god idé til design af link
Fra : RuneStone

Dato : 11-11-03 22:34

Jeg har lavet og vedligeholder www.vinperlen.dk og jeg ville gerne lave en
ting mere tydeligt nemlig links.

Lige nu så fungere de links sådan at når musen føres over kommer det
underline <u>

Men jeg syntes ikke det er nok fremhævet... så hvad skal jeg gøre? Jeg har
lavet det i et .css så jeg søger at svar som jeg skal kunne gå ind at rette
i min .css da det vil tage for lang tid at gøre noget på hver enkel side.

Jeg har selv tænkt lidt på at lave en farve, lave teksten fed, kursiv eller
underline. Men det skal jo også gerne være noget som passer til den stil
designet har og helst ikke forstyrre læseren for meget.

Håber nogle kan hjælpe mig med dette...

mvh. Rune Thougaard

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 11-11-03 22:39

"RuneStone" <rune@rtk-design.dk> wrote in

> [...]
> har lavet det i et .css så jeg søger at svar som jeg skal kunne gå ind
> at rette i min .css da det vil tage for lang tid at gøre noget på hver

Du har sorte links nu, og det medfører at dine links ligner fremhævelser og
ikke links. Det er en klassiker, men hvorfor ikke lave dine links blå med
underline? På hover kan du lave dem røde eller noget.

Du kan også prøve med en mørkere version af den baggrund på har ved
overskriften.

Noget helt andet er, at folk der har slået billeder fra (og til en hvis
grænse også google) ikke kan se din menu. Det er ikke smart. Lav dine menu om
det tekst - så bliver teksten også tydeligere end den er nu.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-11-03 23:01

RuneStone wrote:

> [...]
> underline <u>
>
> Men jeg syntes ikke det er nok fremhævet... så hvad skal jeg gøre?

Lave links i en lækker mørkerødvinsfarve, evt afløst af en næsten brun
når de er besøgt.

Hover kan så blive enten lidt mere over i det rosé, eller med et (lille!
- se menuen her: www.andersen.sdu.dk) billede som hover-bg-billede af
vindråbe/vindrue/vinglas.

Jeg har
> lavet det i et .css så jeg søger at svar som jeg skal kunne gå ind at rette
> i min .css da det vil tage for lang tid at gøre noget på hver enkel side.

hørt! alt ovenstående harmonerer glimrende med det

> Jeg har selv tænkt lidt på at lave en farve, lave teksten fed, kursiv eller
> underline. Men det skal jo også gerne være noget som passer til den stil
> designet har og helst ikke forstyrre læseren for meget.

Det er det. Jeg overvejede også fed, men mener at noget farve alene vil
kunne gøre det. Understregning synes jeg dog er en god idé (udenfor menuer).

Jeg er i øvrigt enig i at du skal have den menu lavet med tekst i stedet
for med grafik

mvh

Jesper Brunholm

Fra : RuneStone

Dato : 12-11-03 23:10

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
menuer).

> Jeg er i øvrigt enig i at du skal have den menu lavet med tekst i stedet

tak, det var lige det jeg havde bruge for at høre... jeg må prøve mig frem
(se hvordan det blir' i weekenden)

mvh. Rune Thougaard

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-11-03 09:50

RuneStone wrote:
> Jeg har lavet og vedligeholder www.vinperlen.dk og jeg ville gerne lave en
> ting mere tydeligt nemlig links.
>
> Lige nu så fungere de links sådan at når musen føres over kommer det
> underline <u>

Det er muligt nogen vil kalde mig gammeldags, men jeg er stadig af den
opfattelse at links _altid_ bør have understregning. Alle der har lært
at bruge en browser, har også fået ind med skeer at understreget tekst
kan der klikkes på. Jeg vil vove at påstå det hæver brugervenligheden
betydeligt, hvis man ikke går imod sådanne faste vaner hos brugeren.

Ligeledes synes jeg det er vigtigt, at kunne se hvilke sider man har
besøgt. Derfor bør besøgte links, efter min mening, have en anden farve.

BTW: Jeg kom lige til at kigge under Firmaprofil, hvor du har er et link
der strækker sig over 2 hele linier. Det er ikke pænt med understreg, så
prøv om du kan nøjes med at bruge noget af teksten som link, f.eks.:
"godkendt af plantedirektoratet og fødevaredirektoratet".

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»To see tomorrow's PC, look at today's Macintosh«, Byte.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-11-03 12:04

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
>kan der klikkes på. Jeg vil vove at påstå det hæver brugervenligheden
>betydeligt, hvis man ikke går imod sådanne faste vaner hos brugeren.

Enig. Jeg vil dog fravige reglen i en menu hvor jeg synes at det
er oplagt at der kun er links.

--
Bertel

Fra : RuneStone

Dato : 12-11-03 23:05

> [...]
>
> Ligeledes synes jeg det er vigtigt, at kunne se hvilke sider man har
> besøgt. Derfor bør besøgte links, efter min mening, have en anden farve.

Det vil jeg give dig 100% ret i... men jeg synes at det ville være syndt at
lave med et design som er så stilfuldt (synes jeg da selv).

> [...]
> prøv om du kan nøjes med at bruge noget af teksten som link, f.eks.:
> "godkendt af plantedirektoratet og fødevaredirektoratet".

Det er også rigtig det er ikke til at holde styr på det hele når siden er så
stor... jeg har rettet det og bliver opdateret inden for kort tid.

mvh. Rune Thougaard