Hvordan finder man ud af, hvornår en gård ~
Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 09-11-03 12:07

Mine tipoldeforældre flyttede 1. november 1867 fra Munkebo til Veflinge
sogn. Og jeg vil gerne finde ud af, om gården de flyttede til var bygget på
forhånd eller om det var en, de købte "brugt". Jeg ved, at der ikke var en
gård på stedet i 1820 (har set et gammelt kort). Men hvor vil jeg kunne
finde. Hvis jeg søger i BBR kan jeg se, at stuehuset er opført 1930 (og jeg
har fotos af nedrivning af det gamle og opbygning af det nye), medens
avlsbygningerne står til at være opført i 1870. Findes der et register, hvor
jeg kan finde yderligere oplysninger?

--
mvh.
Jette Ejlskov Toftegaard Pedersen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 09-11-03 15:58

"Jette Toftegaard Pedersen" skrev i en meddelelse
> Mine tipoldeforældre flyttede 1. november 1867 fra Munkebo til Veflinge
> sogn. Og jeg vil gerne finde ud af, om gården de flyttede til var bygget

> forhånd eller om det var en, de købte "brugt".
************
Du har en mulighed ved at aflægge http://www.kms.dk/ et besøg, klik på
fanebladet "Mest til fritid" og træk til "Slægtsforskning", - - - men måske
er det værd først at spørge på det lokale arkiv, eventuelt i den aktuelle
kommune.
********
Folketællinger og kirkebøger er hovedkilderne for slægtsforskere. Men gamle
kort og protokoller i Kort & Matrikelstyrelsen kan også rumme nye
oplysninger om slægtens ejendom.

Arkivet
Arkivet indeholder både landkort, søkort og matrikelkort. Desuden er der en
omfattende samling matrikelprotokoller.

Læsestuen
Det er gratis at benytte kort og protokoller på læsestuen. Der er åbent
mandag til fredag kl. 10 - 14. Du bedes reservere plads og materiale på tlf.
35 87 58 12. Så ligger det klar, når du kommer.

Kopier
Du må ikke kopiere kort og protokoller, men det er muligt at købe kopier af
de forskellige materialer.
Hilsen F.S.

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 09-11-03 19:40

Det er desværre ret svært at finde ud af hvornår en ejendom på landet egentlig
er bygget.

Den ene ting er netop gamle kort - hvornår er matriklen opstået som gården er
bygget på?

Det kan man bl.a. finde ud af ved at bruge Skøde- og panteprotokollerne og
Realregistrene til samme. De gældende findes på din kommunes/ retskreds'
Tinglæsningskontor - og er offentligt tilgængelige. Der går du ind med
matrikelnummeret og så kan du se skøder og hæftelser og pant.
De ældre protokoller findes på Landsarkivet (Odense) - start med Realregisteret
- det er organiseret efter matrikelnumre, og der kan du som regel rekonstruere
en ejerlinie tilbage til begyndelsen af 1800-tallet. Men skødeprotokollorne
fortæller sjældent noget om ejendomme - men ingen regler uden undtagelse - så
check alle skøderne!

Det gør derimod Brandforsikringsprotokollerne, som også findes i Landsarkivet.
Det var i allerhøjeste grad i ejerens interesse at holde sin ejendom forsikret
mod brand, og i protokollerne findes beskrivelse af hver eneste forsikrede gård.
Det kan være lidt svært at finde rundt i forsikringsprotokollerne, men der er
som regel et navne/ejerregister (det er det du skal bruge ejerlisten til) og når
først ejendommen er identificeret har du et forsikringsnummer, som kan bruges
når du skal finde ældre forsikringer.

De fleste landejendomme blev forsikret i begyndelsen af 1800-tallet og der er
som regel et par opdateringer i løbet af århundredet, ikke mindst hvis der
bliver bygget om eller til!

God jagt!

m.v.h. Peter Kristiansen

Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 10-11-03 17:03

"Peter Kristiansen" <cbear@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

er
> som regel et par opdateringer i løbet af århundredet, ikke mindst hvis der

Mange tak for hjælpen - jeg skal fluks til LAO.

mvh
Jette Pedersen