Klippe negle på min lille datter...?
Fra : Hagman

Dato : 10-11-03 19:51

Hej.

Jeg har en datter på snart 16 måneder, som ikke er meget for at få klippet
sine fod-negle.
Nogle af dem, er så lange, at de er ved at vokse ind i huden på hende.

Men, vi kan ikke få lov til at klippe dem, da hun bevæger benene for meget
når man skal gøre det.
Vi kan ikke klippe dem når hun sover, da hun vågner med det samme.

Skal man virklig være hård og brutal, eller er der nogen der har gode
forslag.

Med venlig hilsen
Michael Petersen.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 10-11-03 21:24

"Hagman" <ingen@spam.nu> skrev...

> Jeg har en datter på snart 16 måneder, som ikke er meget for at få
klippet
> sine fod-negle.

Vores søn, der også er 16 måneder, har haft det præcis lige sådan indtil
for nylig. Ganske som han i en periode hårdnakket nægtede tandbørstning.
Men altså... Nogle ting er forældre bare bedre til at bestemme end de
kære små, og de her er iblandt dem, efter min mening. Så bisserne er
blevet skrubbet under stærke protester hver eneste morgen og aften,
indtil han (men først efter en måned eller to) overgav sig og
accepterede sin sørgelige skæbne som tandbørsteoffer. Og tænk - efter et
par uger begyndte han at synes, det var sjovt at børste tænder og fik
selv en tandbørste i hånden samtidig, så nu er det to af dagens
højdepukter...

Med hensyn til tåneglene (og for en periode også fingerneglene) gjorde
jeg det til en fast vane en dag om ugen efter hans bad at få det
overstået. Igen så han kunne forstå, at mor altså ikke bukker under for
pres på visse områder, så man kan lige så godt acceptere det. Fordelen
ved at gøre det efter et bad er, at neglene så er bløde, og det går
betydeligt nemmere og hurtigere. Det tog ca. 3-4 uger, og i sidste uge
kunne jeg så endelig få lov at klippe negle på ham uden protester.

Jeg har gjort negleklipperen "levende" - den siger sjove lyde (med lidt
hjælp fra mine stemmebånd, naturligvis), og den starter med at klippe
usynlige negle på bamser og den slags. Og så er det bare et godt greb om
den lille fod - og af sted det går med sjove lyde, sange osv. osv. Når
første fod er overstået, og det er den hurtigt, får Daniel en pause, så
bamseneglene kan klippes lidt igen, og så er den den anden fods tur. En
farmand, der underholder imens, er også et hit efterhånden.

> Nogle af dem, er så lange, at de er ved at vokse ind i huden på hende.

De *skal* klippes. Det er synd at lade være -selv om hun er dybt
ulykkelig, mens det står på. Husk, at det er endnu en af de berømte
"faser" - det går over, når hun finder ud af, at det *skal* gøres uanset
protester.

> Skal man virklig være hård og brutal, eller er der nogen der har gode
> forslag.

Man skal være hård, men ikke brutal.

Held og lykke!

Christina

Fra : fritnat

Dato : 13-11-03 20:05

> [...]
> betydeligt nemmere og hurtigere. Det tog ca. 3-4 uger, og i sidste uge
> kunne jeg så endelig få lov at klippe negle på ham uden protester.

Så kunne du klar det indenfor en enkelt uge måske?

Fritnat

http://www.kandu.dk/

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 13-11-03 22:32

"fritnat" <fritnat.news@kandu.dk> skrev...

> Så kunne du klar det indenfor en enkelt uge måske?

Hehe...
Har du aldrig hørt, at hastværk er lastværk?

Christina

Fra : Friberg

Dato : 10-11-03 21:28

"Hagman" <ingen@spam.nu> wrote in

> Skal man virklig være hård og brutal,

ja

S Friberg

Fra : Tine Andersen

Dato : 10-11-03 22:36

"Friberg" <hushovmesteren_xxx@msn.com> skrev i en meddelelse
> "Hagman" <ingen@spam.nu> wrote in

> ja

Ungen ned på ryggen på puslebordet - helst et de ikke kan falde ned af til
siderne - ellers må far holde.

Mor ryggen til barnet - foden under den ene arm langs med hoften (mors) og
så bare hold fast og klip. Det er vigtigt at holde fast og at ville det -
ellers sker der ulykker.

Tine

Fra : Hagman

Dato : 11-11-03 09:33

Det er faktisk umuligt.
....det er ikke til at holde pigen stille med fødderne, uanset hvor meget vi
holder :(

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-11-03 09:51

Hej

Hagman wrote:
> Det er faktisk umuligt.
> ...det er ikke til at holde pigen stille med fødderne, uanset hvor meget vi
> holder :(

Så holder i ikke godt nok fast.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Hagman

Dato : 11-11-03 21:23

Det kan jeg love dig for vi gør ;)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-11-03 21:50

"Hagman" <ingen@spam.nu> skrev i en meddelelse

> Det kan jeg love dig for vi gør ;)

Uden at forholde mig til, om man skal/må/bør holde et lille barn fast...
Når man er ude over forhandlingsstadiet - og det gælder både ved
næsedrypning, øre- og øjendrypning, klipning af negle og tandbørstning - er
dette en effektiv og rimeligt skånsom metode:

Tril barnet hurtigt ind i et lagen, så det ligger som en lille mumie - få
opgaven overstået og rul ud igen. Ungen har sandsynligvis ikke sagt et kny.
Hvis det er fingernegle, der skal klippes, fisker man roligt og forsigtigt
en hånd ud ad gangen.

Hvis dette ikke virker, er der den bastante tilbage:

Far sætter sig på gulvet med strakte ben og barnet liggende på ryggen mellem
benene. Barnets isse vender op mod fars krop, og armene ligger ud til siden
under fars ben. Alt efter graden af spræl lægger far et underben over
barnets ben.
Mor klarer hurtigt opgaven, barnet tages op og trøstes.
Denne måde giver mere hyl og føles som mere fastholdelse end den første -
men den virker.

Uanset metode er det smart at gøre det på gulvet; så man ikke behøver være
nervøs for, at barnet falder ned.

Hilsen Inger

Fra : Meta Dam

Dato : 14-11-03 10:26

Hagman skrev:

> Jeg har en datter på snart 16 måneder, som ikke er meget for at få
> klippet sine fod-negle.
> Skal man virklig være hård og brutal, eller er der nogen der har gode
> forslag.

I de perioder hvor mine børn ikke har ville have klippe negle, har jeg sat
mig i sofaen med dem og tændt for TV-et. Mens de var optaget at
TV-billederne har jeg nemt kunne klippe deres negle. (Reklamer og tegnefilm
virker bedre end Nyhederne og debatprogrammer.)
Metoden er måske ikke politisk korekt, men den virker. Negleafklipne skal
man lige passe på, så de ikke forsvinder med i sofaen .

Meta