flaskevarmer og -koger
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-11-03 23:23

Er her nogen der har erfaringer med apparater til at opvarme
modermælkserstatning, samt apparater til at rense flasker med? Hvad
findes der? Er det lirr eller noget værd? Forestiller mig at en
flaskevarmer er en god ting, især når der skal ofte skal varmes mælk
og man ikke har så mange hænder fri.

-j

--
Akademisk Opgavebank v. 0.9 - public beta!
http://www.akademiskopgavebank.dk/

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 11-11-03 23:46

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> skrev...

> [...]
> findes der? Er det lirr eller noget værd? Forestiller mig at en
> flaskevarmer er en god ting, især når der skal ofte skal varmes mælk

Jeg har kun erfaring med flaskevarmeren. Det var penge ud af vinduet
(men heldigvis ikke vores egne, da det var en gave). Det tager MEGET
længere tid med sådan en tingest end en mikrobølgeovn eksempelvis.
Såmænd også lidt længere tid end et almindeligt vandbad. Så den vil jeg
fraråde.

Christina

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-11-03 01:12

"Christina Puhakka Egholm" <find.adressen@andetsteds.dk> writes:

> [...]
> længere tid med sådan en tingest end en mikrobølgeovn eksempelvis.
> Såmænd også lidt længere tid end et almindeligt vandbad.

Hvor lang tid er den cirka om at opvarme en flske fra køleskab til
drikke-klar temperatur?

-j

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 12-11-03 02:48

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> skrev...

> Hvor lang tid er den cirka om at opvarme en flske fra køleskab til
> drikke-klar temperatur?

Nu er det ved at være en del måneder siden, vi brugte den, men så vidt
jeg husker, var det mellem 7 og 10 minutter. (Sammenholdt med 30
sekunder i mikroen!)

Men altså... Den er da fin nok, hvis man, som allerede nævnt her i
tråden, sætter flasken i og går ud og skifter den lille og den slags,
imens den varmer. For i hvert fald bliver mælken så ikke for varm, hvis
den står længere end nødvendigt. Men jeg vil stadig holde på, at det er
nemmere og billigere at vælge de 30 sekunder i mikroen.

Christina

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-11-03 18:10

> [...]

> Nu er det ved at være en del måneder siden, vi brugte den, men så
> vidt jeg husker, var det mellem 7 og 10 minutter. (Sammenholdt med

Vildt! 7 minutter er jo en evighed klokken bæ om natten med et
skrigende barn på armen. Mit barn (2 måneder) overgik til
modermælkserstatning som "fuldkost" fra i går. Er der lavet
vurderinger af, om den ene frem for den anden form for opvarmning har
betydning for ernæringen? Altså om en mikrobølkeovn fx. kan smadre
vitaminer eller sådan noget?

-j

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 12-11-03 20:03

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> skrev...

> Vildt! 7 minutter er jo en evighed klokken bæ om natten med et
> skrigende barn på armen.

Ja!

> [...]
> vurderinger af, om den ene frem for den anden form for opvarmning har
> betydning for ernæringen? Altså om en mikrobølkeovn fx. kan smadre

Vores sundhedsplejerske og læge sagde dengang, at der ingen problemer
var, og en hurtig søgning på nettet har heller ikke givet alarmerende
resultater. Det eneste, man selvflgelig skal huske, er at ryste flasken
rigtigt godt efter opvarmning, så varmen fordeles ligeligt i al mælken.
Og så skal man først sætte "topstykket" med sutten på efter opvarmning.

Christina

Fra : Søren Mors

Dato : 13-11-03 20:52

Christina Puhakka Egholm wrote:
> [...]
> rigtigt godt efter opvarmning, så varmen fordeles ligeligt i al mælken.
> Og så skal man først sætte "topstykket" med sutten på efter opvarmning.

Jeg har før hørt at selve sutten ikke skal på før efter opvarmningen,
men hvorfor egentligt ikke. Jeg har varmet en del flasker med sut, og
der lader ikke til at være sket noget ved det.

Søren Mors

Fra : Nette

Dato : 11-11-03 23:49

"Janus Sandsgaard" skrev i en meddelelse
> Forestiller mig at en
> flaskevarmer er en god ting, især når der skal ofte skal varmes mælk
> og man ikke har så mange hænder fri.

Jeg mener, det er en hel unødvendig ting.
Har du ikke en elkoger?

Nette

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-11-03 01:11

"Nette" <nettesnetpost(fjerndette)@@hotmail.com> writes:

> Jeg mener, det er en hel unødvendig ting. Har du ikke en elkoger?

Joda, men jeg har tænkt mig at lave en dags-ration mælk og sætte det i
køleren. Når det så skal varmes ville det være rart med en dims, der
kan ramme den rette temperatur uden at jeg skal brige hjernen.

-j

Fra : Nette

Dato : 12-11-03 09:40

> Joda, men jeg har tænkt mig at lave en dags-ration mælk og sætte det i
> køleren. Når det så skal varmes ville det være rart med en dims, der
> kan ramme den rette temperatur uden at jeg skal brige hjernen.

Et par dryp på håndleddet, og du kan hurtigt vurdere om det er for
varmt/koldt. Der skal ikke så meget hjerne til og det kan gøres med een
hånd.

