Krydshenvisninger
Fra : Ukendt

Dato : 10-11-03 21:01

Hej!

Jeg er i en projektgruppe, hvor vi sidder med en større rapport som skal
afleveres til jul. Vi har et enkelt problem med at få nogle
krydshenvisninger til at fungere som de skal... Vi vil følgende:

Rapporten er indelt i forskellige numrerede kapitler (7 i alt).
Hver kapitel starter med en forside med kapitlets navn og nummer.
Teksten i kapitlerne er med punkopsætninger. Dvs. at hver underoverskrift
får samme nummer som kapitlet og derefter underoverskriftens nummer (Eks.
4.3 For kapitel fire, afsnit 3).
Tabeler, figurer osv. har en forklarende tekst under sig. Hver af disse
figurer skal markeres med kapitlets nummer og figurens nummer (Eks 5.12 for
kapitel fem figur 12).

Men hvordan laver vi det med krydshenvisninger osv uden det bliver et kæmpe
arbjde at opdatere det. Kan man sige opdater alle felter? Nogle gode
forslag?

Sådan som det kører nu bliver overskriften i hvert kapitel nummereret og
lavet til bogmærke, herefter krydshenviser vi til dette sted mange gange.
Kan det laves smartere?

--
MVH Troels

Fra : pre

Dato : 11-11-03 21:05

Selvfølgelig skal disse ting opdateres automatisk. Selvfølgelig kan det
gøres i Word specielt hvis man prøver at udnytte Word´s muligheder og
rutiner.

Billedteksterne er nok de nemmeste at begynde med. Fra Indsæt/Reference -
Billedtekster kommer en dialogboks hvor der som standard er tre grupper:
Figur, Tabel, Ligning. Kapitelnummeret kan tilvælges. Der er rutiner til
typografier, til nummer formatering og til placering af teksten. Automatisk
knappen starter en gennemgang af teksten efter at visse typer er
til/fra-valgt.

Det vil typisk vise Figur 1-1 (Kan auto-opdateres og kan direkte bruges i
krydshenvisningen.)

En god vej er at kapitlerne altid begynder med den største overskrift og at
under- og underoverskrifter gradueres nedad. Det kan få flere fordele frem
på senere tidspunkter.

Systemet med bogmærker er et godt grundlag for den videre systematisering
men her mangler jeg en bestemt makro som jeg ved eksisterer og som har været
vist her i gruppen. Det var et loop der fangede et antal overskrifter til
brug i et Styleref felt.

Er der nogen der husker / har gemt den snip?

pre

"T r o e l s P e d e r s e n" <troels[underscore]p[a]12mail[dot]dk> wrote in
message news:3fafee65$0$95084$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : pre

Dato : 12-11-03 15:39

Der mangler lige den væsentlige oplysning: Hvilken Word version? Det
virker som om det kan løses mere elegant i de nyeste.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 07:04

Hej!

Tak for din vejledning, det begynder allerede at virke!

> Der mangler lige den væsentlige oplysning: Hvilken Word version? Det
> virker som om det kan løses mere elegant i de nyeste.

På skolen Office 2000. På vores bærbare, fortrinsvis Office XP.
Så hvis det kan laves mest ellegant XP, skriver vi kun i det!

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Fra : pre

Dato : 15-11-03 17:46

Det mest elegante er faktisk det mest enkle. Krydshenvisningen peger altid
på et konkret sted som netop er et (skjult) bogmærke. Her et par eksempler:
{ REF _Ref56524387 \h }, som viser teksten Afsnit 2 og har mulighed for et
hop dertil.
{REF _Ref56564398 \h}, som viser teksten Se Afsnit 2, igen med hopmulighed.
hvor de tre første tegn igen bevirker at teksten i bogmærket læses og
kopieres i
hoveddokumentet.
{_REF 56473469 \h}, som ikke har en indbygget tekst, men alligevel peger på
et bestemt punkt.

Et problem kan være at et afsnit er delt over flere sider så brugeren skal
lede efter den konkrete tekst.

En fordel kunne være at systemet accepterer begrebet Overskrift tekst så det
er muligt at bruge mere sigende henvisninger som så optræder i dialogboksen
for markering.

Men det ligger meget tungt med både at udnytte automatikken og at få den
ønskede tekstvisning frem. Det vil forudsætte at ekstra felter indsættes
manuelt.

Måske det i situationen kunne være bedre at bruge funktionen "Include text"
som henter og indsætter, større/mindre dele af en fil, eller hele filen.
Det er dog også håndarbejde.

message news:3fb31edb$0$27364$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...