Sort valnød
Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 04-11-03 22:50

Jeg har 40kg nøder af sort valnød og sorte fingre.

Jeg leder efter et sted at så dem. Så arten kan blive bevaret i Danmark.

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-11-03 01:04

Peter Ole Kvint <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev:

> Jeg har 40kg nøder af sort valnød og sorte fingre.
>
> Jeg leder efter et sted at så dem. Så arten kan blive bevaret i
> Danmark.

Jeg kunne da godt bruge 4-5 stykker i min forhave.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Pia J

Dato : 05-11-03 08:29

> Jeg kunne da godt bruge 4-5 stykker i min forhave.

Ditto!

:Pia

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-11-03 09:14

Pia J wrote:

> [...]

Var ud ikke bedre tjænt med frugt træet Almindlig valnød?

Fra : Pia J

Dato : 05-11-03 10:10

"Peter Ole Kvint >" <"<dsl90720"@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Var ud ikke bedre tjænt med frugt træet Almindlig valnød?

Jeg kan ikke lide valnødder til at spise. Men jeg synes det er spændende med
mange forskellige træer og jeg har 3 tdr. land som ikke er forpagtet ud jeg
gerne vil plante lidt til. Og det er sjovt at se, hvad man kan få til at
spire og gro.

Pia

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-11-03 10:17

Hej

Pia J wrote:
> [...]
> gerne vil plante lidt til. Og det er sjovt at se, hvad man kan få til at

Hvis du har plads til overs bør du måske overveje at træerne kunne
bruges til "skovdrift". Træet bruges til ædeltræsprodukter, herunder
blandt andet geværkolber. Det vil sige at det er dyrt. Brændværdien er
også væsentligt højere end bøg og eg, så det vil også kunne give nogle
yderst lune aftener hvis du har brændeovn.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Pia J

Dato : 05-11-03 10:20

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message

> [...]
> også væsentligt højere end bøg og eg, så det vil også kunne give nogle
> yderst lune aftener hvis du har brændeovn.

Er de ikke temmelig mange år om at blive store nok? Indtil videre lefler jeg
blot for at få nogen af Peters valnødder. Hvis de lykkes at få dem til at
gro strategisk pyntelige steder, kan man jo overveje at udvide! Det meste af
omtalte plads er dog hestefold (som mangler skygge).

Pia

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-11-03 10:26

Hej

Pia J wrote:
> [...]
> gro strategisk pyntelige steder, kan man jo overveje at udvide! Det meste af
> omtalte plads er dog hestefold (som mangler skygge).

Jeg har ikke kunnet finde noget endnu om væksthastighed eller højde, men
siden vægtfylden er ca 6-700kg træ pr m³, så vil jeg tro, at det vokser
ganske langsomt.

Skulle det vokse hurtigere end fx birk, så køber jeg mig en grund og
begynder dyrkning af dem

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-11-03 10:46

Karsten Feddersen wrote:

> Jeg har ikke kunnet finde noget endnu om væksthastighed eller højde, men
> siden vægtfylden er ca 6-700kg træ pr m³, så vil jeg tro, at det vokser
> ganske langsomt.

Det er ikke tilfældet jeg har en "Dværg form" som er blevet omkrig 5m på 15år,
i højt græs og brombær. Men for ungt valnødtræ er et årskud på 60cm ikke sjældent.

> Skulle det vokse hurtigere end fx birk, så køber jeg mig en grund og
> begynder dyrkning af dem

Problemet er nok at hvert træ kræver albue rum for at blive tykt,
så at det kan bruges til noget.

Iøvrig: Japansk valnød vokser hurtigere og har mere værdifuldt ved.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-11-03 11:00

Hej

Peter Ole Kvint wrote:
> Det er ikke tilfældet jeg har en "Dværg form" som er blevet omkrig 5m på 15år,
> i højt græs og brombær. Men for ungt valnødtræ er et årskud på 60cm ikke sjældent.

Jeg har et "læhegn" i enden af haven ud mod en stor vej. Der står lidt
af hvert, men både hylden og rønnen kunne jeg specielt godt undvære. Men
siden træet faktisk skal stå alene, så passer det nok ikke så godt. Jeg
har hasselnød i forvejen og ville da også gerne have andre nødder.

Men lige netop træer/buske som bliver op til 5-6 meter har interesse.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Pia J

Dato : 05-11-03 11:20

> Men lige netop træer/buske som bliver op til 5-6 meter har interesse.

