Tips til Concorde C5?
Fra : Kim Noer

Dato : 14-04-01 21:47

Davsen...

Nogen her der har et par tips til hvordan C5'eren kan optimeres? Den er mega
langsom til sådan set alt :|.

--
CPU stuff : http://www.tech-report.com/cpu
"I'll connect the dots for you: cheap MHz + dumb public = profit" -Paul

Fra : Erik Hansen

Dato : 16-04-01 12:02

On Sat, 14 Apr 2001 22:47:13 +0200, "Kim Noer" <kn@nospam.dk> wrote:

>Nogen her der har et par tips til hvordan C5'eren kan optimeres? Den er mega
>langsom til sådan set alt :|.

Så for at den altid er reindexeret, en reglmæssig reindexering kan
godt øge hastigheden.

Sørge også for at der er index til de søgninger som der laves,
specielt der hvor der er rigtig man poste, f.eks. i FinPost og
LagPost.

Nu skriver du ikke hvorstor jeres database er, og du skriver heller
ikke noget om hvilken hardware den ligger på. Men C5 kræver en del,
sørg for at den ligger på en disk som er utrolig hurtig. Jo hurtigere
disk jo hurtigere bliver C5. Hvis i har en database på over 500 Mb,
vil jeg anbefale at C5 ligger på en server som har installeret et RAID
setup, selvom den ligger på en 10.000 omd SCSI disk er der stadig
meget at hente ved et RAID setup, men ok det koster også.

Ellers er der ikke så meget at gøre. C5's database er jo en gammel
database, som er udviklet for næsten 10 år siden, og den gang havde
man ikke de datamængder som man har i dag.

Der hvor jeg arbejder har vi også C5, med en database på ca. 1 Gb, og
vi har også måtte købe en ny server med RAID setup til omkring
100.000.- Det har også hjulpet ganske betydeligt, men jeg syntes
stadig den er langsom til nogle ting.
Den bedste løsning vil nok være at opgradere til Axapta, og ligge sine
data i en SQL database, men det hele koster jo ganske voldsomt.

....Erik

Fra : Kim Noer

Dato : 21-04-01 17:59

"Erik Hansen" <ehh@post1.tele.dk> wrote in message

> Så for at den altid er reindexeret, en reglmæssig reindexering kan
> godt øge hastigheden.

Hm, det er en god ide, spørgsmålet er så om man kan sætte den igang f.eks.
om natten.

> [...]
> setup, selvom den ligger på en 10.000 omd SCSI disk er der stadig
> meget at hente ved et RAID setup, men ok det koster også.

Jeg har lige flyttet den over til en DTLA-307015 fra en SCSI disk.
Forskellen er ca. 10 MB/s i 'min write'. DB'en er ca. 270 MB stor.

> [...]
> Den bedste løsning vil nok være at opgradere til Axapta, og ligge sine
> data i en SQL database, men det hele koster jo ganske voldsomt.

Ja i allerhøjeste grad. Jeg arbejder netop i den slags firmaer hvor C5'eren
er beregnet til. Men det er smertefuldt med den hastighed den har :) (især
da jeg opdaterer ca. 60000 poster hver evig eneste dag (import, update)).
Det tager ca. ½ til 1 time at gøre dette.

Tak for svaret :)

Fra : Erik Hansen

Dato : 21-04-01 19:16

On Sat, 21 Apr 2001 18:59:28 +0200, "Kim Noer" <kn@nospam.dk> wrote:

>Hm, det er en god ide, spørgsmålet er så om man kan sætte den igang f.eks.
>om natten.

Det kan du da godt, men hvis der bliver taget backup om natten, er der
et problem, da C5 ikke vil tillade backup af dens datafil samt nogle
andre system filer.

>Jeg har lige flyttet den over til en DTLA-307015 fra en SCSI disk.
>Forskellen er ca. 10 MB/s i 'min write'. DB'en er ca. 270 MB stor.

Kender ikke produktet du omtaler, men det er helt sikkert en fornuftig
løsning med 10 Mb/sec.

> [...]
>da jeg opdaterer ca. 60000 poster hver evig eneste dag (import, update)).
>Det tager ca. ½ til 1 time at gøre dette.

Ja det er ikke sjovt, og det låser sikkert en del af jeres system. En
af C5's store ulemper, når der skal skrives i et kartotek/tabel så
låser den hele kartoteket.

....Erik

Fra : Hans Pedersen

Dato : 23-04-01 08:37

On Mon, 16 Apr 2001 13:01:50 +0200, Erik Hansen <ehh@post1.tele.dk>
wrote:

>Den bedste løsning vil nok være at opgradere til Axapta, og ligge sine
>data i en SQL database, men det hele koster jo ganske voldsomt.

Det behøver nu ikke være SÅ voldsomt. XAL kører fint på Oracle og
MS SQL databaser, men med den lille datamængde (under 300 MB), som er
i Kims firma, skulle Native være fint. Reindexering kunne gøre meget,
og hvis det ikke er nok, så bør Kim overveje en RAID level 5 løsning,
og det kræver jo min. 3 diske.

Hviken proc. og hvor meget RAM er der på din C5 server, Kim?

Hans Pedersen, Esbjerg
ICQ#: 9178476

Fra : Paw Nielsen

Dato : 05-05-01 03:14

> [...]
> i Kims firma, skulle Native være fint. Reindexering kunne gøre meget,
> og hvis det ikke er nok, så bør Kim overveje en RAID level 5 løsning,

hmmm... jeg vil da netop sige at de skulle vælge en raid 0+1, hvis de skal
have performance!!!
Hvis de vælger raid 5 vil læsninger være hurtige, men så sandelig da ikke
skrivninger!!!

Paw