Opbygning af "indkøbskurv"
Fra : Jesper F

Dato : 05-11-03 16:39

Jeg er ved at lave et simpelt bestillingssytem med en "indkøbskurv", hvor
man lægger tingene i efterhånden, som man finder dem på siden.
Hver gang man lægger en ting i kurven tilføjes en post i en tabel i
databasen. Når man beder om at se kurven vises de poster i db'en, som svarer
til
brugerens sessionsID. Alt dette virker fint.

Og nu til spørgsmålet. Jeg vil gerne lave en "opdater"-knap i indkøbskurven,
således at mængder kan ændres i formularen og at disse ændringer tilføjes
til databasen. Min submit-knap sender brugeren videre til indtastning af
navn og adresse, men hvordan laver jeg en opdater-knap?
Kan jeg have 2 submitknapper i én formular, så den ene sender brugeren
videre og den anden opdater indkøbskurven?
Hvordan gøres denne opdatering normalt?

Tak for hjælpen. Jeg kommer gerne med flere detaljer, hvis det er
nødvendigt.

Fra : Tom Jensen

Dato : 05-11-03 19:29

"Jesper F"

> [...]
> Kan jeg have 2 submitknapper i én formular, så den ene sender brugeren
> videre og den anden opdater indkøbskurven?

Jeg ville sende brugeren videre side til en side der f.eks. hedder
opdaterkurv.asp
og hvis eneste formål det er at skrive i databasen hvilke ting brugeren har
valgt
og hvor mange styk. Denne side er ren kode - ingen html - er opmærksom på
om brugeren submittede med OK knappen eller Opdater knappen.
Hvis brugeren har klikket OK sendes videre i forløbet og hvis det var
Opdater
der blev klikket sendes man tilbage til den oprindelige side. Du kan lave
lige så
mange submit knapper du vil du giver dem samme navn og så tester du hvad der
står på knappen:

Side 1
<form action="ProcessMenu.asp" method="post">
<input name="Menu" type="submit" id="Menu" value=" Log ind ">
<input name="Menu" type="submit" id="Menu" value="Opret kunde">

Side 2
select case trim(request.Form("Menu"))
case "Log ind"
response.Redirect("KundeFind.asp")
case "Opret kunde"
response.Redirect("KundeOpret.asp")

--
Og så et lille guldkorn fra Holger "Vi tror vi ved det, i stedet for at
vide, at vi ikke ved det"

Med venlig hilsen

Tom Jensen
FF Soft
www.ffsoft.dk

Hent en gratis web shop

Fra : Jesper F

Dato : 06-11-03 13:16

Tak for svarene, det virker fint med flere submit-knapper på samme formular.
Bare de hedder det samme.

Mit problem nu er at opdateringen af felterne i databasen.
I formularen med indkøbskurven er de forskellige varemængder angivet i et
formularfelt ("name=antal").
Jeg har navngivet det dynamisk med: name=antal" & count & ", så navnene på
antals-feltet bliver antal1, antal2, antal3 osv afhængig af hvor mange der
er.

Til at opdatere posterne i databasen havde jeg tænkt mig noget i stil med:

Dim Antal
rs.open = "SELECT * FROM qryOrdrer WHERE sessionID = " & session.sessionID
Do until rs.EOF
rs.edit
rs("antal") = antal1 osv. ?????
rs.update
rs.movenext
Loop

For at opdatere posterne en efter en. Er dette en god fremgangsmåde?
Jeg ved ikke om jeg skal iterere/cycle gennem felterne eller hvordan, men
jeg kender jo ikke antallet på forhånd.
Skal jeg bruge noget med Request.Form(Element).Count ??
Rs.edit er i øvrigt tilsyneladende ikke tilladt (Object doesn't support this
property or method: 'edit')
Er det en af jer der har en idé?
Tak for hjælpen.

Fra : tje

Dato : 06-11-03 16:19

"Jesper F"
> [...]
>
> Dim Antal
> rs.open = "SELECT * FROM qryOrdrer WHERE sessionID = " &

Som du kan se på min hjemmeside så har jeg lavet en lille webshop.
Først vælger man hvilken kategori varer man vil se. Når de bliver
vist er det som linier i en tabel. Ud for hver vare står dens ID i et
skjult felt og så får brugeren et felt at skrive antal, når siden så bliver
submittet requester jeg værdierne på den næste side og skriver dem
på siden. Jeg har lavet en forklaring sammen med filerne som du kan hente.

Tom Jensen
FF Soft
www.ffsoft.dk

Hent en gratis web shop

Fra : Jesper F

Dato : 06-11-03 17:29

> [...]
> submittet requester jeg værdierne på den næste side og skriver dem
> på siden. Jeg har lavet en forklaring sammen med filerne som du kan hente.

Jo tak skal du ha. Jeg skal have gang i nogle arrays for at det kan virke
kan jeg se.
Tak for hjælpen.!

Fra : Mads Graugaard Hanse~

Dato : 05-11-03 19:30

Jesper F wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> Hvordan gøres denne opdatering normalt?
>
> Tak for hjælpen. Jeg kommer gerne med flere detaljer, hvis det er

ang 2 submitter ved jeg det faktisk ikke.. tror det ikke.

ellers skulle du lave en knap udenfor formen, med en onclick event, der
opdaterer

/Mads

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper F

Dato : 06-11-03 12:42

> ellers skulle du lave en knap udenfor formen, med en onclick event, der
> opdaterer

Jo, men så skal jeg have ASP.NET understøttelse eller bruge Javascript skal
jeg ikke?