STORT SPØRGSMÅL (Undertag ?)
Fra : Jagthytten

Dato : 15-04-01 12:46

Hej Alle.

Jeg har et spørgsmål ang. undertag under teglsten.

Det går ud på, at sidste år bygge jeg et nyt hus til mig selv, og jeg brugte
undertag mrk.
INTERPROFF. og så brugte jeg tryk fjedre af mrk.monofolfjedre, så det ikke
blafre i stormvejr.

Så lyder spørgsmålet, er der nogen der har hørt om at fjedrene arbejder sig
gennem undertaget,
altså laver hul i undertaget, så det bliver utæt. ????

De siger i byggemarkedet det er sket med forskellige mrk. af undertag
forskellige steder, og at man er gået over til noget andet,
i stedet for fjedre. Men har i hørt om sådanne sager ???? OG HVEM SKAL
BETALE FOR DET,
Hvis det sker ??

Mvh. Jagthytten (Per)

Fra : Jean Seeberg

Dato : 18-04-01 18:04

På vores præstegård gik undertaget også i stykker pga det blafrede for
meget, men på denne "gamle" bygn. er spærafstanden jo også større end i dag.
Der var ikke monteret modtryksfjedre fra starten, men efterfølgende
monteret, på arkitektens regning, da det var ham der der havde ansvaret for
byggeriet.
Jeg har ikke været på loftet efter monteringen for 3/4 år siden, for at se
resultatet om det har hjulpet, men kommer det nok inden så længe. Jeg mener
det er en ny type fjedre der er brugt, da selve undertaget også er meget
tyndt.
Ved dig kunne det tyde på, at du ikke har fået spændt undertaget godt og
stramt ud fra starten, eller dine fjedre ikke er lange nok til hele tiden at
holde det i spænd. ??
Jeg har også teglstenstag med undertag, men det er en sej undertag og har
ikke problemer med at det blafre.
Hilsen Jean