Bigger and better i Hovedstaden (var: reko~
Fra : Jens Olsen

Dato : 08-11-03 22:35

Hvorfor sidde og klage over hvad folk gør for privat økonomisk
vindings skyld i provinsbyen Århus. Istedet kan vi da bare gøre det
bedre og større og helt uden økonomiske bagtanker i hovedstaden.

Hvad med om vi slog Århus med flere banelængder f.eks. i forbindelse
med kulturhavn 2004, og gjorde det som en sand dykkerfest med kun
frivillig arbejdskraft fra klubberne og evt. forbundet.

Hvis interessen er der, så skal jeg prøve at overtale Københavns
Dykker Club til at tage førertrøjen mht. arrangementet.
Og så skal alle sande elsker af dykkersporten være velkommen fra hele
landet, - også dem fra vestdanmark, - ja og vel også svenskerne.

Hvad siger I? Less talk, more action!

Jens Olsen
Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk
Malmö Sportsdykker Club, msdk.se

Fra : Claus Larsen

Dato : 08-11-03 23:37

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og så skal alle sande elsker af dykkersporten være velkommen fra hele
> landet, - også dem fra vestdanmark, - ja og vel også svenskerne.

God ide (keep on working)
Jeg giver gerne en hånd

Hilsen Claus Larsen

Fra : Henrik

Dato : 09-11-03 12:14

"Claus Larsen" <cpl@tdcadsl> wrote in message

> "Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> God ide (keep on working)
> Jeg giver gerne en hånd
>
> Hilsen Claus Larsen

Rigtig god idè - jeg er også med!

Mvh

Henrik
E-Scuba

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 09-11-03 14:35

Jens Olsen skrev i Message-ID:
> [...]

> vindings skyld i provinsbyen Århus. Istedet kan vi da bare gøre det
> bedre og større og helt uden økonomiske bagtanker i hovedstaden.

Inden du kører videre med dit hafniafile tangent, skulle man så ikke
lige slå koldt vand i blodet?

> Og så skal alle sande elsker af dykkersporten være velkommen fra hele
> landet, - også dem fra vestdanmark, - ja og vel også svenskerne.

Skulle I ikke lige undersøge om om der står en stor konspiration bagved
omtale projekt inden I besluttet jer for et parallel-projekt?

Et parallel-projekt udstiller vel blot endnu en gang danske dykkeres
splittelse (med forbehold for projektet vitterligt _er_ en
pengemaskine!).

(Jeg har intet med omtalte Rekord-dyk at gøre)

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Jens Olsen

Dato : 09-11-03 22:54

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> wrote in message news:<15012727781.20031109143453@adr.dk>...
> Inden du kører videre med dit hafniafile tangent, skulle man så ikke
> lige slå koldt vand i blodet?

Rolig nu, så dårligt er det vel heller ikke at bo i Århus

> Skulle I ikke lige undersøge om om der står en stor konspiration bagved
> omtale projekt inden I besluttet jer for et parallel-projekt?

Hvorfor dog det. Uanset hvem der står bag rekordforsøget i Århus, så
skulle det vel ikke forhindre os I også at have det sjovt i København.
En konspiration er der vel ikke ligefrem tale om i Århus. Så skulle I
Århusianere da være mere skumle end vi andre sådan umiddelbart troede
om jer.

> Et parallel-projekt udstiller vel blot endnu en gang danske dykkeres
> splittelse (med forbehold for projektet vitterligt _er_ en
> pengemaskine!).

Njah, det ville vel snarer vise at der er mere gang i
sportsdykkerklubberne i hele landet end mange går og tror.

Det kan vel aldrig skade at få eksporneret den organiserede
klubdykning. Det ser jeg da selv hellere end en eksponering af de
kommercielle sportsdykkerintereser.

Men det kan jo også være, at det hele viser sig at være end død sild,
hvis dykkerklubberne i Københavnsområdet ikke er med på ideen. Det
kan jo iøvrigt også være at Århusprojektet går i sig selv igen hvis
interessen svigter.

Iøvrigt er København vel et bedre sted til sådan et event når jeg
kommer til at tænke over det. Vi har jo bogstaveligt talt havnen midt
i centrum af byen. Og så er det jo trods hovedstaden og dermed landets
vigtigste by

Jens Olsen
Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk
Malmö Sportsdykker Klub, msdk.se

Fra : Niels-Jørgen Poulsen

Dato : 09-11-03 22:58

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Inden du kører videre med dit hafniafile tangent, skulle man så ikke
> lige slå koldt vand i blodet?

Peter, forklar venligst "hafniafil". Kan ikke finde det i nogen
(fremmed)ordbog.