Der står i min planteformeringsbog at man med fordel kan så dem i potter og
først plante ud på blivestedet når de er 3-5 år gamle.

:Pia

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-11-03 14:08

Karsten Feddersen wrote:

> [...]
> har hasselnød i forvejen og ville da også gerne have andre nødder.
>
> Men lige netop træer/buske som bliver op til 5-6 meter har interesse.

Jeg tror at forældrene til mine frø er omkring 25m. høje.
Mon ikke det er noget andet du skal bruge?!

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-11-03 14:15

Hej

Peter Ole Kvint wrote:
> Jeg tror at forældrene til mine frø er omkring 25m. høje.
> Mon ikke det er noget andet du skal bruge?!

Jeg har to tæmmelig store birketræer som vist nok har nået deres fulde
højde. Jeg mangler noget som tager den nedre del. Jeg vil gerne lukke så
meget som muligt den vej ud. Jeg mangler noget der bliver ca 3-5 meter
højt. Det må gerne give afkast af en eller anden form.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-11-03 10:42

Hej

Pia J wrote:
> [...]
> gro strategisk pyntelige steder, kan man jo overveje at udvide! Det meste af
> omtalte plads er dog hestefold (som mangler skygge).

http://www.hort.uconn.edu/plants/j/jugnig/jugnig1.html

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-11-03 09:46

Hej

Pia J wrote:
> Ditto!

Også mig, tak.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-11-03 09:08

Allan Vebel wrote:

> Jeg kunne da godt bruge 4-5 stykker i min forhave.

Jeg håber at den er stor, da de bliver 15m brede.

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-11-03 23:27

> Jeg håber at den er stor, da de bliver 15m brede.

http://www.mingrund.dk/scripts/ejendom.asp?ejd=1341801
siger at min forhave (12c) er på 962m2 - og der er kun et
udhus og en garage. Baghaven (39a) er på 1890m2, så
jeg skal nok få plads til dem - jeg er faktisk ved at plante en
lille skov.

Hvordan får vi nødderne fra Roskilde til Fåborg?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-11-03 07:52

Allan Vebel wrote:

> [...]
> lille skov.
>
> Hvordan får vi nødderne fra Roskilde til Fåborg?

Var du ikke bedre tjænt med den almindlige valnød i haven eller ægte
kastanie?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-11-03 08:27

Allan Vebel wrote:

> [...]
> lille skov.
>
> Hvordan får vi nødderne fra Roskilde til Fåborg?

var det ikke bedre at du købte nogen rigtige have- og park-planter hos
Arne, istedet for at fylde op med skovtrær som mest dyrkes for vedet
skyld?

Så kunne du få nogen forskelige med smukke blade og frugter.
Såsom Japansk valnød, vingevalnød og mange arter af røn.

Arne er her:
http://www.dk-planteskoler.dk/webapp/medlem.asp?id=247

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-11-03 12:18

Peter Ole Kvint <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev:

> var det ikke bedre at du købte nogen rigtige have- og
> park-planter hos Arne, i stedet for at fylde op med skovtrær

Jeg har mange kønne træer - også skovtræer, men nu var det
jo sort valnød du tilbød:

Jeg vil da gerne prøve at så nogle af dine valnødder så arten
kan blive udbredt, også på det sydlige Fyn.

Putter du nogle nødder i en prøvekuvert, så finder vi sagtens
ud af det med portoen.

> Arne er her:
> http://www.dk-planteskoler.dk/webapp/medlem.asp?id=247

Kender ham godt!

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-11-03 14:42

Allan Vebel wrote:

> Jeg har mange kønne træer - også skovtræer, men nu var det
> jo sort valnød du tilbød:

en portion på 40kg til skovplantning så at jeg eller andre kunne høste
frø,
så at man kan bevare arten. Jeg skal bruge en bestand på minst 30
individer for
at der ikke skal ske indavl., ved den forsatte formering.

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-11-03 17:32

Peter Ole Kvint <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev:

> Jeg skal bruge en bestand på mindst 30 individer

Du vil altså ikke af med nødderne alligevel?

Jeg troede faktisk at du gerne ville have spredt arten til
hele landet, men når nogen gerne vil lægge jord til, så
kommer du med:

eller
eller

Hvis Søren, Pia, jeg og andre der beder om dine nødder
bliver det hurtigt til 30 eller mere, eller var det slet ikke det
du ville?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-11-03 17:48

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis Søren, Pia, jeg og andre der beder om dine nødder
> bliver det hurtigt til 30 eller mere, eller var det slet ikke det
> du ville?

Jeg synes, det er yderst hensigtsmæssigt for alle parter, at
Peter Ole gør opmærksom på, at det altså handler om meget store træer, som
kræver meget plads, og at han bekymrer sig om, hvorvidt hans frø bliver til
glæde eller plage.

Jeg overtog selv en have, der var plantet til med rødgran, humle (!), et
kæmpestort fyrretræ, æbleroser, bambus og en del buske, der var ALT for
store til en have på 5-600 m2.
Plus et skrab-sammen af stauder, der bredte sig som ukrudt, både ved frø og
udløbere.

Da besluttede jeg mig til at bekæmpe
"uddeling-med-rund-hånd-uden-at-tænke-på-konsekvenserne"

Hilsen Inger

Fra : Pia J

Dato : 06-11-03 18:00

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> kræver meget plads, og at han bekymrer sig om, hvorvidt hans frø bliver

Det lyder som om han vil have alle 40 kg sået samme sted. Det kunne han
måske have startet med at fortælle, for så meget er der nok ingen af os
andre som går op i projektet, jeg havde forestillet mig noget i retning af
10 træer fordelt på måske 5-7 tdr. - ikke en skov.

:Pia

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-11-03 18:11

Pia J wrote:

> [...]
> andre som går op i projektet, jeg havde forestillet mig noget i retning af
> 10 træer fordelt på måske 5-7 tdr. - ikke en skov.

Jeg har frø nok til alle men det er ikke nogen normale haver, som har plades
til
et træ på størrelse med en boligblok.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-11-03 18:18

Pia J wrote:

> [...]
> andre som går op i projektet, jeg havde forestillet mig noget i retning af
> 10 træer fordelt på måske 5-7 tdr. - ikke en skov.

Jeg har fundet nogen som vil så de 40kg, men jeg har stadigt frø til overs.
nok til at gøre et villakvater til en skov.

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-11-03 18:03

Inger Pedersen <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev:

> at Peter Ole gør opmærksom på, at det altså handler om
> meget store træer, som kræver meget plads

Ja, det er da fint nok. Jeg har næsten 3000m2 og har rigeligt
plads til dem - og Pia fortalte om sine 3 tønder land. Når det
kommer til stykket vil han ikke af med nødderne alligevel, selv
om jeg har tilbudt at så dem.

> rødgran, humle (!), et kæmpestort fyrretræ, æbleroser, bambus
> og en del buske, der var ALT for store til en have på 5-600 m2.

I min have var der bare græs over det hele - det er også temmelig
kedeligt. Det er derfor jeg planter en masse træer og buske for
at nedlægge noget af græsarealet - og de må gerne blive store.

> Da besluttede jeg mig til at bekæmpe "uddeling-med-rund-hånd
> -uden-at-tænke-på-konsekvenserne"

Hvad har du at dele ud af - og hvor?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-11-03 18:07

Allan Vebel wrote:

> Du vil altså ikke af med nødderne alligevel?
>
> Jeg troede faktisk at du gerne ville have spredt arten til
> hele landet, men når nogen gerne vil lægge jord til, så
> kommer du med:

Ja, ja hvis den er det du vil dyrke.

> [...]
>
> Hvis Søren, Pia, jeg og andre der beder om dine nødder
> bliver det hurtigt til 30 eller mere, eller var det slet ikke det

Jo, hvis planterne har plads så at de ikke bliver fældet. fordi de
bliver for store
og hvis I selv vil så dem.

Der er altså tre på innternettet som vil have frø?

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-11-03 20:35

Peter Ole Kvint <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev:

> Ja, ja hvis den er det du vil dyrke.

Ja!

> og hvis I selv vil så dem.

Naturligvis!

> Der er altså tre på internettet som vil have frø?

Ja, måske flere?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 06-11-03 17:39

On Thu, 06 Nov 2003 14:41:45 +0100, Peter Ole Kvint
> [...]

>frø, så at man kan bevare arten. Jeg skal bruge en bestand på minst 30
>individer for at der ikke skal ske indavl., ved den forsatte formering.

Skal det forstås således, at du ikke "uddeler" mindre portioner?

mvh kmo

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-11-03 18:15

kristian mikael de freitas olesen wrote:

> Skal det forstås således, at du ikke "uddeler" mindre portioner?

Jeg har til alle, som har 15m bredden og 25m i højden,
uden at skygge for naboen.

Det kan ikke være så mange.

Fra : Pia J

Dato : 06-11-03 18:29

> Jeg har til alle, som har 15m bredden og 25m i højden,
> uden at skygge for naboen.
>
> Det kan ikke være så mange.

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere hvis jeg flytter herfra om 25 år, at
køberen af grunden ikke fælder træerne, nedlægger min blomstereng og
omdanner haven til parkeringsplads.

Men jeg har 7 tdr. land med næsten tomt skel og flere marker hele vejen
udenom, 100 m. til nærmeste nabo, som i øvrigt er helt med på beplantning.

Et par stykker kan der nok blive plads til. Hvis vi er frække smider vi et
par frø i remisen også.

:Pia

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-11-03 20:31

Peter Ole Kvint <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev:

> Jeg har til alle, som har 15m bredden og 25m i højden,
> uden at skygge for naboen.

De skal stå i forhaven som vender mod nord. Der er 220
meter op til naboen, så det bliver ikke noget problem.

Finder du selv min adresse eller skal jeg sende den i en
mail?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 07-11-03 05:57

On Thu, 06 Nov 2003 18:15:20 +0100, Peter Ole Kvint
<"<dsl90720"@vip.cybercity.dk>> wrote:

>Jeg har til alle, som har 15m bredden og 25m i højden,
>uden at skygge for naboen.
Sådan en plads har jeg i Tisvildeleje, og så kunne jeg godt tænke mig
at forsøge med en lille version i min lille have i albertslund - noget
semibonsainoget.
Hvordan skaber vi kontakt?
Jeg kan sende dig en frankeret prøvekuvert?

mvh kmo

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-11-03 08:44

> Jeg har til alle, som har 15m bredden og 25m i højden,
> uden at skygge for naboen.
>
> Det kan ikke være så mange.

Det har jeg, men jeg er kun interesseret i et, som skal stå som solitærtræ.
Det vil som 25 meter højt træ ikke skygge for noget som helst, da der er
marker omkring os, og skulle de blive udstykket, så kommer træet til at stå
så lnagt inde på grunden, at det ikke skulle give problemer.

Min mail virker ved besvar.

Mvh Maria

Fra : PEHnews

Dato : 05-11-03 07:18

"Peter Ole Kvint >" <"<dsl90720"@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har 40kg nøder af sort valnød og sorte fingre.
>
> Jeg leder efter et sted at så dem. Så arten kan blive bevaret i Danmark.

Måske ude ved det mammuttræ som vistnok du har plantet i Vestskoven nær
Herstedvester Radiostation.
Nå, spøg tilside! Du finder nok et sted omkring Roskilde. Sort Valnød er
givetvis ikke konkurrencedygtig i den danske natur, og hører hjemme i have-
og parkanlæg.

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-11-03 09:13

PEHnews wrote:

> [...]
> givetvis ikke konkurrencedygtig i den danske natur, og hører hjemme i have-

Nå det er ellers en gammel dansk art fra før Istiden.

Hvorfor er den ikke konkurrencedygtig i den danske natur, den gror da
undersamme klima forhold i USA. Og de træer jeg har høste af sætter da
frugt hvert år.

Fra : PEHnews

Dato : 05-11-03 09:47

> [...]
>
> Hvorfor er den ikke konkurrencedygtig i den danske natur, den gror da
> undersamme klima forhold i USA. Og de træer jeg har høste af sætter da

Fordi det næppe kan klare sig i "den frie konkurrence" i de danske skove
m.v. som de hjemmehørende og en del af de indførte kan.

Hestekastanie kan man også sagtens få til at gro og blive et stort træ, men
den kan i praksis ikke forynge sig og føre arten videre i naturen uden hjælp
fra mennesker. Der er andre forhold end de rent klimatiske der gør sig
gældende.

M..v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-11-03 10:09

PEHnews wrote:

> "Peter Ole Kvint >" <"<dsl90720"@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi det næppe kan klare sig i "den frie konkurrence" i de danske skove
> m.v. som de hjemmehørende og en del af de indførte kan.

Det er kun et spørgsmål om vane. hvis der er træer nok et sted så lære egernet
at
sprede nøderne. Man skal have et klima tilpasset frø, det får man ved at høste
frø af
200 årige træer, her i landet og så skal man have en større beplanting,
så sker det en dag at der kommer spredningen igang,
når der er nogen som finder udaf at nødene kan spises..

