Linux: En sørgelig dag :(
Fra : Peter Perlsø

Dato : 03-11-03 21:16

http://slashdot.org/article.pl?sid=03/11/03/1749259&mode=thread&tid=106&tid=110&tid=126&tid=163&tid=185&tid=187

Redhat skrotter freebie RedHat linux og fokuserer for fremtiden på
Enterprise.

--

- Peter Perls¿ - tel: +45 5192 3981 - web: http://u238.dk

"If you have been voting for politicians who promise to give you goodies
at someone else's expense, then you have no right to complain when they
take your money and give it to someone else, including themselves."

-- Thomas Sowell (1992)

Fra : Morten Winther

Dato : 03-11-03 22:15

Peter Perlsø wrote:
> http://slashdot.org/article.pl?sid=03/11/03/1749259&mode=thread&tid=106&tid=110&tid=126&tid=163&tid=185&tid=187
>

> Redhat skrotter freebie RedHat linux og fokuserer for fremtiden på
> Enterprise.

Gammel vin på nye flasker: http://fedora.redhat.com

Dog en sjov omstrukturering. Jeg kan forestille mig at det bliver svært
at forklare ledelsen i et firma at de kan bruge Fedora Core version 1
hvis de skal have gratis Linux.

/ morten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-11-03 22:38

On Mon, 03 Nov 2003 22:15:19 +0100, Morten wrote:

> [...]

> svært at forklare ledelsen i et firma at de kan bruge Fedora Core
> version 1 hvis de skal have gratis Linux.

Så er det måske nemmere at forklare at de skal bruge Redhat Enterprise
Edition og betale i stedet?

Mvh.

--
Det største problem ved usenet er, at dem man har Adam Sjøgren
i sin kill-file hele tiden skifter From:-linie asjo@koldfront.dk

Fra : Max Andersen

Dato : 03-11-03 23:24

"Adam Sjøgren" <spamtrap@koldfront.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det måske nemmere at forklare at de skal bruge Redhat Enterprise
> Edition og betale i stedet?

Til den pris er det vist nok ligemeget med at vise grafer over besparelse,
hvis man skal undervise brugere og regne med indkørings problemer, m.v.

Workstation udgaven er ekstremt dyr, mener jeg:
http://www.redhat.com/apps/commerce/rhel/ws/

Serverne er dog billige i sammenligning med andre enterprise os'er
http://www.redhat.com/apps/commerce/rhel/es/
http://www.redhat.com/apps/commerce/rhel/as/

Men de burde måske have prissat deres workstations lidt lavere, beregnet på
de alternative linux-desktop varianter der er på markedet.

Dette hop tvinger mig (føler jeg) mig til at prøve noget jeg har udsat
længe, nemlig at prøve 'linux from scratch', gentoo eller andet lignende.

Max

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 04-11-03 00:56

Max Andersen wrote:
> Workstation udgaven er ekstremt dyr, mener jeg:
> http://www.redhat.com/apps/commerce/rhel/ws/

Husk, at der medfølger Red Hat Network med hardware monitorering og hele
molevitten. Den slags koster hurtigt mere fra andre leverandører, end hvad
Red Hat tager for det hele inkl. selve Red Hat Enterprise Linux WS.

Men det er da rigtigt, at Red Hat mærket nu bliver noget, der hører til i
erhvervslivet, og ikke bland privatbrugere. Privatbrugerne vil nok mest
bruge Lycoris, Lindows og lign., og nørderne (og deres bekendte) kan så
kaste sig over Debian, Gentoo og Fedora.

Lars.

--
Freelance programmør

Fra : Claus Larsen

Dato : 04-11-03 09:01

Lars Dybdahl wrote:
Privatbrugerne vil nok mest
> bruge Lycoris, Lindows og lign.,

Jeg tester i øjeblikket lindows og jeg må sige at jeg er meget positivt
overrasket. Der er oppe og køre på ca 15 min, incl 3d driver ( nvidia i
mit tilfælde). Netwærk er lettere at sætte op ( rent grafisk) end XP.
Fonte er helt i top . For newbies indstilles alt grafisk. For dem der
ønsker consol kan det køres som i et hvilket som helst andet
debiansystem. Installation af programmer sker via click and run; et
museklik.

Hilsen Claus

Fra : Peter Jensen

Dato : 04-11-03 08:32

Max Andersen wrote:

> Dette hop tvinger mig (føler jeg) mig til at prøve noget jeg har udsat
> længe, nemlig at prøve 'linux from scratch', gentoo eller andet
> lignende.

For et stykke tid siden, da det blev klart for mig at Red Hat ikke gik i
samme retning som mig, skiftede jeg til Gentoo. Jeg er siden kun blevet
positivt overrasket. Deres versionsnumre fortæller egentligt kun noget
om hvor gammel install CD'en er. Et fuldt opgraderet system vil altid
være det nyeste nye.

Selve installationen kan dog være lidt langhåret, men heldigvis er
dokumentationen *meget* god. Hvis man ikke vil undvære sin computer
under installationen, så kan jeg anbefale at installere fra en Knoppix
CD i stedet for. Jeg gik fra Stage 1 til fuldt installeret KDE, før jeg
rebootede.

Held og lykke med din fremtidige Linux!

--
PeKaJe

Ego sum ens omnipotens.

Fra : Jan Riis Sørensen

Dato : 04-11-03 08:49

Peter Jensen wrote:

> [...]
> under installationen, så kan jeg anbefale at installere fra en Knoppix
> CD i stedet for. Jeg gik fra Stage 1 til fuldt installeret KDE, før jeg

Ville gerne prøve Gentoo, men har ikke turdet gå igang pga. den nævnte
langhårede inst. har du et link til en how-to, gerne en meget pædagogisk
fremgangsmåde

Pft.

Jan Riis Sørensen

Fra : Peter Jensen

Dato : 04-11-03 09:41

Jan Riis Sørensen wrote:

> Ville gerne prøve Gentoo, men har ikke turdet gå igang pga. den nævnte
> langhårede inst. har du et link til en how-to, gerne en meget
> pædagogisk fremgangsmåde

Jeg brugte i sin tid Gentoo's egen how-to. Den er selvfølgeligt blevet
ændret siden da, men den er nok ikke blevet værre. For x86 arkitekturen
findes vejledningen her:

http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-x86-install.xml

Alt dokumentation findes her:

http://www.gentoo.org/doc/en/index.xml

Det er jo godt nok på engelsk, men det er vel ikke et problem. Min
ærlige mening om installationen er at den ikke er specielt meget sværere
end Debians. Det sværeste er næsten at vælge ens USE flags, men sikre
defaults er valgt. Du burde nok specifikt fravælge den window manager
du ikke ønsker at bruge, da den ellers dukker op før eller siden. Selv
bruger jeg KDE, så en del af mine flags er 'kde -gnome'.

Ud over det, så er det kun compile af kernen der kan være lidt
langhåret. Hvis du kender din hardware burde det dog ikke være et stort
problem.

Hvis du har nogle spørgsmål, så sig endelig til. Jo flere der bruger
Gentoo, jo bedre bliver den

--
PeKaJe

....A Microsoft spokesperson said, "while fighting software piracy is good for
our business, highway robbery is our business." -- From a Slashdot.org post

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-11-03 09:54

Peter Jensen wrote:

> Ud over det, så er det kun compile af kernen der kan være lidt
> langhåret. Hvis du kender din hardware burde det dog ikke være et stort
> problem.

Vil det ikke være en fordel at bruge den prækompilet kerne, og så sener
måske kompile sin egen? Jeg mener at så kommer man hurtiger igang, man har
et system der virker hvis kerneopsætningen fejler,,,

Ivar Madsen
Der køre mdk9.2

Fra : Peter Jensen

Dato : 04-11-03 11:05

Ivar Madsen wrote:

> Vil det ikke være en fordel at bruge den prækompilet kerne, og så
> sener måske kompile sin egen?