Niels-Jørgen

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-11-03 23:49

> Peter, forklar venligst "hafniafil". Kan ikke finde det i nogen
> (fremmed)ordbog.

Mon ikke det betyder "Glad Københavner"!

Men det er da bedre end at være "Arhusiensisfil"!

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 10-11-03 00:01

<33ac1086.0311091354.36978f81@posting.google.com>:

> Iøvrigt er København vel et bedre sted til sådan et event når jeg
> kommer til at tænke over det. Vi har jo bogstaveligt talt havnen midt
> i centrum af byen.

Har du været i Århus? Hvor ligger havnen der?

Fra : Jens Olsen

Dato : 10-11-03 22:57

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> wrote in message news:<6046713320.20031110000118@adr.dk>...
> Har du været i Århus?

Har svigerfamilien der. Så ja!

> Hvor ligger havnen der?

Sådan noget øst for centrum er vel en meget god beskrivelse.
I København er det så fantastisk at havnen nærmest går midt gennem
byen, med store hoteller, dyre ejendomme m.m. direkte til vandet. Ja
der er sågar indtil flere friluftsbade i havnen lige midt i byen. Er
det ikke fantastisk med den hovedstad

Jens Olsen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 10-11-03 00:03

Henrik Manley skrev i Message-ID: <KT64WOxpDHA.3888@gud.bends.dk>:

> Men det er da bedre end at være "Arhusiensisfil"!

Jeg tror det er "Aros-fil"?

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 10-11-03 00:04

Niels-Jørgen Poulsen skrev i Message-ID:
<3faeb93d$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Peter, forklar venligst "hafniafil". Kan ikke finde det i nogen
> (fremmed)ordbog.

"Hafnia" er det latinske ord for København. "-fil" betyder en der kan
lide/elsker noget, jf. frankofil, homofil, pædofil, teknofil, etc.

:)

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-11-03 22:29

Jens Olsen wrote:
> Hvad med om vi slog Århus med flere banelængder f.eks. i forbindelse
> med kulturhavn 2004, og gjorde det som en sand dykkerfest med kun
> frivillig arbejdskraft fra klubberne og evt. forbundet.

Jeg synes det er en fin idé, men du bliver selvfølgelig nødt til at vente
til de er færdige i århus så vi kan slå deres rekord :) Jeg tvivler dog på
at du kan lave det billigere end det de laver i århus, men det er
selvfølgelig et forsøg værd. Det ville dog være federe hvis man kunne få
sponsoreret de udgifter der er.

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 11-11-03 07:05

"Jonas Lüttichau" <j@FJERNDETmagnetix.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at du kan lave det billigere end det de laver i århus, men det er
> selvfølgelig et forsøg værd. Det ville dog være federe hvis man kunne få

Man kan også starte med at finde et sted hvor man ikke skal betale leje
af havnen og bygge alle mulige hjælpemidler. Måske Bellevue ?

Søren Arnvig

Fra : Marianne H.

Dato : 11-11-03 17:31

Hej Alle sammen

Her er "Miss Århus rekorddyk" herself!

Jeg har fulgt Jeres korrespondance, og er ked af at det her skaber så
stor splittelse. Jeg synes det ville være super, om I fra KBH. tog
herover næste sommer, dykkede og festede med os, og var med til at
gøre dette til et Danmarksrekord istedet for en konkurrence om hvem
der kommer først - Århus eller KBH. I er endda meget velkommen til
tilmelde Jer bestyrelsen af dette forsøg i Århus (I skal nok bare
indstille Jer på en helvedes masse timers ulønnet arbejde!!!).

Jeg synes også jeg skylder Jer en forklaring omkring prisfastlæggelsen
af projektet. Selv om vi (i dykkersamfundet) synes, at alt med dykning
er spændende, er der desværre ikke så mange virksomheder som synes det
samme! De fleste vil gerne bidrage med ydelser, men ikke med
kontanter. Det har derfor, på trods af forsøg ikke lykkedes os at
finde en kontantsponsor som vil lægge økonomisk ryg til det.

Derfor hænger den på os!

Vi alle enkeltpersoner som går ind i dette på fritidsbase, og har ikke
lyst til at sætte hus og hjem over styr for det. Jeg har selv et
énmands-firma og har ikke sat næsen op efter et overskud - slet ikke
set i forhold til de mange hundrede timer og den store indsats det
kræver af mig! Så inden havneleje, sikkerhedsberedskab, forsikring,
oprydning, etablering, div. konstruktioner, redningsbåde, annoncering,
website, T-shirts, 100 hjælpere (forhåbentlig en del frivillige) m.m.
er betalt, tvivler jeg meget på at der bliver en krone tilbage ved
f.eks. 600 dykkere. Skulle vi være så heldige at der melder sig 800 og
at der bliver 5.000,- tilovers til hver arrangør, er det vel heller
ikke urimelig at vi får det som dækning af de hundredevis af timer vi
bruger på projektet, og den økonomiske risiko vi løber ved det.

