Script til at teste om en bestemt process ~
Fra : Karsten

Dato : 13-11-03 13:10

hej

Jeg vil gerne tjekke en bestemt processer kører hver 1 min.
Kan man ikke lave et script som tjekker dette og i tilfælde af den ikke
kører skal den så starte programmet op igen ?
Hvordan skal denne script se ud og er der en venlig sjæl som kan skrive en
url så kan jeg evt. selv lave den. (min kodning er virkelig dårlig)
jeg vil så lave et crontab som */1 * * * * /bibl./script

/Karsten

Fra : Claus Alboege

Dato : 13-11-03 13:31

"Karsten" <*kaa*@astralis*.dk> writes:

> Jeg vil gerne tjekke en bestemt processer kører hver 1 min.
> Kan man ikke lave et script som tjekker dette og i tilfælde af den ikke
> kører skal den så starte programmet op igen ?

Det er da lige en opgave for supervise fra daemontools :)

http://cr.yp.to/daemontools.html

saafremt det program du vil monitorere er skrevet nogenlunde fornuftigt.

http://homepages.tesco.net/~J.deBoynePollard/FGA/unix-daemon-design-mistakes-to-avoid.html

/Claus A

Fra : Karsten

Dato : 14-11-03 08:29

virker dette program også i Redhat ? (undskyld jeg ikke fortalte det)
Jeg har prøvet at installer det men får en fejl om at den ikke kan finde et
bibliotek?
Jeg har installeret min redhat så lille som mulig er det fordi den mangler
noget at den ikke virker ?

Fra : Claus Alboege

Dato : 14-11-03 10:07

"Karsten" <*kaa*@astralis*.dk> writes:

> virker dette program også i Redhat ? (undskyld jeg ikke fortalte det)
> Jeg har prøvet at installer det men får en fejl om at den ikke kan
> finde et bibliotek?

Hvilket?

Hvad er den praecise fejlbesked?

> Jeg har installeret min redhat så lille som mulig er det fordi den
> mangler noget at den ikke virker ?

Det er ikke let at sige, uden flere oplysninger.

/Claus A

Fra : Karsten

Dato : 14-11-03 11:09

Jeg har hentet filen daemontools-0.76.tar.gz når jeg pakker den ud skriver
jeg tar zxvf <filnavnet>

følgende fejl får jeg.
tar: Skipping to next header
tar: Archive containg obsolescent base--64 headers
gzip: stdin: Invalid compressed data --crc error
gzip: stdin: Invalid compressed date --length error
tar: child returned status 1
tar: error exit delayed from previous errors

Det er helt sikker mig som ikke kan finde ud af at pakke filen rigtig ud. :(

Fra : Michael Knudsen

Dato : 14-11-03 11:24

Fra : Karsten

Dato : 14-11-03 11:33

kan det have noget at gøre med at jeg henter det ned på min windows xp
maskine så kopier jeg det over til en mappe på en af vores server som står
og kører intern ftp fra linux maskinen henter jeg den så ?

"Michael Knudsen" <ether@cs.auc.dk> wrote in message
On Fri, 14 Nov 2003, Karsten wrote:
> Jeg har hentet filen daemontools-0.76.tar.gz når jeg pakker den ud skriver
> jeg tar zxvf <filnavnet>

Det ser korrekt ud. Jeg bruger nu aldrig -v, da det sloever enormt, og
man kan alligevel ikke goere noget, hvis det gaar for langsomt.

> følgende fejl får jeg.
[snip fejl]

Det ligner et smadret arkiv. Proev at hente det igen.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 14-11-03 23:55

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-11-03 00:04

Michael Knudsen <ether@cs.auc.dk> writes:

>Nu til moralen: Lad for hulen vaere med at bruge ftp.

Hvad er der nu galt med ftp?

Mvh.
   Klaus.

PS! Alle, der generaliserer, er dumme.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-11-03 16:49

Fra : Kim Emax

Dato : 17-11-03 16:14

Karsten wrote:

> [...]
> skrive en url så kan jeg evt. selv lave den. (min kodning er virkelig
> dårlig) jeg vil så lave et crontab som */1 * * * * /bibl./script

Hvis det stadig ikke kører for dig, så lav et perl script som dette, giv det
eksekveringsrettigheder og installer det i cron som root:

#!/usr/bin/perl
$process = "mysqld"; // eller hele stien

if!(system("ps -aux | grep $process")) {
// start process som du ville på kommandolinien
system("/usr/sbin/mysqld");
// evt. med or die, så din root bruger får en mail, hvis daemonen ikke
startes.
// system("/usr/sbin/mysqld") or die(print "kunne ikke starte mysqld");
}

Scriptet er utestet...

--
Take Care
Kim Emax - master|minds: http://www.masterminds.dk

Fra : Nils

Dato : 29-11-03 14:05

Karsten wrote:
> [...]
> url så kan jeg evt. selv lave den. (min kodning er virkelig dårlig)
> jeg vil så lave et crontab som */1 * * * * /bibl./script

En løsning med inittab og ikke crontab er nok det nemmeste (såfremt du
har adgang til inittabben). Smid en linie ind som:

abc:1235:respawn/path/to/my/bin

nederst i /etc/inittab.

Dette genstarter processen, hvis den dør (se desuden: man inittab)

Nils