Restafskrivning ?
Fra : Anita Poulsen

Dato : 03-11-03 18:19

Goddag

Jeg har en pæn stor saldo på min aktivkonto for afskrivninger, omkring
kr.300.000 og nu må jeg lukke min enkeltmandsvirksomhed pga af et meget
attraktivt jobtilbud (A-løn), med en årsløn på 550.000.
Men hvorledes nu med de ikke udnyttede skattefradrag på aktivkontoen - kan
jeg fradrage hele summen ved lukning, eller hvad vil I foreslå af god
skattetænkning ?

Alle forslag imødeses omkring en god løsning på hvordan jeg gør brug af de
fradrag som jeg reelt har krav på, og som har medført at jeg i tidligere år
har betalt en for høj skat ved at undlade afskrivning (fordi jeg havde en
anden plan, som nu ikke bliver til noget pga jobbet).

Med venlig hilsen
Anita Poulsen
hotmail

Fra : JørgenE

Dato : 08-11-03 17:57

"Anita Poulsen" <anita.poulsen@hotxxx.> skrev

> [...]
> Men hvorledes nu med de ikke udnyttede skattefradrag på aktivkontoen - kan
> jeg fradrage hele summen ved lukning, eller hvad vil I foreslå af god

Hej Anita.

Tillykke med den gode stilling.

Du sælger alt hvad der er tilbage af de resterende driftsmidler der
oprindeligt var indkøbt og som nu er kr. 300.000, jeg går ud fra, at det er
det vi snakker om, og når alt er solgt, fratrækker du restsummen af de
skattemæssige værdier i dit regnskab. Så får du fradrag for det. Når du
taler om "min aktivkonto for afskrivninger" går jeg ud fra, at det er
saldoen for det du har investeret i driftsmidler og inventar med fradrag af
skattemæssige afskrivninger.

Mvh. JørgenE
www.revisor-partner.dk

Fra : Anita Poulsen

Dato : 10-11-03 20:06

"JørgenE" <elsted@image.dk> wrote in

takfor svaret, Jørgen

> Du sælger alt hvad der er tilbage af de resterende driftsmidler der
> oprindeligt var indkøbt og som nu er kr. 300.000, jeg går ud fra, at
> det er det vi snakker om,

Ja en akkumuleret saldo på afskrivningskonto, altså et endnu IKKE
skattemæssigt afskrevet beløb.

> og når alt er solgt, fratrækker du
> restsummen af de skattemæssige værdier i dit regnskab. Så får du
> fradrag for det.

Den reelle handelsværdi er kun kr.50.000 og består af en firmabil som
overtages privat. Hvorledes opgøres den værdi af bilen som
afskrivningskontoen skal reduceres med ?

De resterende ting er under kr.10.000 værd.

Under normale omstændigheder kan man kun saldoafskrive 25% af
afskrivningskontoen, dvs i mit tilfælde 25*300.000/100.
Du skriver at restsummen kan afskrives 100%, men hvordan hænger det
sammen med at skattereglerne om restafskrivningssummer er den samme sats
som for straksafskrivninger ?

Hvordan griber jeg det an så det holder i retten og så jeg får det
skattefradrag som jeg reelt har krav på som følge af, at driftsmidlerne
er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomst gennem mange
år, uden at jeg tidligere har fradraget disse driftsmidler.

Hvad hvis jeg sender det hele på auktion, så er der vel tale om tab som
kan fradrages, eller hvorledes ?

Grunden til at jeg spørger sådan, er at skattefar har sagt at jeg kun kan
afskrive de 25% og resten kan jeg vinke farvel til

Men der er vel forhåbentlig en mulighed når virksomheden lukkes endeligt,
for ellers har jeg jo betalt skat efter et bruttoindkomstprincip og ikke
af reel indkomst ?

Hilsen Anita

Fra : JørgenE

Dato : 11-11-03 01:02

"Anita Poulsen" <anita.poulsen@hotxxx.> skrev
> Grunden til at jeg spørger sådan, er at skattefar har sagt at jeg kun kan
> afskrive de 25% og resten kan jeg vinke farvel til

Sludder og vrøvl - du får dit resttab dækket ved en lukning. Du bør få
vurderet din bil helst 2 steder skriftligt af aut. forhandlere for det
pågældende mærke. Så er den dokumentation i orden. Resten - ca. kr. 10.000
kan give vrøvl, så helst ville jeg have du solgte det til en der ikke er i
familie med dig, for så er der ikke mere at snakke om.

Resten skal du have fuldt fradrag for, uanset regler for restafskrivning
osv., for det gælder ikke i ophørsåret. Der gælder derimod regler modsat, at
hvis du nu havde en negativ saldo, som skulle beskattes, kunne du alene
bestemme, at du ville vente 1 år, for hvis du inden da startede en ny
virksomhed, så ville den negative saldo bare blive modregnet i det nye du
købte.

Mvh. JørgenE