initrd image og scsi driver
Fra : Christian Joergensen

Dato : 11-11-03 12:09

Hep!

Nu har jeg efterhånden brugt pænt lang tid på det her problem. Faktisk en
hel weekend +/- en dags tid

Min problemstilling:
Jeg har investeret i en Promise FastTrak S150 TX4 RAID-controller[1] til
fire SATA-diske. Promise har hertil udviklet en driver med kildekoden
tilgængelig så jeg selv kan benytte den. Problemet er nu at denne skal
oversættes som et modul til kernen. Da jeg ikke har andre diske i maskinen
end denne, er det derfor nødvendigt at få denne lagt op på en ramdisk som
kernen kan indlæse modulet fra (da den selvsagt ikke kan montere root-
disken før den har indlæst modulet).

Indtil videre har jeg fint fået lavet mig en ramdisk og fået lilo til at
indlæse den. Problemet opstår så når kernen skal til at indlæse driveren
til root-disken der ligger på /dev/sda.

Jeg får følgende fejl:
kmod: failed to exec /sbin/modprobe -s -k block-major-8, errno = 2

Så vidt jeg kan se er det her den prøver at indlæse modulet. block-major-8
bør vist være et alias for min driver (ft3xx). Men hvordan fortæller jeg
min kerne det fra ramdisken?

Jeg har i /etc/modules.conf og i confdir/modules (relativt til mit initrd
image) tilføjet følgende linie:

   alias block-major-8 ft3xx

Det har dog ikke hjulpet. Jeg håber lidt nogen har haft samme problem
engang, og måske kan kaste lidt lys over løsningen for mig.

Referencer:
1. http://shor.ter.dk/50124044

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 11-11-03 12:51

Christian Joergensen wrote:
> Jeg har i /etc/modules.conf og i confdir/modules (relativt til mit initrd
> image) tilføjet følgende linie:
>
>    alias block-major-8 ft3xx

Hjælper det med:

alias scsi_hostadapter ft3xx

og så skal du bagefter lave din initrd igen. mkinitrd
læser i /etc/modules.conf filen hvilke moduler der kan
være brug for.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Christian Joergensen

Dato : 11-11-03 13:01

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote in news:3FB0CD09.3060508@crc.dk:

> Hjælper det med:
>
> alias scsi_hostadapter ft3xx

Nej desværre. Jeg bruger Debian GNU/Linux - men går ikke ud fra det har
noget at sige i dette sammenhæng.

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 11-11-03 13:20

Christian Joergensen wrote:

> Nej desværre. Jeg bruger Debian GNU/Linux - men går ikke ud fra det har
> noget at sige i dette sammenhæng.

Det ved jeg ikke.

Hvilke moduler pakker den rent faktisk i din
initrd ramdisk?

Fra : Christian Joergensen

Dato : 12-11-03 13:38

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote in news:3FB0D3DE.9000801@crc.dk:

> Hvilke moduler pakker den rent faktisk i din
> initrd ramdisk?

Ved at køre en `strings` på filen kan jeg se der ihvertfald er en ft3xx.o -
men jeg tror ikke det er den helt rigtige måde at gøre det på.

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-11-03 15:27

Christian Joergensen wrote:

> Ved at køre en `strings` på filen kan jeg se der ihvertfald er en ft3xx.o -
> men jeg tror ikke det er den helt rigtige måde at gøre det på.

Prøv at køre "file" på din initrd fil. Det er nok en gzip'et fil:

gzip -cd initrd-whatever >/tmp/initrd

Og så en "file" på /tmp/initrd, på en redhat er det
et ext2 filsystem:

file /tmp/initrd
/tmp/initrd: Linux rev 1.0 ext2 filesystem data

Det kan så loopmountes:

mkdir /mnt/initrd
mount /tmp/initrd /mnt/initrd -o loop,ro

Så kan du se hvad der ligger i /mnt/initrd/lib

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-11-03 00:18

Christian Joergensen <mail@razor.dk> writes:

> Nej desværre. Jeg bruger Debian GNU/Linux - men går ikke ud fra det har
> noget at sige i dette sammenhæng.

Så skal du klare det i /etc/modutils.d/ og køre update-modules i
stedet - /etc/modules.conf bliver overskrevet.

/Rasmus

I would never kill somebody
- unless they pissed me off!
-- Eric Cartman

Fra : Christian Joergensen

Dato : 12-11-03 13:38

spam@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) wrote in

> Så skal du klare det i /etc/modutils.d/ og køre update-modules i
> stedet - /etc/modules.conf bliver overskrevet.

Bortset fra at det er i /etc/modutils/ man skal klare det i - så har jeg
gjort det på denne måde

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk