kryptering af filer XP
Fra : Georg

Dato : 10-11-03 18:05

Jeg undrer mig lidt over, at når jeg bruger xp til at kryptere indhold for
at sikre data, er der ingen password el. lign. Det betyder vel, at enhver
der har adgang til min pc kan se mine filer?!

Georg

Fra : Zalasta

Dato : 10-11-03 19:20

De skal have samme login, men det er også den eneste krav

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-11-03 00:09

On 2003-11-10,
Georg <linesnuden@hotmail.com> wrote:
> Jeg undrer mig lidt over, at når jeg bruger xp til at kryptere indhold for
> at sikre data, er der ingen password el. lign. Det betyder vel, at enhver
> der har adgang til min pc kan se mine filer?!

Nej. De er krypteret med det password du logger på med. Og hvis
du ikker er med i et AD, så kan du ikke læse dine filer når du har
skiftet password.

Det er en sikkerhedsfeature implementeret af MS for at være mere
sikre end de andre.

Fra : Alex Holst

Dato : 11-11-03 15:34

Povl H. Pedersen <pope@home.terminal.dk> wrote:

> Nej. De er krypteret med det password du logger på med. Og hvis
> du ikker er med i et AD, så kan du ikke læse dine filer når du har
> skiftet password.

Eh? EFS benytter en file encryption key der krypteres med dit password.
Du skal skifte password lige saa tosset du vil, og reloade maskinen,
blot du stadigt har en kopy af den file encryption key som dine filer er
krypteret med.

Fra : Georg

Dato : 11-11-03 15:55

Hmm. Kan man eller kan man ikke (NSA undtaget) se mine filer når disse er
med attributten krypteret. Hvis f.eks maskinen falder i de forkerte hænder,
kan vedkommende så på nogen som helst måde se filerne?

Georg

Fra : Simon

Dato : 13-11-03 08:33

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> wrote in

> Hmm. Kan man eller kan man ikke (NSA undtaget) se mine filer når disse
> er med attributten krypteret. Hvis f.eks maskinen falder i de forkerte
> hænder, kan vedkommende så på nogen som helst måde se filerne?

Ja man kan se filnavnene selvom du bruger EFS, men ikke indholdet.

Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-11-03 19:37

On 2003-11-11,
Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

> [...]
> Du skal skifte password lige saa tosset du vil, og reloade maskinen,
> blot du stadigt har en kopy af den file encryption key som dine filer er

Nå. Jeg er på arbejde endnu på et NT 4.0 domæne med en Win XP.
Når jeg skifter password er tidligere krypterede filer ikke længere
til at åbne. Der er ingen automatisk sikring af at encryption key'en
automatisk virker efter passwordskift.

Har hørt at det virker perfekt i AD domæne.

Fra : Alex Holst

Dato : 13-11-03 15:17

> [...]
> Når jeg skifter password er tidligere krypterede filer ikke længere
> til at åbne. Der er ingen automatisk sikring af at encryption key'en

Ah, det er fordi du ikke har adgang til din file encryption laengere. Du
kan enten lave en recovery agent i dit domain, eller (hvis det er en
stand-alone maskine) du kan lave en password recovery disk hvor din file
encryption key bliver lagt paa.