Bedste linux dist. til workstation??
Fra : Morten Trab

Dato : 09-11-03 20:42

Hvilken dist. vil i anbefale til en workstation??

Jeg selv er mest RedHat bruger, men jeg gør mest i servere, men damen og jeg
er ved at få "blod på tanden" til at give linux som workstation et forsøg :)

--
Mvh. Morten Trab
--

Web: http://www.blackchart.dk

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 09-11-03 21:00

On Sun, 9 Nov 2003 20:41:51 +0100, "Morten Trab"
<mortenREMOVE@trab.dk> wrote:

>Hvilken dist. vil i anbefale til en workstation??

Mandrake 9.1 er fortræffelig - den nye 9.2'er har jeg ikke prøvet.
Hvis du vælger Mandrake, så kig også nærmere på:
http://plf.zarb.org/

Der finder du rigtig mange RPM'er til mandrake (mplayer osv.)
/mikkel

Fra : Max Andersen

Dato : 09-11-03 22:07

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> er ved at få "blod på tanden" til at give linux som workstation et forsøg

RedHat er fin, men de har jo lavet lidt om i supporten, så fedora er blevet
den gratis version.

Jeg kører med Ximian ovenpå, og en del rettelser til den oprindelige RH9.
Det kører perfekt

Max

Fra : looney

Dato : 10-11-03 01:00

> Hvilken dist. vil i anbefale til en workstation??

Jeg fortrækker Debian. Det kræver man ved lidt om linux, men så svært
er det heller ikke. Der er mange der bruger Debian fordi er der også
mange der har skrevet hjælp til Debian. Google er din ven.

Debianguiden.dk har også virkelig meget god hjælp.

Mvh. looney

Fra : Morten Trab

Dato : 13-11-03 14:57

"looney" <looney@0x960.net> skrev i en meddelelse

> Jeg fortrækker Debian.

Jeg har lige ladet mig fortælle at Debian ikke har xWindows, og ikke kan
køre med det...
Det passer da vel ikke, gør det??

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-11-03 15:02

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> writes:

> Jeg har lige ladet mig fortælle at Debian ikke har xWindows, og ikke kan
> køre med det...

Det er noget vrøvl. Selvfølgelig har Debian også XWindow.

--
Peter Makholm | Why does the entertainment industry wants us to
peter@makholm.net | believe that a society base on full surveillance

Fra : Morten Trab

Dato : 13-11-03 18:03

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Det er noget vrøvl. Selvfølgelig har Debian også XWindow.

Så var min påstand rigtig...Jeg holdt også på at det selvfølgelig var en del
af Debian...

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-11-03 15:48

On Thu, 13 Nov 2003 14:56:43 +0100, Morten wrote:

> Jeg har lige ladet mig fortælle at Debian ikke har xWindows, og ikke
> kan køre med det...

Hvem har fortalt dig det?

<http://packages.debian.org/stable/x11/xserver-xfree86.html>

Mvh.

--
"Shining for the sun is what we do" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Platte Povl

Dato : 11-11-03 02:03

On 09/11/03 20:41, in article bom55b$6o3$1@svr-1.homedir.dk, "Morten Trab"
<mortenREMOVE@trab.dk> wrote:

> Hvilken dist. vil i anbefale til en workstation??

FreeBSD 4.9-RELEASE stabil, godt layout, veldokumenteret, hurtig, ikke
linux.

Fra : Morten Trab

Dato : 11-11-03 07:29

"Platte Povl" <p_povl@fatter-intet.dk> skrev i en meddelelse

> FreeBSD 4.9-RELEASE stabil, godt layout, veldokumenteret, hurtig, ikke
> linux.

Den kan jeg i hvert fald sige på forhånd at jeg IKKE vælger...
Jeg har aldrig være tilhænger af BSD systemer... :D

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-11-03 14:29

Platte Povl wrote:

> FreeBSD 4.9-RELEASE stabil, godt layout, veldokumenteret, hurtig, ikke
> linux.

*BSDerne kunne også være en mulighed, da de er nogle overordenligt lækre
systemer på mange måder, og ikke er genstand for så megen "hype" som
Linux generelt er.

Imidlertid spørges der specifikt til Linux i det oprindelige spørgsmål.
Jeg vil mene at du træder overordentligt mange BSD-folk gevaldigt over
fødderne ved at sidestille Linux med *BSD

Dermed skader du faktisk din egen "sag" mere end du hjælper.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Peter Jensen

Dato : 11-11-03 15:48

Steen Suder, privat wrote:

> *BSDerne kunne også være en mulighed, da de er nogle overordenligt
> lækre systemer på mange måder, og ikke er genstand for så megen "hype"
> som Linux generelt er.

Det argument har jeg hørt før, og det er sådan set rigtigt nok. Jeg kan
bare ikke se at det skulle være noget negativt ved Linux, nærmest
tværtimod. Jo mere "hype", jo mere kendt er Linux. Dette lokker flere
programmører og brugere til platformen, hvilket vel kun kan gavne. Der
bliver formentligt også større kommerciel interesse i at frigive
programmerne til Linux, da det er den som alle de "almindelige" brugere
kender.

> Imidlertid spørges der specifikt til Linux i det oprindelige
> spørgsmål. Jeg vil mene at du træder overordentligt mange BSD-folk
> gevaldigt over fødderne ved at sidestille Linux med *BSD

Kun *BSD folk?

> Dermed skader du faktisk din egen "sag" mere end du hjælper.

Han kunne have sagt Gentoo i stedet. Det er efter sigende den mest
BSD-agtige Linux der findes, hvilket ville lette et senere skift

--
PeKaJe

Blessed is the man who, having nothing to say, abstains from giving
wordy evidence of the fact. -- George Eliot

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 11-11-03 16:08

On 11 Nov 2003 14:47:59 GMT,
Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote:

> [...]
> tværtimod. Jo mere "hype", jo mere kendt er Linux. Dette lokker flere
> programmører og brugere til platformen, hvilket vel kun kan gavne.

Hvis det bare var gode programmoerer der kom til ville alt vaere fryd og
gammen. Verden er bare anderledes. Det er ikke i sig selv en fordel at faa
mange programmoerer. Det de leverer skal ogsaa vaere af en hvis kvalitet. Jeg
synes personligt at meget software man har set i den nyere tid til UNIX har
vaeret uinteressant, kedeligt og totalt ligegyldigt. Det haenger nok sammen med
at de smaa 16-aarige har fundet ud af at ''unix er smart''. Og her er det
desvaerre Linux der faar dem foerst. En af grundene til jeg holder mig fra
Linux er at jeg gerne vil undgaa netop den befolkningsgruppe.

--
Jesper

Fra : Peter Jensen

Dato : 11-11-03 11:49

Morten Trab wrote:

> Hvilken dist. vil i anbefale til en workstation??

Det kan være et farligt spørgsmål ...

> Jeg selv er mest RedHat bruger, men jeg gør mest i servere, men damen
> og jeg er ved at få "blod på tanden" til at give linux som workstation
> et forsøg :)

Jeg brugte selv Red Hat som server og workstation i en tid. Da den i
sin tid blev for besværlig at vedligeholde, besluttede jeg mig til at
give Gentoo et forsøg. Installationen er (sidst jeg prøvede) temmelig
manuel, men den er veldokumenteret på deres hjemmeside. Den sidder nu
på både server og workstation uden de helt store problemer. Jeg har
ikke booted over i Windows i 3-4 måneder nu ...

--
PeKaJe

Live long and prosper.
      -- Spock, "Amok Time", stardate 3372.7

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-11-03 14:32

Morten Trab wrote:
> Hvilken dist. vil i anbefale til en workstation??
>
> Jeg selv er mest RedHat bruger, men jeg gør mest i servere, men damen og jeg
> er ved at få "blod på tanden" til at give linux som workstation et forsøg :)

Xandros, JAMD, Lindows, Mandrake... men så er vi også ovre i den "lækre"
kategori.

Jeg bruger selv Debian i hele firmaet.