/ Forside / Interesser / Dyr / Fisk / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fisk
#NavnPoint
dova 6715
molokyle 2545
Cirkeline.. 2256
dabj 1816
granner01 954
redtop 942
Troldepige 930
PARKENSS 926
pallebhan.. 741
10  Gennie 710
Ridser i akvariet ??
Fra : Peter Calum


Dato : 15-04-01 12:11

Hej Alle

Jeg har netop købt et brugt 420 l akvarie med bla malawi ciclider og udstyr
til en rimelig
pris. Akvariet skulle være et max 4 år gammelt akvastabil bygget på special
mål 100x70x60.
Desværre har jeg (efter rensning og opsætning) konstateret utroligt mange
invendige ridser,
som fremtræder MEGET tydeligt, specielt i solskin fra bestemte vinkler. Og
det kan jeg faktisk
ikke leve med.... Jeg har tænkt på følgende muligheder

1 : Sælge akvariet til en der kan bruge det, og købe et nyt brugt (eller
nyt).
2 : At skifte glas selv (nyt glas vil koste ca 1500, brugt ca 700)
3 : andre ideer ...

Er der nogen her der har kommentarer, erfaringer eller ideer...
Hvis jeg køber glas, skal det vel være mindst 8 mm ??


Hilsen
Peter Calum, Næstved
petercal@stofanet.dk





 
 
Carsten Gall (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 15-04-01 13:04


Peter Calum <petercal@stofanet.dk> skrev i en
news:QifC6.627$UH.178621@news101.telia.com...

> Desværre har jeg (efter rensning og opsætning) konstateret utroligt mange
> invendige ridser,
> som fremtræder MEGET tydeligt, specielt i solskin fra bestemte vinkler. Og
> det kan jeg faktisk
> ikke leve med....

Et er at du kan se ridserne i glasset, når akvariet er tomt, men det er
ikke sikkert at
de ses så tydeligt når der er vand i. Har du haft det fyldt med vand??
Prisen var vel heller ikke så gunstig når der er så mange ridser i
glasset.

Jeg har tænkt på følgende muligheder
> 1 : Sælge akvariet til en der kan bruge det, og købe et nyt brugt (eller
> nyt).
> 2 : At skifte glas selv (nyt glas vil koste ca 1500, brugt ca 700)

Hvis du ikke kan leve med de ridser der er i frontruden, er det vel kun
nødvendigt at skifte det stykke glas.
Et stykke glas i 8 mm burde ikke koste alverden.
Du er så heldig at der lidt syd for Næstved, ligger en glarmester der der
hedder Bjørnøglas, jeg mener at det er
i Tappernøje. De sælger glas så billigt at jeg nok tager fra Kbh der ned
for at hente dækglas til mine akvarier.


> Er der nogen her der har kommentarer, erfaringer eller ideer...
> Hvis jeg køber glas, skal det vel være mindst 8 mm ??
Det er vel bedst. Men prøv at forhøre dig.

Carsten



Søren Lange (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Søren Lange


Dato : 15-04-01 14:59

Prøv her....


--

MVH:
Søren Lange
Viby, Århus
Soeren-Lange@Mail1.Stofanet.DK
"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:9bc2j3$1ff2$1@news.cybercity.dk...

Peter Calum <petercal@stofanet.dk> skrev i en
news:QifC6.627$UH.178621@news101.telia.com...

> Desværre har jeg (efter rensning og opsætning) konstateret utroligt mange
> invendige ridser,
> som fremtræder MEGET tydeligt, specielt i solskin fra bestemte vinkler. Og
> det kan jeg faktisk
> ikke leve med....

Et er at du kan se ridserne i glasset, når akvariet er tomt, men det er
ikke sikkert at
de ses så tydeligt når der er vand i. Har du haft det fyldt med vand??
Prisen var vel heller ikke så gunstig når der er så mange ridser i
glasset.

Jeg har tænkt på følgende muligheder
> 1 : Sælge akvariet til en der kan bruge det, og købe et nyt brugt (eller
> nyt).
> 2 : At skifte glas selv (nyt glas vil koste ca 1500, brugt ca 700)

Hvis du ikke kan leve med de ridser der er i frontruden, er det vel kun
nødvendigt at skifte det stykke glas.
Et stykke glas i 8 mm burde ikke koste alverden.
Du er så heldig at der lidt syd for Næstved, ligger en glarmester der der
hedder Bjørnøglas, jeg mener at det er
i Tappernøje. De sælger glas så billigt at jeg nok tager fra Kbh der ned
for at hente dækglas til mine akvarier.


