skat/fradrag i enkeltmandsvirksomhed
Fra : Jens Davidsen

Dato : 07-11-03 12:54

Hej igen gruppe,

Jeg forventer at starte virksomhed her engang i november og vil i den
forbindelse have en del udgifter inden nytaar til etablering - jeg vil ikke
faa nogen indtaegter fra virksomheden her inden nytaar, og jeg taenker saa
paa om jeg kan traekke udgifterne fra i en aktiegevinst jeg har haft i
loebet af aaret?

mvh. Jens Davidsen
kommende ivaerksaetter

Fra : Pernille Frederiksen

Dato : 07-11-03 16:28

"Jens Davidsen" <jens@fjerndettekollerupgaard.dk> wrote in

> og jeg
> taenker saa paa om jeg kan traekke udgifterne fra i en aktiegevinst
> jeg har haft i loebet af aaret?

Nej, for man kan ikke fratrække underskud af hobbyvirksomhed i skatteretlig
forstand, ligesom der er forskel på aktieindkomst og personlig indkomst.

Fra : JørgenE

Dato : 08-11-03 17:31

"Jens Davidsen" <jens@fjerndettekollerupgaard.dk> skrev
> [...]
> faa nogen indtaegter fra virksomheden her inden nytaar, og jeg taenker saa
> paa om jeg kan traekke udgifterne fra i en aktiegevinst jeg har haft i

Du kan sagtens få fradrag for et underskud opgjort korrekt efter
skatteretlige regler, hvis du kan sansynliggøre at det vil give overskud på
sigt. Du kan derimod ikke modregne det i en aktiegevinst. Førstnævnte går
nemlig fra i din personlige indkomst mens det andet er enten kapitalindkomst
eller aktieindkomst.

Mvh. JørgenE
www.revisor-partner.dk

Fra : Jens Davidsen

Dato : 08-11-03 22:49

Hejsa,

Mange tak for begge svar! Det var heldigt at jeg ikke har realiseret hele
aktiegevinsten endnu og kan saa gemme den til det nye aar - og faa januar
rally'et med ogsaa
Saa kan jeg vel ogsaa overfoere underskudet til det foelgede aar hvor jeg
forventer at faa overskud (ikke hobby virksomhed).

mvh. Jens Davidsen
Telefant.dk

Fra : HH

Dato : 09-11-03 13:52

"Jens Davidsen" <jens@fjerndettekollerupgaard.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen gruppe,
>
> Jeg forventer at starte virksomhed her engang i november og vil i den
> forbindelse have en del udgifter inden nytaar til etablering..........

I henhold til ligningsloven, kan der ikke foretages fradrag for udgifter
afholdt til etablering med mindre det f.eks. udgøres af udgifter til revisor
eller advokat i forbindelse med etableringen.

Ligeledes skal du være meget opmærksom på at skattevæsenet, stiller visse
krav til en virksomhed før end der er tale om erhvervsmæssig virksomhed og
ikke hobby. Det kan ikke sådan lige stilles skematisk op hvilke kriterier
der skal være opfyldt før end der foreligger en erhvervsmæssig virksomhed,
hvis underskud der kan foretages fradrag for. Der ligger en individuel
bedømmelse til grund for vurderingen. En virksomhed der har udsigt til at
give overskud i det efterfølgende år vil ikke automatisk være identisk med
at der er tale om erhvervsmæssig virksomhed.

MVH

Henrik