Holdingselskab
Fra : Klaus Egebjerg

Dato : 07-11-03 18:46

Hejsa

Jeg står og skal stifte et ApS i fællesskab med 2 andre. I den forbindelse
der overvejer jeg også at oprette et Holdingselskab.

Hvis jeg forstår det ret så har det følgende fordele:

Alt udbytte beskattes ikke fra datterselskabet men kun i Holding, hvorfor
opsparingen bliver større i Holdingselskabet.

Er der nogle ulemper ved oprettelse af et Holdingselskab som jeg skal være
opmærksom på, altså udover kapitalkravet.

Det skal bemærkes at jeg på sigt at planer om at starte nye aktiviteter,
hvorofr en så lav beskatning som mulig er ønskelig.

Er det rigtig forstået, at hvis man opretter et Holdingselskab som køber
anparter i datterselskabet, så kan indskudkapitaten stadigvæk kun være
125.000 i alt.

Mvh

Klaus

Fra : Peter G C

Dato : 07-11-03 20:04

In news:boglin$afn$1@news.net.uni-c.dk,
Klaus Egebjerg <ke@brygladen.dk> typed:

[klip]

> [...]
>
> Er det rigtig forstået, at hvis man opretter et Holdingselskab som
> køber anparter i datterselskabet, så kan indskudkapitaten stadigvæk

Ja da - og de 125.000 kan jo bruges flere gange - det kræver ikke yderligere
kapital at anvende holding-konstruktionen - som udgangspunkt. Dog ikke i dit
tilfælde, idet du ikke er eneanpartshaver.

Årsagen er, at der skal være værdier i holdingselskabet svarende til 125.000
kroner - deraf udgør anparterne jo kr. 41.666 - så du skal lægge lidt oven i
for at nå op på 125.000.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : JørgenE

Dato : 08-11-03 17:27

"Klaus Egebjerg" <ke@brygladen.dk> skrev
> Alt udbytte beskattes ikke fra datterselskabet men kun i Holding, hvorfor
> opsparingen bliver større i Holdingselskabet.

Nej det er ikke helt korrekt. Overskud beskattes i datterselskabet, og det
kan så give udbytte efter skat til moderselskabet uden yderligere skat.

Eneste ulempe er udgift til revisor, og hos os skal man for et
holdingselskab uden anden aktivitet end at eje datterselskabet regne med
max. kr. 6.000 i honorar. Det skyldes, at der både skal laves en årsrapport,
specifikationer til skattevæsenet, revisionsprotokol, forhandlingsprotokol
over generalforsamling samt selvangivelse, så det tager trods alt tid.

Fordelen er ydermere ved et holding (moderselskab), at skal der investeres
yderligere kan det med fordel ske ved låneoptagelse i holding, der jo så kan
tilbagebetale med udbyttepenge u/skat (eller 30% efter datterselskabsskat) i
stedet for din egen skat som måske er 60%.

Det er en god ide ikke mindst i I/S'er at bruge holdingkonstruktionen, for
så kan hver interessent bestemme hvad han ønsker at udtage af sit selskab,
selvom alle får lige meget. Altså een ønsker bare at samle op i holding og
en anden ønsker at forøge sit private forbrug.

Mhv. JørgenE
www.revisor-partner.dk

Fra : HH

Dato : 08-11-03 17:26

"Klaus Egebjerg" <ke@brygladen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Alt udbytte beskattes ikke fra datterselskabet men kun i Holding, hvorfor
> opsparingen bliver større i Holdingselskabet.

Under forudsætning af at holdingselskabet besidder mere end 20 % af
kapitalen (aktierne eller anparterne) i det underliggende selskab, samt at
der er har været en ejertid på min. 1 år.

MVH

Henrik