> [...]
> fra mennesker. Der er andre forhold end de rent klimatiske der gør sig

Jeg mener nu at have set at den havde spredt sig, men det var kun en og enkel
fugl som
havde kastet sig over at spise hestehastanier. Muligtvis er ravnen bedre til den
slags,
da den har et større næb, og kan flyve med større frø. Men ravnen er ikke så
almindlig.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 09:26

"Peter Ole Kvint >" <"<dsl90720"@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Jeg har 40kg nøder af sort valnød og sorte fingre.
>
> Jeg leder efter et sted at så dem. Så arten kan blive bevaret i Danmark.

Jeg vil meget gerne aftage en håndfuld til vores lejrgrund ved Risø.

vh
Søren Hvidberg Nielsen
www.fdf.dk/hedehusene

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-11-03 09:44

SHN wrote:

> "Peter Ole Kvint >" <"<dsl90720"@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Jeg vil meget gerne aftage en håndfuld til vores lejrgrund ved Risø.

Er I godt klar over at det er et skovtræ og ikke et frugt træ?

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 11:18

> Er I godt klar over at det er et skovtræ og ikke et frugt træ?

Ja, det er jeg klar over.
Målet er at etablere en meget varieret bevoksning. Og efter nogle års
udtynding og manglende genplantning må der ske noget.
Mest i form af donationer fra div. villahaver men din valnød skal være mere
end velkommen.
vh
Søren Hvidberg Nielsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-11-03 12:04

SHN wrote:

> [...]
> udtynding og manglende genplantning må der ske noget.
> Mest i form af donationer fra div. villahaver men din valnød skal være mere

Hvad med kejsertræ? det tåler i nogen grad børn.
Jeg bor i Roskilde.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 13:14

> Hvad med kejsertræ? det tåler i nogen grad børn.
> Jeg bor i Roskilde.

Kejsertræ, det kender jeg ikke, hvad er det for en?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-11-03 13:49

http://www.google.dk/search?q=Paulonia+tomentosa

Fra : Pia J

Dato : 05-11-03 13:53
Fra : Peter

Dato : 05-11-03 15:54

"Peter Ole Kvint >" <"<dsl90720"@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har 40kg nøder af sort valnød og sorte fingre.
>
> Jeg leder efter et sted at så dem. Så arten kan blive bevaret i Danmark.

Jamen jeg er da helt sikkert også klar på et par stykker, kan man æde dem?

Hvorfor har du sorte fingre?? Is this a black thing??

Snakkes, Peter

Please ingen spam på musik45c6@hotmail.com på forhånd tak!

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-11-03 17:20

Peter wrote:

> "Peter Ole Kvint >" <"<dsl90720"@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen jeg er da helt sikkert også klar på et par stykker, kan man æde dem?

Det hjælper hvis de er tørre og, man er sulten
og man er en mand med en kølle og over arme.
Man lægger nogen klosser på hver side af nøden, og så slår hårdt nok
til at kække den men ikke så hårdt at den bliver knust. Stykkerne lægger man i
et hul
hvor man kan knække dem noget mere.

> Hvorfor har du sorte fingre?? Is this a black thing??

De grønne skaller inde holder en saft som når den iltes bliver sort.

Jeg er nødtil at afskalde dem for at opbevare dem
og for at kunne så dem eller sende dem.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-11-03 16:59

"Peter Ole Kvint >" <"<dsl90720"@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har 40kg nøder af sort valnød og sorte fingre.
>
> Jeg leder efter et sted at så dem. Så arten kan blive bevaret i Danmark.

Hvorfor det?
Rødderne udskiller et stof, der hæmmer anden plantevækst.
Men så slipper man da for at slå sin evt. græsplæne under
selve træet - og det er et ganske stort stykke.
Hvad med et Duetræ i stedet - det er da pænere?

Per A. Hansen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-11-03 17:24

"Per A. Hansen" wrote:

> "Peter Ole Kvint >" <"<dsl90720"@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor det?
> Rødderne udskiller et stof, der hæmmer anden plantevækst.

Det er en urbanmyte, det er honningsvamp, og ikke valdnødetræet som
hæmmer og dræber anden plantevægst.

> Men så slipper man da for at slå sin evt. græsplæne under
> selve træet - og det er et ganske stort stykke.
> Hvad med et Duetræ i stedet - det er da pænere?

Det er svært at modne frøene af duetræ i Danmark.

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-11-03 23:40

Per A. Hansen <xper.hansen@get2net.dk> skrev:

> Hvorfor det?
> Rødderne udskiller et stof, der hæmmer anden plantevækst.

Måske, men læs lige:
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/3085.html

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-11-03 13:46

> Måske, men læs lige:
> http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/3085.html

Den drejer sig om et lidt andet fænomen - giftstoffer
i plantens blade.
Det andet fænomen med at Sort Valnød udskiller et
eller andet giftstof fra rødderne, kan man let iaggtage,
hvis man har et træ af denne art.
Ved den almindelige valnød - som vi havde et flot eksemplar
i mit barndomshjem, ses ikke noget tilsvarende, eller virkningen
er svag. her fejlede græsset ikke andet, end det manglede lidt lys
p.g.a. meget stor bladfylde.

Per A. Hansen.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-11-03 14:36

"Per A. Hansen" wrote:

> [...]
> i plantens blade.
> Det andet fænomen med at Sort Valnød udskiller et
> eller andet giftstof fra rødderne, kan man let iaggtage,

Det kan man ikke se i under de træer som jeg kender.
Det er altså svært at finde nøderne det ene sted for højt græs
og det andet sted for næller og tjørn.
Det tredjested er der fyldt med rododendron og andre buske.
Faktisk trives planterne bedre under sort valnød, end alle andre da den
har dybe rødder
og gøder jorden med sine grøne frøskaller.
Og den giver ikke så meget skygge at planterne skades.

Jeg holder på at det er Honningsvamp som æder de små træer.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-11-03 21:00

> Det kan man ikke se i under de træer som jeg kender.
> Det er altså svært at finde nøderne det ene sted for højt græs
> og det andet sted for næller og tjørn.

Er du sikker på, at det er en sort valnød - hickory?
Planten er giftig, hvis heste æder af den kan de få Laminitis.
Det var min botanikprofessor, der kom med historien om de giftige rødder -
den oplysning fik jeg brug for ved en bekendt, der ikke kunne forstå
hans græs ikke voksede under valnødtræet - det var en Hickory!
Følgende link bekræfter de oplysninger jeg fik i botanikundervisningen:

http://www.vth.colostate.edu/poisonous_plants/report/report_detail_1.cfm?ID=343

Jeg er en smule skeptisk overfor den historie med honningsvamp.
Den svamp ( der er 5-7 slags) lever ikke på græsser, men på
træer, hvor den kan angribe både stammen og foranledige råd
i rødderne - men den har ingen virkning på f.eks. græsser.

Både Sort Valnød - Hickory - og al. Valnød er nogle flotte træer.
At valnød kan skygge græsplænene ned har jeg set siden mine
barnedage, hvor vi havde et meget stort og flot træ - det står der
endnu. Og græsset nedenunder skal sjældent slås.

Per A. Hansen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-11-03 23:23

"Per A. Hansen" wrote:

> "Peter Ole Kvint >" <"<dsl90720"@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på, at det er en sort valnød -hickory?

Nu blander du to slægter sammen.
Sort Valnød (Juglans nigra)
og
Shagbark Hickory (Carya ovata) som stå ved siden af i Slothave i Hørsholm.
Sammen en tjørn.

> Planten er giftig, hvis heste æder af den kan de få Laminitis.

Hvilket en sygdom som fremkaldes af bakterier i hestens mave som igen
kan skyldes en kost forandring.
Da frugterne af sort valnød indeholder en masse stoffer som ikke kan findes i græs
er det ikke så mærkligt.

> Det var min botanikprofessor, der kom med historien om de giftige rødder -
> den oplysning fik jeg brug for ved en bekendt, der ikke kunne forstå
> hans græs ikke voksede under valnødtræet - det var en Hickory!

Der er græs under alle Hickory arter i Arboretet.
Hvor sår det træ? Kan jeg få nøderne?
Nu kan det hjælpe på græsset hvis man river bladene væk,
om foråret, istedet for om efteråret,
og at man klipper græset højere.

> Følgende link bekræfter de oplysninger jeg fik i botanikundervisningen:
>
> http://www.vth.colostate.edu/poisonous_plants/report/report_detail_1.cfm?ID=343

Det er rigtigt at alle valnødetræer og Hickory har giftstoffet juglone i bladene,
ikke røderne. et giftstof som kan hæmme frøs spiring,
men stoffet nedbrydes hurtigt i jord.

