Jeg vil gerne være alenemor
Fra : Soffi

Dato : 09-11-03 14:05

Kære nyhedsgruppe.

Jeg har ikke nogle børn, men har brændende ønsket mig at stifte familie i 6
år.
Jeg har ikke fundet ham jeg vil bruge resten af livet sammen med, og
tålmodigheden
er ved at være slidt ned.
Jeg har fundet en sød fyr, som jeg på ingen måder ønsker at leve sammen med,
han er
sød og omsorgsfuld og kærlig, men vi passer bare ikke sammen i en
boligsituation med
børn.
Jeg har selvfølgelig fortalt ham hvordan jeg har det, og han har sagt, at vi
altid ville kunne
få børn sammen, og så dele forældre myndigheden.

Er det et dårligt grundlag at få børn på?
Er det virkelig så slemt at være alenemor? (som rygterne siger) Jeg tror jeg
kan klare det,
har forberedt mig på det i mange år.
Men vil godt høre hvad I syns.

Mvh. Soffi

Fra : sniper_Nolight

Dato : 09-11-03 14:43

> Er det et dårligt grundlag at få børn på?

umiddelbart ja, det er hårdt at have børn - dejligt ja, men osse hårdt - det
at være 2 gør det hele lidt nemmere - man har en chance for at slappe af
lidt ind i mellem og lade den anden forælder overtage. Jeg mener bestemt man
bør få børn med en man har i sinde at opdrage barnet sammen med - hvis man
på forhånd ved det bliver et delebarn bør man lade være - synes jeg. Jeg
kender ikke mange enlige forældre der synes det er superfedt at være alene
og selvom i er enige nu om hvordan det skal forløbe vil i helt sikkert blive
uenige om mange ting - husk på at du vil knytte dig helt ufatteligt til det
barn - jeg kan ikke beskrive for dig hvor højt du vil elske det barn og skal
du samtidig dele det fra starten vil der opstå problemer, desuden synes jeg
det vil være synd for barnet.

> Men vil godt høre hvad I syns.

meninger kan være mange - det er dit liv, men osse dit lille barns - jeg kan
godt forstå din indstilling for tiden går og man bliver ikke yngre, men
umiddelbart synes jeg det lyder som en rigtig dårlig ide. Jeg er ked af hvis
det ikke lige er det svar du leder efter, men man skal virkelig være ovenpå
rent fysisk og psykisk for at opdrage et barn alene - ikke at det ikke kan
lade sig gøre, men ligefrem at starte med det lyder ikke godt. Det vil i de
første år totalt dominere dit liv - både på godt og ondt - så tænk dig godt
om.

just my 2 cents - hilsen sniper_Nolight - far til 2 drenge og samboende med
deres mor.

Fra : Friberg

Dato : 09-11-03 15:43

"Soffi" <SoFFi@Psykopat.dk.invalid> wrote in

> Men vil godt høre hvad I syns.

Jeg synes, at det er temmelig godt for børn med både en mor og en far.
Indlysende nok kan der være situationer, hvor en far er så dårlig, at
en kvinde alene er bedre eller omvendt.

Din opgave må være at skelne dine egoistiskeke behov fra dine evt.
kommende børns behov. Hvis man ikke kan dele sin bolig med en mand,
tror jeg ikke, at det er specielt meget lettere at dele en skiftende
hverdag. Da mænd ikke er helt så "kuld" som påstået kunne det jo være
vedkommende drejer lidt rundt på tallerkenen og bliver lidt mere
interesseret i ungen end du troede.

Selvom jeg personligt aldrig ville finde en "rugemor", så kan det da
godt være, at det ville være bedst at finde en anonym kilde til dine
børn.

S Friberg

Fra : Brian K

Dato : 09-11-03 15:47

Soffi wrote:
> Er det et dårligt grundlag at få børn på?

Det er det mest vandvittige jeg har hørt (og her er det barnet jeg tænker
på)

> Er det virkelig så slemt at være alenemor? (som rygterne siger) Jeg
> tror jeg kan klare det, har forberedt mig på det i mange år.

Det kan man ikke forberede sig på !

> Men vil godt høre hvad I syns.

Dårlig ide !

Mvh
brian

Fra : Chr. L.

Dato : 09-11-03 18:05

"Soffi" <SoFFi@Psykopat.dk.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Er det et dårligt grundlag at få børn på?
> Er det virkelig så slemt at være alenemor? (som rygterne siger) Jeg tror

start med katten og se om du kan klare den.

Chr...

Fra : Anja

Dato : 09-11-03 18:27

"Soffi" <SoFFi@Psykopat.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
med,
> han er
> sød og omsorgsfuld og kærlig, men vi passer bare ikke sammen i en

Okay - det er der mange som må sande når de først har fået børnene...

> Jeg har selvfølgelig fortalt ham hvordan jeg har det, og han har sagt, at
vi
> altid ville kunne
> få børn sammen, og så dele forældre myndigheden.

Okay - men hvorfor tror du at du vil kunne deles om opdragelsen med ham når
du ikke kan dele hjem...

> Er det et dårligt grundlag at få børn på?

Det ved kun du men du har dine tvivl...

> Er det virkelig så slemt at være alenemor? (som rygterne siger)

Personligt syntes jeg det kan have nogle fordele at være eneforsørger men
det også er rart at være to om det.

Jeg tror jeg
> kan klare det,
> har forberedt mig på det i mange år.

Jeg tror ikke man kan forberede sig på at blive mor...

> Men vil godt høre hvad I syns.

Jeg ser et samfund som i dag er så ændret på så mange måder i forhold til
for 30 år siden, og jeg ser ikke noget galt i at man vælger at få børn uden
at leve sammen med barnets far. Der findes også en klinik som er
specielliseret i enlige/lesbiske kvinder.
Jeg ser gifte kvinder med børn, jeg ser bøsser med børn, jeg ser unge
kvinder med børn, jeg ser tykke kvinder med børn og jeg kunne blive ved.
Hvornår er det rigtigt? For mig er det rigtigt når det føles rigtigt for
alle parter.
Jeg tror kun du kan beslutte for dig for det der er rigtigt, for det der er
rigtigt for den ene er måske ikke rigtigt den anden.

Anja

--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : Soffi

Dato : 09-11-03 19:00

> Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Hej Anja.
Alletiders Link! Rigtig sødt.
Du har sagt nogle ting som jeg vil tænke over, for mener du
har ret på mange punkter. Så det er jo rigtig dejligt. Men jeg vil sige, at
det føles rigtig, og
det er noget jeg virkelig brænder for. Glæder mig til at skulle stå op kl. 3
om natten, for at skifte ble, og amme. Glæder mig til det første ord..
glæder mig til ALT..

-Soffi

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-11-03 19:25

Soffi wrote:

Hej Soffi...

jeg har lige nogle tanker.....
for det første så jeg du inde i kattegruppen skrev at du kun har 43 kvm at
bo på...... det er jo en ting der også skal tages med i overvejelserne......
hvis du er i tvivl om hvorvidt en kat kan klare sig med så "lidt", hvordan
kan du så tro at et barn og mor kan?

> Men jeg vil
> sige, at det føles rigtig, og
> det er noget jeg virkelig brænder for.

hvis det er noget du virkelig brænder for, så synes jeg egentlig du skulle
undersøge muligheden for "enlig adoption"..... flere og flere enlige kvinder
kan adoptere, og på den måde får du både undgået problematikken omkring en
far og forældermyndighed, plus du får muligheden for at hjælpe et
underpriviligeret barn.......
faktisk er det også muligt for adoptivmødre at kunne blive i stand til at
amme, synes jeg at jeg har hørt om.....

> Glæder mig til at skulle stå
> op kl. 3 om natten, for at skifte ble, og amme. Glæder mig til det
> første ord.. glæder mig til ALT..

hvad er ALT??
glæder du dig til at stå grædende over krybben om natten fordi du ikke kan
overskue din situation mere? glæder du dig til at hulke dig i søvn med
ansigtet begravet i en pude for at undgå at vække dit kolikramte barn?
glæder du dig til at stå i lort til ørerne og rende til lægen ustandseligt
fordi dit barn ikke kan få bugt med den maveinfektion der for 4 gang på 6
måneder hærger vuggestuen? glæder du dig til at skulle holde facaden oppe
selvom du er ved at krakelere indvendigt?

de ting du nævner er alle dem alle snaker om, og de fleste kan klare i stiv
arm...... men det er IKKE essensen af at være mor....... det er hårdt hårdt
arbejde..... du kommer til at sætte dig selv og DINE ønsker i baggrunden i
MANGE år.....

dine intentioner er gode, og hvis du virkelig vil gøre en indsats så gør det
da overfor et barn der har brug for det, frem for at sætte et barn i verden
for at dække et behov i dig alene.....
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Brian K

