Thailand/Indonesien
Fra : Michael

Dato : 06-11-03 14:53

fra midten af Januar skal jeg med en ven 2md. til Indonesien og Thailand.
Hovedformålet med turen er at få dykket så meget som muligt!

Vi flyver retur Bankok, tager tog til Koh Tao hvor vi tager "PADI Open
Water" certifikat. Derfra skal vi så videre til så mange af de bedste
dykkersteder vi kan nå/har råd til.

Måske vil vi også på en Live-aboard men ved ikke hvorfra det er bedst...?

Dykkersteder i indonesien vi har fået anbefalet af bl.a. Kim Isaksen er:
Lombok sydøen, Vest _Flores, Togian Islands ved Sulawesi, og Øst Timor.

Jeg regner med at vi kan nå alle de steder... jeg vil gerne høre nogle
forslag til hvordan vi kommer fra Koh Tao og videre, og om der er flere
dykkersteder i området der kan anbefales.

Fra : Jan Richardy

Dato : 06-11-03 17:43

"Michael" <m@charki.dk> wrote in message news:bodjki$4bl$1@sunsite.dk...
> fra midten af Januar skal jeg med en ven 2md. til Indonesien og Thailand.
> Hovedformålet med turen er at få dykket så meget som muligt!
> Måske vil vi også på en Live-aboard men ved ikke hvorfra det er bedst...?

I burde ikke snyde Jer selv for en tur til Similian. Det skulle efter
sigende være den bedste dykning i Thailand.

Jeg skal selv afsted i februar/marts og har bl.a. booket 4 dages liveaboard
omkring Similian øerne med Westcoast Divers (http://www.westcoastdivers.com)
i Phuket. De får god omtale på nettet og det er Jysk Rejsebureau's
dykkercenter til liveaboards. Men er der i øvrigt nogen her i gruppen som
har hands-on erfaring med dem?

--

Jan Richardy
http://www.richardy.dk

Fra : Lars K.

Dato : 07-11-03 15:31

> [...]
> i Phuket. De får god omtale på nettet og det er Jysk Rejsebureau's
> dykkercenter til liveaboards. Men er der i øvrigt nogen her i gruppen som

Jeg er helt enig, med at i skal prøve Similand jeg var der for et år siden
og dykkede med Andaman divers http://www.andamandivers.com/ som jeg mener
var super god. Jeg rejste selv igennem JR og så også på deres tilbud. Det er
ikke de billigste tilbud de har med Live aboard og generelt så kan det ikke
betale sig at book dykkerting gennem rejse agenter (alle skal jo have en bid
af kager).

Jeg vil også forslå at i bruger Black Tip som ligger på bagsiden af Ko Tao
og det er virkelig et godt sted, det er ikke så stort. (Jeg vil dog sige at
i ikke skal vælge Black tip hvis i også vil en masse i byen, da det ligger
på den forkerte side at øen til dette, men man blander jo heller ikke feste
og dykning :)

En anden ting er at I skal huske at i jo ikke er super dykkere lige når i
har fået jeres AOW på rejsen og en uge på similand kræver mange kræfter og
så begynder man at slække på koncentrationen.

Pas på jeg selv og go' tur

lars

Fra : Joppe

Dato : 07-11-03 18:40

Var med dem for et års tid siden, og besøgte Similan for 3. gang (med
3 forskellige både). Milton den Australske ejer var selv med på båden
Explorer. Der er tænkt over tingene og alt fungerede rigtig godt, og
kan klart anbefales. Kan intet negativt kan komme på, bortset fra for
mange scandinavere på båden. Generelt tro ikke på alle selskabernes
beretninger om hvalhaj, manta mm., da du skal være heldig at opleve
dem. Det er jo en turistindustri og overdrivelse lokker jo kunder i
butikken. Men det er stadig flot dykning og natur på de fedeste bounty
strande på mange af de ubeboede øer. Jeg kunne godt finde på en 4.
gang til forår. Byen Patong er der forresten meget liv i, så er i ikke
til larm og fuld fart på så overvej Kata eller Karon lidt sydligere på
Phuket.

Keep on dreaming,
Joppe

Fra : kim isaksen

Dato : 08-11-03 02:39

> [...]
>
> Dykkersteder i indonesien vi har fået anbefalet af bl.a. Kim Isaksen er:
> Lombok sydøen, Vest _Flores, Togian Islands ved Sulawesi, og Øst Timor.

Jeg tror i får travlt hvis i skal nå det hele i et hug. (med mindre i flyver
rundt).

Vær opmærksom på at øst timor er et andet land end indonesien. Det koster
ca. 180$ at flyve fra Dili til Bali. (eneste rute fra ø-timor til
indonesien). Ellers skal i tage den over land, men det tager tid. Man kan
dog flyve til west timor for en sjat, og så tage en bus derfra til Dili. Det
tager 2 dage. Rejs _IKKE_ om natten. Og lad være med at smugle noget som
helst ind til east timor. (her mener jeg både øl, madvarer, cigaretter, og
andre forbrugsvarer. Det er forbudt og tolderne øjner nok en mulighed til at
score lidt cash hvis du har noget af det med.!)

Så jeg ville vælge sulawesi(togian + manado), lombok (kuta + gilis) & flores
(Ret krævende dyk der. Vær opmærksom på at i godt kan blive ret stressede af
strømmen mellem komodo og flores..!!! Der er både stærk strøm og
downcurrents..!). OBS. på flores er der også vulkanen kalimuto der helt
sikkert er værd at bestige for at se solopgangen..!

Sulawesi er klart det bedste sted af de 3..!

Go tur. Det kan være vi ses dernede. Er på vej til borneo og derfra til
moluko øerne for at lave lidt dykning der, inden turen går til indien.

mvh Kim Isaksen

Fra : Asger Nybo Larsen

Dato : 11-11-03 20:51

Hej Michael.

Thailand:
Hvis i vælger at tage til Koh Tao, så findes der et dansk dykkercenter på
øen. Det hedder "Big Fish" og ligger i den sydlige del af øen i Chalok Ban
Kao. Området er lidt mere laid back end i Sairee Beach hvor de fleste
dykkercentre er lokaliseret. Der er også udemærkede restauranter til om
aftenen. Men bedst er det dog, at man bor blot 10 min gang fra "Shark Bay"
hvor det er godt at snorkle blandt Black Tip Reef Sharks. Nogle af der er op
til 1,5m men de fleste er blot på omkring 60 cm (gi' eller tag en
træskolængde).

Jeg har også dykket med Black Tip som Lars K skriver om. De ligger i et
område der hedder Tanote Bay. Det er et udemærket dykkercenter, men det
ligget langt væk fra alt. Der er kun 2 restauranter i området. Til gengæld
er der alletiders snorkling.
Hvis i vælger at tage til Koh Tao, vil jeg anbefale Big Fish, da de har en
fornuftig størrelse. Desuden synes jeg det et fornuftigt hvis i tager kurset
dernede, at få undervising på dansk. Jeg mener at prisen for et OWD kursus
ligger omkring 1300 kr incl ophold i de tilknyttede bungalows (sommer 2003
priser). I kan faktisk booke opholdet hjemmefra via Jysk rejsebureau. Så
mener jeg at prisen bliver ca 200kr dyere.

Lad for alt i verden være med at tage et af de store selskaber på øen. Nogle
af bådene tager op til 80 dykkere af gangen. Det er sgu mange skal jeg hilse
og sige. Der går da også flere historier om folk der er blevet glemt på
dykkerstederne...

Indonesien:

Bali
Hvis i ligget turen forbi Indonesien og har et par dage på Bali skal i ikke
snyde jer selv for et dyk på USS Tulamben på den SØ del af øen. Det et et
fint vrag dyk med masser af fisk og mulighed for at svømme gennem lastrummet
(ganske ufarligt efter min mening). Der står gerne et par store Humpedhead
Napoleonfisk (eller var det parrotfisk???) på over 1m. Det er dog lidt
tricky at komme i vandet, da man går ud gennem brændingen, og der er ret
store bølger skal jeg hilse og sige, men er man føsrt kommet igennem, går
det fint. Vraget ligger meget tæt på land, men dybden er ca. 30m på bunden.

Lombok:
Ud for lombok ligger en øgruppe på 3 øer der hedder Gilli islands. Der er
masser af dykkercentre og udemærket dykning. Jeg har set hajer og skildpader
på alle mine dyk på øerne.
Fiskelivet er meget rigt omkring øerne, men desværre er korallerne meget
medtagede. Faktisk er de jævnede med jorden flere steder, af dynamitfiskere.
Men alt i alt udemærket dykning.

Flores.
Som i også er blevet anbefalet af Kim Isaksen så er Vest Flores et super
sted at dykke. Her har jeg haft mine allerbedste dyk og i øvrigt også aller
bedste snorkling.
Korallerne er fuldstendig uberørte og fiskelivet enormt. Hajer, murener,
delfiner (desværre kun i overfladen) you name it...
Den eneste ulempe ved Flores er, at der er langt væk fra alt, og er efter
min mening et meget beskidt og uhumsk sted. Og så er de meget fattige. Jeg
har godt nok kun været i Labuhan Bajo på vest flores, så det er min eneste
referance til stedet. Her dykkede jeg med The Bajo Dive club. Et tysk
foretagenede med ok service. Men pas lige på hvis du betaler med Visa. De
har nogle alternative omregningskurser...

Håber ovennævnte kan hjælpe.

Fra : Asger Nybo Larsen

Dato : 11-11-03 22:47

Som jeg dog vrøvler.
Det omtalte Vrag på Bali hedder ikke USS Tulamben, men USS Liberty og ligger
i Tulamben.

Så er det sat på plads.

Fra : kim isaksen

Dato : 11-11-03 23:10

Fra : serpiente

Dato : 12-11-03 13:54

> [...]
> priser). I kan faktisk booke opholdet hjemmefra via Jysk rejsebureau. Så
> mener jeg at prisen bliver ca 200kr dyere.

Jeg kan også anbefale Big Fish, Jeg var der sommer 2002, gode guider og
udemærket dykning. Man kan med fordel bo i deres bungalows, der dog er
forbeholt folk der tager kursus, men det er rimeligt billigt.
God tur

   Jacob