Dato-afgrænsning (kalender)
Fra : Steen Pallesen

Dato : 07-11-03 20:16

ASP-side:
Jeg forsøger at vise en side med næste kalender entry fra
tabellen kalender (kalender-entry-dato > dags dato).
Jeg bruger følgende sql-statement:
strSQL = "SELECT * FROM kalender WHERE dato>=" & date & " order
by dato"
dato feltet i tabellen kalender er af typen "Dato og klokkeslæt"

Mit nuværende resultat er at jeg får vist samtlige records fra
tabellen kalender trods mit WHERE-statement !? - hvad gør jeg
galt?

Til generel info benytter jeg: Session.LCID = 1030

(jeg er klar over at jeg skal indbygge "TOP 1" i det viste
sql-statement for kun at få vist én record)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 07-11-03 23:03

"Steen Pallesen" <steen.pallesen@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mit nuværende resultat er at jeg får vist samtlige records fra
> tabellen kalender trods mit WHERE-statement !? - hvad gør jeg

Prøv at læse lidt om datoer her http://asp-faq.dk/article/?id=98
Det er næsten altid en fordel at bruge DateSerial funktionen.
--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Steen Pallesen

Dato : 08-11-03 10:29

Christian M. Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Prøv at læse lidt om datoer her http://asp-faq.dk/article/?id=98
> Det er næsten altid en fordel at bruge DateSerial funktionen.

Jeg er i tvivl om jeg kan opretholde ét felt indeholdende dato?! (istedet
for 3 som der vises i den nævnte artikel)
HVIS jeg opretholder ét felt indeholdende dato og bruger DateToSql
funktionen får jeg samme resultat - alle records vises :(

Min Sql-streng ser således ud:
strSQL = "SELECT TOP 1 * FROM kalender WHERE
"&DateToSql(dato)&">="&DateToSql(date)&" order by dato"

(når jeg sige alle records er det når jeg i test undlader 'TOP 1')

Feltet dato er af typen "Dato og klokkeslæt"

I Cant figure out what im doing wrong.......;-L

Mvh
Steen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 08-11-03 10:38

> [...]
> HVIS jeg opretholder ét felt indeholdende dato og bruger DateToSql
> funktionen får jeg samme resultat - alle records vises :(

Prøv lige at udskrive og sende din strSQL med

<% Response.Write strSQL %>
Udskriv også den form der giver dig datoen (eller hvor du nu får den fra)

<% strDate1 = request.form("strformDate1")
Response.Write strformDate1%>

Du har vel bemærket st du blander "dato" og "date" sammen ? (sidste del i
sql sætningen)

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 08-11-03 10:50

"Christian M. Nielsen" <use.contact.form@my.webpage> wrote in message

> <% strDate1 = request.form("strformDate1")
> Response.Write strformDate1%>

Typo, skal selvfølgelig være

<% strDate1 = request.form("strformDate1")
Response.Write strDate1 %>

Fra : Steen Pallesen

Dato : 08-11-03 17:16

Christian M. Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> "Christian M. Nielsen" <use.contact.form@my.webpage> wrote in message

&gt; > Response.Write strformDate1%>

> Typo, skal selvfølgelig være
>
> <% strDate1 = request.form("strformDate1")
&gt; Response.Write strDate1 %>
> --
>
> Mvh / Regards
> -=< Christian >=-
> What capital has 164 letters in its name? See my web page to find out.
> http://www.cmnielsen.dk
> You can't keep time, but you can spend it right.

Nu virker det.

Min strSQL ser således ud:
strSQL = "SELECT TOP 1 * FROM kalender WHERE dato>="&DateToSql(date)&"
order by dato"

Det giver følgende resultat:
SELECT TOP 1 * FROM kalender WHERE dato>=Dateserial(2003, 11, 8) order
by dato

PS: ("dato" er datofeltet i min tabel og "date" er dags dato)

Tak for hjælpen!

Mvh
Steen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-11-03 23:58

On Sat, 8 Nov 2003 16:16:07 +0000 (UTC), Steen Pallesen
> [...]

>by dato
>
>PS: ("dato" er datofeltet i min tabel og "date" er dags dato)

Man kan så filosofere lidt over, om det ikke er at gå over åen efter
vand. Din database har sikkert en indbygget finktion til at vise dags
dato (Date eller Now), så det kunne sikkert skrives simplere med:

.... WHERE dato >= Now() ORDER BY ...

- eller:
.... WHERE dato >= Date() ORDER BY ...

- hvorved du helt splipper for at bearbejde Dags Dato i dit
ASP-Script, men kan lade db'en gøre arbejdet.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 23-02-04 11:42

> [...]
> .... WHERE dato >= Date() ORDER BY ...
>
> - hvorved du helt splipper for at bearbejde Dags Dato i dit
> ASP-Script, men kan lade db'en gøre arbejdet.

- Ikke, hvis brugeren skal have mulighed for at ændre datoerne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-02-04 12:31

On Mon, 23 Feb 2004 10:42:29 +0000 (UTC), Jonas Schmeltz Aaberg
<julledyret@e-mail.dk> wrote:

>- Ikke, hvis brugeren skal have mulighed for at ændre datoerne

Har du læst tråden?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj