Q: A7N8X deluxe
Fra : Tomas Linnet

Dato : 08-11-03 14:36

Hejsa NG

Jeg har et Asus A7N8X Deluxe bund kort med en AMD Athlon XP1700+.
Desuden har jeg 1*512MB RAM og et MSI GF4 TI4200 VTD8X
Jeg havde tænkt mig at købe en lidt større processor. Er det den nemmeste
vej til mere power, eller skal jeg også købe en stang RAM mere?
Hvis jeg kan nøjes med en ny processor, hvilken giver så mest spark for
pengene?

Hilsen Tomas Linnet

Fra : Zulu

Dato : 08-11-03 17:05

Tomas Linnet wrote:
> [...]
> mere?
> Hvis jeg kan nøjes med en ny processor, hvilken giver så mest spark

Køb en Athlon XP 2500+ og oc den til 3200+, det kan de fleste af dem klarer
uden at skulle hæve spændingen væsentligt og så får du en pc, der er næsten
dobblet så hurtig, for kun 8-900,- vel at mærke...

Zulu

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-11-03 19:17

"Tomas Linnet" <tomasane@FJERNESwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vej til mere power, eller skal jeg også købe en stang RAM mere?
> Hvis jeg kan nøjes med en ny processor, hvilken giver så mest spark for

Det er heller ikke utænkeligt, at den allerede monterede 1700+ kan rende
betydeligt hurtigere.
Hvis den har den rette stepping, kan den nemt køre 2 Ghz og mere til.

Fra : Tomas Linnet

Dato : 09-11-03 22:16

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3fad3301$0$27432$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> betydeligt hurtigere.
> Hvis den har den rette stepping, kan den nemt køre 2 Ghz og mere til.

Nu har jeg jo ikke det mindste forstand på at "tune" min PC. Jeg havde
egentligt regnet med at den skulle stå i standard, trim, men det kan da godt
være det er det nemmeste at skrue lidt op for den processor jeg allerede
har. Men hvordan gør jeg det(beklager lidt OT

Hilsen Tomas

Fra : Thomas W. Madsen

Dato : 09-11-03 23:19

> [...]
> være det er det nemmeste at skrue lidt op for den processor jeg allerede
> har. Men hvordan gør jeg det(beklager lidt OT

Hej

Jeg formoder at du ved hvordan du går ind i BIOS.
Dette gør du.
Så gør du ind under 'Advanced Chipset Features'
1. punkt er 'CPU External Freq. (MHZ)'. Som standard kører din cpu 133 mhz.
Du kan prøve at ændre den til 166 eller 200 mhz.
2. punkt hedder 'CPU Frequency Multiple Setting' Den ændrer du fra 'Auto'
til 'User defined' el. lign. (kan ikke lige huske det eksakte ord)
3. punkt kan du så frit vælge Multiplier i 'CPU Frequency Multiple'. Som
standard er den 11x. (11 x 133 mhz = 1463 mhz) Hvis du i punkt 1 ændrer den
til 166, ville jeg vælge mellem 8,5x-11,5x. Hvis du ændrer punkt 1 til 200
mhz så ville jeg vælge mellem 7x-9,5x.

Det er ikke sikkert at du kan nå 200 mhz i punkt 1, det kommer an på hvilken
revision dit board har. Jeg selv kører med en af de ældre revisioner, og
kører med 200 mhz i punkt 1, og med 11,5x i punkt 3. Jeg har dog også
vandkøling på, hvilket leder mig til næste problem.
Det kan ske at din maskine bliver ustabil ved højere hastigheder. Dette kan
afhjælpes ved at hæve vcore (spændingen til cpu) Dette forudsætter at du har
ordentlig køling!

Hvis du mangler yderligere hjælp eller uddybning af fremgangsmåde, skal du
være velkommen til at maile mig eller spørge igen i gruppen =)

/Thomas

Fra : Tomas Linnet

Dato : 28-01-04 20:53

"Thomas W. Madsen" <thomas@wormmadsen.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis du mangler yderligere hjælp eller uddybning af fremgangsmåde, skal du
> være velkommen til at maile mig eller spørge igen i gruppen =)

Hej Thomas

Nu har jeg endelig taget mig sammen til at lege lidt med mit
bundkort/professor. Jeg kan ikke vælge højere end 166MHz i BIOS.
Kortet er et rev 1,04 der kører med BIOS ver 1001.
Får jeg noget ud af at opgradere min BIOS, og i så fald er svært?
Jeg har læst i min manual, men jeg er sq ikke helt sikker på at jeg fatter
det hele....kan du bukke det i katode rør?

Med venlig hilsen
Tomas Linnet

Fra : Peer Krogh Petersen

Dato : 28-01-04 21:16

200 i Bios (400 FSB) kan kun lade sig gøre med kort rev. 2.0 (og højere)

mvh

Peer

Fra : Peer Krogh Petersen

Dato : 28-01-04 21:23

øh - jeg var vist lidt for hurtig
En Bios-opdatering klarer sagen (husk at tage den rigtige version af 1007)

Asus skriver på deres hjemmeside :

http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-d/overview.htm

FSB 400 Support

Starting from PCB version 2.0, The A7N8X Deluxe motherboard supports
Front Side Bus (FSB) 400. The users of PCB 1.06 or earlier version can
update their motherboard BIOS to get FSB 400 support. The PCB (Printed
Circuit Board) version is located beside the motherboard name printed on the
motherboard. . PCB 2.0 BIOS version or later are not compatible with PCB
1.06 or earlier BIOS versions.

Fra : Tomas Linnet

Dato : 28-01-04 21:40

> [...]
the
> motherboard. . PCB 2.0 BIOS version or later are not compatible with PCB

Det var også det jeg troede jeg havde læst, så er vi vist enige

Hilsen Tomas