> [...]
> træer, hvor den kan angribe både stammen og foranledige råd
> i rødderne - men den har ingen virkning på f.eks. græsser.

Nu er kan der være bare pletter i græsset hvor der er honningsvamp.
Mon ikke virkingen af honningsvamp.på græs er nem at overse?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-11-03 20:06

> Nu blander du to slægter sammen.
> Sort Valnød (Juglans nigra)

Nej - det er to betegnelser for samme træ - se også mit link.

> Hvor sår det træ? Kan jeg få nøderne?

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig - huset hvor min bekendt havde træet
er forlængst solgt - men det var en Sort Valnød.
Og græsset var meget tydeligt hæmmet af de giftstoffer, træet
udskilte.
Det er da en meget fortrinlig måde træet har på at undgå konkurrence
af andre planters næringsforbrug ved at hæmme deres vækst!

> [...]
bladene,
> ikke røderne. et giftstof som kan hæmme frøs spiring,

Hvis du læser teksten på mit link vil du se, at der står det, jeg nævner.
Laminitis - forfangenhed findes i flere former. Den kan skyldes
foderforandringer,
men dyrlæger har konstateret, at blade af Sort Valnød forøger risikoen
gansek meget.
Den omtalte side er i øvrigt en del af en serie om giftige planter, hvor
Sort Valnød
er med - ikke den alm. Valnød.
Der nævnes også, at giften kan udskilles af rødderne.

> Nu er kan der være bare pletter i græsset hvor der er honningsvamp.
> Mon ikke virkingen af honningsvamp.på græs er nem at overse?

Da honningsvamp lever på træer og ikke på urter, vil det være noget
usandsynligt, at de vil have nogen effekt på græsserne.
Det må være et sammenfald af tilfældigheder, at du har observeret
en art honningsvamp i nærheden - jeg tvivler som sagt på, at de
har haft nogen effekt på græsset.

Per A. Hansen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-11-03 22:45

"Per A. Hansen" wrote:

> "Peter Ole Kvint >" <"<dsl90720"@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Nej - det er to betegnelser for samme træ - se også mit link.

Der er noget du har misforstået hickory hedder Carya på latin
og valnød hedder juglans på latin og de to slægter er forskelige som eg og bøg.

> [...]
> Det er da en meget fortrinlig måde træet har på at undgå konkurrence
> af andre planters næringsforbrug ved at hæmme deres vækst!

Hvorfor kan jeg se en modsat effekt under de sorte valnøder som jeg kender?

> [...]
> foderforandringer,
> men dyrlæger har konstateret, at blade af Sort Valnød forøger risikoen

Det var et ekstrakt af vedet.

> Den omtalte side er i øvrigt en del af en serie om giftige planter, hvor
> Sort Valnød
> er med - ikke den alm. Valnød.

Når den almindlige valnød ikke er med så er det fordi den ikke vokser vildt i USA

> Der nævnes også, at giften kan udskilles af rødderne.

Hvilket må være en fejl, eller være ligegyldigt, da giften nedbrydes hurtigt i
jorden

> [...]
> Det må være et sammenfald af tilfældigheder, at du har observeret
> en art honningsvamp i nærheden - jeg tvivler som sagt på, at de

Nå du ved det bedre end mig som har set det.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-11-03 18:29

Så er der uddeling af frø

I svare på denne E-mail ved at fjerne FJERN

inden den 10 i 11 år 2003

I E-mail angiver I hvor mange Sorte valnøde frø,
som I ønsker og hvor langt det sted som I ønsker at plante på er fra naboens
terrasse.

Dem som ikke får har ikke noget at klage over.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 06-11-03 23:30

> [...]

> terrasse.
>
> Dem som ikke får har ikke noget at klage over.

_Har_ emailet. Håber at være blandt de heldige. Opfylder afstandskravene
og pladskravene.
Glemte i mailen at skrive, at jeg naturligvis skal holde dig skadesløs,
hvad angår porto med videre.
Det er et flot tilbud, Peter.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-11-03 01:40

Peter Ole Kvint <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev:

> Dem som ikke får har ikke noget at klage over.

