cronjob på en redhat 9.0
Fra : Karsten

Dato : 11-11-03 11:15

Hejsa,

Da det efterhånden er meget langtid siden jeg har haft en redhat installeret
har jeg åbenbart og glemt en del kommandorer. :(

Hvis jeg vil have min redhat til at genstarte hver nat kl. 3, 7 gange i
ugen, hvordan skal jeg så lave cron jobbet ?

min gæt !
crontab -e

0 3 * * 0-7 /usr/bin/reboot

er dette korrekt ?

Mvh
Karsten Aarhus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-11-03 12:43

Karsten skrev:

> 0 3 * * 0-7 /usr/bin/reboot
>
> er dette korrekt ?

Prøv at læse crontab(5) først.

// Klaus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-11-03 13:05

On Tue, 11 Nov 2003 11:15:20 +0100, Karsten wrote:

> Hvis jeg vil have min redhat til at genstarte hver nat kl. 3, 7
> gange i ugen, hvordan skal jeg så lave cron jobbet ?

Nysgerrigt spørgsmål: hvorfor vil du det?

,----[ Fra crontab(5) ]

`----

> er dette korrekt ?

Næsten. Du kan overveje at rette 0-7 (hvis du altså med "7 gange i
ugen" mener "hver nat").

Mvh.

--
"I'm a tree-surgeon if you like" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Karsten

Dato : 11-11-03 15:59

Da vi kører backup på vores erp system som bliver gjort offline skal jeg
have vores citrix client til at starte op forfra igen, og den eneste måde
jeg lige kunne tænke mig til og den nemeste måde var at reboot system, da
den så automatisk kommer op og logger ind.
man kunne selvf. også bare lave en kill på denne process som står og kører
ica clienten og så få den til at starte wfica op igen, men det kan jeg jo så
lege med når jeg for tid :).

Tak for svaret.

MVH
Karsten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-11-03 19:54

On Tue, 11 Nov 2003 15:59:08 +0100, Karsten wrote:

> Da vi kører backup på vores erp system som bliver gjort offline skal
> jeg have vores citrix client til at starte op forfra igen,

Hvorfor det?

> man kunne selvf. også bare lave en kill på denne process som står og
> kører ica clienten og så få den til at starte wfica op igen, men det
> kan jeg jo så lege med når jeg for tid :).

Ja, det lyder da væsentligt mindre fjollet end at genstarte maskinen.

Mvh.

Adam

P.S. Læs venligst <http://usenet.dk/netikette/quote.html#nedenunder>.

Fra : Torben Frøberg

Dato : 11-11-03 20:19

Adam Sjøgren wrote:

> Nysgerrigt spørgsmål: hvorfor vil du det?

Eller som i min situation. Vi har en PC, der hele tiden viser et power
point show med OpenOffice. Det lader til, at der en fejl i OpenOffice,
der gør at efter ca. 30-48 timer begynder den at køre utrolig langsom.
Her er det nemmest bare at boote maskinen hver nat.

Mvh. Torben

Fra : Kent Friis

Dato : 11-11-03 23:11

Den Tue, 11 Nov 2003 20:19:15 +0100 skrev Torben Frøberg:

> [...]
>der gør at efter ca. 30-48 timer begynder den at køre utrolig langsom.
>Her er det nemmest bare at boote maskinen hver nat.

Latent windows-syndrom... Hvorfor mener du at det er nemmere, end at
lukke OpenOffice og åbne den igen?

Mvh
Kent

Fra : Torben Frøberg

Dato : 12-11-03 01:46

Kent Friis wrote:

> Latent windows-syndrom... Hvorfor mener du at det er nemmere, end at
> lukke OpenOffice og åbne den igen?

Hvis jeg lukkede og hurtigt herefter åbnede OpenOffice fik jeg åbenbart
ikke ryddet ordentlig op i memeory. Og det kørte stadig meget langsomt.
Jeg skulle vente et passende stykke tid. I forhold til, hvad det skal
bruges til ville det være en ret kompliceret opgave at lave et script,
der fandt den "passende stykke tid". Det var nemmere bare at få maskinen
til at reboote.