Nette

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-11-03 18:11

> [...]

> Et par dryp på håndleddet, og du kan hurtigt vurdere om det er for
> varmt/koldt. Der skal ikke så meget hjerne til og det kan gøres med

Nej, men så mærker jeg jo, at den er lidt for kold, og så tilbage i
vand-badet og så er den sørme lidt for varm, og så skriger Idun, og så
er klokken 4 og jeg sal op klokken 8:00...

-j

Fra : Nette

Dato : 13-11-03 00:58

> Nej, men så mærker jeg jo, at den er lidt for kold, og så tilbage i
> vand-badet og så er den sørme lidt for varm, og så skriger Idun, og så
> er klokken 4 og jeg sal op klokken 8:00...

*G* Naaa, nu synes jeg du tiltænker nogle problemer, som slet ikke er
problemer i virkeligheden.

Husk på at rigtig mange tidligere og også i dag klarer det alligevel.
Jeg har endnu aldrig oplevet at mangle en flaskevarmer og rigtig mange af
dem jeg kender som har een, de bruger den aldrig.

Nette

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 13-11-03 17:33

"Nette" <nettesnetpost(fjerndette)@@hotmail.com> writes:

> *G* Naaa, nu synes jeg du tiltænker nogle problemer, som slet ikke
> er problemer i virkeligheden.

Det er virkelighed for mig, når Idun skriger!

-j

Fra : Søren Mors

Dato : 12-11-03 15:49

Janus Sandsgaard wrote:

> Joda, men jeg har tænkt mig at lave en dags-ration mælk og sætte det i
> køleren. Når det så skal varmes ville det være rart med en dims, der
> kan ramme den rette temperatur uden at jeg skal brige hjernen.

Man kan hurtigt lære hvor mange sekunder en køleskabskold flaske af
standardstørrelse skal have i mikrobølgeovnen for at nå passende
temperatur. Her er det en fordel med en ovn med digital nedtælling (det
er svært at ramme 27 sekunder på en drejeknap).

Søren Mors

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 13-11-03 16:12

Søren Mors <soerenmors@stofanet.dk> writes:

> [...]
> temperatur. Her er det en fordel med en ovn med digital nedtælling
> (det er svært at ramme 27 sekunder på en drejeknap).

God pointe! Jeg er blevet overbevist om at det er en mikrobølgeovn der
skal til. Tak for svarene, alle!

-j

Fra : Tine Andersen

Dato : 13-11-03 07:57

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> skrev i en meddelelse

> Joda, men jeg har tænkt mig at lave en dags-ration mælk og sætte det i
> køleren. Når det så skal varmes ville det være rart med en dims, der
> kan ramme den rette temperatur uden at jeg skal brige hjernen.

Du sætter lidt vand i elkogeren - lige op over varmelegemet. Så bare flasken
derned, så bliver den varm.

Hvorfor stoppede I med amningen? Med mindre, der var MEGET tungtvejende
grunde, er det stadig langt det letteste. Hvis man synes, det driller med
amningen, er der meget, man kan gøre, hvis man får fat i de rigtige
mennesker. Også selvom man er stoppet og gerne vil have det i gang igen.

Tine

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-11-03 00:13

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> skrev i en meddelelse
> Er her nogen der har erfaringer med apparater til at opvarme
> modermælkserstatning,

Hvis du har tvillinger eller er dagplejemor, er de en velsignelse!
Eller hvis man han det sådan, at "nu sætter vi flasken i kogende vand, og så
skal Pusser lige skiftes, og kilde-kilde og prutte-på-maven og
hov-er-det-PUSSER-der-er-i-spejlet"
- og når man så efter leg og hygge kommer tilbage, er flasken enten for varm
eller for kold, og NU er Pusser altså dødsulten - og så har vi balladen!

En flaskevarmer er idiotsikring.
Hvis man er den velorganiserede, strukturerede type, er det spild af penge.

Hilsen Inger

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-11-03 01:13

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> writes:

> En flaskevarmer er idiotsikring.

Er det noget særligt mærke eller specifikationer, du vil anbefale?

-j

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-11-03 01:45

> Er det noget særligt mærke eller specifikationer, du vil anbefale?

Næh, den eneste, jeg har haft i brug, var lyserød og lyseblå
Bare sørg for, at den er enkel i brug (man slår hjernen fra, når Pusser har
kolik) og nem at gøre ren.

Hilsen Inger

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-11-03 18:11

> [...]

> Næh, den eneste, jeg har haft i brug, var lyserød og lyseblå
> Bare sørg for, at den er enkel i brug (man slår hjernen fra, når

Var den også 7 - 10 minutter om at varme mælken som Christina snakker
om?

-j

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-11-03 18:18

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> skrev i en meddelelse

> Var den også 7 - 10 minutter om at varme mælken som Christina snakker
> om?

Det er længe siden, så jeg husker det ikke præcist - men jeg vil tro ca. 5
min.

Hilsen Inger

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 12-11-03 19:55

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev...

> Det er længe siden, så jeg husker det ikke præcist - men jeg vil tro
ca. 5
> min.

Også fra køleskabstemperatur? Her var det ca. 5 minutter, når vi tog en
brik med MME fra skabet i stedet for fra køleskabet.

Christina