Fejl paa min hjemmeside
Fra : Keld H. Mikkelsen

Dato : 14-04-01 22:56

Horsens, den 14/4 2001

Hej!

Jeg har været ved at checke alle koderne på min hjemmeside med
http://validator.w3.org/ .
På min side: http://home1.stofanet.dk/khm/indhold.html får jeg dog følgende
fejl:

Line 19, column 29:
<script language="Javascript">
^
Error: required attribute "TYPE" not specified (explanation...)

Line 31, column 83:
... favorit.gif" width="23" height="19" border="0"></a>');

^
Error: end tag for element "A" which is not open; try removing the end tag
or check for improper nesting of elements (explanation...)

Ovenstående fil virker ellers udemærket. Det er bare irriterende med disse
fejlmeddelelser! Øv!
Scriptet som der åbenbart er fejl i, er fra Knud Gert Ellentofts hjemmeside
( http://smedeparken.mobilixnet.dk ) Nogen der har en idé om, hvad der er
galt?

--
Keld H. Mikkelsen
Horsens

http://home1.stofanet.dk/khm/

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 14-04-01 23:09

"Keld H. Mikkelsen" <khm@e-mail.dk> writes:

> [...]
> <script language="Javascript">
> ^
> Error: required attribute "TYPE" not specified (explanation...)

tilføj type="text/javascript" til dit scripttag.

> [...]
> Error: end tag for element "A" which is not open; try removing the end tag
> or check for improper nesting of elements (explanation...)

Det menes simpelthen hvad der står. Enten mangler der et start a-tag
eller også har du "improper nesting" der betyder at to forskellige
start- og slut-tags overlapper hinanden som her:

> Ovenstående fil virker ellers udemærket.

Hvilket ikke er ensbetydende med korrekt html :)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-04-01 00:46

15 Apr 2001 00:09:16 +0200, skrev Thomas Jespersen
<thomas@daimi.au.dk>:

>Det menes simpelthen hvad der står. Enten mangler der et start a-tag
>eller også har du "improper nesting" der betyder at to forskellige
>start- og slut-tags overlapper hinanden som her:

Det er et javascript dette her og burde slet ikke indgå i
valideringen.

med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 24. marts 2001.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 15-04-01 00:56

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> writes:

> Det er et javascript dette her og burde slet ikke indgå i
> valideringen.

Oh, det så jeg ikke. Men script tagget skal vel stadig have en
type="text/javascript".

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-04-01 00:04

Sat, 14 Apr 2001 23:56:21 +0200, skrev "Keld H. Mikkelsen"
<khm@e-mail.dk>:

>Line 19, column 29:
> <script language="Javascript">
> ^
>Error: required attribute "TYPE" not specified (explanation...)

Skyldes, at det ikke er defineret, om det er javascript 1.0, 1.1. 1.2
eller 1.3 nu ved jeg ikke lige hvilket script det er du bruger, men
generelt ved jeg ikke hvilken af dem scriptene tilhører.

I de bøger o. lign. jeg har lært det fra og øver er det ikke nævnt.
Men hvis du skriver Javascript 1.2, så er du sikker på ikke at få
vrøvl i ældre browsere, som ikke forstår det.

> [...]
>Error: end tag for element "A" which is not open; try removing the end tag
>or check for improper nesting of elements (explanation...)

Det er fordi det er javascript (som slet ikke burde være med i
valideringen) og der kan validatoren ikke finde ud af at a-taggen er
startet længere oppe.

Noget javascript kan man godt skrive om, så det kan valideres, men
hvordan det skal gøres med et javascript, som bruger document write og
om det i det hele taget kan lade sig gøre.

Hvis valideringen af siden er vigtigt, så ville jeg smide javascriptet
ind i en ekstern *.js-fil for så indgår scriptet ikke i valideringen.

Men, som nævnt, jeg vil mene at w3c lader javascript indgå i
valideringen er en fejl, da det ikke har noget med HTML-delen at gøre
og er ikke defineret i HTML-specifikationerne.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Keld H. Mikkelsen

Dato : 15-04-01 00:46

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev i en
> [...]

> Hvis valideringen af siden er vigtigt, så ville jeg smide javascriptet
> ind i en ekstern *.js-fil for så indgår scriptet ikke i valideringen.

Okay, hvordan gør jeg så dette?

--
Keld H. Mikkelsen
Horsens

http://home1.stofanet.dk/khm/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-04-01 01:28

"Keld H. Mikkelsen" wrote:

> Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev i en

> Okay, hvordan gør jeg så dette?

Det er ganske nemt, du smider blot hele dit script (uden <Script> og
</script>-taggene) ind i en teksfil og kalder den f.eks. mitscript.js.
og så henviser du blot til den i din HTMLkode således:

<SCRIPT TYPE="text/javascript" SRC="test.js">
</SCRIPT>

--
/Lars

HTML software: <http://go.to/HTMLEasyColors>
Brug venligst Re: og ikke Sv: ved svar, da beskeder
der begynder med Sv: bliver slettet fra mange servere

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-04-01 01:37

Lars Hoffmann wrote:

> [...]
> og så henviser du blot til den i din HTMLkode således:
>
> <SCRIPT TYPE="text/javascript" SRC="test.js">

Ja hurra Lars Hoffmann! Der skulle naturligvis have stået:

<SCRIPT TYPE="text/javascript" SRC="mitscript.js">

"teknisk uheld, vi bager kager"

Fra : Keld H. Mikkelsen

Dato : 16-04-01 10:20

Lars Hoffmann <lars@hoffmann.ac> skrev i en

> [...]
> og så henviser du blot til den i din HTMLkode således:
>

> <SCRIPT TYPE="text/javascript" SRC="test.js">

Det virker som det skal. Tak for hjælpen.

--
Keld H. Mikkelsen
Horsens

http://home1.stofanet.dk/khm/