Hvor køber man in god bøgehæk?
Fra : Henrik

Dato : 04-11-03 10:42

Jeg skal plante 25 meter bøgehæk i weekend og er interesseret i at
vide om jeg kan finde et bedre tilbud end bare handle i Bauhaus eller
ved den lokal planteskole.

Hvor meget skal man betale for en god bøgekhækplante?
- og hvor i nårheden af Århus?

på forhånd tak

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 04-11-03 13:50

Henrik wrote:

> [...]
> ved den lokal planteskole.
>
> Hvor meget skal man betale for en god bøgekhækplante?

Du skal plante den stor fart og hælde godt med flis omkrig planterne.

De bliver bare dårliger jo længer tid de ligger oven på jorden.

Fra : Johngartner

Dato : 06-11-03 07:28

Lad være med, at købe dem for billigt, med andre ord undgå Bilka og Bauhaus,
da det de sælger er 3. sorterings planter! Ud på planteskolen skal du og de
vil forlange mellem 7 og 10,- pr. plante for 60-80 cm planter...

Mvh JohnGartner...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-11-03 17:37

On Thu, 6 Nov 2003 07:27:39 +0100, "Johngartner" <jrb@5750.dkWXP> wrote:

>Lad være med, at købe dem for billigt, med andre ord undgå Bilka og Bauhaus,
>da det de sælger er 3. sorterings planter! Ud på planteskolen skal du og de
>vil forlange mellem 7 og 10,- pr. plante for 60-80 cm planter...

Jeg er enig med dig i at man skal på planteskolen og købe sine
hækplanter (det skal jeg jo være Men jeg vil nu ikke ligefrem påstå
at bilkas er 3.-sortering. Det er ganske rigtigt en anden størrelse end
en normal planteskole-vare, men det kan jo være godt nok til nogle.

Til gengæld er der det problem med bilka, at de ikke har ordentlige
indslagsbede, dvs. deres planter er pakket i plastposer, dette er ikke
altid lige godt udført. Og det medfører så at man ikke har nogen anelse
om om planternes rødder har været tørret ud når man får dem - og det er
ret vigtigt at de ikke har det.

(Ovenstående må endelig ikke opfattes som et forsvar af bilka ....)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henrik

Dato : 06-11-03 19:58

Jeg har fået oplyst følgende priser:

Spørring planteskole:
   80-120 cm 890,- for 100 stk

Bilka
   80-120 cm (3 års planter)    595,- for 100 stk

Alle planter nævnt i indlæget er omplantet

Så der er jo en del procent at spare - jeg vil besøge de to steder,
men hvad skal jeg se efter ?
   - rodnettests størrelse?
   . stammernes tykkelse?

på forhånd tak

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-11-03 21:05

On Thu, 06 Nov 2003 19:58:15 +0100, Henrik
<henrik1234567890@hotmail.com> wrote:

>Så der er jo en del procent at spare - jeg vil besøge de to steder,
>men hvad skal jeg se efter ?
>   - rodnettests størrelse?
>   . stammernes tykkelse?

Planternes generelle udseende, hvor meget de enkelte planter fylder.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Claus

Dato : 06-11-03 20:49

"Johngartner" <jrb@5750.dkWXP> wrote in message news:<bocpc5$o2t$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
> da det de sælger er 3. sorterings planter! Ud på planteskolen skal du og de
> vil forlange mellem 7 og 10,- pr. plante for 60-80 cm planter...

Det er super vigtig at vente 2-3 uger med at plante bøg, før er de
ikke fuldt afmodnet, og kan derfor få problemer med at ville gro
vidre.
Men ud i planteskolen skal du under alle omstændigheder.

mvh Claus

Fra : Hodja fra Pjort

Dato : 06-11-03 15:41

>Jeg skal plante 25 meter bøgehæk i weekend og er interesseret i at

Hej

Husk at komme bøgeblade og lignende i hullet, det giver bedre og
hurtigere vækst pga symbiose vha mycorrhizier.

MVH Jon