Erfaringer med Varde Farsø 1
Fra : Philip Kofoed

Dato : 03-11-03 10:56

Hej,

Jeg har kig på en brugt Varde Farsø 1 brændeovn. Den skal stå i et rum
på ca 32 kvm, med varmeflytning videre til 2 rum på samlet 24 kvm.

Kan ovnen klare det? Det er jo ikke en specielt kraftig ovn, og jeg vil
hellere have en ovn der let kan varme op til ca 23 grader, end en hvor
der skal kæmpes for sagen.
Har denne ovn kendte svage punkter som jeg skal være opmærksom på?
Dårlige hængsler til lågen, glas der er svært at rense el. lign?

mvh
Philip Kofoed

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 03-11-03 11:02

Hej

Philip Kofoed wrote:
> [...]
> Har denne ovn kendte svage punkter som jeg skal være opmærksom på?
> Dårlige hængsler til lågen, glas der er svært at rense el. lign?

Jeg tror ikke, at du kan få en brændovn som ikke kan varme det rum op
til 23 grader. Hvor mange kilowatt er ovnen angivet til?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Philip Kofoed

Dato : 03-11-03 11:15

Hej Karsten,

> Jeg tror ikke, at du kan få en brændovn som ikke kan varme det rum op
> til 23 grader. Hvor mange kilowatt er ovnen angivet til?

Tak for hurtigt svar.
Ovnen er opgivet til 3,5 kW (3-5 kW), jeg vil da også antage at den kan klare
det, men man ved jo aldrig.

mvh
Philip Kofoed

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 03-11-03 11:30

Hej

Philip Kofoed wrote:
> Tak for hurtigt svar.
> Ovnen er opgivet til 3,5 kW (3-5 kW), jeg vil da også antage at den kan klare
> det, men man ved jo aldrig.

Det kan den sagtens. Det er desuden bedre, at du sætter godt fut i en
lille ovn fremfor lunken optænding i en stor ovn.

Vores 3-5kw ovn (Viking et-eller-andet-med-fedtsten) må endelig ikke
brænde for fuldt blus selvom der er minus 5 grader udenfor, da vi ellers
får langt over 30 grader i stuen.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk