Et sprøgsmål omkring Derbi´s senda model
Fra : Tina W. Overgaard

Dato : 05-11-03 17:45

Hejsa NG
Jeg har et lille spørgsmål. Jeg står og skal have fat i en knallert i nær
fremtid, men har ikke en skid forstand på det overhovdet. En ting er sikkert
er at jeg gerne vil have en Derbi Senda model, men jeg har fået at vide at
stellet på dem knækker for et godt ord er det rigtigt??

Jeg har ikke lige råd til at købe en hel ny model, og brugtprisen på de
andre modeller er rimlig høje.

Håber i kan hjælpe mig.

Tina
Ved besvar af e-mail erstat invalid med dk.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 18:33

Hej Tina,

Jeg har haft to forskellige Derbi Senda årg '97 og syntes bestemt ikke der
har været noget med stellet... nu har jeg så heller ikke ligefrem kørt på
bane med dem, men jeg vejer lidt ca 105 og kører (flyver) med glæde hen over
vej-humpler med 80 i timen. Så noget kan de da holde til! Faktisk syntes jeg
den virker meget solid i forhold til normale scootere... og det er dejligt
at være højere oppe og kunne se ud over trafikken. Den er også meget mere
stabil i forhold til sidevind fordi gyroeffekten fra de store hjul holder
den.

Årg 2000 (og senere) har en anden type stel, som sansynligvis er stærkere
end forgængerens... men det ved jeg ikke. Du kan tydeligt se forskel... og
de nye er også en del pænere at se på.

En advarsel! Hvis du har planer om at køre på den om vinteren, så LAD VÆRE
med at købe en Senda! De kan absolut ikke klare frost og regnvejr... de
hoster og hakker og kan ikke tage gassen. Et alternativ kunne så være
Aprilia RX, men den kender jeg ikke noget til... måske den er ligesådan.

Endnu en advarsel, nu du er en pige... Jeg ved ikke om du har prøvet at
sidde på en Senda og ved jo heller ikke hvor stor du er, men min kæreste kan
faktisk ikke nå jorden på min. Men hun er så også kun 162cm.

--
Lasse

Fra : Tina W. Overgaard

Dato : 05-11-03 18:38

Hej Lasse
Takker for svaret, jeg er 172 høj og har taget i sin tid et knallert
kørekort. Så jeg mener at jeg kunne klare opgaven, men den skal prøves inden
man køber den.

Kender du nogle som har forstand på Aprilla? Jeg har fået af vide at suzuki
var bedre end aprilla, men ved det ikke rigtig.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 21:33

Så skal du nok bare lige venne dig til at køre med gear... jeg har fået at
vide at Aprilia skulle være den bedste, men er Suzuki ikke også kun i 30'er
version?

Fra : Tina W. Overgaard

Dato : 05-11-03 22:14

Jo Suzuki er kun i 30´er version, det fandt jeg selv lige ud af.
Er de nye derbi sendaer heller ikke glade for vinter og regn? Sådan en
aprilla er lidt dyre end en derbi.

Fra : HpeA

Dato : 06-11-03 01:27

Hejsa´

Smider lige mit eget B7 med, eftersom PygZe-Pigen har afstamning fra Derbi
.
I en temperatur under 5 grader og tilsæt lidt tåge/ let regn, eller bare en
general klam dag. Så går maskineriet som en spand skruer .
I minus grader kunne man gå hen og tro man har fået tun på, for så flyver
hun dæl´en ed´me .

Derbi har endnu ikke skiftet motor, kun opdateret dem, men det er ligsom
passé her i DK eftersom visse dele skiftes :o/.
Holdbarhed.......Over grænsen og tilbage igen, hun er bygget som en racer,
bliver kørt som en racer . Dog finder jeg forgaflen lige en kende for
blød, det så bare min mening !. Og dette kan ændres

Hilsen
HpeA & PP årgang ´99 14.5K Km->Kun slid-dele skiftet ( er en hjelm en
slid-del ?????? *LOL*)

Hans Peter Erenskjold Aalling
www.hpea.farmands.dk
hpea@Farmands.dk

Fra : Rasmus

Dato : 14-11-03 10:53

Jeg har selv kørt på en senda, da jeg stod i lære (´98), både sommer og
vinter. Og jeg havde aldrig problemer !! Den startede selv om det var -10
grader, og tog gas som den skulle. Regnvejr havde den heller ingen problemer
med, og i sne var den skide sjov at køre på.

Mon ikke du har haft et utæt ledningsnet. Eller også har den taget falsk
luft. Måske et stykke plast som er krympet i kulden, eller lign.

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 16:13

> [...]
>
> Mon ikke du har haft et utæt ledningsnet. Eller også har den taget falsk
> luft. Måske et stykke plast som er krympet i kulden, eller lign.

Tjah måske... men jeg har jo haft to af samme årgang og de har begge været
sådan. Desuden sagde de i en forretning at de var gået væk fra Senda'en pga.
det problem.

Tror nærmere du har været heldig end at jeg har været uheldig

--
Lasse

Fra : Torben E

Dato : 14-11-03 17:07

> [...]
pga.
> det problem.
>
> Tror nærmere du har været heldig end at jeg har været uheldig

Min gik også perfekt, det var en af de gamle røde, hvad var jeres ?

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 23:46

> Min gik også perfekt, det var en af de gamle røde, hvad var jeres ?

Begge mine var/er årg. '97 dvs. de originalfarver er grønne og hvide... kan
være de fik det rettet året efter så. Skal dog lige siges at de opfører sig
okay med en slat kaburatorsprit.

--
Lasse

Fra : Rasmus

Dato : 15-11-03 10:06

> [...]
kan
> være de fik det rettet året efter så. Skal dog lige siges at de opfører

Min var lysegrøn, og med digital speedometer, og ingen omdr.tæller.

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-03 09:57

Hej Tina,

Jeg har lige en ekstra advarsel ang. Derbi Senda....

Hvis du ikke fjerner plumben i udstødningen så er den sansynligvis mega sløj
og kun trække op til 4-5 gear. Hvis plumben derimod bliver fjernet render
den ca 80 (på speedo) ud en lige vej... og det er selv om man ikke er den
mindste person i verden.

Forretningen fjernede den på min første Senda, men den nye er selvfølgelig
tunet til tænderne

--
Lasse

Fra : Tina W. Overgaard

Dato : 06-11-03 20:09

Hej Lasse
Jamen det vil jeg huske. Men hvis jeg køber en 45´er skal jeg nok ikke tune
den hvis jeg vil beholde mit kørekort :)

Mvh.
Tina

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-03 11:43

Tjahh... det er 70% der er den magiske grænse for tiden ikke?
1.7 * 45 = 76,5km/t ... efter hvad HpeA fortæller med speedometeret der
viser for meget kan det nok ikke helt klare den uden ekstra tuning.

Men pas på alligevel!

Ærgelig talt så tror jeg du vil blive meget gladere for en scooter... de har
elstart og er meget mere praktiske og så skal du ikke jokke rundt i gearne
hele tiden. Desuden skal min gerne løbes igang når den er kold og det tror
jeg godt du kunne få problemer med, for det er faktisk temelig tungt.

Den eneste grund til, at jeg har en Senda, er for sjov... hvis man skal
bruge den til noget praktisk bliver man træt af den.

Fra : Tina W. Overgaard

Dato : 07-11-03 15:35

Jeg har altid drømt at få en off roader, så derfor vil jeg ikke have en alm.
scooter de er for kedelige.

Fra : HpeA

Dato : 09-11-03 11:16

Hejsa´

"Lasse Skyum" skrev i en meddelelse
> [...]
har
> elstart og er meget mere praktiske og så skal du ikke jokke rundt i gearne

Det jo det der gør det lidt sjovere end at bare vride håndtaget og trille
derud af
Desuden så det med det praktiske ikke helt ved siden af, bare en af de gode
rygsække og evt. montere eksternt bagagerum .
Praktikalitet må vie for morskab

Hilsen
HpeA

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-03 16:30

> Praktikalitet må vie for morskab
Hørt, det er total griner at race med gear når den gider at flytte sig!
Min render også 55km/t i 2. gear, men at skulle bruge hele 6 gear op til 50
km/t er ikke ret morsomt efter min mening... så hellere bare dreje på
håndtaget og lade variomatic om sagerne.

Det er nu også dejligt nok med en scooter hvor hjælmen kan ligge under sædet
og fødderne ikke bliver våde når det er lidt vådt på vejen...

--
Lasse

Fra : Preuthun

Dato : 10-11-03 17:15

> [...]
>
> Den eneste grund til, at jeg har en Senda, er for sjov... hvis man skal
> bruge den til noget praktisk bliver man træt af den.

Hej NG
Der er en ganske afgørende forskel mellem et vario - og et tandhjuls gear.
Det handler om virkningsgraden, og dermed både økonomien og topfarten. Jeg
vil tro at vario'en snupper mindst 5-10% af motorens ydeevne, så det skal
man altså være villig til at betale for den øgede comfort som varioen giver.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Torben E

Dato : 07-11-03 18:36

> Hej Lasse
> Jamen det vil jeg huske. Men hvis jeg køber en 45´er skal jeg nok ikke
tune
> den hvis jeg vil beholde mit kørekort :)

Hvis du ikke vil fjerne forsnævringen i udstødningen, ja så
tror jeg det er bedre at købe noget andet, den er _utrolig_
sløv som helt orginal + at motoren slet ikke kører ordentligt.

Min gik 100% hele tiden jeg havde den, først uden tuning, senere
med, ingen problemer, det er den eneste knallert jeg har haft
der kunne køre topfart i 30 km en varm sommerdag med 100+
på speedometret. (uden at gå i stykker, that is)

Fra : HpeA

Dato : 07-11-03 02:09

Hejsa´
> [...]
> den ca 80 (på speedo) ud en lige vej... og det er selv om man ikke er den

Og derfra kan man trække en 10-12 km/t, så er hastigheden rigtig :(. Har
monteret digital speedo så den fejlvisning er lidt for stor, men er generalt
ved alle knaller.
Hold dyret på 50 km/t indenfor byskiltet, så er tolipiet , bare lidt
ligeglade. Osse selv om der er brian-gashåndtag i en .

> Forretningen fjernede den på min første Senda, men den nye er selvfølgelig
> tunet til tænderne

Hvis man kan li´ det, gør man det så ikke ?

Hp Herfra

NU !!!!, er det officielt WEEK-EEEEEEEND

HUSK.....At nyde J-Dagen *Skål*