Jeg har da været den mest engagerede, så jeg vil da
klage hvis jeg ikke får noget

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-11-03 23:40

Peter Ole Kvint <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev:

> Så er der uddeling af frø

Frankeret boblekuvert er nu fremsendt til din adresse:

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 08-11-03 13:16

Aiiii .....
Nu har jeg fået nogen sorte nødder med posten.
Tusind tak for dem Peter.
Har du mod på lige at give en kort vejledning i hvordan man bedst
sikrer sig at de spirer og gror?

mvh kmo

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-11-03 14:14

> [...]

> Tusind tak for dem Peter.
> Har du mod på lige at give en kort vejledning i hvordan man bedst

Enden sår du dem det sted hvor de skal gro, de skal ca5cm ned i jorden.

Eller også tager du en 30cm høj potte, og fylder den op med en god løs
jord,
indtil 5cm under kanten, så lægger du grus ud så nøder og så grus igen.
allerøvest læger du ral eller fint flis. Til efteråret, når det ikke
længer er varmt og hvor jorden er fugtig brækker du de fleste bladene
af, vender du potten og ryster planterne ud og planter dem med det
samme, så at røderne får en lang peroide at gro i iløbet af efteråret,
inden vunteren så at planten er klar til at skyde næste forår.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 08-11-03 22:35

On Sun, 09 Nov 2003 14:14:05 +0100, Peter Ole Kvint
<"<dsl90720"@vip.cybercity.dk>> wrote:

>Enden sår du dem det sted hvor de skal gro, de skal ca5cm ned i jorden
<snip>
Skal de sås nu, eller skal jeg vente til foråret?

mvh kmo

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-11-03 00:13

kristian mikael de freitas olesen wrote:

> <snip>
> Skal de sås nu, eller skal jeg vente til foråret?

Nu, med midre at du kan opbare dem køligt i grus som ikke tøre ud.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 09-11-03 15:17

On Mon, 10 Nov 2003 00:13:10 +0100, Peter Ole Kvint
<"<dsl90720"@vip.cybercity.dk>> wrote:

>Nu
Ok ...

>med midre at du kan opbare dem køligt i grus som ikke tøre ud.
Kender I det, at man har gemt noget i årevis, fordi man måske lige
kunne få brug for det på et tidspunkt, og efter en grundig oprydning
har man smidt det ud og får brug for det kort efter?
Sådan har jeg det lige nu med et køleskab fyldt med grus.

mvh kmo

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-11-03 16:13

> [...]

> har man smidt det ud og får brug for det kort efter?
> Sådan har jeg det lige nu med et køleskab fyldt med grus.

Kan du kke finde en nordvæg?

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 11-11-03 03:13

On Sun, 09 Nov 2003 16:12:41 +0100, Peter Ole Kvint
<"<dsl90720"@vip.cybercity.dk>> wrote:

>Kan du kke finde en nordvæg?
Jo .. jo.

Det var et forsøg på at være morsom.

mvh kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 07-05-04 15:41

> [...]

>Enden sår du dem det sted hvor de skal gro, de skal ca5cm ned i jorden.
>
>Eller også tager du en 30cm høj potte, og fylder den op med en god løs

Jeg valgte det sidste, og sådan har de stået vinteren over, dækket af
et tykt lag visne blade.
Jeg fjernede bladene for ca 14 dage siden, og kikkede forsigtigt til
frøene idag.
De er ikke begyndt at spire, så jeg vil lige høre om der er noget
galt, eller om jeg skal væbne mig med lidt tålmodighed.

mvh kmo

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-05-04 00:42

> [...]

>De er ikke begyndt at spire, så jeg vil lige høre om der er noget
>galt, eller om jeg skal væbne mig med lidt tålmodighed.

Du kan stille dem indefor og vande dem,
så håber jeg de kommer.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 13-05-04 14:09

On Sun, 09 May 2004 00:42:21 +0100, Peter Ole Kvint
<dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

>Du kan stille dem indefor og vande dem,
>så håber jeg de kommer.

Jeg har holdt gruset omkring dem let fugtigt.
Skal det være mere "vådt"?

Jeg forsøger at tage dem ind på badeværelset, der er det eneste rum
der stadig har varme på.

>Mine er kommet op nu.

Jeg håber mine overlevede vinteren.
De har som sagt været dækket af et tykt lag blade, men jeg er ikke
100% sikker på at de ikke har fået frost.

kmo

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 12-05-04 22:24

> [...]

>De er ikke begyndt at spire, så jeg vil lige høre om der er noget
>galt, eller om jeg skal væbne mig med lidt tålmodighed.

Mine er kommet op nu.