Mvh. Torben

Fra : Jesper Krogh

Dato : 12-11-03 06:35

I dk.edb.system.unix, skrev Torben Frøberg:

> [...]
> bruges til ville det være en ret kompliceret opgave at lave et script,
> der fandt den "passende stykke tid". Det var nemmere bare at få maskinen

Hvis du sørger for at OpenOffice.org er _rigtigt_ lukket, så vil det
have samme effekt. Men hvis du mangler at lukke en OOo instans et eller
andet sted ( Quickstart lignende ) så har det jo ingen effekt.

Lav et shellscript der laver en:

killall -9 soffice.bin
<+ de andre varianter af OpenOffice >

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-11-03 08:10

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> writes:

>killall -9 soffice.bin
><+ de andre varianter af OpenOffice >

Mmmm... er du sikker på, at OpenOffice aldrig nogensinde har filer
åbne for skrivning? Det ville jo være lidt katastrofalt med det
signal...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 12-11-03 17:55

I dk.edb.system.unix, skrev Klaus Ellegaard:

> Mmmm... er du sikker på, at OpenOffice aldrig nogensinde har filer
> åbne for skrivning? Det ville jo være lidt katastrofalt med det
> signal...

Narj, men jeg antager der ikke sker noget nu når han bare har en
præsentation kørende... det kan godt være det er naivt.

Fra : Torben Frøberg

Dato : 12-11-03 10:08

Jesper Krogh wrote:

> Lav et shellscript der laver en:
>
> killall -9 soffice.bin
> <+ de andre varianter af OpenOffice >

Smart, jeg kendte ikke killall. Det har nok været den jeg har ledt
efter, ligesom jeg heller ikke var klar over, at man kan nøjes med at
skrive navnet. Jeg troede man skulle angive et PID-nummer.

Det vil jeg overveje om jeg gider ændre. Nu har det andet kørt i ca. 6
måneder uden problemer.

Til Klaus: Ja, jeg vil mene, at man kan være sikker på, at der ikke er
nogen filer åbne for skrivning i det her tilfælde. PC'en bliver rent
faktisk kun benyttet til at vise dette PowerPoint show.

Mvh. Torben

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-11-03 10:12

=?ISO-8859-1?Q?Torben_Fr=F8berg?= <torben@frojonck.dk> writes:

>Til Klaus: Ja, jeg vil mene, at man kan være sikker på, at der ikke er
>nogen filer åbne for skrivning i det her tilfælde. PC'en bliver rent
>faktisk kun benyttet til at vise dette PowerPoint show.

Ja, så længe programmet ikke selv opdaterer filer med jævne
mellemrum (konfiguration eller den slags), så går det nok.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-11-03 18:43

Den Wed, 12 Nov 2003 06:34:33 +0100 skrev Jesper Krogh:

> [...]
>have samme effekt. Men hvis du mangler at lukke en OOo instans et eller
>andet sted ( Quickstart lignende ) så har det jo ingen effekt.

-9 (aka -KILL) er altid absolut sidste udvej, den river processen ned
uden at den får en chance for at lukke filer, eller rydde op efter sig,
med alle de problemer der følger. Det er skridtet lige før man trykker
på den store røde knap.

Mvh
Kent

Fra : Claus Alboege

Dato : 12-11-03 11:04

Torben Frøberg <torben@frojonck.dk> writes:

> Smart, jeg kendte ikke killall. Det har nok været den jeg har ledt
> efter, ligesom jeg heller ikke var klar over, at man kan nøjes med at
> skrive navnet. Jeg troede man skulle angive et PID-nummer.

Vaer dog opmaerksom paa at killall ikke opfoerer sig ens paa alle
systemer! Paa fx. SunOS skal "all" tages meget bogstavligt.

/Claus A