XP2100+ / nForce2 ... og hvilken ram?
Fra : Rune Borup

Dato : 06-11-03 04:15

Hejsa Folkens!

Er der nogle som har et bud på følgende. Står overfor at skulle købe nyt ram
(2 x 512) til min maskine brygget på en Athlon XP 2100+ 133 fsb og et Asus
A7N8X nForce2 bundkort ...

Maskinen bruges i et lydstudie, så performance er altafgørende .. (ja, jeg
burde købe en hurtigere processor). Mit spørgsmål må være hvad det mest
optimale ram modul er? .. PC2700 og fsb clocket op til 166 .. (kan det mon
køre stabilt?) .. eller hvad siger dig kloge folk?

.... og ja - jeg -har- rtfm men blev desværre ikke klogere

Håber nogle forbarmer sig over min uvidenhed og har et par vise ord!

--
vh - Rune!

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 06-11-03 06:33

"Rune Borup" <rune@fishcorp.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> optimale ram modul er? .. PC2700 og fsb clocket op til 166 .. (kan det mon
> køre stabilt?) .. eller hvad siger dig kloge folk?

Efter hvad jeg umiddelbart kunne se på EDBpriser understøtter dit bundkort
officielt kun 166mhz DDR (eller 333mhz). Der er kommet en ny revision af
Nforce2 chipsættet der understøtter 200mhz, med lidt held er dit bundkort
bestykket med det.

Men såfremt det ikke er, så er PC2700 nok det optimale (eller PC3200 hvis
prisen er ca. det samme). Det primære er at du sikrer dig at FSB og RAM
kører synkront. Du vil få en _langsommere_ PC hvis du for eksempel sætter
rammen til 200mhz, og FSB til 166mhz.

Og ja, jeg vil blive lidt overrasket hvis ikke du kan smide RAM og FSB op på
166mhz uden problemer.

Fra : Rune Borup

Dato : 06-11-03 15:57

"Thomas Wesley Hinton" <wesley@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nforce2 chipsættet der understøtter 200mhz, med lidt held er dit bundkort

Det er V2 ...

> [...]
> prisen er ca. det samme). Det primære er at du sikrer dig at FSB og RAM
> kører synkront. Du vil få en _langsommere_ PC hvis du for eksempel sætter

Det var også min mistanke .. det jeg bare ikke helt har luret er om man kan
køre f.eks. 133 fsb (som Xp2100+ er udstyret med) x 3 så det ender på 400?
... Vil dette blive betragtet som synkront eller ?

--
// R! //

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 06-11-03 21:38

> "Thomas Wesley Hinton" <wesley@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det er V2 ...

Altså hvis det kan køre 200mhz, så ville jeg personligt gå efter PC3200 ram,
og se hvor langt du kan presse processoren.

> [...]
> køre f.eks. 133 fsb (som Xp2100+ er udstyret med) x 3 så det ender på 400?
> .. Vil dette blive betragtet som synkront eller ?

Din CPU frekvens bliver fundet i forhold til din fsb. Så der er to måder
hvorpå du kan øge din CPU frekvens (gøre den hurtigere), den ene er at øge
multiplieren, den anden er at øge FSB (og de to ting kan også kombineres).
Hvis du har mulighed for at øge og sænke din multiplier, så ser det rigtigt
godt ud.

Din PC bliver hurtigere des hurtigere din FSB og RAM frekvens er, og det
optimale vil være 166mhz (subsidiært 200mhz hvis dit nforce2 chipsæt
understøtter det). Såfremt du kan stille din multiplier kan du umiddelbart
ramme den højest understøttede FSB/RAM kombination ved at samtidigt regulere
multiplieren nedaf (og så evt. hæve den igen for at se hvor meget CPU'en kan
klare, den kan helt sikkert overclockes en del).

Ved synkront forstås her at FSB og RAM kører ved samme frekvens, f.eks. 166
og 166.