> Er der nogen her der har kommentarer, erfaringer eller ideer...
> Hvis jeg køber glas, skal det vel være mindst 8 mm ??
Det er vel bedst. Men prøv at forhøre dig.

Carsten





Peter Calum (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Calum


Dato : 15-04-01 15:28

øhh, hvor ?

mvh Peter
"Søren Lange" <soeren-lange@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:fNhC6.665$UH.186296@news101.telia.com...
> Prøv her....
>
>
> --
>
> MVH:
> Søren Lange
> Viby, Århus
> Soeren-Lange@Mail1.Stofanet.DK
> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message
> news:9bc2j3$1ff2$1@news.cybercity.dk...
>
> Peter Calum <petercal@stofanet.dk> skrev i en
> news:QifC6.627$UH.178621@news101.telia.com...
>
> > Desværre har jeg (efter rensning og opsætning) konstateret utroligt
mange
> > invendige ridser,
> > som fremtræder MEGET tydeligt, specielt i solskin fra bestemte vinkler.
Og
> > det kan jeg faktisk
> > ikke leve med....
>
> Et er at du kan se ridserne i glasset, når akvariet er tomt, men det er
> ikke sikkert at
> de ses så tydeligt når der er vand i. Har du haft det fyldt med vand??
> Prisen var vel heller ikke så gunstig når der er så mange ridser i
> glasset.
>
> Jeg har tænkt på følgende muligheder
> > 1 : Sælge akvariet til en der kan bruge det, og købe et nyt brugt (eller
> > nyt).
> > 2 : At skifte glas selv (nyt glas vil koste ca 1500, brugt ca 700)
>
> Hvis du ikke kan leve med de ridser der er i frontruden, er det vel kun
> nødvendigt at skifte det stykke glas.
> Et stykke glas i 8 mm burde ikke koste alverden.
> Du er så heldig at der lidt syd for Næstved, ligger en glarmester der
der
> hedder Bjørnøglas, jeg mener at det er
> i Tappernøje. De sælger glas så billigt at jeg nok tager fra Kbh der
ned
> for at hente dækglas til mine akvarier.
>
>
> > Er der nogen her der har kommentarer, erfaringer eller ideer...
> > Hvis jeg køber glas, skal det vel være mindst 8 mm ??
> Det er vel bedst. Men prøv at forhøre dig.
>
> Carsten
>
>
>
>



Søren Lange (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Søren Lange


Dato : 16-04-01 11:28

Der må være sneget sig en manglende CTRL-V ind, undskylder....
http://www.akvariet.dk/artikler/glas.html skulle kunne bruges...
held og lykke

--

MVH:
Søren Lange
Viby, Århus
Soeren-Lange@Mail1.Stofanet.DK
"Peter Calum" <petercal@stofanet.dk> wrote in message
news:2biC6.672$UH.189129@news101.telia.com...
øhh, hvor ?

mvh Peter
"Søren Lange" <soeren-lange@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:fNhC6.665$UH.186296@news101.telia.com...
> Prøv her....
>
>
> --
>
> MVH:
> Søren Lange
> Viby, Århus
> Soeren-Lange@Mail1.Stofanet.DK
> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message
> news:9bc2j3$1ff2$1@news.cybercity.dk...
>
> Peter Calum <petercal@stofanet.dk> skrev i en
> news:QifC6.627$UH.178621@news101.telia.com...
>
> > Desværre har jeg (efter rensning og opsætning) konstateret utroligt
mange
> > invendige ridser,
> > som fremtræder MEGET tydeligt, specielt i solskin fra bestemte vinkler.
Og
> > det kan jeg faktisk
> > ikke leve med....
>
> Et er at du kan se ridserne i glasset, når akvariet er tomt, men det er
> ikke sikkert at
> de ses så tydeligt når der er vand i. Har du haft det fyldt med vand??
> Prisen var vel heller ikke så gunstig når der er så mange ridser i
> glasset.
>
> Jeg har tænkt på følgende muligheder
> > 1 : Sælge akvariet til en der kan bruge det, og købe et nyt brugt (eller
> > nyt).
> > 2 : At skifte glas selv (nyt glas vil koste ca 1500, brugt ca 700)
>
> Hvis du ikke kan leve med de ridser der er i frontruden, er det vel kun
> nødvendigt at skifte det stykke glas.
> Et stykke glas i 8 mm burde ikke koste alverden.
> Du er så heldig at der lidt syd for Næstved, ligger en glarmester der
der
> hedder Bjørnøglas, jeg mener at det er
> i Tappernøje. De sælger glas så billigt at jeg nok tager fra Kbh der
ned
> for at hente dækglas til mine akvarier.
>
>
> > Er der nogen her der har kommentarer, erfaringer eller ideer...
> > Hvis jeg køber glas, skal det vel være mindst 8 mm ??
> Det er vel bedst. Men prøv at forhøre dig.
>
> Carsten
>
>
>
>