Måske, men man snyder sig selv fra noget lærdom. Nu kendte jeg heller
ikke så meget til den prækompilerede kerne. Har den altid været der?
Jeg har altid brugt vanilla-sources, og det var ikke så svært endda.
Det skal siges at jeg havde under et års erfaring på det tidspunkt, og
jeg havde *aldrig* compilet en kerne før. Jeg havde dog skrevet et
kerne-modul, men det er en helt anden historie ...

> Jeg mener at så kommer man hurtiger igang, man har et system der
> virker hvis kerneopsætningen fejler,,,

Det er selvfølgeligt en fordel, men det er min erfaring at man skal lave
noget rigtigt lort før systemet ikke vil boote. Så hiver man bare sin
boot CD frem og prøver igen. Noget andet er så at man i starten ofte
glemmer en eller anden mindre feature, som skal compiles ind i kernen.
Det kan godt tage 4-5 forsøg før man husker alt. Man kan selvfølgeligt
også bare være noget mere grundig fra starten af

--
PeKaJe

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 04-11-03 11:48

In article <3fa759ed$0$95014$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
Jan Riis Sørensen wrote:

> Ville gerne prøve Gentoo, men har ikke turdet gå igang pga. den nævnte
> langhårede inst. har du et link til en how-to, gerne en meget pædagogisk
> fremgangsmåde

Hvad er der nu langhaaret i at:

1. Partitioner disk
2. Formater disk
3. Haeld passend .tar.gz filer ud over disk der er formateret
og mountet i den rigtige struktur
4. Ret /etc
5. Reboot?

--
j.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-11-03 08:53

Peter Jensen wrote:

[Gentoo]
> [...]
> under installationen, så kan jeg anbefale at installere fra en Knoppix
> CD i stedet for. Jeg gik fra Stage 1 til fuldt installeret KDE, før jeg

Ja, men man kan jo snyde, ikke bare kernen er precompilet, men mange parker
er det også,,,

Ivar Madsen
Der køre mdk9.2

Fra : Jan Riis Sørensen

Dato : 04-11-03 07:48

Adam Sjøgren wrote:

> Så er det måske nemmere at forklare at de skal bruge Redhat Enterprise
> Edition og betale i stedet?

Var lige inde og kigge på priserne, $180 eller omregnet via valutakurser.dk
til 1151 kr. Det er mange penge for en "skrabet" version af et OS. Hvis jeg
var newbie pc bruger ville jeg nok vælge WinXP i en Home edition istedet
(Nej sagde jeg det ? .....undskyld)

Jan Riis Sørensen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-11-03 14:32

On Tue, 04 Nov 2003 07:48:21 +0100, Jan wrote:

> [...]
> valutakurser.dk til 1151 kr. Det er mange penge for en "skrabet"
> version af et OS. Hvis jeg var newbie pc bruger ville jeg nok vælge

Vælger 'newbie' pc brugere normalt styresystem? Jeg ville tro de
brugte det der kom med deres computer, færdig slut?

Mvh.

Fra : Jan Riis Sørensen

Dato : 04-11-03 15:21

Adam Sjøgren wrote:

> Vælger 'newbie' pc brugere normalt styresystem? Jeg ville tro de
> brugte det der kom med deres computer, færdig slut?
Hvis du køber dyrt ind hos de gængse varehuse, supermarkeder, hifi butikker,
ja så følger der som regel et OS med, men bestiller du en samlet pc, f.eks.
via edbpriser.dk så følger der ikke altid OS med og man må ud og shoppe.

Jan Riis Sørensen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-11-03 15:30

Jan Riis Sørensen skrev i -dk.edb.system.unix:

> [...]
> pc, f.eks. via edbpriser.dk så følger der ikke altid OS med og man må ud

Korrekt, men er du "newbie" så vil du næppe vælge Linux, men et fra et stort
kommecielt firma, der engang i tidernes morgen var underleverandør til IBM.

(Uff er det så også IBM's skyld at der florer så mange VIRUS'er og ORMe på
nettet idag? )

Men er du så blevet træt af alle de viruser og orme m.m. og vil prøve Linux,
så er det måske RH man vil kikke først på, for dem har man aligevel gennem
tiden hørt noget om *) og så opdager man at det nu koster penge, og enten
opgiver man, eller også så finder man en anden der stadig er gratis,,,

*) Uden at have undersøgt det, så tror jeg næsten at det er den dist. flest
dansker har hørt om, altså de dansker som ikke kender noget til Linux,
andet end at det også er et OS,,,

Ivar Madsen
Der køre mdk9.2

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-11-03 15:34

Ivar Madsen skrev i -dk.edb.system.unix:

> og så opdager man at det nu koster penge, og enten
> opgiver man, eller også så finder man en anden der stadig er gratis,,,

Man kan naturligvis også have så stort et ukendskab så man f.eks. finderudaf
at gratis versionen af RH hedder Fedora RH uden at vide noget om hvad det
hed for 1 månede siden,,,

Ivar Madsen
Der køre mdk9.2

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-11-03 15:24

Jan Riis Sørensen <janriisNOSPAM@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> via edbpriser.dk så følger der ikke altid OS med og man må ud og shoppe.

Og det tror du at pc-newbies gør?

Jeg tror de primært går ind i en fysisk butik hvor de kan få lov til
at røre ved maskinen og få bekræftet deres fordomme om at det er noget
mystisk noget hvor de bare skal have det samme som den smarte sælger
alle andre.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Martin Jeppesen

Dato : 04-11-03 03:34

Lige nu går folk amok på slashdot, men jeg tror ikke det kommer til at
betyde det store. Det skulle kun lige være for deres omdømme, at de måske
får sværere at få spredt deres navn, nu hvor de ikke direkte har en
gratis udgave.

Mit gæt er, at det er gratis udgaven der giver reklame, og enterprise der
giver penge.

Produkt mæssigt tror jeg http://fedora.redhat.com bliver et bedre produkt.

I dag kommer der, hvad der svare til, Redhat 9.1 på fedora.

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-11-03 08:56

Martin Jeppesen <d_e_l_e_t_e_maj@heko_t_h_i_s.dk> writes:

> Lige nu går folk amok på slashdot, men jeg tror ikke det kommer til at
> betyde det store. Det skulle kun lige være for deres omdømme, at de måske

Hvorfor? Det er jo ikke lige netop en nyhed at Red Hat ville dele
distributionen op i en åben version (Fedora) og en endnu mere
kommercielt rettet version.

--
Peter Makholm | Why does the entertainment industry wants us to
peter@makholm.net | believe that a society base on full surveillance

Fra : John Hinge

Dato : 04-11-03 13:27

On 04 nov 2003 Martin Jeppesen was heard to say:

> I dag kommer der, hvad der svare til, Redhat 9.1 på fedora.

Men kan man så bare hente de 2-3 .iso'er fra Fedora og opgradere
et kørende og rart rødhætte 7.2 setup og så omgradere maskinen til
en fedora ? Eller er der ingen vej uden om ominstallering fra ren ?

--
John Hinge - shayera / .sPOOn. http://www.spoon.dvd-klub.dk
"You're basing your Pixie Farie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Martin Jeppesen

Dato : 05-11-03 23:26

> Men kan man så bare hente de 2-3 .iso'er fra Fedora og opgradere
> et kørende og rart rødhætte 7.2 setup og så omgradere maskinen til
> en fedora ? Eller er der ingen vej uden om ominstallering fra ren ?

Du kan godt opgradere til Fedora Core1, nu hvor den er kommet. Men om man
også kan fra en rh72 er ikke givet. Det var det med Redhat, men der er
sket virkelig meget siden 7.2.

Uanset hvad, så installere jeg forfra selvom jeg har rh90.

Fra : Claus Larsen

Dato : 06-11-03 09:03

Peter Perlsø wrote:
> http://slashdot.org/article.pl?sid=03/11/03/1749259&mode=thread&tid=106&tid=110&tid=126&tid=163&tid=185&tid=187
>

> Redhat skrotter freebie RedHat linux og fokuserer for fremtiden på
> Enterprise.

Prøv at læse her hvad Lindows har at sige til det:

http://www.lindows.com/lindows_michaelsminutes.php

Hilsen Claus