Salg af konsulentydelser til EU lande.
Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 04-11-03 20:42

Hej,

Jeg har engang fået at vide af nogle - at man ikke skulle fakturere moms
når man handlede med andre registerede EU virksomheder. Jeg er så kommet
i den situation at jeg med rimelig chance skal fakturere et andet EU
selskab - og vil lige sætte mig ind i tingene først.

Skal konsulentydelser faktureres med eller uden moms ved handel med EU
lande?

Det nærmeste jeg kan komme er T&S's vejledning "Moms ved EU-varehandel;
momspligtige virksomheder".

Der skriver de:
Når De sælger en vare til en momsregistreret virksomhed (jf.
definitionen i ordlisten) i et andet EU-land, skal De ikke beregne moms
hvis følgende betingelser er opfyldte:

varerne transporteres fysisk til et andet EU-land
det momsnummer, hvorunder køberen er momsregistreret i et andet EU-land,
fremgår af fakturaen.

Hvis blot én af betingelserne ikke er opfyldt, skal De beregne dansk
moms. Det er dermed altid nødvendigt, at varen forlader Danmark, og at
købers momsnummer fremgår af fakturaen, når De ikke beregner moms.

----
Men jeg er lidt sikker på om der drejer sig om de samme regler ved
ydelser. Og hvordan fungerer det helt præcis.
Hvis jeg udvikler et stykke software - sender det med e-mail (eller pr.
post) til virksomheden. Er det så fysisk transport af varen til andet
EU-land?

mvh
Johan

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 20:50

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> wrote in message

<klip>

> [...]
pr.
> post) til virksomheden. Er det så fysisk transport af varen til andet

Ja, du skal blot have kundens moms-nummer på fakturaen. Så kan du
undlade moms. Jeg anvender systemet hele tiden ved salg af software og
der er ikke så meget hokus-pokus i det.

Du bør evt. kontrollere, at der er tale om et gyldigt moms nummer:
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/vies/da/vieshome.htm

hilsen
Uffe

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 04-11-03 20:54

Uffe Kousgaard wrote:

> [...]
> der er ikke så meget hokus-pokus i det.
>
> Du bør evt. kontrollere, at der er tale om et gyldigt moms nummer:

Yep - men det tænkte jeg mere som en smutvej med ay sende softwaren.

Pointen er at det er udvikling - altså reelt konsulentbistand som der
ydes. Skal jeg heller ikke ligge moms på fakturaen der?

mvh
Johan

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-11-03 21:12

On Tue, 04 Nov 2003 20:53:35 +0100, Johan Holst Nielsen
<johan@weknowthewayout.com> wrote:

>Pointen er at det er udvikling - altså reelt konsulentbistand som der
>ydes. Skal jeg heller ikke ligge moms på fakturaen der?

Jeg er konsulent og spurgte min revisor i mandags om dette spørgsmål.
Det afgørende er, om den udenlandske forbindelse har et momsnummer
eller ej. Har han et nr. skal du ikke tillægge moms - har han ikke,
skal du tilskrive DK-moms.

/Mogens

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 04-11-03 21:18

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> Det afgørende er, om den udenlandske forbindelse har et momsnummer
> eller ej. Har han et nr. skal du ikke tillægge moms - har han ikke,

Mange tak. Virksomheden har moms nummer :)

mvh
Johan

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 21:27

> Pointen er at det er udvikling - altså reelt konsulentbistand som der
> ydes.

Mogens har svaret på dit spørgsmål, men jeg vil lige tilføje: Der er en
forskel på varer og ydelser / konsulentbistand: Det er kun varer man
skal lave "liste-opgørelser" for. Prøv at søge på told og skats
hjemmeside for liste opgørelse. Varer og ydelser skal også opgøres
seperat når du afregner moms - fremgår af skemaet.

hilsen
Uffe

Fra : Kenneth K

Dato : 05-12-03 19:58

Hvis vi snakker ydelser kommer vi over i noget med "reverse charges" men
det er en hel anden historie.

Kenneth