MS Windows
briani 27239
Ghost?
Fra : Ps

Dato : 06-11-03 16:13

Jeg overvejer at om-formattere min harddisk, da der efterhånden er så mange
problemer og affald osv.
Nogle taler meget rosende om Norton Ghost som en måde at klare en sådan
opgave - altså selve geninstalleringen - hurtigt på.
Derfor spørger jeg.
1) Jeg forstår, at man tager en kopi af en hel partition. Derfor bør man vel
begrænse størrelsen af denne. (I øjeblikket er min c:\drev på 19 gb, incl.
windows XP og alle programmer, hvorimod arbejdsfiler ligger på en anden
harddisk). 19 gb ville være håbløst stort at kopiere til f.eks. cd-rommer.
Altså, en mindre partition, hvor kun windows bør ligge, korrekt?
2) Hvor stor skal denne partition være?
3) Bør andet end lige XP ligge dèr?
4) Andre programmer lægger jeg så på en anden partition. Det vil sige, at
når de installeres, og selv kommer op og foreslår "c:\programmer..."osv,, så
laver jeg det om til f.eks. D:\...
5) Hvis det gøres som ovenfor beskrevet, kan jeg så nøjes med at
geninstallere windows, evt. fra mit image, tilbage til c: drevet, når der
har været problemer?
Jeg mener, vil de øvrige programmer så køre igen uden at alle de skal
geninstalleres på d: drevet?
Afsætter de enkelte programmer ikke et eller andet i reg.databasen, eller i
windows styresystemet? For så er det da ikke sikkert, de virker bagefter
geninstallationen igen?
Tak for hjælpen.
Preben

Fra : ha

Dato : 06-11-03 17:15

Ps wrote:
> [...]
> Nogle taler meget rosende om Norton Ghost som en måde at klare en
> sådan opgave - altså selve geninstalleringen - hurtigt på.

Det er det også, men du skal først ghoste efter du har lavet din
nyinstallation,
ellers får du jo alt det du kalder affald med i din image-fil. Image-fil er
den
fil som ghost laver = en nøjagtig klon (et billede) af din c: disk f.eks.

> 1) Jeg forstår, at man tager en kopi af en hel partition. Derfor bør
> man vel begrænse størrelsen af denne.

Ja, men imaget behøver ikke fylde mere end de programmet du har
installeret. Selvom partitionen er f.eks. 10 GB, og du kun har udnyttet
halvdelen bliver imagefilen kun på 5 GB. Afhængig af hvor hårdt du
vil have den komprimeret kan den blive langt mindre (ca 50%).

> windows bør ligge, korrekt? 2) Hvor stor skal denne partition være?

Med 10 GB burde du være godt kørende.

> 3) Bør andet end lige XP ligge dèr?

Ja, du skal installere alle brugerprogrammer på samme partition, så
får du jo også dem med i "imaget".

> "c:\programmer..."osv,, så laver jeg det om til f.eks. D:\...

Nej, se ovenstående.

> 5) Hvis det gøres som ovenfor beskrevet, kan jeg så nøjes med at
> geninstallere windows, evt. fra mit image, tilbage til c: drevet, når
> der har været problemer?

Ja, men husk også at placere dit adressekartitek, dine postmapper
og andre arkivmapper på en anden partion (f.eks. D), ellers bliver
de jo overskrevet hvis/når du gendanner.

> Jeg mener, vil de øvrige programmer så køre igen uden at alle de skal
> geninstalleres på d: drevet?

Ja, fordi du jo har programmerne på C, og de er indeholdt i imaget.

> Afsætter de enkelte programmer ikke et eller andet i reg.databasen,
> eller i windows styresystemet? For så er det da ikke sikkert, de
> virker bagefter geninstallationen igen?

Jo, netop derfor hjælper det ikke at have dem installeret på D, hvis du
i mellemtiden har lavet en gendannelse af C.

> Tak for hjælpen.

Selv tak.

/ha

Fra : Mons

Dato : 06-11-03 19:22

> Med 10 GB burde du være godt kørende.

Mit c drev er på 3500 Mb. Det er rigeligt, selv hvis man har store prog.
inst. (Programmerne ligger ikke på c: men skriver selvfølgelig diverse data
til c. Fx. skrifttyper oa.

> Ja, du skal installere alle brugerprogrammer på samme partition, så
> får du jo også dem med i "imaget".

Nej. Der skal kun ligge windows, og så de ting fx. office og andre
programmer ligger derned under installation

> Nej, se ovenstående.

Jo. Alle programmer installeres på fx. d. Imaget skal først laves når alle
prog. er installeret. Går c: ned køres en kopi tilbage. Da du laver en ghost
efter fx. Office er inst. er de ting office har skrevet til c jo med i
imaget.

> Ja, men husk også at placere dit adressekartitek, dine postmapper
> og andre arkivmapper på en anden partion (f.eks. D), ellers bliver
> de jo overskrevet hvis/når du gendanner.

Flyt også pagefile.sys, foretrukne.

> Ja, fordi du jo har programmerne på C, og de er indeholdt i imaget.

Nej. Programmerne virker fint selvom de er inst. på d: Bare der er lavet et
nyt image efter programmet er inst.

> Jo, netop derfor hjælper det ikke at have dem installeret på D, hvis du
> i mellemtiden har lavet en gendannelse af C.

Jo du kan roligt inst. på d: Husk blot at lave et nyt image når du inst. nye
prog.

> Selv tak.
>
> /ha

Lidt forenklet. På min egen PC har jeg windows på C. Alle programmer på D.
Mine dokumenter, foretrukne, adr. kartotek og pagefile.sys er på anden
partion.
Har brugt metoden siden 1995 og har aldrig mistet data. Kan gendanne mit
C-drev, 2,5 GB data på ca. 3 min. (SCSI), uden at skulle tænke på at tage
backup af data.
Hvis man vil kan man også lave et image af D. Men min erfaring er at det
meget sjældent går galt der. Går det galt er ofte kun en enkelt prog. der
skal geninst.

Mvh
Mogens