HJælp min 13 årig datte
Fra : KsK

Dato : 02-11-03 20:30

min 13 år datter er begyndt at sjæle fra alle hun besøgere hva fan skal man
gør ved det ???
KsK

Fra : Jens og Jannie

Dato : 02-11-03 23:00

KsK wrote:
> min 13 år datter er begyndt at sjæle fra alle hun besøgere hva fan
> skal man gør ved det ???
> KsK

Der skal snakkes og der skal snakkes meget.

men når det er sagt, så tror jeg faktisk godt jeg kunne finde på at stjæle
noget fra hende, bare sådan en uges tid eller noget, har hun mobil så start
med at stjæle den, så skal hun nok lære det, det kan godt ske at det ikke er
nok til at hun holder op, men så ved hun hvad det er i snakker om, når i
fører den samtale hun nok opfatter som moralprædken.

Jens.

PS hvorfra ved du at hun stjæler.

Fra : Birdy

Dato : 02-11-03 23:07

-Du må ikke stjæle, sagde faderen og stjal så hendes mobiltelefon!!!
Jowjow
Når moral er godt så er dobbeltmoral dobbelt...osv.

Selvfølgelig skal der snakkes, men hun skal først og fremmest selv levere
det tilbage som hun kom til at låne/tage!
Hver gang!

Og så er det vigtigt at støtte hende fremover for hun vil blive beskyldt for
at have stjålet hver gang nogen har forlagt noget.

Men hjælp hende nu. Følg med hende derhen hvor hun har taget noget og lad
hende opleve det "pinlige" eller om I vil "skammen" over at skulle aflevere
og gå til bekendelse.
Men I skal gøre det sammen med hende. Hun har brug for jer.

Birdy

Fra : Jens og Jannie

Dato : 03-11-03 16:10

Birdy wrote:
> -Du må ikke stjæle, sagde faderen og stjal så hendes mobiltelefon!!!
> Jowjow
> Når moral er godt så er dobbeltmoral dobbelt...osv.

tjae du har ganske ret, men jeg ville nu gøre det aligevel, man leverer den
jo tilbage igen.

> Selvfølgelig skal der snakkes, men hun skal først og fremmest selv
> levere det tilbage som hun kom til at låne/tage!
> Hver gang!

helt enig.

> Og så er det vigtigt at støtte hende fremover for hun vil blive
> beskyldt for at have stjålet hver gang nogen har forlagt noget.

igen enig

men det skal nu også siges, at det efter min mening gør en forskel, om det
er noget man ved fra rygter, eller om man har fundet noget af det hun har
stjålet, eller hvordan man nu har fundet ud af at hun stjæler.

Jens

Fra : Hansen

Dato : 04-11-03 07:40

"Jens og Jannie" <jannieogfjernjens@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> tjae du har ganske ret, men jeg ville nu gøre det aligevel, man leverer
den
> jo tilbage igen.

Det _allerallervigtigste_ i et barns liv (og særligt i den følsomme alder
som pigen er i nu) er at barnet og senere den unge kan stole på sine
forældre. Bryder man den tillid, har man brudt grundlaget for en tryg
tilværelse og så skal du bare se uhensigtsmæssig adfærd!!. Jeg kunne ALDRIG
drømme om at stjæle fra mit barn. Jeg kunne heller ALDRIG drømme om at slå
mit barn for at "vise hvor ondt det gør".

vh
Christa

Fra : Friberg

Dato : 09-11-03 16:30

"Hansen" <no@FJERNemailmal.dk> wrote in

> tillid

mon ikke den skabes 0 - 4 mdr?

S Friberg

Fra : Nielsen

Dato : 09-11-03 19:07

"Friberg" <hushovmesteren_xxx@msn.com> skrev i en meddelelse
> "Hansen" <no@FJERNemailmal.dk> wrote in

> mon ikke den skabes 0 - 4 mdr?

Jeg er målløs!!!. Mener du virkelig at det derefter ikke er muligt at bryde
barnets / den unges tillid ???

Lisbeth

Fra : Friberg

Dato : 10-11-03 17:53

"Nielsen" <mobjerg@FJERNtdcadsl.dk> wrote in

> Mener du virkelig at det derefter ikke er muligt at bryde
> barnets / den unges tillid ???

Selvfølgelig ikke, men det bliver dæleme svært!

S Friberg

Fra : Friberg

Dato : 10-11-03 17:59

Friberg <hushovmesteren_xxx@msn.com> wrote in

> "Nielsen" <mobjerg@FJERNtdcadsl.dk> wrote in

> Selvfølgelig ikke, men det bliver dæleme svært!

