CSS validering?
Fra : Ukendt

Dato : 10-11-03 00:50

Hejsa.

Når den kære frøken W3C spytter det her efter mig:

I/O Error: Invalid byte 2 of 3-byte UTF-8 sequence.

hvad mener hun så?

/Jesper

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 10-11-03 00:50

Jesper Winding wrote:

> Når den kære frøken W3C spytter det her efter mig:
> I/O Error: Invalid byte 2 of 3-byte UTF-8 sequence.
> hvad mener hun så?

Svært at sige, når vi ikke kan se pågældende CSS og tilhørende HTML-
dokument.

Men det kan måske skyldes, at du validerer CSSen ud fra adressen på dit
(X)HTML-dokument, og at teksten i dokumentet indeholder danske tegn.
Skønt det er ganske legalt med rigtig content-type og charset, så har
CSS-validatoren en rigtig irriterende bug som giver de grummeste
fejlbeskeder.

Så vidt jeg husker, skrev Kai Birger Nielsen lidt med folkene bag
validatoren for at få udbedret fejlen - men de talte vist forbi
hinanden (og fejlen er der da også stadig).

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-03 04:09

"Anders Thorsen Holm" <zoolook@daimi.au.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Skønt det er ganske legalt med rigtig content-type og charset, så har
> CSS-validatoren en rigtig irriterende bug som giver de grummeste

Du har sq ret. Når jeg validerer direkte på CSS arket validerer det fint?!

> Så vidt jeg husker, skrev Kai Birger Nielsen lidt med folkene bag
> validatoren for at få udbedret fejlen - men de talte vist forbi
> hinanden (og fejlen er der da også stadig).

Har han evt. skrevet om det på en side? Eller evt. komme med et par hint til
hvordan man kan validerer sit CSS ark igennem HTML arket i disse tilfælde?

/Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-03 04:42

> [...]

> validatoren for at få udbedret fejlen - men de talte vist forbi
> hinanden (og fejlen er der da også stadig).

Se når jeg sætter
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
På den første linie vil den gerne... Men så render jeg sikkert ind i et par
problemer med IE6 som gerne vil have
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
på første linie...
Men det virker i hvert fald - indtil videre

/Jesper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-11-03 10:55

Jesper Winding skrev:

> Har han evt. skrevet om det på en side? Eller evt. komme med
> et par hint til hvordan man kan validerer sit CSS ark igennem
> HTML arket i disse tilfælde?

Man kan konvertere udvidede tegn i kildekoden til html-entiteter -
altså &aelig;, &oslash; og &aring; i stedet for æ, ø og å. Det ser
måske fjollet ud i kildekoden, men det virker. Og en god editor
(tm) kan foretage konverteringen (samt en evt. tilbagekonvertering)
i en håndevending.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-03 16:59

> [...]
> måske fjollet ud i kildekoden, men det virker. Og en god editor
> (tm) kan foretage konverteringen (samt en evt. tilbagekonvertering)

Jeg er vant til det efterhånden. Men ja, det kan sagtens gøre html'en lidt
sjov at se på, Men bruger man ikke andet end Notepad bliver det en slags
matrix man læser ligesom en avis - efter noget tid

/Jesper

Fra : Torkil Bladt

Dato : 11-11-03 10:39

Jesper Winding wrote:
> [...]

snip
> sjov at se på, Men bruger man ikke andet end Notepad bliver det en slags
> matrix man læser ligesom en avis - efter noget tid

Stones webwriter (på dansk) kan gøre trikket, så du behøver ikke at
nøjes med Notepad

http://www.webwriter.dk/

Torkil Bladt, Korsør

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-03 23:30

"Torkil Bladt" <torkil.bladt@SPAM.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Stones webwriter (på dansk) kan gøre trikket, så du behøver ikke at
> nøjes med Notepad

Nøjes?! I alle de år jeg har kodet sider har jeg ikke mødt en bedre program
end Notepad. Intet at foragte ved Stones, men, det har jeg prøvet og, nej
tak

/Jesper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-11-03 11:00

Jesper Winding skrev:

> Se når jeg sætter
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
> På den første linie vil den gerne...

O.k. - css-validatoren kan åbenbart godt læse en xml-
tegnsætserklæring, men ikke en html-tegnsætserklæring. Interessant.

> Men så render jeg sikkert ind i et par problemer med IE6 som
> gerne vil have <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0
> Strict//EN" på første linie...

Ja - det er ikke nemt at være webdesigner...

> Men det virker i hvert fald - indtil videre

Der er to andre muligheder der også virker. Den ene har jeg
beskrevet i et andet indlæg (konverter til html-entiteter), den
anden er at gemme html-filen som utf-8. Så passer filens tegnsæt
med det tegnsæt css-validatoren forstår.

Man skal så - til browsere - huske at angive dokumentets tegnsæt
som utf-8. Det kan klares med en meta-linje.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-03 17:06

> O.k. - css-validatoren kan åbenbart godt læse en xml-
> tegnsætserklæring, men ikke en html-tegnsætserklæring. Interessant.

Nej, Uforståeligt og irriterende

> Ja - det er ikke nemt at være webdesigner...

Sq ikke altid...

> [...]
>
> Man skal så - til browsere - huske at angive dokumentets tegnsæt
> som utf-8. Det kan klares med en meta-linje.

Det var en af de første ting jeg prøvede, uden held dog, uden et ISO charset
gik den helt agurk. Jeg vil prøve og lege lidt mere med det når siden er
færdig. Første prioritet er at kunden har noget at kigge på Rengøringen
må komme bagefter.

/Jesper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-11-03 11:17

Jesper Winding skrev:

> Det var en af de første ting jeg prøvede, uden held dog, uden
> et ISO charset gik den helt agurk.

Prøv at se siden her: <http://gyros.dk/usenet/html/utf8.shtml>.

Jeg har ikke testet i ældre browsere, men den virker fint i nye
udgaver af IE, Mozilla og Opera - og den validerer uden bøvl hos
W3.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-03 23:35

Glimrende Kan lige nævne at den virker fint i Netscape også.

/Jesper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-11-03 00:11

Jesper Winding skrev:

> Glimrende Kan lige nævne at den virker fint i Netscape også.

Hvilken version?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-03 00:32

> Hvilken version?

Undskyld: Netscape 7.02

eller: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.0.2)
Gecko/20030208 Netscape/7.02 for dem der går helt i selvsving

/Jesper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-11-03 09:49

Jesper Winding skrev: