Nitrox = 2x10L eller 2x12L ?
Fra : Michael Ulstrup

Dato : 04-11-03 13:19

Har lige et lille spørgsmål.

Jeg regner stærkt med at tage Nitrox certifikat her i Januar måned.. Så er
det store spørgsmål, skal jeg have et 2x12L eller kan jeg nøjes med 2x10L
flaskesæt ?

Jeg er CMAS ***, med 400+ dyk. Har hang til vrag. Så det er nok det jeg også
vil dykke på i fremtiden, med dobbelt sættet.

Hvad dykker du med, og hvorfor?

--
Hilsen | Michael Ulstrup
Dykkerklubben Nuser.

Fra : Henrik Leegaard Hans~

Dato : 04-11-03 13:59

> [...]
>
> Jeg er CMAS ***, med 400+ dyk. Har hang til vrag. Så det er nok det jeg også
> vil dykke på i fremtiden, med dobbelt sættet.

køb 2x12L, fordi:

- de ligger bedre på ryggen og giver dig bedre trim, specielt hvis du er en
høj person.

- de giver dig lidt ekstra gas en 2x10, og vejer ikke meget mere.

- de også kan bruges til trimix dykning.

- de koster stort set det samme som 10er

Henrik Leegaard Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 04-11-03 14:26

Henrik Leegaard Hansen wrote:
> køb 2x12L, fordi:

Jeg er enig, jeg har selv 2x10 og ville gerne bytte dem ud med et sæt 2x12
af de grunde Henrik nævner.

Fra : Allan Jensen

Dato : 04-11-03 15:58

Er du vokset i højden Henrik ?

Jeg har "altid" dykket med 2x10 og aldrig manglet luft, jeg dykker også kun
vragdyk til omkring 50 meter. Så kan man tage en 4 liter ponyflaske med,
hvis man skal lave noget "vildt".

Jeg kender flere der har byttet 12-erne ud med 10-ere, fordi 12-erne er for
tunge/uhandy og den ekstra luft ikke har kunnet forlænge dykket alligevel.

m.v.h. Allan

Fra : Henrik Leegaard Hans~

Dato : 04-11-03 16:35

Hej Allan

Nej jeg nu ikke vokset, nærmere sunket lidt af at trampe rundt med dobbelt
sæt :)

Jeg vil give dig delvis ret, al "sport" dykning bør kunne klares med 2x10
også alm. nitrox dykning.

Jeg har selv 2x10, 2x12 og 2x15L, men hvis jeg skulle vælge mellem 10er
eller 12er, ville jeg vælge 12erne. Men det skyldes evt. at jeg også bruger
mine 12er til hule og trimix dykning.

Jeg syntes klart at 2x12 ligger bedre på ryggen, fordi de er længre.
De buttede 12er kunne jeg aldrig finde på at købe !

Pony, høre de ikke hjemme på rideskoler :)

Henrik Leegaard Hansen

Fra : JSC

Dato : 04-11-03 14:41

Hej Michael

Hvilke dybder dykker du på og har du planer om at ændre dette??

Jeg dykker med 2*10l og det giver rigelig luft og sikkerhedsmargin ved 0-40m
og med dekotider under 25 min (jeg gider ikke at hænge længere på tovet....)

Ved dybere dykning er 2*12 nok at foretrække.

Personlig syntes jeg at 2*10l er tungt at håndtere ovenvande ved stranddyk
eller i en RIB og 2*12l er endnu tungere Hvis man primært dykker fra
større både, så betyder håndteringen ikke så meget ovenvande.

Jeg syntes ikke at man ensidigt kan argumentere for at 2*12l erstatter
2*10l. Hvis dette er tilfældet, så må 2*15l jo være endnu bedre

/Jørgen

Fra : Michael Ulstrup

Dato : 04-11-03 18:42

Hej Jørgen!

Jeg dykker mellem 0 og 42 meter, og har ikke umiddelbart planer om at komme
dybere.

Jeg dykker altid fra RIB, så det bliver der jeg skal mase med sættet, men
jeg hælder nok mest til at snuppe 2*12L, så er man en lille smule garderet,
for skøre påfund fremover ... men jeg ser din pointe!

--
Venlig Hilsen | Michael Ulstrup
Dykkerklubben Nuser

Fra : Klaus Christensen

Dato : 04-11-03 15:12

Jeg dykker 2x10 primært vragdykning og har aldrig problemer med
for lidt luft.

Men der er naturligvis en sikkerhed i ekstra luft.

Men argumenterne: "ligger bedre på ryggen og koster ikke ret meget
mere" er meget relative. For det kræver at du får fat på de høje
slanke 12 liter flasker... og hvor køber man dem til næsten samme
pris som 10 liter???? Jeg har ikke fundet svaret endnu, men hører
meget gerne fra andre som ved det.

KC

--
Klaus Christensen
CMAS***, PADI Divemaster, CMAS og PADI Basic Nitrox.

Fra : Morten Dall

Dato : 04-11-03 15:55

"Klaus Christensen" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> slanke 12 liter flasker... og hvor køber man dem til næsten samme
> pris som 10 liter???? Jeg har ikke fundet svaret endnu, men hører

jeg kan godt skaffe dig dem til 4400,- og så er det med DIR manifold og det
hele.

hvormange sæt vil du ha Klaus ;-?
du får procenter hvis du tager over 5 sæt

mvh Morten Dall

Fra : Morten Dall

Dato : 04-11-03 19:06

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i en meddelelse

> jeg kan godt skaffe dig dem til 4400,- og så er det med DIR manifold og
det
> hele.

nå ja jeg skulle måske lige sige at det er 232 Bar flasker

mvh Morten Dall

Fra : Henrik & Betina

Dato : 04-11-03 19:09

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> wrote in message
> "Klaus Christensen" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse

> jeg kan godt skaffe dig dem til 4400,- og så er det med DIR manifold og
det
> hele.

Kan du så også skaffe en DIR manifold til 2x 10L m. 3/4" gevind??

Fra : Morten Dall

Dato : 04-11-03 19:18

"Henrik & Betina" <mabehema@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du så også skaffe en DIR manifold til 2x 10L m. 3/4" gevind??

tja det har jeg ikke undergøgt, men det kan jeg da lige gøre.

mvh Morten Dall

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-11-03 19:22

> "Henrik & Betina" <mabehema@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> tja det har jeg ikke undergøgt, men det kan jeg da lige gøre.

Jeg snupper også gerne en, hvis prisen er rimelig.

Søren Arnvig

Fra : Tommy Larsen [Scubag~

Dato : 05-11-03 14:05

Definer venligst en "DIR" manifold...

Tommy
www.scubagear.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 05-11-03 17:46

"Tommy Larsen [Scubagear ApS] scubagear.dk>" <info@<sletmig> skrev i en
meddelelse news:hy6qb.25103$jf4.1348229@news000.worldonline.dk...

> Definer venligst en "DIR" manifold...

Hej Tommy,

taget fra www.dir-dk.org

Manifolden skal være med aksiale o-ringe (altså hvor o-ringene sidder på
siden af centerstykket og ikke for enden af det). Ventilhåndtagene bør være
rimeligt stødsikre, så de ikke splintres og falder af ved kollision med
noget. Ydermere bør manifoldbroen (møtrikkerne til højre i billedet
herunder) ikke spændes helt fast: så kan den nemlig give efter hvis man
ramler ind i noget.

mvh Morten

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-11-03 18:51

JSC skrev i Message-ID:
<3fa7ac83$0$45368$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Jeg syntes ikke at man ensidigt kan argumentere for at 2*12l erstatter
> 2*10l. Hvis dette er tilfældet, så må 2*15l jo være endnu bedre

Nej!

Kortere: dårligere trim/ikke gode at sætte fra sig.

Større diameter: dårligere strømlining.

Søsport sælger Tortex 232 bar 2*12L: hvis de pumpes en smule over deres
arbejdstryk indeholder de samme gas som 2*15L.

IMO er 2*12L 232 bar perfekt til al (dybere, dekompressions-) OW-dykning
lavere end - lad os sige - 80 meter.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Michael Ulstrup

Dato : 04-11-03 18:59

> Søsport sælger Tortex 232 bar 2*12L: hvis de pumpes en smule over deres
> arbejdstryk indeholder de samme gas som 2*15L.

Det tror jeg ikke!.. det er 250 bar ... Er det smart!?
Ikke i mine øjne!

Fra : Morten Dall

Dato : 04-11-03 19:16

"Michael Ulstrup" <Mine_initialer@3dimage.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg ikke!.. det er 250 bar ... Er det smart!?
> Ikke i mine øjne!

hvad skulle der være galt i 250bar ? på en 232bars flaske
det er jo kun 18bar i over tryk.

en morderne kompresor man kober i dag beregen til 200bar flasker, stopper
sin fyldning ved 230bar, det vil sige at hver eneste dag overfylder danske
dykker deres flasker med ca 30bar
hvad er der så galt i at Peter vil over fylde sine 232 bar flasker med 18bar
% vis er der jo meget mindre end 30bar på en 200 bar flaske.

mvh Morten

Fra : Michael Ulstrup

Dato : 04-11-03 20:52

Uha!... .. selvfølgelig ryger der over 200 bar i flasken ved fyldningen,
210 til 220 bar.

men jeg syntes bare der er et stykke op til de 250bar.

> [...]

> sin fyldning ved 230bar, det vil sige at hver eneste dag overfylder danske

En moderne kompressor idag, kan du selv stille til hvornår den skal stoppe,
mener jeg.

> hvad er der så galt i at Peter vil over fylde sine 232 bar flasker med
18bar
> % vis er der jo meget mindre end 30bar på en 200 bar flaske.

Jeg gik udfra 200 bar.

Fra : Morten Dall

Dato : 04-11-03 21:43

"Michael Ulstrup" <Mine_initialer@not.dk> skrev i en meddelelse

> En moderne kompressor idag, kan du selv stille til hvornår den skal
stoppe,
> mener jeg.

tja vi har lige fået ny, og den kan vi da godt stille, men den står til
300bar
og så er der nogle af udtagne der er forsynet med mekaniske begransninger på
230bar

det er vidst den typiske måde at konfigurere en 300 bar kompresore på

> Jeg gik udfra 200 bar.

ja okay så forstår jeg bekømringen, men det er nettop hele humlen ved at
købe 232 bar's flasker så er der ikke langt op til de 250,

mvh Morten

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-11-03 19:15

"Michael Ulstrup" <Mine_initialer@3dimage.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg ikke!.. det er 250 bar ... Er det smart!?
> Ikke i mine øjne!

Vi trykker 200 bar flasker til 220 bar, så ligger de lige
omkring 200 efter afkøling. Skal man have et dybt
dyk, kan man jo godt finde på, at "toppe" dem efter afkøling.

Om det er smart ? Det er vist almindelig praksis i mange klubber.

Søren Arnvig

Fra : JSC

Dato : 04-11-03 19:49

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> JSC skrev i Message-ID:
> <3fa7ac83$0$45368$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:
>
> IMO er 2*12L 232 bar perfekt til al (dybere, dekompressions-) OW-dykning
> lavere end - lad os sige - 80 meter.

Det er jeg bestemt ikke uenig i, men jeg kommer kun sjældent dybere en 45 m
og ved dekompressiondyk til de dyber har jeg typisk 70-80bar tilbage når jeg
er i overfladen på mine 2*10l. Jeg kunne naturligvis aldrig drømme om at
dykke til 80m med 2*10l

Jeg har et ganske godt trim med mine 2*10l (tortec) og de få gange har jeg
prøvet er par 2*12l har jeg ikke oplevet nogen forbedring af trimmet....

Det der kan tale for 2*12l er at man ofte kan snuppe 2 dyk i 25-30m
intervallet på en fyldning (praktisk ved RIB dykninng), det et lidt
problematisk med 2*10l

/Jørgen

Fra : Asger Nybo Larsen

Dato : 04-11-03 21:18

Hvordan har en hhv 200 bars din- eller bøjle-kobling det med 250 bar?

Mvh. Asger

Fra : Claus Larsen

Dato : 05-11-03 16:59

> [...]
>
> Søsport sælger Tortex 232 bar 2*12L: hvis de pumpes en smule over deres
> arbejdstryk indeholder de samme gas som 2*15L.
Er der ikke noget om at de vejer noget mere end alm. 200 bars 2x12 ?

Jeg havde på et tidspunkt e 15 l. 232 bars flaske købt i scuba direct den
var noget tungere end en alm. 15 l.

Hilsen Claus

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-11-03 19:19

Michael Ulstrup skrev i Message-ID: <bo8pco$2cek$1@news.cybercity.dk>:

> Det tror jeg ikke!.. det er 250 bar ... Er det smart!? Ikke i mine
> øjne!

Hvorfor ikke?

(Nu _behøver_ man ikke fylde til 250, men muligheden er der!)

Fra : Michael Ulstrup

Dato : 04-11-03 21:02

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message

> Hvorfor ikke?

Er det ikke en 25% overfyldning?

Fra : Morten Dall

Dato : 04-11-03 21:39

> Er det ikke en 25% overfyldning?

øøøø NEJ

250 - 232 = 18bar over tryk

(18*100)/232 = 7,75% over tryk

mvh MD

Fra : Allan Hansen

Dato : 04-11-03 21:47

> (18*100)/232 = 7,75% over tryk

Nu skal jeg ikke være hellig med hensyn til overfyldning men ligemeget at
flasken er 232 Bars ( godkendt arbejdstryk i GB ) er den nu kun godkendt til
200 bars arbejdstryk i Danmark så reelt ser er det en 25 % overfyldning.
Hvis man kan overfylde til 220,235 eller 250 bar hvor er så grænsen.
Trykprøvning ved hver fyldning ?

Allan Hansen

Fra : Morten Dall

Dato : 04-11-03 23:58

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 200 bars arbejdstryk i Danmark så reelt ser er det en 25 % overfyldning.
> Hvis man kan overfylde til 220,235 eller 250 bar hvor er så grænsen.

ja ja fint nok, her sin holdning, men hvis min flaske er skemplet med
arbejds tryk på 232 og jeg fylder den til 250 så er det en over fyldning på
7,75% i min verden, og så er jeg sådanne set lige glad med om den i dk er
godkendt til 200bar eller 232 bar

men udover det så har Peter ret, glem alt om at ting skal være godkendt i
DK, hvis de er godkendt efter EU så er det, DET, der for kan man også nu
letter får alle mugliger forskellige størelser af flasker osv til DK.

og det har jo gjort det meget lettere at få lange 12'ere 232bar i DK
og det tror jeg faktisk vi er en del der er glade for.

mvh Morten

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-11-03 08:56

> [...]

> 7,75% i min verden, og så er jeg sådanne set lige glad med om den i dk er

Nu vil jeg gætte på at din flaske som er stemplet med et arbejdstryk på 232
Bar ikke har danske stempler. Disse flasker har man i årevis kunne få i
England men tilsvarende flasker har kun været godkendt til 200 Bars
arbejdstryk i Danmark. Peter skrev at Andre´havde fået nye 232 Bars flasker
og det er en standard her i Danmark jeg aldrig har hørt om er blevet
indført. Der er jo godtnok kommet flasker under en bestemt CE norm som frit
kan importeres og bruges i Danmark. Om disse 232 bars flasker er under denne
norm ved jeg ikke men jeg er usikker på om de må fyldes til 232 bar her i
Danmark

> men udover det så har Peter ret, glem alt om at ting skal være godkendt i
> DK, hvis de er godkendt efter EU så er det, DET, der for kan man også nu
> letter får alle mugliger forskellige størelser af flasker osv til DK.

Bare det var så let men sådan hænger det nu nok ikke sammen. Se ovenstående.

Jeg ville meget nødigt sidde i en bestyrelse i en dykkerklub som havde en
kompressor der fyldte 200 Bars flasker til 250 Bar hvis der skete en ulykke
hvadenten det havde noget med dette tryk at gøre eller ej. Efterhånden er
det kotume at ved dykkerulykker indblandes dels Søfartsstyrrelsen og
politiet og alle områder undersøges.

Allan Hansen

Fra : Michael Ulstrup

Dato : 15-11-03 12:03

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]

> hvadenten det havde noget med dette tryk at gøre eller ej. Efterhånden er
> det kotume at ved dykkerulykker indblandes dels Søfartsstyrrelsen og

Hej igen allesammen.

Uha, sikke en omgang!... nå men jeg snupper en 2x12L, og jeg kan forsikre
jer om at det bliver ikke Tortex fra Søsport, for der er da grænser for hvor
hvem jeg vil give mine store penge!.

Så vil jeg lige kommentere ovenstående lidlæg fra Allan Hansen:

Nemlig det er det det i bund og grund handler om, ansvaret!, når der er
nogen i klubben som begynder at presse citronen!... hvem stå med ansvaret,
og rygtet bagefter?... klubben!

1000 tak for de mange meninger og indlæg!

Fra : Morten Dall

Dato : 15-11-03 20:10

> Uha, sikke en omgang!... nå men jeg snupper en 2x12L, og jeg kan forsikre
> jer om at det bliver ikke Tortex fra Søsport, for der er da grænser for
hvor
> hvem jeg vil give mine store penge!.

Hej Michael, jeg har fået Aquasyd på Marilyst, til at tage de rette flasker
hjem, så der kan du købe dem hvis du vil, og sikkert også til en bedre pris
end de fleste andre steder. jeg har lige fået mine og samlet dem, skriv mig
en mail hvis du vil se billeder (de er nemlig ikke kommet på hans web shop
endnu)

men det er 2x12 (Lang model) ø171 232bar hvide, med ISO manifold (DIR model)
som standart er de med grønde plast håndtag på ventiler og ISO men han kan
også lavere sættet med bløde Sherwood gummi håndtag, men så skal du huske at
sige det.

mvh Morten Dall
hvis du vil maile privat så skriv til md(snabel-a)dmclub.dk

Fra : Claus Larsen

Dato : 15-11-03 21:35

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i en meddelelse

> men det er 2x12 (Lang model) ø171 232bar hvide, med ISO manifold (DIR
model)

Hej Morten
Jeg er bare nysgerrig.
Hvad er forskellen på et manifold med iso (DIR model)
og et almendeligt manifold med iso ?

Hilsen
Claus Larsen

Fra : Allan Hansen

Dato : 16-11-03 13:50

"Claus Larsen" <cpl@tdcadsl> skrev i en meddelelse
> Hej Morten
> Jeg er bare nysgerrig.
> Hvad er forskellen på et manifold med iso (DIR model)
> og et almendeligt manifold med iso ?

Broen på en manifold til et dobbeltsæt er et svagt punkt. En ting DIR eller
ej er at flaskerne skal være solidt og stabilt fastholdt med gode
spændebånd. Ældre dobbeltsæt anvendte en dobbelt flaskefod og et enkelt
spændebånd. Broen er kritisk hvis den får et slag eller vrid fra flaskerne
og en utæthed her under et dyk er noget L... . Heldigvis er det uhyre
sjældent. DIR anbefaler "aksiale o-ringe" hvor de sidder på siden af broen
og ikke på endestykket.
Hvad er i øvrigt en god pris for et sådant sæt fra Aquasyd ?

Allan Hansen

Fra : Morten Dall

Dato : 18-11-03 01:08

> Hvad er i øvrigt en god pris for et sådant sæt fra Aquasyd ?

DKK 4400,- i udsalg incl. Moms og -5% ved 5 sæt

sådanne skrev han i en tidliger mail til mig.

mvh Morten Dall

Fra : kim henriksen

Dato : 18-11-03 09:15

Alternativet hvis man er europærisk minded :
http://www.deepstop.de/catalog/product_info.php?cPath=38&products_id=139 til
ca. 3670 kr. Transporten ophæver muligvis fordelen ?

I øvrigt er deepstop leveringsdygtige i meget andet "DIR-skrammel"

Mvh. Kim.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-11-03 21:23

Asger Nybo Larsen skrev i Message-ID:
<VQTpb.24950$jf4.1325162@news000.worldonline.dk>:

> Hvordan har en hhv 200 bars din- eller bøjle-kobling det med 250 bar?

Jeg ville ikke komme bøjle på, men jeg er sikker på at der skal en _del_
højere tryk til end 250 bar før en 200 bars DIN får problemer.

Fra : Morten Dall

Dato : 04-11-03 21:49

> Jeg ville ikke komme bøjle på, men jeg er sikker på at der skal en _del_
> højere tryk til end 250 bar før en 200 bars DIN får problemer.

som peter vil jeg ikke bruge bøjle, selv om de godt kan holde til det,

men på en 232 bars flaske sidder der også en 232bars ventil, men en 232bars
DIN (det er der så ikke noget der heder, for det er det samme som en 200 Bar
DIN)

så når produkcenten skriver at ventilen er til en 232bar's DIN kobling, så
må vi forvendte at den også kan holde til 7,75% overtryk uden problemer
altså 250Bar

mvh Morten

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-11-03 21:53

Allan Hansen skrev i Message-ID: <bo937u$2pkn$1@news.cybercity.dk>:

> Nu skal jeg ikke være hellig med hensyn til overfyldning men ligemeget
> at flasken er 232 Bars ( godkendt arbejdstryk i GB )

Flaskerne er godkendt til 232 i _D_K_

Fra : Allan Hansen

Dato : 04-11-03 21:57

> Flaskerne er godkendt til 232 i _D_K_

Så må der være kommet en ny standard som jeg ikke har kendskab til.

Allan Hansen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-11-03 21:58

Allan Hansen skrev i Message-ID: <bo93qe$2qcv$1@news.cybercity.dk>:

> Så må der være kommet en ny standard som jeg ikke har kendskab til.

Det er det nye EU sjov.

Søsport har lige fået 25 sæt.

Fra : Allan Hansen

Dato : 04-11-03 22:12

> Det er det nye EU sjov.
> Søsport har lige fået 25 sæt.

Det er fint nok med mig men hvad siger "trykluftpolitiet" ? De er jo ikke
vildt begejstret når der er pillet ved en kompressor så hvordan får man
fyldt disse flasker.

Allan Hansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-11-03 22:43

> Det er fint nok med mig men hvad siger "trykluftpolitiet" ? De er jo ikke
> vildt begejstret når der er pillet ved en kompressor så hvordan får man
> fyldt disse flasker.

Hos mig, jeg har en fin gamle engelsk kompressor der fylder til 232 bar (320
l/min), men det ved du jo godt.

Noget helt andet er jeg ikke har hørt noget 232 bar i Danmark og da slet
ikke hvis fyldehaner og slanger kun er beregnet til 200 bar. Jeg vil gætte
på man kun kan bruge 300 bars udstyr til at fylde flasker til 232 bar. Det
kræver igen en 300 bars ventil på flaskesættet.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 04-11-03 23:52

> Det er fint nok med mig men hvad siger "trykluftpolitiet" ? De er jo ikke
> vildt begejstret når der er pillet ved en kompressor så hvordan får man
> fyldt disse flasker.

Pillet ?

jeg gentager lige, vores kompresore er en 300bars kompresore, med 3 stk 200
bars udtag der manueldt er begranset til 230 bar og et udtag der ikke er
nogle begransning på, man stiller digitalt hvilket tryk den skal stoppe ved
(står som regel på 300bar)

de udtag på 230bar kan jeg jo så fylde min flaske på, lade den køle ned så
er der ca 200bar på, så kan jeg efter fylde den og så er der 230 bar på,
hvilket passer godt når flasken er beregent til 232bar, jeg kan også sette
den over på 300bar's udtaget og bede kompresoren til at fylde til 250bar

mvh MD

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-11-03 00:02

> [...]
> den over på 300bar's udtaget og bede kompresoren til at fylde til 250bar

Og det er sikkert ikke lovligt da der sikkert er brugt 200 bars
udtag/omløber og der må derfor ikke være mere end 200 bars tryk på den side
af trykregulatoren.

Du må heller ikke kunne sætte en 200/232 bars ventil til i 300 bars udtaget.

Måske i lige skulle have arbejdstilsynet/søfartsstyrelsen forbi og syne
jeres udstyr.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 05-11-03 00:37

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
side
> af trykregulatoren.
>
> Måske i lige skulle have arbejdstilsynet/søfartsstyrelsen forbi og syne

du plejer ellers at sigen en masse fornuftigt, men ikke denne gang,
arbejdstilsynet/søfartsstyrelsen kan ikke stille en skid op, anlæget er EU
godkendt og dermed basta, og i disse moderne tider er det nu en gang sådanne
at EU ligger over arbejdstilsynet/søfartsstyrelsen

udover det kan jeg fortælle dig at alle haner er 300 bar, alle slanger og
rør føring er 1200bar
din for skrugningerne er henholsvis 200 og 300 bars, men det vi kalder en
200bar DIN forskrugning er godkendt til et højere arbejds tryk end 200Bar,
hvis den ikke var det brød alle jo loven når de fyldte til 230bar.

> Du må heller ikke kunne sætte en 200/232 bars ventil til i 300 bars
udtaget.
jo det må du godt, men du må ikke munne slutte 200/232 bars udstyr (feks
første trin) til en 300bar ventil

mvh Morten

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-11-03 06:20

> [...]
sådanne
> at EU ligger over arbejdstilsynet/søfartsstyrelsen

EU godkendt til hvad?

> din for skrugningerne er henholsvis 200 og 300 bars, men det vi kalder en
> 200bar DIN forskrugning er godkendt til et højere arbejds tryk end 200Bar,
> hvis den ikke var det brød alle jo loven når de fyldte til 230bar.

Ikke i Danmark, f.eks. må den tryk regulator mellem 300 og 200 bars siden
ikke kunne justeres, den skal stå fast på 200 bar og være plumberet.

