bios kan ikke finde disk ved reset
Fra : Keldorff

Dato : 04-11-03 16:35

Hej med Jer

Ved "kold" start finder bios fint min Maxtor harddisk. Når jeg når frem til
xp login billedet er pcen død. Musen virker fint men windows reagerer ikke
når jeg brøver at logge mig ind. Når jeg så resetter maskinen, så kan bios
ikke finde min harddisk mere??

Hvad sker der, er det virus, eller er bios defekt? Kan det klares ved at
flashe bios?

René Keldorff

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 18:06

Keldorff wrote:

> Ved "kold" start finder bios fint min Maxtor harddisk.

Så har Bios'en det fint og behøver ikke opdatering.

> Når jeg når frem til xp login billedet er pcen død.
> Musen virker fint men windows reagerer ikke
> når jeg brøver at logge mig ind.

Det kan være alt muligt med den beskrivelse..

> Når jeg så resetter maskinen, så kan bios
> ikke finde min harddisk mere?

Se, dét var en interessant detalje.
Det lyder som om din harddisk ikke får nok spænding efter et kort stykke
tid.
Hvordan ligger spændingsniveauerne(3,3V 5V 12V) hvis du kigger i
Bios'en? - og er de konstante eller cykler de op og ned?

Fra : Keldorff

Dato : 04-11-03 19:35

de nævnte spændinger ligger konstant. Der er en der hedder VBat som ligger
på 3.2 v og en VCore som ligger på 1.5 v. Strømforsyningen er på 300W.

Sidste nye er at det ligeledes er tilfældigt om den finder cd rommen eller
brænderen i bios!

RK

Fra : Peter Christiansen

Dato : 04-11-03 21:04

"Keldorff" <keldorff@xxxoncable.dk> skrev i en meddelelse
> de nævnte spændinger ligger konstant. Der er en der hedder VBat som ligger
> på 3.2 v og en VCore som ligger på 1.5 v. Strømforsyningen er på 300W.

En harddisk bruger 5 V og 12 V linierne, hvordan ligger de ?

> Sidste nye er at det ligeledes er tilfældigt om den finder cd rommen eller
> brænderen i bios!

Prøv at finde et diagnose program på Maxtors hjemmeside og køre det. Det kan
fortælle om det er disken det er galt med.

mvh
Peter

Fra : Keldorff

Dato : 04-11-03 21:08

desværre når jeg slet ikke så langt. Kan jo ikke komme i kontakt med disken

Fra : Peter Christiansen

Dato : 04-11-03 21:29

"Keldorff" <keldorff@xxxoncable.dk> skrev i en meddelelse
> desværre når jeg slet ikke så langt. Kan jo ikke komme i kontakt med
disken

Jeg går ud fra at du har adgang til en anden PC'er når du kan svarer på
news.

Prøv at hente dette program:
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm

Det er et diagnose program til Maxtor diske. Hent filen, sæt en tom
floppydisk i a-drevet og dobbeltklik på den hentede fil. Du har nu lavet en
bootdisk der burde kunne starte op i den PC'er hvor den omtalte Maxtor disk
sidder. Programmet vil kunne svare på om det er harddisken det er galt med
(hvis den når så langt).

Kom igen når du har prøvet dette.

mvh
Peter

Fra : Keldorff

Dato : 05-11-03 16:55

ok, prøver det i morgen torsdag og vender så tilbage. Tak.

Fra : Thomas

Dato : 06-11-03 10:51

Jeg har oplevet noget tilsvarende med en Maxtor disk (80 gb plus9), men det
viste sig at være strømstikket der svigtede. Den fik ofte ikke juice nok i
opstartforløbet, hvorefter den blev overset. Jeg satte et andet stik til og
siden har der ikke været problemer.
Hilsen
Thomas

Fra : Keldorff

Dato : 06-11-03 14:05

Takker mange gange for jeres svar. Det var dvddrevet der konflikterede med
Hd og brænderen.