Burbørn
Fra : Jan

Dato : 03-11-03 05:21

Det er da sjovt at se den diskussion ovenstående subjekt har
afstedkommet, og jeg har da også selv livligt deltaget.

Jeg er absolut enig i, at nogle godt kan vælge at ændre i de
prioriteringer de har i deres liv, og hvis de mennesker brokker sig
over at deres børn "er nødt til" at være mange timer i daginstitution,
for at forældrene kan få alle de materielle goder de ønsker sig, så
burde de skamme sig, holde deres mund og få ændret deres
livs-prioriteringer. Jeg har selv mødt de mennesker i mit arbejde som
pædagog i daginstitutioner.
Det jeg har reageret imod er, at nogle her i tråden mener, at langt de
fleste (hvilket i min verden altså er betydeligt mere end f.eks. bare
51%, hvilket jo også er "de fleste"), har den grad af frihed til at
bestemme over såvel eget arbejdstimetal som arbejdstider, har (eller
burde se at skaffe sig) så stærkt et socialt netværk, at ens børn ikke
behøver være særligt mange timer i saginstitution.
Det er sikkert virkeligheden for nogle, en hel del virkelighed i
større eller mindre grad for mange. Men der er altså også rigtigt
mange, måske især blandt enlige mødre, der kun har en temmelig
begrænset eller stort set ingen, mulighed for at ændre på de ting.
Og det er de mange mennesker som jeg synes I rent ud sagt pisser på,
når I påstår at langt de fleste har den grad af frihed til at kunne
vælge - Det kan de ikke og det er den virkelighed de lever i, og som I
imo fornægter, bl.a. fordi I selv har haft bedre muligheder af
forskellige årsager.

Men det var bare ikke lige den diskussion jeg egentlig ønskede med mit
oprindelige, første indlæg.
Jeg ønskede en diskussion om de forhold vi byder vores børn i Danmarks
institutioner idag, bl.a. ud fra det jeg skitserede i mit første
indlæg;

- at der siden 1990 er kommet 250.000 flere børn i vores
daginstitutioner.

- at der skulle ansættes 8.000 flere mennesker i vores
daginstitutioner, såfremt der skulle være det samme antal personaler i
forhold til børn, som der var i 1990.

- at medarbejderne i daginstitutionerne idag pålægges flere og flere
opgaver, hvoraf en del tager af den tid medarbejderne kan være sammen
med børnene.

Altså, at færre medarbejdere i forhold til antal af børn, skal udføre
flere og flere opgaver.
Dertil skal så lægges det pres det giver, at mange forældre stiller
større og større krav til medarbejderne, og har højere og højere
forventninger til, hvad medarbejderne kan nå med lige netop deres
lille puttenutte.

Det var faktisk dén diskussion jeg ønskede

Mvh. Jan

Fra : vadmand

Dato : 03-11-03 09:52

"Jan" <akkernospam@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forventninger til, hvad medarbejderne kan nå med lige netop deres
> lille puttenutte.
>
> Det var faktisk dén diskussion jeg ønskede

Ditto. Men den er åbenbart ikke så interessant i dag, hvor den almindelige
holdning er, at al dårligdom er "folks egen skyld," og hvor individuelle
løsninger prioriteres højere end solidariske.

Per V.

Fra : Tina

Dato : 03-11-03 19:17

> [...]
> større og større krav til medarbejderne, og har højere og højere
> forventninger til, hvad medarbejderne kan nå med lige netop deres

Det er også en spændende diskussion.
I aften på Dr2 sender de en række udsendelser omkring danske børns
institutionsliv - nok ikke for at høvle pædagogerne ned, men det bliver
højst sandsynligt en konklusion at børnene kunne få en langt bedre
"arbejdsdag" end de har, hvis "blot" pædagogerne var mere nærværende,
opmærksomme, kreative osv. i arbejdet med børnene. Alt sammen noget som de
ovennævnte ting forhindrer eller i hvert tilfælde vanskeliggør i
dagligdagen.

Jeg sidder foran Dr2 i aften - det er helt sikkert!

Fra : Friberg

Dato : 11-11-03 17:04

akkernospam@ofir.dk (Jan) wrote in

> Men der er altså også rigtigt
> mange, måske især blandt enlige mødre, der kun har en temmelig
> begrænset eller stort set ingen, mulighed for at ændre på de ting.

Hej Jan, om det har ændret sig ved jeg ikke. Kender ikke nogen
undersøgelser om det inden for de sidste 10 år.

Men selvom jeg ikke kunne drømme om at min familie p.t. skulle
frekventere en daginstitution, så er min interesse nok ikke væsentlig
anderledes end din. Blot har jeg oplevet at have 2 af mine egne børn i
hver deres daginstitution (ja, sådan gjorde man i en lille landkommune
den gang) samtidig!!! Godt for den ene og skidt for den anden siger jeg
bare! Samme resurcetildeling, men forskellige pædagoger! Det ene sted
kravlede man frit rundt på bordene - som var det Summerhill; det andet
andet var man strenge; der måtte man ikke gå på spisebordene, ups!

Pointen er at det er trist, når børn ikke behandles ok, men der er vel
noget sandhed i, at det kun er moneterne, det handler om?

S Friberg