eks. smtp.mail.dk
hvis du her tdc)

./Dennis

Fra : Claus

Dato : 16-11-03 19:15

Dennis Laursen wrote:

> når der skal _modtages_ post? :) du mener vel når der skal sendes? det
> er ikke sikkert postfix vil lade dig sende gennem den - det afhænger af
> dit setup, men som std. tror jeg den feature er slået fra.

nåja, kontoen vil gerne sende post ud, men den vil ikke modtage post.

Postfix? Den har jeg ikke installeret, jeg har kun courier pakkerne som
beskrevet i debianguiden.

Hvad så med mit Server Name i mozilla. Er det min mxrecord fra
gratisdns? mail.domæne.dk?

Hilsen Claus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-11-03 19:33

> nåja, kontoen vil gerne sende post ud, men den vil ikke modtage post.
> Postfix? Den har jeg ikke installeret, jeg har kun courier pakkerne som
> beskrevet i debianguiden.

Du har sikkert fået instaleret den under install af Debian, prøv i en konsol
at skriv
telnet localhost smtp
og se om der er en server der svare. Uden Postfix (eller en anden SMTP
server (nogen kalder det en MTA) kan du ikke modtage mail, og har ikke så
meget at bruge din imap server til.

> Hvad så med mit Server Name i mozilla. Er det min mxrecord fra
> gratisdns? mail.domæne.dk?

Du trænger vist til at få forbederet din forståelse for hvordan mail
systemmer virker, kort fortalt så sker der følgende

1. Du skriver en mail i din mailklient
2. Din mailklient sender den til en MTA (med SMTP protokolden) det kan være
en på selvsamme maskine, eller på samme lan, eller det kan være en hos den
ISP du kobler op til internettet gennem.
3. MTA'en finder IP nr. på den MTA der husere domænet, og sender til denne.
3.a Mailen kan ved nogle mailsystemopsætninger gå gennem adskillige MTA'er.
4. Modtagerbrugeren får sin mailklient til at hente mailen fra den maskine
der husere domænet, hos mig den maskine jeg arbejder på. Det kan enten være
med POP3 eller IMAP4 protokolderne.

Du skal alså have en MTA for at du kan modtage mail, som du så kan hente med
din IMAP.
Du kan så sætte din mailklient til at sende til din egen MTA, eller til din
ISP's, du kan hvis du vælger din egen, så sætte den til at sende direkte
til modtager, eller at sende den til din ISP's MTA.

Fra : Claus

Dato : 17-11-03 11:53

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> og se om der er en server der svare. Uden Postfix (eller en anden SMTP
> server (nogen kalder det en MTA) kan du ikke modtage mail, og har ikke så

Debian:/home/clalar# telnet localhost smtp
Trying 127.0.0.1...
Connected to Debian.
Escape character is '^]'.
220 Debian ESMTP

Hilsen Claus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-11-03 13:37

Claus <brev@linuxwaves.com> writes:

> Jeg kikker i øjeblikket på min mx-record, kan det have noget med det
> at gøre?

Nej.

--
Jacob - www.bunk.cc
You can make it illegal, but you can't make it unpopular.