Word 97 viser ikke filnavne ved filer/åbn
Fra : Jens

Dato : 11-11-03 10:05

Der er opstået et besynderligt problem på en pc i vores netværk. Vi har en
NT4 filserver og 15 arbejdsstationer, der kører Office 97.

På en pc er det sådan, at når man starter Word og vælger filer/åbn, så står
næsten alle mappenavne og filnavne skrevet med spørgsmålstegn. Der er
enkelte der ikke står med ?, men der er tilsyneladende ingen regel for,
hvornår de står rigtigt eller ikke. Hovedsagen er, at de fleste står
forkert. Det er ligegyldigt, om vi kigger på serveren eller på c-drevet og
ligegyldigt om vi bladrer rundt forskellige steder. Problemet gælder kun i
Word. Hvis vi benytter stifinder eller excel, står alle navne korrekt.

Vi kan løse problemet ved at danne et nyt dokument, vælge "gem som" - når vi
er her, står alle filnavne og mappenavne korrekt, så her vælger vi
annuller/escape, hvorefter filnavnene står rigtigt når vi prøver at åbne en
fil. Filnavnene står nu rigtigt indtil Word lukkes og startes igen.

Jeg håber der er en, der har en løsning på dette problem.

På forhånd tak.
Jens

Fra : pre

Dato : 11-11-03 10:59

Listen over filer og mapper er ikke en fysisk liste, den skabes "on the
fly" næsten som det skete i DOS versionerne med Dir kommandoen.

Ergo er der sandsynligvis en funktion der svigter et eller andet sted, det
kan være en .dll eller en driver der er beskadiget, det kan ganske enkelt
være et skrifttypeproblem hvis Tahoma ikke er opgraderet.

Umiddelbart ville jeg foretrække en "clean install", altså afinstallering af
Office, evt. backup af andre programmer og aktuelle filer, en nyformateret
harddisk og en helt frisk Office installation.
pre

Fra : Jens

Dato : 11-11-03 16:34

Jeg har ikke forsøgt at geninstallere maskinen, kun officepakken uden held.

mvh
Jens

Fra : pre

Dato : 11-11-03 16:55

Netop hvad jeg var bange for. At afinstallere et/flere programmer gøres ved
at ændre de registre der peger på filernes fysiske adresser. Som regel ved
at det første bogstav byttes til et kodetegn. Filerne ligger skam urørte
indtil pladsen enten overskrives eller formateres.

Installeren finder hurtigt registrene , og ændrer dem tilbage, hvorefter alt
er som før (Dog erstattes evt. manglende filer.)

En nødløsning kan være at bruge Tilføj/fjern programmer så Word fjernes.
Derefter defragmentering efterfulgt af Tilføj/fjern for at geninstallere
Word. Det ta´r sin tid.

Fra : Jens

Dato : 14-11-03 23:23

Hej Pre