USB key
Fra : tuxie

Dato : 10-11-03 21:31

Daw NG
Hvor finder jeg USB-keyen i mit filsystem?

--
/may the source be with you

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-11-03 00:16

On 2003-11-10,
tuxie <dorf@nielsen> wrote:
> Daw NG
> Hvor finder jeg USB-keyen i mit filsystem?

Det er normalt en SCSI disk. /dev/sda

Fra : Esben

Dato : 11-11-03 12:34

"Povl H. Pedersen" <pope@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Det er normalt en SCSI disk. /dev/sda

Du skal lige huske at loade modulet usb-storage, hvis det ikke er gjort.

--
Esben

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-11-03 20:04

Esben skrev:

> Du skal lige huske at loade modulet usb-storage

Sjovt nok kan jeg ikke få fat i mit kamera ved at montere /dev/sd*,
hvilket ellers kunne være meget praktisk, men både gphoto2 og digi-
kam kan behandle billederne, åbenbart ved at benytte informationerne
fra /proc/bus/usb/.

// Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 11-11-03 23:17

Den Tue, 11 Nov 2003 19:03:56 +0000 (UTC) skrev Klaus Alexander Seistrup:

> [...]
>hvilket ellers kunne være meget praktisk, men både gphoto2 og digi-
>kam kan behandle billederne, åbenbart ved at benytte informationerne

Det virker kun med de kameraer der opfører sig som en USB-harddisk, de
andre kræver deres egne drivere, som er med i gphoto2.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-11-03 13:40

Kent Friis skrev:

> Det virker kun med de kameraer der opfører sig som en USB-
> harddisk, de andre kræver deres egne drivere, som er med i
> gphoto2.

Javel, på den måde.

// Klaus

Fra : tuxie

Dato : 11-11-03 22:01

> Du skal lige huske at loade modulet usb-storage, hvis det ikke er gjort.
Jeg er ret newbie med det her Linux.
så....
1:
Jeg har ikke noget katalog der hedder /dev/sda. Jeg har et der hedder
/dev/usb.
Der ligger bare ingenting på. (er det ligegyldigt hvilket stik jeg sætter
den i?)
2:
>huske at loade modulet usb-storage
Den skal jeg have på dansk.

--
/may the source be with you

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-11-03 23:09

On 2003-11-11,
tuxie <dorf@nielsen> wrote:
> Den skal jeg have på dansk.

modprobe usb-storage

dmesg

her skal du se om ikke din disk er kommet på som sda i en af
de sidste 5-10 linier.

Hvis du kører devfs, så er der også kommet en /dev/sda

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-03 17:30

Povl H. Pedersen wrote:

> Det er normalt en SCSI disk. /dev/sda

Hvorfor bliver det til en SCSI-disk?

Hmm - det virker egentligt på mig lidt mærkeligt at USB, IDE CDROM
brændere osv. skal opfattes for SCSI-udstyr for at virke? Hvorfor?

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-11-03 18:58

"64bit[at]mailme[dot]dk" <"64bit[at]mailme[dot]dk"> skrev i
-dk.edb.system.unix:

> Hvorfor bliver det til en SCSI-disk?
> Hmm - det virker egentligt på mig lidt mærkeligt at USB, IDE CDROM
> brændere osv. skal opfattes for SCSI-udstyr for at virke? Hvorfor?

Jeg gætter på at det er letter at lave USBkey og ligende, som SCSI udstyr,
end IDE, eller lave noget helt nyt.

Linux brænderprogrammet cdrecord som er det gængse brænder program til
Linux, som diverse GUI programmer også bruger til det engetlige arbejde kan
ikke arbejde med IDE brænder, derfor bruger en en mellemliggende driver der
får IDE brænderen til at se ud som en SCSI brænder. Nyere versioer af
cdrecord kan vistnok arbejde med IDE brænder direkte,,,

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / reralistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | fram til motorvejbyggiet blev påbegyndt

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-11-03 19:40

On 2003-11-11,
64bit[at]mailme[dot]dk <> wrote:

> Hvorfor bliver det til en SCSI-disk?
>
> Hmm - det virker egentligt på mig lidt mærkeligt at USB, IDE CDROM
> brændere osv. skal opfattes for SCSI-udstyr for at virke? Hvorfor?

SCSI er intelligente enheder som får kommandoer, og så vender
tilbage når de engang er klar. IDE er noget l*rt hvor PC'en skal
lave det hele selv. Så SCSI er reelt et high-level abstraktionsniveau.

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-03 21:10

> SCSI er intelligente enheder som får kommandoer, og så vender
> tilbage når de engang er klar. IDE er noget l*rt hvor PC'en skal
> lave det hele selv. Så SCSI er reelt et high-level abstraktionsniveau.

Ja, der kan vi blive helt enige.. Den lille computer system
tilkoblingsenhed er ret smart og har jo mange fordele - desværre også
ulempen at den er dyr :(

Jeg har selv SCSI og bare det udstyr koster jo det samme som en hel
computer med IDE.

Jeg har desværre ikke fundet nogen brændere (dvs. DVD-brændere) som
laves i SCSI. Plextor startede jo ellers deres SCSI-brænder produktion
igen i en enkelt model, men DVD-brændere lader ikke rigtig til at komme
på markedet.

Nogen der kender noget godt SCSI DVD-brænder!

Btw. svarer USB-udstyr tilbage når det er klar eller er det ikke noget
nær det samme som IDE?

FireWire skulle vist bygge på et noget nær SCSI-teknologi og have sine
fordele deri, men hvordan ligger landet egentlig? (jeg har ikke sat mig
ind i standarden).

Mvh / Preben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-11-03 23:07

On 2003-11-11,
64bit[at]mailme[dot]dk <> wrote:
> Btw. svarer USB-udstyr tilbage når det er klar eller er det ikke noget
> nær det samme som IDE?

Jo. USB er vist også designet til at være dårligt, og med en
master.

> FireWire skulle vist bygge på et noget nær SCSI-teknologi og have sine
> fordele deri, men hvordan ligger landet egentlig? (jeg har ikke sat mig
> ind i standarden).

Korrekt. På firewire er alle enheder lige (som på SCSI). Du kan
bruge firewire som netværk, og dele firewire printere, scannere
etc. Firewire er desginet rigtigt.

USB 2.0 er bare noget hurtigere l*rt (tyndskid ?)