Synes I stadig det er for dyrt, har I også muligheden at fravælge
festen og spare 150,-. Altså tilbage er kr. 200,- (ca. det samme som
man betaler for et stranddyk hos næsten hvilken som helst dykkerklub i
Danmark).

Jeg håber dette kaster lidt lys over mysteriet om os som arrangører og
vores intensioner. Vi er imidlertid meget åben overfor forslag til
kontantsponsorer så vi kan nedsætte prisen, og I er meget velkommen
til at skrive eller ringe til mig, hvis I har nogen på hånden, eller
hvis I har konstruktive forslag til hvordan dette Danmarksforsøg kan
blive til et sådan, og ikke en konkurrence mellem øst og vest!

Smiles Marianne - marianne@rekorddyk.dk
Tel. 26 25 24 60

Fra : Søren Arnvig

Dato : 11-11-03 17:45

"Marianne H." <marianne@rekorddyk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> festen og spare 150,-. Altså tilbage er kr. 200,- (ca. det samme som
> man betaler for et stranddyk hos næsten hvilken som helst dykkerklub i

Hej Marianne

Jeg kan godt se din pointe.
Men måske er nogen af udgifterne overflødige.

Hvorfor skal man f.eks. leje en havn, når man bare kan
finde en strand og vade ud der ?

Hvorfor skal der være specielt beredskab ved falck, når
man bare kan have det normale beredskab, som der er ved
almindelige dykninger ?

Hvilke konstrutioner er nødvendige ?

Hvor er det der skal annonceres ?
Et Websted koster stort set ingen penge og både DYK og
sportsdykkeren vil med garanti give spalteplads til forsøget.

Hvorfor er hjælpere gratis ?
Alle som deltager skal vel betale det samme.

Søren Arnvig

P.S. Et stranddyk i vores klub koster ikke noget .

Fra : Jens Olsen

Dato : 12-11-03 10:01

marianne@rekorddyk.dk (Marianne H.) wrote in message news:<5b251c39.0311110831.573b04e4@posting.google.com>...
> [...]
> festen og spare 150,-. Altså tilbage er kr. 200,- (ca. det samme som
> man betaler for et stranddyk hos næsten hvilken som helst dykkerklub i

Du dykker ikke selv vel ?!?!

Jeg tror at det bliver rigtigt, rigtigt svært at finde en dykkerklub
hvor medlemmerne betaler for at deltage i et dyk.

Du sammenblander vist dykkerkluberne med de kommercielle dykkercentre,
hvor folk ganske rigtigt betaler 200 kr for at en fyr peger ud over
vandet og siger "det er derude der dykkes", hvorefter der dykkes uden
overfladeorganisation.

Netop derfor er det så vigtigt med arrangementer hvor alle de
nyuddannede dykkere ser hvor meget mere de kan få meget billgere og
socialt bedre i dykkerklubberne. Men den effekt får vi jo kun med et
arrangement hvor det er klubberne der står bag.

Fra : Jens Olsen

Dato : 12-11-03 10:01

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 10-11-03 23:25

<33ac1086.0311101357.ff10a98@posting.google.com>:

> Sådan noget øst for centrum er vel en meget god beskrivelse.

Vist ikke mere øst for centrum end havnen i Kbh gør det?

Fra : Jens Olsen

Dato : 11-11-03 21:54

Der har været en del skriveri både i denne tråd og i den oprindelig
tråd "Rekorddyk" omkring alle de omkostninger der er ved sådan et
forsøg.

Jeg tror at en del af udgifterne (eller ikke udgifter) kommer af den
baggrund og indgangsvinkel man har til sådan et arrangement.
Hvis man kommer fra den organiserede klubdykning, hvor man er vant til
at hjælpe hindanden i friviligt arbejde, så kunne man forestille sig
noget i denne stil.

Leje af havn. Gratis. Arrangementet løber af stablen, ikke i en
industrihavn langt uden for centrum, men midt i Københavns inderhavn
som en del af kulturhavn 2004.

Bygnig af ramper. Ingen udgift. F.eks anvendes badeanstalten ved
Islands Brygge, og der er vist også brede trapper ned til vandet ved
"Den Sorte Diamant".

Hjælpere i gummibåde. Gratis. De Københavnske klubber stiller op med
gummibåde og hjælpere.