Peter Calum (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Calum


Dato : 15-04-01 15:25

hej Carsten

Tak for tippet med Bjørnøglas, det checker jeg..

Akvariet er sat op nu med vand og Fisk, og det er da ikke lige så slemt med
vand i,
men set i bestemte vinkler er det slemt. Og det er mindst sider og front der
skal skiftes.

Peter

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:9bc2j3$1ff2$1@news.cybercity.dk...
>
> Peter Calum <petercal@stofanet.dk> skrev i en
> news:QifC6.627$UH.178621@news101.telia.com...
>
> > Desværre har jeg (efter rensning og opsætning) konstateret utroligt
mange
> > invendige ridser,
> > som fremtræder MEGET tydeligt, specielt i solskin fra bestemte vinkler.
Og
> > det kan jeg faktisk
> > ikke leve med....
>
> Et er at du kan se ridserne i glasset, når akvariet er tomt, men det er
> ikke sikkert at
> de ses så tydeligt når der er vand i. Har du haft det fyldt med vand??
> Prisen var vel heller ikke så gunstig når der er så mange ridser i
> glasset.
>
> Jeg har tænkt på følgende muligheder
> > 1 : Sælge akvariet til en der kan bruge det, og købe et nyt brugt (eller
> > nyt).
> > 2 : At skifte glas selv (nyt glas vil koste ca 1500, brugt ca 700)
>
> Hvis du ikke kan leve med de ridser der er i frontruden, er det vel kun
> nødvendigt at skifte det stykke glas.
> Et stykke glas i 8 mm burde ikke koste alverden.
> Du er så heldig at der lidt syd for Næstved, ligger en glarmester der
der
> hedder Bjørnøglas, jeg mener at det er
> i Tappernøje. De sælger glas så billigt at jeg nok tager fra Kbh der
ned
> for at hente dækglas til mine akvarier.
>
>
> > Er der nogen her der har kommentarer, erfaringer eller ideer...
> > Hvis jeg køber glas, skal det vel være mindst 8 mm ??
> Det er vel bedst. Men prøv at forhøre dig.
>
> Carsten
>
>



Renate Jacobsen (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Renate Jacobsen


Dato : 15-04-01 17:52


"Peter Calum" <petercal@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:QifC6.627$UH.178621@news101.telia.com...
> Hej Alle

>snip<

> 1 : Sælge akvariet til en der kan bruge det, og købe et nyt brugt (eller
> nyt).
> 2 : At skifte glas selv (nyt glas vil koste ca 1500, brugt ca 700)
> 3 : andre ideer ...
>
> Er der nogen her der har kommentarer, erfaringer eller ideer...
> Hvis jeg køber glas, skal det vel være mindst 8 mm ??
>
>
> Hilsen
> Peter Calum, Næstved
> petercal@stofanet.dk

Hej Peter.

1. Tja, jeg vil i hvert fald ikke købe det
2. At skifte glasset er jo heller ikke uden besvær.
3. Jeg har selv er akvarium, som er lidt ridset. I den forbindelse har jeg
gjort mig en tanke:
På et tidspunkt nævnte DR's mirakelkunstner Hr. Leth, at man kunne polere
små ridser i frontruden på bilen op med winerkalk. Måske var det en idé at
prøve med det først, når du en gang beslutter dig for at skifte glasset. Jeg
ved som sagt ikke om det virker, men havde da tænkt mig at prøve en gang,
når jeg kan "undvære" akvariet. Man skal nok også lige huske, at gøre
akvariet grundigt rent bagefter, aner ikke hvad winerkalk indeholder af
giftigt stads.