> udtaget.
> jo det må du godt, men du må ikke munne slutte 200/232 bars udstyr (feks
> første trin) til en 300bar ventil

Der er ingen der kan forbyde jer at bryde de regler der er og i kan sikkert
heller ikke straffes for det, men sker der et uheld er det muligt at
forsikrings selskabet der skal dække skaden ikke vil gøre det. Endvidere
risikere i (klubben) også ved personskade at blive gjordt ansvarlig for
uheldet.

EUs regler ligger ikke over de danske, de dækker forskelige områder.

Iøvrigt har jeg aldrig hørt at man skal få trykprøvet 232 bars flasker i
Danmark, de bliver normalt trykprøvet til 300 bar og må derfor kun bruges
til 200 bar. Man kan så eventuelt få dem trykprøvet i England istedet for.

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-11-03 09:02

> [...]
> bars udtag der manueldt er begranset til 230 bar og et udtag der ikke er
> nogle begransning på, man stiller digitalt hvilket tryk den skal stoppe

Jeg ved ikke hvordan i gør men vores kompressor bliver justeret plomperet
til ca 210 bar ved hvert service eftersyn. Men man kan vel bare hive plomben
af og skrue op Det digitale udtag er vel også kun til 300 Bars flasker
og deres gevind ?

Allan Hansen

Fra : Morten Dall

Dato : 05-11-03 16:34

> af og skrue op Det digitale udtag er vel også kun til 300 Bars flasker
> og deres gevind ?

en 300bar DIN passer på en 200Bar flaske, men ikke omvendt.

mvh Morten

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-11-03 20:38

> en 300bar DIN passer på en 200Bar flaske, men ikke omvendt.

NEJ! man har netop lavet forskellen på DIN 200 og 300 bar så man ikke ved en
fejl kan komme til at sætte en 200 bars flaske på et 300 bars udtag. Der er
ingen problemer i at sætte en 300 bars flaske på et 200 bars udtag.

En 300 bars regulator passer både på 200 og 300 bars flasker men en 200 bars
regulator kan ikke sidde på 300 bars flaske.

Du er sikker på i ikke er kommet til at vende jeres kompressor på hovedet?

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 05-11-03 21:19

> [...]
er
> ingen problemer i at sætte en 300 bars flaske på et 200 bars udtag.

NEJ du tager fejl, du kan nemlig ikke fylde fylde en 300bar flaske fra en
200bar hane,
DIN 200 har 5 givind "stråler" eller hvad man skal kalde det, (omløberen
skal drejes 5 omgange for at være i bund)
DIN 300 har 7 givind "stråler" dette re jo som du selv skriver i bunden for
at udstyr til 300bar flasker kan både nå i bund på en DIN200 med 5 stråler
og din300 med 7 stråler
men det gæller jo også for fylde haner, en fylde hane ser jo prasis ud som
et første trin, altså en 300bar hane han sagtens nå i bund i en din 200
ventil med de 5 stråler og den kan jo også nå i bund i en 300bar ventil med
7 stråler, men 200bar hanen som jo altså kun har 5 stråler kan når i bund i
på DIN 200 bar ventilen, men den kan jo ikke nå i bund på 300bar flaske, så
du kan ikke fylde da O ringen ikke kommer ned og slutter tæt.

> En 300 bars regulator passer både på 200 og 300 bars flasker men en 200
bars
> regulator kan ikke sidde på 300 bars flaske.

din regulator snak har du helt ret i

> Du er sikker på i ikke er kommet til at vende jeres kompressor på hovedet?

det er fint nok at du prøver at gøre dig morsom på min bekostning, og jeg
ved godt at du er en meget erfaren dykker, men på mig lyder det som om at
det er dig der ikke har været tæt nok på en 300bar flaske / kompresore,
eller er det bare blevet så sent om aften at du begynder at vrøvle og
modsige dig selv ?

mvh Morten

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-11-03 21:37

> [...]
> på DIN 200 bar ventilen, men den kan jo ikke nå i bund på 300bar flaske,

> du kan ikke fylde da O ringen ikke kommer ned og slutter tæt.

Nu sidder jeg tilfældigvis med sådanne en 300 bars studs til et 300 bars
anlæg, fidusen er at der ikke er gevind yderst på studsen så hvis du stikker
den i en 200 bars flaske kommer kun den del af studsen uden gevind ind i
flasken og kan derfor ikke skrues på.

Jeg har været indenhaver af flere kompressorer med både 200 og 300 bars
udtag så jeg har lært at kende forskel på dem.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-11-03 21:43

> [...]
stikker
> den i en 200 bars flaske kommer kun den del af studsen uden gevind ind i

Hvad med et billed af en 300 bars studs på dk.binaer . Jeg har aldrig set
sådan en.

Allan Hansen

Fra : JSC

Dato : 06-11-03 08:31

> [...]
> og din300 med 7 stråler
> men det gæller jo også for fylde haner, en fylde hane ser jo prasis ud som

Rigtigt 300 bar fyldehaner er normalt udstyret med en anordning som sikre at
de ikke kan fylde en 200 bars ventil - At der så er nogle klamphuggere som
sætter er "regulator 300bar gevind" på en kompressor så de kan fylde 200
bars flasker er dybt uansvarligt og utvivlsomt ansvarspådragende i tilfælde
af uheld.

Mvh.

Jørgen

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-11-03 20:43

> en 300bar DIN passer på en 200Bar flaske, men ikke omvendt.

Ja 300bar DIN er længere men jeres 300 Bars udtag med digital indstilling
anvender i vel kun til 300 Bars flasker eller overfylder i 200 (232) Bars
flasker med dette udtag ?

Allan Hansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-11-03 20:48

> Ja 300bar DIN er længere men jeres 300 Bars udtag med digital indstilling
> anvender i vel kun til 300 Bars flasker eller overfylder i 200 (232) Bars
> flasker med dette udtag ?

300 bar din er længere, men der er ikke gevind på det yderste stykke og
defor kan man ikke skrue det i en 200 bars flaske da gevindet ikke kan nå
ind i den.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 05-11-03 21:24

> 300 bar din er længere, men der er ikke gevind på det yderste stykke og
> defor kan man ikke skrue det i en 200 bars flaske da gevindet ikke kan nå
> ind i den.

vrovel se tidliger indlæg.

kort version :

DIN 200 5 gevind stråler
DIN 300 7 gevind stråler

hvis det du skriver her over skulle passe, så "holdet en DIN 200 fast i 5
gevind stråler
men den DIN 300 holder kun i 2 gevind stråler forde der ikke er gevind på
det styk der går ind i en 200Bar ventil.

du kan godt selv håre at det er forkert kan du ikke ?

inden du skriver mere i aften, så gå lige ud i dit skur og kik på din 300bar
flasker og kompresore, hvis du har sådanne noget, og hvis du ikke har så
skal du nok bare stoppe diskusjonen her.

mvh Morten

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-11-03 21:52

> vrovel se tidliger indlæg.

Vrøvl se tidligere indlæg.

Du kan også se her, der er et par billeder af disse studser:

http://www.airdive.com.au/Main/Tech_Info/tech_pages/dinfit.html

Der står godt nok at man kan få sat en 300 bars studs i en 200 bars men at
man kun kan fange genvind en eller 2 omgange. Dem jeg har haft herhjemme har
ikke kunne fange noget som helst andet en 300 bars flasker. (Bauer)

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 05-11-03 22:42

> [...]
har
> ikke kunne fange noget som helst andet en 300 bars flasker. (Bauer)

kan vi blive enige så langt at, hvis fylde stydsen ligner den studs der
sidder på et 300bars første trin, så kan denne studs fylde både 200bar
flasker og 300bars flasker ?

mvh Morten Dall

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-11-03 23:20

> kan vi blive enige så langt at, hvis fylde stydsen ligner den studs der
> sidder på et 300bars første trin, så kan denne studs fylde både 200bar
> flasker og 300bars flasker ?

Ja, men så er den ikke godkendt til at fylde 300 bars flasker, hverken i
Danmark eller resten af EU/verden.

Det er med andre ord så ikke en 300 bars fyldestuds.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-11-03 21:36

> [...]
> 300 bar din er længere, men der er ikke gevind på det yderste stykke og
> defor kan man ikke skrue det i en 200 bars flaske da gevindet ikke kan nå

Jeg var lige ovre i kælderen og kigge på mine automater. Begge er til 300
Bar ( når jeg lige får sat et 300 bars højtrykssæde i den ene ) og der er
ganske rigtigt ikke gevind på den yderste stykke men jeg anvender dem dog på
200 bars flasker. Men er en fyldestuds (DIN) magen til den der sidder på et
1.trin. Hvis de er det så kan man fylde 300 Bar på 200 bars flasker.

Allan Hansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-11-03 21:54

> [...]

et
> 1.trin. Hvis de er det så kan man fylde 300 Bar på 200 bars flasker.

Der er forskel på det gevind der sidder på en automat og en fylde studs.
Automaten er lavet så den kan bruges både til 200 og 300 bars flasker og
studsen er lavet så den kun kan bruges til 300 bars flasker.

Hvis man ikke havde lavet det sådan var der jo ingen grund til at kan
forskel på længten af gevindet.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-11-03 22:10

> [...]
> studsen er lavet så den kun kan bruges til 300 bars flasker.
>
> Hvis man ikke havde lavet det sådan var der jo ingen grund til at kan

Ok der er forskel, og på en 300 bars fyldestuds er der en slags pind så den
( selvfølgelig ) kun passer i 300 bars flasker.

Allan Hansen

Fra : Morten Dall

Dato : 05-11-03 21:01

> Ja 300bar DIN er længere men jeres 300 Bars udtag med digital indstilling
> anvender i vel kun til 300 Bars flasker

JA

> eller overfylder i 200 (232) Bars
> flasker med dette udtag ?

NEJ, jeg siger bare at det kan lade sig gøre.

mvh Morten

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-11-03 21:15

> JA

> NEJ, jeg siger bare at det kan lade sig gøre.
>
> mvh Morten

Så har i en forkert slangestuds siddene på jeres 300 bars udtag og så kan
jeres kompressor ikke være godkendt, hverken af EU eller andre instanser.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 05-11-03 21:25

> Så har i en forkert slangestuds siddene på jeres 300 bars udtag og så kan
> jeres kompressor ikke være godkendt, hverken af EU eller andre instanser.

forkert se mine nylige poste svar.

Fra : Mads Madsen

Dato : 05-11-03 21:54

On Wed, 5 Nov 2003 21:00:43 +0100, Morten Dall <mrdall@knus.dk-slet-alt-
efter-dk> wrote:

> NEJ, jeg siger bare at det kan lade sig gøre.

Det kan det faktisk ikke hvis i har den rigtige fyldestuds på kompressoren.

200 og 300 bar din koblinger adskiller sig ikke kun ved længden af
gevindet. På en 300 bars fyldestuds er der ydermere et lille rør som passer
ind i en udboring i 300 bar ventiler. Hvis man prøver at skrue den i en
200/232 bars ventil, vil dette rør ramme bunden af ventilen før o-ringen
kan nå ind og forsegle.

Et billede af fyldestudsen kan ses på den engelske NG uk.rec.scuba's
hjemmeside.

http://www.ukrecscuba.org.uk/ukdiver/din/

Det er 6. billede fra oven. Desuden er alle spidsfindighedderne omkring
systemet forklaret.

Mvh.
Mads Madsen

--
Københavns Dykker Club - www.kbhdyk.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 05-11-03 22:50

"Mads Madsen" <fotograf@removemadsmadsen.dk> skrev i en meddelelse
newsrx6m0e0e65hjkd@news.tele.dk...

> [...]
> kan nå ind og forsegle.
>
> Et billede af fyldestudsen kan ses på den engelske NG uk.rec.scuba's

det eneste sted på siden jeg lige kan se at der står noget om det midterste
stykke er flg.

More differences. On the left a 232bar end, notice the diameter of the
central piece is larger then the 300bar end on the right. The 300 will fit
either. These are regulator inputs coded to prevent a 232bar only fitting
being placed on a 300bar tank.

og der skriver de jo nettop at studsen til 232 bar ikke passer over på en
300bars flaske.

mvh md

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-11-03 23:23

> [...]
> being placed on a 300bar tank.
>
> og der skriver de jo nettop at studsen til 232 bar ikke passer over på en

Ud for det fine billede står der:

And you remember I pointed out the hole at the back of the DIN pillar valve?
Well this is a 300bar DIN filling adapter. It has a tube sticking out that
goes into that hole but will not fit the 232bar piller valve. This is done
to try and stop you overfilling a tank way beyond its rated pressure.
Between the two systems you can include or exclude any combination of
fittings so the two sizes can be used together with safety.

Med andre man kan ikke sætte den i en 232 bars flaske.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-11-03 22:21

Allan Hansen skrev i Message-ID: <bo94nj$2ria$1@news.cybercity.dk>:

> Det er fint nok med mig men hvad siger "trykluftpolitiet" ? De er jo
> ikke vildt begejstret når der er pillet ved en kompressor så hvordan
> får man fyldt disse flasker.

Jeg ved ikke hvem "trykluftpolitiet" er.

Fordi man i en forretning ikke kan få fyldt til 232 bar betyder det vel
ikke at flaskerne ikke har deres berettigelse?

Fra : Kalle

Dato : 05-11-03 01:53

Hej Michael

Hvis du kigger på den dykning du laver og beregner hvilken gasmængde dig og
din makker vil bruge på at komme op fra slutningen af dykket og op, vil du
finde ud af hvilke flasker du har brug for.
I slutningen af jeres dyk skal både dig og din makker kunne afbryde dykket
med med et gasforbrug på 30L /min incl opstigning og deko. (30L/min i
overfladen)
Husk 35 bar i reserve på dobbelt 12L sæt og over, ellers 50 bar.
Hvis I har planlagt lange dekotider, ja så skal både du og din makker have
store flasker, og efter min mening kun som dobbeltsæt når det drejer sig om
dekodykning.
Så hvad har du brug for?

God dykning.
Casper

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-11-03 19:28

Claus Larsen skrev i Message-ID:
<3fa91e63$0$27382$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Er der ikke noget om at de vejer noget mere end alm. 200 bars 2x12 ?

Jo. Så sparer man bly. Er det 14,8 kg for en lang 12L?

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-11-03 19:29

<http://www.dir-dk.org/udstyr/dobbelt.html>

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-11-03 21:46

Allan Hansen skrev i Message-ID: <bobnd3$49o$1@news.cybercity.dk>:

> Hvad med et billed af en 300 bars studs på dk.binaer . Jeg har aldrig
> set sådan en.

Det er fordi kun et fåtal (min erfaring) har en sådan studs!

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-11-03 23:59

> Jeg er CMAS ***, med 400+ dyk. Har hang til vrag. Så det er nok det jeg
også
> vil dykke på i fremtiden, med dobbelt sættet.
>
> Hvad dykker du med, og hvorfor?

Når jeg dykker OC dykker jeg med 1x12 eller 1x15, pga. vi normalt dykker 2
dyk når vi er ude og så er det rimeligt nemt at have en ekstra flaske med
til andet dykket. Dobbelt sæt fylder for meget i en lille båd og
besværligere at have med at gøre når man skifter imellem sættene.

Jeg dykker stort set også kun vrag dyk ned til ca. 50 meter og max. omkring
1 time til 1,5 runtime. Efterhånden dykker jeg mest med RB (dohlfin) og
nøjes med en 5 liter.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk