/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Vinterkonservering af Volvo Penta MD6A
Fra : Jørgen Holmgaard


Dato : 03-11-03 20:56

Hej gruppe.

Så skete det! Min sædvanlige servicemand er gået på pension.

Nu står jeg så og selv skal vinterkonservere min gode gamle Volvo - Jeg må
lige tilstå, at jeg har ingen forstand på motorer.

Jeg ved dårligt nok, hvad de enkelte dele af motoren hedder og hvad de gør
godt for.

Men OK, jeg har jo set hvordan han gjorde, og jeg vil meget gerne lære det
selv. Jeg synes selv, jeg er fingernem, men er bange for at gøre noget
forkert, når det gælder motoren - Den skal bare være 100% i orden, den skal
fungere, når man har brug for det.

Derfor håber jeg på gode råd fra gruppen. Jeg er i gang med at lave en
vejledning, som jeg kan gå frem efter - Måske til glæde for andre, der også
vil prøve selv. Det koster immervæk ca. 1000 kr. at få et firma som f.eks.
Albertsen & Holm til at gøre det (uden materialer)

Kender gruppen måske andre, som kan gøre det billigere (min båd ligger i
Holbæk)

Jeg har lagt udkastet til vejledningen ud på denne hjemmeside:
www.eagleband.dk/vinterkonservering

Hvis vi ejere af MD6 eller andre interesserede i fællesskab kan lave en god
detaljeret spiseseddel til fremgangsmåden, ville det glæde mig meget.

Med sejlerhilsen

Jørgen Holmgaard



 
 
Bjarke Christensen (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 04-11-03 17:25

Se evt. http://www.maximalt.dk/Artikler/VP2001.htm. Den har jeg selv lavet i
samme situation og har løbende udbygget den med de kommentarer jeg har
modtaget.

Jeg tror ikke modllen af diaselmotor betyder andet end lidt på billederne.
det er det sammen man skal gøre på alle modeller (næsten).

Bjarke

"Jørgen Holmgaard" <holmgaard@post3.tele.dk> wrote in message
news:3fa6b307$0$9812$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej gruppe.
>
> Så skete det! Min sædvanlige servicemand er gået på pension.
>
> Nu står jeg så og selv skal vinterkonservere min gode gamle Volvo - Jeg må
> lige tilstå, at jeg har ingen forstand på motorer.
>
> Jeg ved dårligt nok, hvad de enkelte dele af motoren hedder og hvad de gør
> godt for.
>
> Men OK, jeg har jo set hvordan han gjorde, og jeg vil meget gerne lære det
> selv. Jeg synes selv, jeg er fingernem, men er bange for at gøre noget
> forkert, når det gælder motoren - Den skal bare være 100% i orden, den
skal
> fungere, når man har brug for det.
>
> Derfor håber jeg på gode råd fra gruppen. Jeg er i gang med at lave en
> vejledning, som jeg kan gå frem efter - Måske til glæde for andre, der
også
> vil prøve selv. Det koster immervæk ca. 1000 kr. at få et firma som f.eks.
> Albertsen & Holm til at gøre det (uden materialer)
>
> Kender gruppen måske andre, som kan gøre det billigere (min båd ligger i
> Holbæk)
>
> Jeg har lagt udkastet til vejledningen ud på denne hjemmeside:
> www.eagleband.dk/vinterkonservering
>
> Hvis vi ejere af MD6 eller andre interesserede i fællesskab kan lave en
god
> detaljeret spiseseddel til fremgangsmåden, ville det glæde mig meget.
>
> Med sejlerhilsen
>
> Jørgen Holmgaard
>
>



Karsten (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Karsten


Dato : 05-11-03 21:26

Et lille tip til din vejledning:
Hvis man skiftet olien når båden tages op kan man med fordel undlade
at fylde helt op til MAX. Istedet efterfylder man i foråret lige før
motoren startes første gang. Hermed opnår man at der er olie oppe ved
ventil løfterne med det samme istedet for at det først skal pumpes op.

Angående oliesugere:
Køb den dyrere (kugleformede) suger!!!!!!!!!!
Jeg har i flere år kæmpet med den lille, som du viser på dine fine
illustrationer. Da den ikke kunne mere ofrede vi så den større model.
Det er absolut en af de bedste investeringer jeg har lavet! Den suger
uden problemer kold olie op, hvilket ellers (som du skriver) er næsten
umuligt med den lille pumpe.
Den er alle pengene værd.

Karsten

On Tue, 4 Nov 2003 17:24:36 +0100, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote:

>Se evt. http://www.maximalt.dk/Artikler/VP2001.htm. Den har jeg selv lavet i
>samme situation og har løbende udbygget den med de kommentarer jeg har
>modtaget.
>
>Jeg tror ikke modllen af diaselmotor betyder andet end lidt på billederne.
>det er det sammen man skal gøre på alle modeller (næsten).
>
>Bjarke


Bjarke Christensen (07-11-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 07-11-03 00:59

Det prøver jeg at indarbejde ved lejlighed. Tak

Bjarke

"Karsten" <mailnotshown@tele.dk> wrote in message
news:o6niqv4mg1pj8tocuvjvpfd3pd7rjr2qv5@4ax.com...
> Et lille tip til din vejledning:
> Hvis man skiftet olien når båden tages op kan man med fordel undlade
> at fylde helt op til MAX. Istedet efterfylder man i foråret lige før
> motoren startes første gang. Hermed opnår man at der er olie oppe ved
> ventil løfterne med det samme istedet for at det først skal pumpes op.
>
> Angående oliesugere:
> Køb den dyrere (kugleformede) suger!!!!!!!!!!
> Jeg har i flere år kæmpet med den lille, som du viser på dine fine
> illustrationer. Da den ikke kunne mere ofrede vi så den større model.
> Det er absolut en af de bedste investeringer jeg har lavet! Den suger
> uden problemer kold olie op, hvilket ellers (som du skriver) er næsten
> umuligt med den lille pumpe.
> Den er alle pengene værd.
>
> Karsten
>
> On Tue, 4 Nov 2003 17:24:36 +0100, "Bjarke Christensen"
> <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote:
>
> >Se evt. http://www.maximalt.dk/Artikler/VP2001.htm. Den har jeg selv
lavet i
> >samme situation og har løbende udbygget den med de kommentarer jeg har
> >modtaget.
> >
> >Jeg tror ikke modllen af diaselmotor betyder andet end lidt på
billederne.
> >det er det sammen man skal gøre på alle modeller (næsten).
> >
> >Bjarke
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste