SMTP MX i DNS
Fra : BOH

Dato : 11-11-03 10:52

Hej Gruppe

Jeg har brug for et råd/teori:

Nedenstående domainnavn er fiktivt, IP-adresser er fiktive.

Det hele går på hvorledes DNS'en virker når man starter en SMTP session.
Altså hvornår bruges host-navn og hvornår bruges MX-record (rækkefølge).

Sagen er at der i en opsætning er et domain eks. mydom.net. Heri to servere
www.mydom.net og mail.mydom.net
MX'en peger på mail.mydom.net

DNS konfiguration (windows nslookup style):
internet address = 10.20.30.1
mydom.net MX preference = 10, mail exchanger = mail.mydom.net
mail.mydom.net internet address = 10.20.30.2

Nu opsættes en smtp-service på www.mydom.net som skal bruges til specielle
formål.

Det betyder at man ønsker at styre hvilken SMTP-server man 'rammer'.

Jeg kan maile til test@10.20.30.1 (min ISP er TDC)

Men det kan ikke lade sig gøre for en kunde (udbyder Uni2 hvor www.mydom.net
ligger), som sikkert prøver reverselookup på 10.20.30.1 eller ?

Min ide er at der laves et sub-domain i mydom.net, med en MX record som
peger på 10.20.30.1, men kan det komme i konflikt med www.mydom.net ?

Hvorledes mener du at denne case bør løses?

Mvh Morten

Fra : BOH

Dato : 11-11-03 11:15

DNS er naturligvis således:

DNS konfiguration (windows nslookup style):
mydom.net internet address = 10.20.30.1
mydom.net MX preference = 10, mail exchanger = mail.mydom.net
mail.mydom.net internet address = 10.20.30.2

Beklager

Mvh Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-11-03 19:50

On Tue, 11 Nov 2003 10:51:44 +0100, "BOH" <mbn_cool@homtail.com>
wrote:

> Jeg kan maile til test@10.20.30.1 (min ISP er TDC)
>
> Men det kan ikke lade sig gøre for en kunde (udbyder Uni2 hvor www.mydom.net
> ligger), som sikkert prøver reverselookup på 10.20.30.1 eller ?

Er det en privatopkobling? TDC har lukket for SMTP, så hvis man
ikke konfigurerer DNS med en backup MX, vil det ikke virke
udefra.

> Nu opsættes en smtp-service på www.mydom.net som skal bruges til specielle
> formål.
>
> Det betyder at man ønsker at styre hvilken SMTP-server man 'rammer'.

Så skal du bare lave to forskellige (sæt af) MX records, der
peger de to ting forskellige steder hen. Hvis man sender til
boh@www.example.com, vil det blive sendt til den MX'en, og hvis
man sender til boh@example.com, vil det blive sendt til den
anden.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : BOH

Dato : 12-11-03 13:56

Asbjorn Hojmark wrote:
> On Tue, 11 Nov 2003 10:51:44 +0100, "BOH" <mbn_cool@homtail.com>
> wrote:
[snip]
> Så skal du bare lave to forskellige (sæt af) MX records, der
> peger de to ting forskellige steder hen. Hvis man sender til
> [...]
[snip]

Bare for at få det på det rene: de fleste isp'er laver ingen specifik
record med 'www. bla bla' (det er der heller i nævnte setup), vil det
sige at alt trafik (bortset fra mail) rammer serveren (DNS siger:
example.com internet address = 10.20.30.1).
Ja, der er lige nogle brikker som skal falde på plads

--
Mvh Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-11-03 15:45

On Wed, 12 Nov 2003 13:55:30 +0100, "BOH" <mbn_cool@homtail.com>
wrote:

> Bare for at få det på det rene: de fleste isp'er laver ingen
> specifik record med 'www. bla bla' (det er der heller i nævnte
> setup)

Det er jo også derfor jeg skriver: '*Du* skal lave'.

> vil det sige at alt trafik (bortset fra mail) rammer serveren
> (DNS siger: example.com internet address = 10.20.30.1).

Det eneste, jeg siger du skal ændre, er dine MX records. Det
påvirker ikke andet trafik, der ikke laver MX-opslag. Så hvis en
web-browser laver et navneopslag (alm. A) på www.example.com,
får de den adresse, de altid har fået.

-A