Website. Gratis. Masser af klubmedlemmer arbejder med
web-programmering. Serverplads stiller f.eks. Henrik Manley gratis til
rådighed (kunne man da håbe ).

Parkeringsplads. Gratis. Man kører til havnen, læsser udstyr og
meddykkere af og kører derefter f.eks. over og parkerer på Islands
Brygge.

Reklame. Gratis. Vi er nemlig et godt og anderledes indslag for
lokalblade. Lorry etc. Og så er vi jo en del af del af den frivillige
idræt hvilket giver os en uvurderlig goodwill.

Som "art director" med eget reklamekontor er det nok sværere at få
tingene gratis end for frivillige repræsentanter for amatør idrætten.

Det bliver kunne jo blive helt godt.
Først får dykkersporten en masse ommærksomhed i Århus. Og så får den
endnu mere opmærksomhed når rekorden bliver slået i "det sympatiske
amatør" arrangement i København, og medierne allerede er blevet tændt
på dykning af Århus arrangementet.

Gud ved om ikke osse der er et par organiserede sportsdykkere der
spiller i et band, hvis vi vil have lidt billig fest med musik.

Men det var bare lige sådan et par strøtanker.

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 11-11-03 23:42

Sådan gjorde vi i Aalborg til "Diveevent 2001"
Her finder du resterne af arrangementets hjemmeside.
http://norresundbysportsdykkerklub.dk/DiveEvent/indexOLD.htm

Arrangementet havde kun 80 dykkere, men der skal nok være foretaget omkring
et halvt tusinde neddykninger på den dag.
Der var ingen deltagere der måtte betale for noget, alt var frivillig
arbejdskraft og sponsorstøtte.
Beredskab var der så rigeligt af, alle klubbernes småbåde og kuttere samt
beredskabsstyrelsen og falck var på vandet.
T-shirts fik kommunens "ren by grøn by" logo på den ene side og diveevent
logo på den anden. Sådan klarer man det.
Fest for deltagerne var der selvfølgelig også, i et stort telt opstillet på
havnen med levende musik. Jeg husker ikke om vi skulle betale for maden, men
øllene var gratis indtil et evt. overskud var brugt op. Og derefter skulle
formændene fra de enkelte klubber selvfølgelig overgå hinanden i at give
flest ankre fadøl.

Et rigtig godt arrangement, med overvældende stor tilskuer tilstrømning.

Et godt råd til kommende arrangører, undervuder ikke behovet for en
"kommandostation" bemandet med folk, der har prøvet det før. Det kan være
politi-, militær-, beredskabs- eller hjemmeværnsfolk uden kendskab til
dykning, bare den "vagthavende officer" har forstand på begge dele.

MVH
Jan Kisak Rasmussen
aalborgdyk.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 12-11-03 09:11

"Jan Kisak Rasmussen" <kisakREMOVE@mail.dk> wrote in message news:<3fb165c6$0$3768$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
> [...]
> politi-, militær-, beredskabs- eller hjemmeværnsfolk uden kendskab til
> dykning, bare den "vagthavende officer" har forstand på begge dele.

Det er nogle rigtigt gode brugbare råd du kommer med der. Dem kan vi
helt sikkert bruge i København, hvis vi beslutter at stable noget på
benene.

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-03 14:15

> [...]
> Det er nogle rigtigt gode brugbare råd du kommer med der. Dem kan vi
> helt sikkert bruge i København, hvis vi beslutter at stable noget på

Jens, jeg glæder mig utroligt meget til at kunne komme til at deltage i
begge events. Jeg håber bare ikke det er en ballon med varm luft du har
sendt op, men at du agter at gennemføre det.

Det vil være lidt træls (jysk udtryk ) hvis du bare nøjes med at
kritisere uden selv at gøre noget ved det.

Mvh

Claus

Fra : Jens Olsen

Dato : 17-11-03 22:07

"Claus" <claus-snabela-deepdiver.dk> wrote in message news:<3fb777f9$0$95024$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Det vil være lidt træls (jysk udtryk ) hvis du bare nøjes med at
> kritisere uden selv at gøre noget ved det.

Hej Claus

Jeg vil moderligt gerne prøve at få fyret sådan et arrangement af. Men
som sagt kræver det, at der er opbakning fra de andre dykkerklubber i
Københavns området. Ene mand (eller klub) går det nok ikke.
Det bliver nu først efter 1. dec at jeg begynder at få gjort noget ved
sagerne. Den 1. dec åbner jeg og konen (faktisk mest konen )
nemlig en rimeligt lækker kosmetolog klinik i Kbh city, og det
afstedkommer en del travlhed. Måske man skulle overveje en
åbningsrabat til folk med sportsdykker certifikat