skiftende dots i menu?
Fra : "

Dato : 13-11-03 22:15

Jeg har i en menu en række links, hvor der foran skal være en lille dot der
skifter farve når brugeren fører musen henover det pågældende link. Hvordan
gøres det nemmest og mindst ressourcekrævende? Skal jeg have fat i et
javascript og have to .gif filer der skifter?

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-11-03 23:03

<-= KG =-> <-= KG =-> skrev:

> Jeg har i en menu en række links, hvor der foran skal
> være en lille dot der skifter farve når brugeren fører
> musen henover det pågældende link.

Du skal nok bruge en lille grafikfil umiddelbart foran dit
link - se:

http://html-faq.dk/1010.asp

> Hvordan gøres det nemmest og mindst ressourcekrævende?

En prik på 5x5 pixels fylder omkring 80 bytes.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-03 23:23

<-= KG =-> skrev:

>Jeg har i en menu en række links, hvor der foran skal være en lille dot der
>skifter farve når brugeren fører musen henover det pågældende link. Hvordan
>gøres det nemmest og mindst ressourcekrævende?

Om ikke andet kan du lave det som to ens links og så i dit CSS
specificere to forskellige linkpseudoklasser.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-11-03 01:05

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> <a class="prik" href="enfedhjemmeside.html">[prik]</a> <a
> class="normal" href="enfedhjemmeside.html">Info om diverse
> pladder</a>

Her skifter [prik] jo ikke farve ved musen på linket - her skal man
hen over [prik].

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 14-11-03 03:33

"<-= KG =->" <nospam@nomail.com> wrote in message
> [...]
> gøres det nemmest og mindst ressourcekrævende? Skal jeg have fat i et
> javascript og have to .gif filer der skifter?

Det er nok lettest at lave med en gif, og så style det i CSS som en
baggrund:

..prikstyle a:hover{
background-image: url(images/dot_on.gif);
background-repeat: no-repeat;
background-position: 1px 3px;
padding-left:10px;
}

Så skal du bare have padding og background-position til at passe

Ovenstående vil også virke, hvis brugeren har javascript slået fra.

--
Benny

Fra : "

Dato : 14-11-03 22:18

> [...]
> baggrund:
>
> .prikstyle a:hover{
> background-image: url(images/dot_on.gif);

Det fungerer ganske fint mht. placering osv, men desværre har jeg erfaret at
der kommer et timeglas på curseren et splitsekund, når man kører henover et
nyt link i menuen hvilket er lidt generende. Det samme sker for mig på
www.gamespot.com i deres menu i venstre side. Når jeg kører curseren hurtigt
op og ned over deres menulinks i venstre side kommer der et kort øjeblik
timeglas på. Er det kun hos mig det sker?

Fra : Lobais

Dato : 14-11-03 07:39

<nospam@nomail.com> wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> gøres det nemmest og mindst ressourcekrævende? Skal jeg have fat i et
> javascript og have to .gif filer der skifter?

Dette er nok den mest korekte metode:
li {list-style-image: url("roeddot.gif") }
li: {hover list-style-image: url("blaadot.gif") }

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus Marcussen

Dato : 14-11-03 12:42

> [...]
> gøres det nemmest og mindst ressourcekrævende? Skal jeg have fat i et
> javascript og have to .gif filer der skifter?

Prøv evt. at se her: http://e-jensen.homepage.dk/ , vælg "HTML og JavaScript"
og vælg JavaScript "Billede ved mus over link". Det er vel nærmest det du
søger.

Med venlig hilsen
Claus Marcussen

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-11-03 21:42

Claus Marcussen <claus.marcussen.NOSPAM@mail.dk> skrev:

> Prøv evt. at se her: http://e-jensen.homepage.dk/ , vælg
> "HTML og JavaScript" og vælg JavaScript "Billede ved
> mus over link". Det er vel nærmest det du søger.

Typisk løsning med frames hvor man ikke kan give et direkte
link til http://e-jensen.homepage.dk/script/js57.html - men er
i stedet nødt til at komme med en længere forklaring

--
Allan
http://html-faq.dk