Mvh. Renate



Carsten Gall (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 15-04-01 21:47


Renate Jacobsen <renate@bgprint.dk> skrev i en
news:9bcjoj$2cja$1@news.cybercity.dk...


> På et tidspunkt nævnte DR's mirakelkunstner Hr. Leth, at man kunne polere
> små ridser i frontruden på bilen op med winerkalk. Måske var det en idé at
> prøve med det først, når du en gang beslutter dig for at skifte glasset.
Jeg
> ved som sagt ikke om det virker, men havde da tænkt mig at prøve en gang,
> når jeg kan "undvære" akvariet. Man skal nok også lige huske, at gøre
> akvariet grundigt rent bagefter, aner ikke hvad winerkalk indeholder af
> giftigt stads.

Tror du ikke bare at det er meget fint kalk pulver, der i kraft af sin
finhed
virker polerene frem for ridsende?

Men hvor i alverden får man Wienerkalk fra??

Carsten




Renate Jacobsen (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Renate Jacobsen


Dato : 15-04-01 22:18

> Tror du ikke bare at det er meget fint kalk pulver, der i kraft af sin
> finhed
> virker polerene frem for ridsende?
>
> Men hvor i alverden får man Wienerkalk fra??
>
> Carsten
>

Hejsa

Jo, du har sikkert ret, men som sagt ved jeg ikke om det er "særlig"
giftigt. Winerkalk købes hos Matas. (Det skal i øvrigt røres op med
isopropanol.)


Mvh. Renate



Jonas Jacobsen (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Jacobsen


Dato : 15-04-01 22:26

"Renate Jacobsen" skrev:
> > Tror du ikke bare at det er meget fint kalk pulver, der i
kraft af sin
> > finhed virker polerene frem for ridsende?

Nej, det er ikke "bare" fint kalkpulver. Faktisk er jeg ikke
sikker på at det overhovedet er kalk. Jeg har ikke været i stand
til at finde ud af præcist hvad det er.
Der er så mange kemikere repræsenteret i gruppen, så mon ikke en
af dem (Jan/Ole!?) kender formlen?

> > Men hvor i alverden får man Wienerkalk fra??

Matas. Det koster ca. ingen penge for en stor bøtte. Så har du
nok til *mange* ridser

> Jo, du har sikkert ret, men som sagt ved jeg ikke om det er
"særlig"
> giftigt. Winerkalk købes hos Matas. (Det skal i øvrigt røres op
med
> isopropanol.)

Forskriften siger at det oprøres i denatureret sprit, men jeg har
(som Renate åbenbart har hørt) bedre erfaringer med at bruge
isopropanol, når jeg har brugt det til polering af en ganske
bestemt (ubestemmelig) metal-legering. Ved polering af glas vil
jeg tro at alm. sprit er lige så godt.

/Jonas




Madsen (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 17-04-01 16:44

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> skrev:

> Ved polering af glas vil jeg tro at alm. sprit er lige så godt.

Jo, men smutter det ikke bare af når der kommer vand i akvariet?
Det kunne være spændende at vide om det virker eller ej. Jeg har
lige fået lavet en ridse i forruden i mit 530 der irriterer mine øjne,
men havde aldrig tænkt på tricket med wienerkalk, selvom jeg
fornylig så tricket anvendt i "Det leth" hvor han fjernede nogle
rider på enden af en glasfiberbåd. Det skulle efter sigende ikke
skade topcoaten og det er jo sandsynligt at det kan holde til at
få tilført vandsprøjt, men jeg kan ikke forstå hvis det kan holde
under vand. Man skulle da tro at det blev opløst i løbet af kort
tid. Det kunne være man skulle spørge Leth! ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)



Jonas Jacobsen (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Jacobsen


Dato : 17-04-01 17:01

"Madsen" skrev:
>
> Jo, men smutter det ikke bare af når der kommer vand i
akvariet?

Smutter af? Hvordan? Der er tale om polering. Hvis det altså
virker så er det fordi ridsen rent faktisk er *væk* bagefter. Og
glasset er så mikrometer tyndere rundt om det sted ridsen var.

> Det kunne være spændende at vide om det virker eller ej.

Jeps Det skulle efter sigende kunne bruges (og blive brugt
til) til at polere ridser væk i bilruder, og "glas er vel
glas"...

> lige fået lavet en ridse i forruden i mit 530 der irriterer
mine øjne,
> men havde aldrig tænkt på tricket med wienerkalk, selvom jeg
> fornylig så tricket anvendt i "Det leth" hvor han fjernede
nogle
> rider på enden af en glasfiberbåd. Det skulle efter sigende
ikke
> skade topcoaten og det er jo sandsynligt at det kan holde til
at
> få tilført vandsprøjt, men jeg kan ikke forstå hvis det kan
holde
> under vand. Man skulle da tro at det blev opløst i løbet af
kort
> tid. Det kunne være man skulle spørge Leth! ;)

Det vil givetvis skade topcoaten hvis man sliber igennem den -
for så er den jo væk. Det kunne f.eks. ske hvis ridsen er så dyb
at går gennem topcoaten.

Men der er altså ikke tale om at materialet skal tåle vandsprøjt.
Du kan sammenligne det med andre slibemidler, som Slipol og
lignende. Det er bare finere.

Når jeg i weekenden skal igang med klargøring af drivhuset tror
jeg forresten lige at jeg nok kommer til at lave en lille ridse.
Et passende sted at teste...

Mvh Jonas




Madsen (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 17-04-01 17:14

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> skrev:

> "Madsen" skrev:
> >
> > Jo, men smutter det ikke bare af når der kommer vand i
> > akvariet?
>
> Smutter af? Hvordan? Der er tale om polering. Hvis det altså
> virker så er det fordi ridsen rent faktisk er *væk* bagefter. Og
> glasset er så mikrometer tyndere rundt om det sted ridsen var.

Nå på den måde! Jeg havde opfattet det som noget "ridse-skjuler"
som bare ligger sig nede i ridsen og derved fylder den med et
eller andet stof, som så gør den mindre synlig.

> > Det kunne være spændende at vide om det virker eller ej.
>
> Jeps Det skulle efter sigende kunne bruges (og blive brugt
> til) til at polere ridser væk i bilruder, og "glas er vel
> glas"...

Ja det skulle man da tro.

> Det vil givetvis skade topcoaten hvis man sliber igennem den -
> for så er den jo væk. Det kunne f.eks. ske hvis ridsen er så dyb
> at går gennem topcoaten.

Ja det har du da ret i. Jeg har lige hørt i min øresnegl at jeg husker
forkert. Det var ikke ridser Leth fjernede på båden, men derimod
nogle sorte striber som ejeren ikke kunne få af. Alene ud fra det
faktum burde jeg jo kunne regne ud, at der var tale om et slibemiddel,
men det har min langsomt opfattende hjerne åbenbart ikke fanget i
farten. ;)

> Men der er altså ikke tale om at materialet skal tåle vandsprøjt.
> Du kan sammenligne det med andre slibemidler, som Slipol og
> lignende. Det er bare finere.

Okay. Så er jeg helt med igen.

> Når jeg i weekenden skal igang med klargøring af drivhuset tror
> jeg forresten lige at jeg nok kommer til at lave en lille ridse.
> Et passende sted at teste...

Fortæl, fortæl når du engang kommer så langt. :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)



Jonas Jacobsen (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Jacobsen


Dato : 17-04-01 21:26

"Madsen" skrev:

> Fortæl, fortæl når du engang kommer så langt. :)

Naturligvis.

/Jonas




Madsen (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 17-04-01 21:51

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> skrev:

> "Madsen" skrev:
>
> > Fortæl, fortæl når du engang kommer så langt. :)
>
> Naturligvis.

Tak :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)



Madsen (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 23-05-01 00:55

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> skrev:

> "Madsen" skrev:
>
> > Fortæl, fortæl når du engang kommer så langt. :)
>
> Naturligvis.

Og fik du det så egentlig nogensinde testet? :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)





Jonas Jacobsen (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Jacobsen


Dato : 23-05-01 06:18

"Madsen" skrev:
> Og fik du det så egentlig nogensinde testet? :)

Øøøh... kom vist væk fra det igen.
Takker for påmindelsen

/Jonas



Madsen (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 23-05-01 13:09

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> skrev:

> "Madsen" skrev:
> > Og fik du det så egentlig nogensinde testet? :)
>
> Øøøh... kom vist væk fra det igen.
> Takker for påmindelsen

Var bare lidt smånysgerrig :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)



Peter Calum (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Calum


Dato : 15-04-01 22:36

Hej Renate

Tak for det "Lethe" tip. Jeg tror dog at dette er for meget til at det kan
fjernes.
Så jeg satser på at skifte glasset når akvariet alligevel engang skal tømmes
helt,
og der er jo tid til at finde et godt glas tilbud.

Hilsen
Peter

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
news:9bcjoj$2cja$1@news.cybercity.dk...
>
> "Peter Calum" <petercal@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:QifC6.627$UH.178621@news101.telia.com...
> > Hej Alle
>
> >snip<
>
> > 1 : Sælge akvariet til en der kan bruge det, og købe et nyt brugt (eller
> > nyt).
> > 2 : At skifte glas selv (nyt glas vil koste ca 1500, brugt ca 700)
> > 3 : andre ideer ...
> >
> > Er der nogen her der har kommentarer, erfaringer eller ideer...
> > Hvis jeg køber glas, skal det vel være mindst 8 mm ??
> >
> >
> > Hilsen
> > Peter Calum, Næstved
> > petercal@stofanet.dk
>
> Hej Peter.
>
> 1. Tja, jeg vil i hvert fald ikke købe det
> 2. At skifte glasset er jo heller ikke uden besvær.
> 3. Jeg har selv er akvarium, som er lidt ridset. I den forbindelse har jeg
> gjort mig en tanke:
> På et tidspunkt nævnte DR's mirakelkunstner Hr. Leth, at man kunne polere
> små ridser i frontruden på bilen op med winerkalk. Måske var det en idé at
> prøve med det først, når du en gang beslutter dig for at skifte glasset.
Jeg
> ved som sagt ikke om det virker, men havde da tænkt mig at prøve en gang,
> når jeg kan "undvære" akvariet. Man skal nok også lige huske, at gøre
> akvariet grundigt rent bagefter, aner ikke hvad winerkalk indeholder af
> giftigt stads.
>
> Mvh. Renate
>
>



Jonas Jacobsen (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Jacobsen


Dato : 15-04-01 22:38

"Peter Calum" skrev:
> Tak for det "Lethe" tip. Jeg tror dog at dette er for meget til
at det kan
> fjernes.
Det er jo ikke hvor lang eller hvor mange, men derimod hvor dybe
er ridserne er, som er afgørende for om de kan poleres væk...
Under alle omstændigheder er omkostningen ved at forsøge
begrænset til ca. en halvtredser og en halv times arbejde. Så
afgjort da en investering, der er umagen værd?

Mvh Jonas




Jonas Jacobsen (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Jacobsen


Dato : 15-04-01 22:35

"Peter Calum" skrev:
> pris. Akvariet skulle være et max 4 år gammelt akvastabil
bygget på special
> mål 100x70x60.
<snip>
> Hvis jeg køber glas, skal det vel være mindst 8 mm ??

8mm lyder som lidt i underkanten...?
Du skal nok i hvert fald ikke vælge tyndere glas end Akvastabil
brugte da de byggede akvariet.
(Med Akvastabil's rygte på dette område in mente skulle du måske
endda overveje at gå et par mm op i tykkelse?)

Mvh Jonas



Peter Calum (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Calum


Dato : 16-04-01 08:03

Hej Alle

Først tak for de mange indlæg og meninger. Det er ikke specielt dybe ridser,
det ser flere steder ud
ud som akvariet er rengjordt med en stålgrydesvamp dyppet i skurepulver
(!!). Så det kan da godt være
at wienerkalken kan tage noget af det. Måske et forsøg værd.

Med hensyn til glastykkelsen vil jeg selvfølgelig checke det nuværende
først, men det virker rimeligt
tykt, jeg vil tro akvariet tomt vejer ca 80 kg.

Ellers et andet spørgsmål : Hvor svært er det st skifte glas i et akvastabil
akvarie ?
men det er nok et spørgsmål der er stort nok til et selvstændigt indlæg i
nyheds gruppen.

Hilsen
Peter


"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
news:9bd49s$av0$1@news.cybercity.dk...
> "Peter Calum" skrev:
> > pris. Akvariet skulle være et max 4 år gammelt akvastabil
> bygget på special
> > mål 100x70x60.
> <snip>
> > Hvis jeg køber glas, skal det vel være mindst 8 mm ??
>
> 8mm lyder som lidt i underkanten...?
> Du skal nok i hvert fald ikke vælge tyndere glas end Akvastabil
> brugte da de byggede akvariet.
> (Med Akvastabil's rygte på dette område in mente skulle du måske
> endda overveje at gå et par mm op i tykkelse?)
>
> Mvh Jonas
>
>



Carsten Gall (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 16-04-01 10:56


Peter Calum <petercal@stofanet.dk> skrev i en
news:ILwC6.926$UH.375602@news101.telia.com...
> Hej Alle
>
> Først tak for de mange indlæg og meninger. Det er ikke specielt dybe
ridser,
> det ser flere steder ud
> ud som akvariet er rengjordt med en stålgrydesvamp dyppet i skurepulver
> (!!). Så det kan da godt være
> at wienerkalken kan tage noget af det. Måske et forsøg værd.

Det vil jeg mene det er, for hvis du har besluttet dig for at skifte
glasset, så kan du jo esperimentere
lidt, til gavn for dig selv og os andre.

> Ellers et andet spørgsmål : Hvor svært er det st skifte glas i et
akvastabil
> akvarie ?
Det er ikke svære at skifte glas i et akvastabil akvarie end i andre
akvarier, du skal dog
huske atbegge sideglas også skal ud. Jeg har dog selv snydt lidt og fået
forruden skåret
de 5-6 mm kortere, så jeg sætter den ind mellem sideruderne istedet.
Det lille mellem rum der så er opstået, er derefter blevet fyldt med
silicone.

Sørg for at have akvariet stående et sted hvor det ikke betyder noget hvis
det er utæt
når du har limet det. Sørg også for at få fedtet glesset godt af med
acetone inden du limer.


Carsten




Peter Calum (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Calum


Dato : 16-04-01 14:37

Hej Carsten

Vil det sige at man kan "nøjes med" at skære fugerne væk invendigt, og det
derefter er muligt at få
glasset ud. Og at det altså ikke er limet ud mod ALU rammen.

Hilsen
Peter


"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:9befdv$1vkp$1@news.cybercity.dk...
>
> Peter Calum <petercal@stofanet.dk> skrev i en
> news:ILwC6.926$UH.375602@news101.telia.com...
> > Hej Alle
> >
> > Først tak for de mange indlæg og meninger. Det er ikke specielt dybe
> ridser,
> > det ser flere steder ud
> > ud som akvariet er rengjordt med en stålgrydesvamp dyppet i skurepulver
> > (!!). Så det kan da godt være
> > at wienerkalken kan tage noget af det. Måske et forsøg værd.
>
> Det vil jeg mene det er, for hvis du har besluttet dig for at skifte
> glasset, så kan du jo esperimentere
> lidt, til gavn for dig selv og os andre.
>
> > Ellers et andet spørgsmål : Hvor svært er det st skifte glas i et
> akvastabil
> > akvarie ?
> Det er ikke svære at skifte glas i et akvastabil akvarie end i andre
> akvarier, du skal dog
> huske atbegge sideglas også skal ud. Jeg har dog selv snydt lidt og fået
> forruden skåret
> de 5-6 mm kortere, så jeg sætter den ind mellem sideruderne istedet.
> Det lille mellem rum der så er opstået, er derefter blevet fyldt med
> silicone.
>
> Sørg for at have akvariet stående et sted hvor det ikke betyder noget
hvis
> det er utæt
> når du har limet det. Sørg også for at få fedtet glesset godt af med
> acetone inden du limer.
>
>
> Carsten
>
>
>



Carsten Gall (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 16-04-01 15:36


Peter Calum <petercal@stofanet.dk> skrev i en
news:xxCC6.1037$UH.427977@news101.telia.com...
> Hej Carsten
>
> Vil det sige at man kan "nøjes med" at skære fugerne væk invendigt, og det
> derefter er muligt at få
> glasset ud. Og at det altså ikke er limet ud mod ALU rammen.


Det er ikke sikkert! Mange gange er der lagt en klat silicone i rammen,
for at stabilisere
glasset under limningen. Når du skærer fugen væk indvendig skulle du
kunne se om der er
lagt en klat eller 2 i rammen.

Carsten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste