telenet
Fra : mionesse

Dato : 09-11-03 17:34

Hvad er telenet og hvad kan det bruges til?

Fra : Tom Madsen

Dato : 09-11-03 17:47

christoffer.thomsen@jubiipost.dk (mionesse) wrote in

> Hvad er telenet og hvad kan det bruges til?

Dit spøgsmål må siges at være of topic i forhold til hvad gruppens formål
er, nemlig sikkerhed. Men svaret er at telenet er en fælles betegnelse for
for de netværk der bruges til telefoni.

Er du rar fremover lige at tænke over om dine spøgsmål er relevante for den
gruppe du poster i?

Mvh

Tom Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-03 19:25

mionesse skrev:

>Hvad er telenet og hvad kan det bruges til?

Tænker du på telnet?

Det er en meget primitiv netprotokol (en måde at sende
netbeskeder på), men netop fordi den er primitiv, kan man gøre
alt muligt med den. Man skal blot vide præcis hvordan man
aktiverer de forskellige funktioner.

--
Bertel

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 09-11-03 22:40

In article <jj1tqvkl3na39c62aa7r1pjm73umhocd60@news.stofanet.dk>,
Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> netbeskeder på), men netop fordi den er primitiv, kan man gøre
> alt muligt med den. Man skal blot vide præcis hvordan man

Vroevl. telnet emulerer en lokal (terminal) login-session
over internettet. Der goeres intet forsoeg paa at beskytte
forbindelsen, saa protokollen har mange sikkerhedsproblemer.

--
j.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-03 23:17

Jesper Louis Andersen skrev:

>Vroevl.

Præcis hvad er vrøvl?

>telnet emulerer en lokal (terminal) login-session
>over internettet. Der goeres intet forsoeg paa at beskytte
>forbindelsen, saa protokollen har mange sikkerhedsproblemer.

Og hvordan er det lige at det strider mod det jeg skrev?

--
Bertel

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 10-11-03 00:14

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:
[om telnet]

>Præcis hvad er vrøvl?

>Og hvordan er det lige at det strider mod det jeg skrev?

Jeg ville ikke drømme om at gå så vidt som til at kalde det du skrev for
"vrøvl". Det er ikke vrøvl. Men fx ordet "netbeskeder", som du brugte,
er mildest ikke ret veldefineret.

Jeg kunne desuden mistænke at du tror at telnet kun er et spørgsmål om
at sende indtastede data over en tcp-forbindelse og svaret den anden
vej. Men telnet kan fx forholdsvis avancerede ting som at fortælle
serveren at vinduesstørrelsen er ændret, så applikationen kan gentegne
vinduet med det nye antal linjer og tegn/linje. Den kan fx også
forhandle halv eller fuld duplex.

(Bevares, Microsofts såkaldte telnet-klient kan ikke nogen af de
ovennævnte ting - den er faktisk netop meget primitiv. Men protokollen
telnet, og ordentlige implementationer af den, er ikke særlig
primitive.)

Du har ret i at man også kan bruge en telnet-klient som en primitiv måde
at snakke tcp med diverse andre tekstbaserede applikationsprotokoller
(smtp, http, nntp, etc). Men det er ikke telnets primære opgave.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-11-03 00:17

Jesper Dybdal skrev:

>Jeg ville ikke drømme om at gå så vidt som til at kalde det du skrev for
>"vrøvl". Det er ikke vrøvl. Men fx ordet "netbeskeder", som du brugte,
>er mildest ikke ret veldefineret.

Nej. Jeg var ikke sikker på at det i det hele taget var telnet
der blev spurgt om så det satte en naturlig grænse for hvor
vidtløftig jeg gad være. Det er dog rigtigt at jeg kun er vant
til dårlige Windowstelnetklienter.

--
Bertel

Fra : Platte Povl

Dato : 10-11-03 21:55

On 09/11/03 22:40, in article slrnbqtd2b.4cb.jlouis@miracle.mongers.org,
"Jesper Louis Andersen" <jlouis@miracle.mongers.org> wrote:

> Vroevl. telnet emulerer en lokal (terminal) login-session
> over internettet. Der goeres intet forsoeg paa at beskytte
> forbindelsen, saa protokollen har mange sikkerhedsproblemer.

Meget Fremragende Fremlægning + LOL + ROFL

Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 12-11-03 08:54

> Meget Fremragende Fremlægning + LOL + ROFL

Hvad er det der er så forrygende humoristisk?
Mvh Jesper