Latex
Fra : Søren

Dato : 04-11-03 18:31

Jeg vil gerne hente og installere latex til RH 8.0 gerne som rpm. Jeg
har været inde på hjemmesiden (http://www.latex-project.org/) hvor jeg
kan se, at jeg bl. a. kan hente det på en tysk eller engelsk server. Jeg
vil bruge det i forb. med emacs. Jeg er som ikke særlig erfaren i tvivl
om hvad det er, jeg skal hente ned og installere - vil være glad hvis
nogen kort ville give et intro til det eller et link.

/Søren

Fra : Jesper Krogh

Dato : 04-11-03 18:36

I dk.edb.system.unix, skrev Søren:
> [...]
> om hvad det er, jeg skal hente ned og installere - vil være glad hvis
> nogen kort ville give et intro til det eller et link.

Er det ikke nemmere at installere de latex pakker der er på din
installations CD'er?

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-11-03 19:54

Søren <sorenh@gmx.net> writes:

> [...]
> erfaren i tvivl om hvad det er, jeg skal hente ned og installere - vil
> være glad hvis nogen kort ville give et intro til det eller et link.

Find de pakker der hedder noget med tetex på din installations-CD og
installér dem. Det er klart det letteste, og så har du alt hvad du
skal bruge for at være kørende.

Hvis der også er en AUCTeX-pakke i din distribution, så installér også
den. AUCTeX er en udvidelse til Emacs, som gør det meget lettere at
arbejde med LaTeX i Emacs. Er der ikke en AUCTeX-pakke, så er det
heldigvis relativt let at installere selv. I så fald må du lige selv
finde det med Google.

Hvis du ikke har brugt Emacs helt vildt meget før, så check
<http://www.gbar.dtu.dk/~latex/emacs/>, som er en Emacs-introduktion
vi er et par stykker fra DTU der har skrevet.

Er du ny til at bruge LaTeX, så check også
<http://www.gbar.dtu.dk/~latex/introduktion/>.

Begge introduktioner er rettet mod brug i G-databaren på DTU, men de
er for det meste generelle nok til at andre også kan have glæde af
dem.

--
Jacob - www.bunk.cc
Preserve wildlife -- pickle a squirrel today!

Fra : Magnus Mikkelsen

Dato : 05-11-03 18:39

Jeg vil lige sige at jeg er ikke linuxbruger (endnu), så jeg har ikke nogen
erfaring i at bruge LaTeX i linux. Men jeg bruger LaTeX, og jeg har haft
stor glæde af at downloade TeX Live distributionen. Den kan hentes på
www.ctan.org, som har et spejl på http://dante.ctan.org . Selve isofilen kan
hentes her: ftp://dante.ctan.org/tex-archive/systems/texlive/ .
Desuden er der en installationsvejledning her:
http://tug.org/docs/tldoc/english/live.html, som er den der får mig til at
antage at man kan bruge TeX Live distributionen til Linux også.

> Jeg har været inde på hjemmesiden (http://www.latex-project.org/)

Prøv også at surfe rundt inde på www.tug.org , der findes links til
forskellig dokumentation og tutorials i LaTeX, og henvisining til bøger.
Pt har jeg selv hjemlånt bogen "Digital Typography Using LaTeX" fra forlaget
Springer Professional Computing som har været en god hjælp til at komme ind
i LaTeX.

mvh Magnus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-11-03 18:55

"Magnus Mikkelsen" <cactus78Z_EROSPAM@stofanet.dk> writes:

> Jeg vil lige sige at jeg er ikke linuxbruger (endnu), så jeg har ikke nogen
> erfaring i at bruge LaTeX i linux. [ ... ]

OK, så er du undskyldt

> Men jeg bruger LaTeX, og jeg har haft stor glæde af at downloade TeX
> Live distributionen.

Fedt at du har glæde af den, men for den 9 ud af 10 Linux-brugere vil
det være langt lettere/hurtigere/mindre frustrerende blot at
installere fra ens foretrukne installationsmedie med en enkelt
kommando eller tilsvarende lidt klikkearbejde i noget grafisk halløj.

--
Jacob - www.bunk.cc
If at first you do succeed, try to hide your astonishment.