Dato : 09-11-03 22:33

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> i stiv arm...... men det er IKKE essensen af at være mor....... det
> er hårdt hårdt arbejde..... du kommer til at sætte dig selv og DINE

Ved godt at det ikke er pænt at bruge f... ordet i en gruppe
meddelse......MEN der er gange den SKAL bruge...

så her kommer det

"Fuc. det er sgu så godt beskrevet som det kan blive"

(kunne dog godt tænke mig at pille lidt af MOR ud og skrive mor/far, for det
har været mig der har gjort det i 6 år her i huset, så det er altså ikke kun
mødre der "kan/skal det")

Mvh
brian

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-11-03 08:11

Brian K wrote:

hej brian...

> Ved godt at det ikke er pænt at bruge f... ordet i en gruppe
> meddelse......MEN der er gange den SKAL bruge...

hehe, det kan jo ske det skidt ;)

> så her kommer det
>
> "Fuc. det er sgu så godt beskrevet som det kan blive"

takker ;)

> (kunne dog godt tænke mig at pille lidt af MOR ud og skrive mor/far,
> for det har været mig der har gjort det i 6 år her i huset, så det er
> altså ikke kun mødre der "kan/skal det")

jamen 100% enig...... nu gik debatten blot på at blive enlig mor, så det var
lige som den side jeg forholdt mig til ;)

Fra : vadmand

Dato : 10-11-03 10:27

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Hvad er det for et ord?

Per v.

Fra : Brian K

Dato : 10-11-03 10:38

vadmand wrote:

> Hvad er det for et ord?

Går ud fra at du tager gas på mig ?

Ellers læs meddelsen igen (for jeg bruger næsten ordet)
Mvh
brian

Fra : vadmand

Dato : 10-11-03 12:23

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Går ud fra at du tager gas på mig ?

Har jeg gjort. Forstår det stadig ikke. Men nu indgår "tabuord" heller ikke
i min begrebsverden. Enten undgår jeg dem, eller også skriver jeg dem helt
ud. At skrive et bogstav efterfulgt af punktummer er i mine øjne en
jomfrunalsk måde at bruge ordet på og så alligevel ikke turde.

Der er kraftstejle mig for helvede da ingen, der tager skade af et par eder
eller latrinord, hvis de er nødvendige. Og hvis de IKKE er, så spring dem
over i stedet for det f-pjat. (Og jeg ved stadig ikke, om du mener fisse,
fuckng eller fanden - eller noget helt fjerde?)

Per V.

Fra : Nette

Dato : 10-11-03 13:09

"vadmand" skrev i en meddelelse
> (Og jeg ved stadig ikke, om du mener fisse,
> fuckng eller fanden - eller noget helt fjerde?)

Du har jo gættet dig til, at det er noget grimt og essensen af det er nok
til at give det mening.

Nette

Fra : Friberg

Dato : 10-11-03 18:08

"hykleri" er i hvert fald ikke godt og absolut umoderne!

S Friberg

Fra : Nette

Dato : 11-11-03 05:26

"Friberg" skrev i en meddelelse news:Xns942FB90662092sfnews@62.243.74.162...
> "hykleri" er i hvert fald ikke godt og absolut umoderne!

Nu startede det heller ikke med H, så det har nok ikke været DET ord vel.

Nette

Fra : Nette

Dato : 10-11-03 08:10

"Sabina Hertzum" skrev i en meddelelse
> faktisk er det også muligt for adoptivmødre at kunne blive i stand til at
> amme, synes jeg at jeg har hørt om.....

Hej Sabina

Det lyder noget spændende. Hvor har du hørt om det henne?
For hvis det er muligt, så fjerner det jo lidt den der nervøsitet, man altid
sidder med som gravid: "Bare jeg nu kan amme".
Jeg har hørt en del om mødre, der har kunnet amme første gang, men som bare
ikke kan hverken 2., 3. eller 4. gang, og alle de her tanker er jo lidt
højaktuelle for mig lige for tiden.

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-11-03 08:21

Nette wrote:
> [...]
> som bare ikke kan hverken 2., 3. eller 4. gang, og alle de her tanker
> er jo lidt højaktuelle for mig lige for tiden.

hehe, jeg kan faktisk ikke huske det, men mener det var i forbindelse med en
eller anden amerikansk tv-serie*G*
det er noget med at der findes et lægemiddel der som bivirkning har
mælkeproduktion.... jeg kan ikke huske hvad det hedder, eller hvordan det
virker, men så vidt jeg husker handlede det om at primært få gang i mælken,
og så ville selve amningen holde gang i det......
så vidt jeg lige har kunne finde ud af ved at google lidt hedder
medikamentet prolaktin som er et naturligt hormon i kroppen..... det bruges
vidst oftest til behandling af svulster på hypofysen, men har som bivirkning
det med mælkeproduktionen og hæmning af menses.......
det er et hormon der dannes når man ammer, så det er ikke "forkert" i
kroppen ;)

Fra : Nette

Dato : 10-11-03 13:10

> [...]
> det med mælkeproduktionen og hæmning af menses.......
> det er et hormon der dannes når man ammer, så det er ikke "forkert" i

Mange tak
Det er da rart at vide. Lad os håbe der slet ingen bivirkninger er og at det
snart kommer til DK. Det ville mange gravide samt mødre der ikke kan amme
nok sætte pris på.

Nette

Fra : Anja

Dato : 10-11-03 13:24

> [...]
det
> snart kommer til DK. Det ville mange gravide samt mødre der ikke kan amme

Hej Nette

Sidst jeg fødte var jeg syg efterfølgende og kunne ikke amme - så hele
produktionen blev stoppet... surt! Men i min iver efter at amme fandt jeg en
gr. som netop støtter op omkring amningen. Efter at have stoppet i 1 måned
fik jeg hjælp fra dem og satte så gang i produktionen igen så mit barn
alligevel kunne få modermælk dog var han ikke til at få til brystet men han
fik så min mælk på flaske...Det var et størrere projekt med at pumpe ud...
men det lykkedes. Jeg husker at hende jeg talte med også fortalte at
adoptivmødre kunne amme - de skulle bare lægges til, så skulle det komme men
det krævede arbejde..
Jeg har søgt lidt rundt men har altså ikke fundet dem - bare hvis jeg havde
kunne give dig adressen

Hilsen
Anja
--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : Nette

Dato : 10-11-03 15:19

"Anja" skrev i en meddelelse
> Jeg har søgt lidt rundt men har altså ikke fundet dem - bare hvis jeg
havde
> kunne give dig adressen

Hej Anja.

Dejligt det også kan ske herhjemme.
Det er slet ikke aktuelt for mig endnu, har lige nogle uger med stor mave,
der skal overståes først, og jeg håber da også jeg kan amme.
Men man hører så meget og noget jeg virkelig sætter i højsæde er det at
amme, så HVIS nu......huh...

Men tak for din erfaring

Nette

Fra : Tine Andersen

Dato : 10-11-03 19:34

"Anja" <salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
men
> det krævede arbejde..
> Jeg har søgt lidt rundt men har altså ikke fundet dem - bare hvis jeg

Du mener nok nyhedsgruppen misc.kids.breastfeeding. Hvad de ikke ved om
amning er simpelthen ikke værd at vide. De ved tilsammen alt, men lad være
med at flame derovre, det kan de ikke lide. Det er en støttegruppe og tonen
er høvisk.

Tine

Fra : fritnat

Dato : 10-11-03 15:19

"Nette" skrev d. 10-11-03 08:10 dette indlæg :

> [...]
bare
> ikke kan hverken 2., 3. eller 4. gang, og alle de her tanker er jo

Jeg synes nu det er lidt længt ude skal fædre også kunne være med?
Fritnat

http://www.kandu.dk/

Fra : Nette

Dato : 11-11-03 05:28

"fritnat" skrev i en meddelelse
> Jeg synes nu det er lidt længt ude skal fædre også kunne være med?

Hvad er det, du synes er langt ude? Og hvad er det, du spørger om, om fædre
også skal være med til?

Nette

Fra : Brian K

Dato : 09-11-03 22:29

Anja wrote:
> [...]
> Jeg tror kun du kan beslutte for dig for det der er rigtigt, for det
> der er rigtigt for den ene er måske ikke rigtigt den anden.

Humm, jeg ser en masse hensyn til hinanden....... hvor blev barnet af ?

Mvh
brian

Fra : Marianne

Dato : 09-11-03 18:28

> [...]
> tålmodigheden
> er ved at være slidt ned.
> Jeg har fundet en sød fyr, som jeg på ingen måder ønsker at leve sammen

Afhængig af hvor gammel du er - jeg ville ikke betænke mig på at blive
alenemor, hvis det kom til et valg mellem ikke at få børn fordi der ikke var
en aktuel partner, og leve som barnløs. Det er på mange planer en fantastisk
oplevelse at have børn.

Du skal - som andre også skriver - være forberedt på, at børn tager ca. 3
gang så meget tid og energi, som man tror, når man blot ser et barn på gaden
eller i vennekredsen. Det kan *virkelig* trække tænder ud.

Har du energi og økonomi til det? Du skal være der HELE tiden for barnet.
Fuld tid - i årevis.

Meeeen - har du overvejet, om du er for kritisk i valg af partner? Det er
der i hvert fald ganske mange, der er, hvor man forventer og forlanger, at
man passer 110% sammen, før man gider bruge tid på det.

(Og hvad betyder den sidste del af din mailadresse?)

mvh
marianne

Fra : Soffi

Dato : 09-11-03 19:06

> [...]
var
> en aktuel partner, og leve som barnløs. Det er på mange planer en

Jeg er ofte sammen med en veninde og hendes barn. Hvor jeg er "hyggetante"
for
den lille pige fra September måned. Men det er mulighed for at jeg kan have
problemer
med at få børn i fremtiden, pga. jeg har haft en underlivsbetændelse der
blev opdaget meget
sent, men lægerne siger at det kan give problemer med alderen, når jeg når
de 28-30 år.

> [...]
gaden
> eller i vennekredsen. Det kan *virkelig* trække tænder ud.

Jeg ved at børn tager meget tid, og det er jeg forberedt på. Glæder mig til
selv de små ting og
opgaver som jeg vil få som mor.

> [...]
> der i hvert fald ganske mange, der er, hvor man forventer og forlanger, at
> man passer 110% sammen, før man gider bruge tid på det.

Jeg ved jeg er for kritisk af mit valg af partner. Men jeg har også haft
nogle grimme opblevelser
med årene. Så jeg ligger ikke skjul på at jeg er kritisk.

> (Og hvad betyder den sidste del af din mailadresse?)

Den sidste del af min mailadresse.. Marker den lige.. eller skriv den, så
jeg ved hvilken del du mener.

Mvh Soffi

Fra : Brian K

Dato : 09-11-03 22:45

Soffi wrote:

> Den sidste del af min mailadresse.. Marker den lige.. eller skriv
> den, så jeg ved hvilken del du mener.

SoFFi@Psykopat.dk.invalid

Hummm...jeg vil gætte på at det enten er "psykopat" eller "Invalid",
personligt bider jeg mærke i "Psykopat"

Mvh
brian

Fra : Brian K

Dato : 09-11-03 22:42

Marianne wrote:

> [...]
> ikke var en aktuel partner, og leve som barnløs. Det er på mange
> planer en fantastisk oplevelse at have børn.

Er det en kat/hun/hamster vi taler om ?, for jeg er ved at blive forvirret
?, det er da hamrende bedøvende ligegyldigt...hvor dejlig en oplevelse og
bla..bla...bla... det er at få et barn....det det handler om er at det
bliver et barn som kommer til at stå med en manglende biologisk forælder, at
det bliver et barn som kommer til at stå med en forælder som "Måske/sikkert"
er alene om det....med det stress/frustration, osv det medfølger...samt at
der er altså en grund til at børn fødes med 2 forældre (en af hvert køn), de
tilbyder begge 2 ting som barnet har brug for, OG bliver det en
dreng......så er mor sikkert god....men en drengs basale behov for
"mandeting" det er det altså de færreste kvinder der kan dække. (jeg har til
dato ikke set en eneste mor kravle rundt i træerne, bygge huler, lave
boksekamp, osv (vel og mærket på en måde som drengen/drengene syntes var
FEDT), OG når det er sagt.....bliver det en pige...så er det "Næsten" det
samme bare i mindre "scala" for ...argh......et barn har brug for forældre
af begge køn......

Køb dig den kat...for at lave det "stunt" du her beskriver.......det er
simpelthen for langt ude !

> [...]
> ca. 3 gang så meget tid og energi, som man tror, når man blot ser et
> barn på gaden eller i vennekredsen. Det kan *virkelig* trække tænder

Ja...også er hun HELT alene om det....... Det bliver sikkert nemt at
opretholde et arbejde....social bekentskabskreds...osv...osv... køb ny bare
den kat !
..
> Meeeen - har du overvejet, om du er for kritisk i valg af partner?

Og "slækker" hun på kravene for at "finde en at få barn med" så knækker
forholdet alligevel inden længe (specielt under det pres det er at have barn
sammen)

> Det er der i hvert fald ganske mange, der er, hvor man forventer og
> forlanger, at man passer 110% sammen, før man gider bruge tid på det.

Det er jo det en forelskelse er der for.......typisk bliver "prinsen på den
hvide ganger...pludselig til et fjols på en trehjulet cykel"

Mvh
brian

Fra : Mia

Dato : 10-11-03 01:48

Hej Soffi

Ja, det er lykken at være enlig mor......
Da jeg var 23 fik jeg besked om at jeg ikke skulle regne med børn, jeg
savlede over de andres i 7 år og så blev jeg pludselig gravid. Jeg stod helt
alene med situationen, fik bækkenløsning da jeg var 8 uger henne, havde en
skrækkelig graviditet, mistede mit job, fik en datter der havde kolik i 6
mdr. (jeg havde stadig bækkenløsning). Stod alene med opdragelsen i
hverdagen osv. osv.

Du skal ikke være i tvivl om at jeg elsker min datter meget højt på trods
af, suk, at hun nu er en skoletræt teenager af den stride slags.

Det er jo helt din egen beslutning, men husk at tænke på andet end buttede
babysmil

Hilsen Mia

Fra : Nette

Dato : 10-11-03 08:06

"Soffi" skrev i en meddelelse
> Er det et dårligt grundlag at få børn på?
> Er det virkelig så slemt at være alenemor? (som rygterne siger) Jeg tror
> [...]

Hej Soffi.

Jeg forstår udemærket godt dine tanker, og det tror jeg de fleste
mænd/kvinder, der enten har børn eller ønsker sig børn gør.
Man kan MÆRKE ens krop trænger til det.

Men fra at have lysten, følelserne og tankerne og så til at handle, synes
jeg der er langt.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at der findes utrolig mange rigtig dygtige
enlige forældre i vores verden. Jeg er heller ikke i tvivl om, at de, selv
om de knokler hårdt, ikke vil bytte for nogen pris overhovedet. Men jeg er
ret sikker på, at langt de fleste skilsmisseforældre, trods anstrengeserne
og glæderne også lever med en dårlig samvittighed over ikke at kunen give
deres børn det her trygge idylliske familiehjem, med mor og far, sådan som
vi alle har drømt om og håbet på på et tidspunkt.

Du nævner alt det søde, som alle kan holde til. Sabina var lidt inde på
noget af det virkelig sure, og jeg vil give hende ret. - Når man altså ser
det fra forælderens side. Men hvad med at prøve og se det fra barnets side
også?

Men jeg mener ikke, man kun skal tænke på sig selv. Jeg synes, man er nød
til at tænke på det barn, som man vælger at undfange og føde.
Selvfølgelig er en del af de "optimale forhold" at barnet har tøj på kropen,
tag over hovedet, mad i maven, en til at sidde hos sig om natten osv. men
der er mere der hører til.
- Er det f.eks. de optimale forhold, når man på forhånd har valgt, at barnet
skal splittes og valfare imellem to forældre, to hjem og endda to forældre
som praktisk talt slet ikke kender hinanden og som aldrig har haft en fælles
"front"?

Skilsmissebørn bliver, uanset hvor godt man forsøger at gøre det, mærket af
at have to hjem, to familier, to hold forældre. Det er muligt, de takler det
flot. Det gør de fleste heldigvis, og dem der har levet med det fra livets
start, vil man kun kunne gisne om, hvordan ville have haft det, hvis de
havde haft eet trygt hjem med begge forældre.
MEN de vil altid, for sådan ER vi mennesker indrettet, drømme om at mor og
far finder sammen igen. Også selv om de udemærket godt er klar over, at
skilsmissen kan være det bedste der er sket.
Drømmen om familieidyllen, mor-far-og-børn-legene vil altid være der.
Er det en drøm som man på forhånd vil ødelægge for dem?

Een ting er, at erkende at man ikke kan sammen mere, og at det er bedst for
alle parter, at man går hver til sit.
Det er hårdt, også at erkende, specielt hvis der er børn blandt ind i det.
En anden ting er bevidst at plante et barn ind i et forhold, der slet ikke
er til stede, hvor man slet ikke har forsøgt.

At få børn ER egoistisk. Og sådan vil det altid være. Men bør det være så
egoistisk, at man ikke engang forsøger at skabe de bedste rammer for barnet?

Jeg synes, den er meget svær, og vil nødig stilles til dommer overfor andre.
Men jeg vil helt sikkert være en af dem der alligevel kom til at dømme lidt,
hvis ikke der kom nogle rigtig gode argumenter på bordet, for at springe ud
i den slags. For barnets skyld.

Nette

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-11-03 08:28

Hej

Soffi wrote:
> Er det virkelig så slemt at være alenemor? (som rygterne siger) Jeg tror jeg
> kan klare det,
> har forberedt mig på det i mange år.

Jeg synes faktisk, at du svarer på dit eget spørgsmål. Det er nok ikke
bevidst, men du skriver "Jeg tror...". I den her sammenhæng vil jeg nok
mene, at du skal vide og ikke tro.

Den dag du VED, at du kan afsætte 24 timer i døgnet til et andet
menneske og stadig være dig selv og passe dine omgivelser (venner,
arbejde, hjemmet mm), så kan du også klare det. Så længe du er i tvivl
bør du nok tænke lidt mere over det.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jesper

Dato : 11-11-03 08:58

Det lyder som om du er super egoistisk og kun tænker paa dig selv. Du
spørger "Er det virkelig så slemt at være alenemor? ", maaske skulle
du spørge "Er det slemt at vokse op uden en far ?". Børn har brug for
baade en far og en mor hvis det ikke skulle være gaaet op for dig.

mvh
Jesper

Fra : Hans Huttel

Dato : 11-11-03 11:17

Soffi skrev:

> [...]
>
>Er det et dårligt grundlag at få børn på?
>Er det virkelig så slemt at være alenemor? (som rygterne siger) Jeg tror jeg

Jeg ved af egen erfaring, at det er vigtigt at børn har både en mor og
en far i dagligdagen, mens de vokser op. Min far var fraværende under
hele min opvækst. Du er allerede i gang med at nægte et kommende barn at
have både en mor og en far i dagligdagen.

Jeg ved fra andre at det er opslidende og meget utilfredsstillende at
være deleforældre/delebørn. Du er allerede i gang med at påtvinge et
kommende barn denne "løsning".

Jeg ved af egen erfaring at et vigtigt aspekt af det at være forældre
er, at man kan blive enige om en hel masse praktiske foranstaltninger,
så hverdagen kan hænge sammen og specielle omstændigheder ikke bliver
alt for tunge at danse med.

Hvis den "søde fyr" ikke passer sammen med dig "i en boligsituation med
børn", hvordan skulle han så kunne passe sammen med dig i en
"ikke-boligsituation med børn"? I skal blive enige om hvem der skal være
sammen med barnet hvornår. I skal blive enige om hvem der skal hente
barnet i børnehaven. I skal blive enige om hvem der skal passe barnet i
tilfælde af sygdom. Listen er lang, formodentlig endeløs.

Det korte af det lange: I skal deles om jeres (hypotetiske) barn, ikke
blot når han/hun er lille og nuttet, men resten af jeres liv.

--
Hans Hüttel | email: hans@cs.auc.dk
BRICS, Dept. of Computer Science | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-11-03 17:59

"Hans Huttel" <hans@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved af egen erfaring, at det er vigtigt at børn har både en mor og
> en far i dagligdagen, mens de vokser op.

Hvordan ved du det? Du fortæller, at du ikke har haft det, så hvordan ved
du, hvad du havde fået ud af at have det? *S*

> Jeg ved fra andre at det er opslidende og meget utilfredsstillende at
> være deleforældre/delebørn.

For NOGLE er det! *S*

Jeg kan fortælle dig den modsatte historie - at det KAN være herligt,
uproblematisk og ganske fordelagtigt for alle.

Min oplevelse er, at det afgørende ikke er, om mor og far bor sammen. Men om
hvordan de har det sammen.

Jeg kender også massevis af børn, der fint har klaret at vokse op uden
daglig kontakt med mor/far. Sågar et par stykker, der har måttet undvære
BÅDE mor og far.

Verden er ikke så enkelt og entydig, at børns lykke er gjort ved at vokse op
med mor og far. Og heller ikke så firkantet, at det i alle tilfælde er en
ulykke, at familien er anderledes skruet sammen end mor-far-barn/børn under
samme tag.

Mvh. Lisbeth