Og kræver antagelig professionelle, vil jeg umiddelbart mene.

S Friberg

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-11-03 18:20

> Og kræver antagelig professionelle, vil jeg umiddelbart mene.

Øh - taler I om at opbygge tillid? eller om brud på tilliden?
Jeg føler mig lidt desorienteret.

Hilsen Inger

Fra : Friberg

Dato : 10-11-03 18:28

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote in

Som bekendt skelnes mellem "basic trust# eller ej. Jeg udtaler mig om
det første.

S Friberg

Fra : Nielsen

Dato : 10-11-03 19:25

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Øh - taler I om at opbygge tillid? eller om brud på tilliden?
> Jeg føler mig lidt desorienteret.

Hej Inger
_Jeg_ taler om at det er muligt at bryde (ødelægge) et tillidsforhold barnet
og forældrene imellem. Friberg mener åbenbart ikke at det kan lade sig gøre
(i hvert fald kun meget vanskeligt) efter 4 mdr.'s alderen og helst ved
"hjælp" af professionelle??

vh
Lisbeth

Fra : Friberg

Dato : 10-11-03 19:29

> Friberg mener åbenbart ikke at det kan lade sig gøre
> (i hvert fald kun meget vanskeligt) efter 4 mdr.'s alderen og
> helst ved "hjælp" af professionelle??

Ja, det er korrekt.

S Friberg

Fra : Nielsen

Dato : 10-11-03 20:05

> "Nielsen" <mobjerg@FJERNtdcadsl.dk> wrote in

> Ja, det er korrekt.

Oki, jeg er med . Så er der vist ingen grund til at fortsætte
diskussionen

/Lisbeth

Fra : Friberg

Dato : 10-11-03 20:10

> . Så er der vist ingen grund til at fortsætte
> diskussionen

Det behøver du da sandelig heller ikke ikke, hvis du ikke ejer nogen
dokomention for dine synspunkter, som forskningsresultater eller
ligende. Jeg udtrykker blot min mening som ikke lægmand.

S Friberg

Fra : Friberg

Dato : 10-11-03 20:13

"Nielsen" <mobjerg@FJERNtdcadsl.dk> wrote in

> . Så er der vist ingen grund til at fortsætte
> diskussionen

Mit budskab er klart; Søg professionel rådgivning, da det beskrevne
ikke er simpelt. Har du en modsat opfattelse kan jeg ikke lige se, at
min frivillige rådgivning bør generes offentligt. Du kan jo bare
ignorere og være glad over dit eget rigtige synspunkt!

S Friberg

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-11-03 20:11

"Friberg" <hushovmesteren_xxx@msn.com>

> Ja, det er korrekt.

Sig mig - MENER du i ramme alvor, at det kun meget vanskeligt kan lade sig
gøre at ØDELÆGGE tilliden efter 4 mdr.s alderen - og at kun "professionelle"
kan gøre det???

Det var da et noget eksotisk synspunkt.

Hilsen Inger

Fra : Friberg

Dato : 10-11-03 20:20

> MENER du

Dansk er vanskeligt - såmænd også for skolebørn!

S Friberg

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-11-03 20:25

"Friberg" <hushovmesteren_xxx@msn.com> skrev i en meddelelse

> Dansk er vanskeligt - såmænd også for skolebørn!
>
> --
> Med venlig hilsen

og???

Hilsen Inger

Fra : Friberg

Dato : 10-11-03 20:30

> og

mon ikke damen har fået det svar hun ønsker, omend ikke noget
konstruktivt fra ffra Dem.

S Friberg

Fra : Friberg

Dato : 11-11-03 16:41

> ffra

ups der skulle stå "fra"

S Friberg

Fra : Bo Dudek

Dato : 07-11-03 22:06

[...]

>Der skal snakkes og der skal snakkes meget.

er helt sikkert den rigtige løsning

>men når det er sagt, så tror jeg faktisk godt jeg kunne finde på at stjæle
>noget fra hende

så hun kan få den samme følelse, som hun forvolder andre? hvad nu,
hvis hun begynder at slå andre børn, skal man så også slå hende.. og
når hun driller andre børn, skal man så også.. ?

det er dybt forkert at gøre andre ondt på alle tænkelige måder, men
det godtgør ikke, at man gør denne person ondt.. og da slet ikke, når
det er et barn..

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : N I E L S

Dato : 05-11-03 01:23

"KsK" <kskc2@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> min 13 år datter er begyndt at sjæle fra alle hun besøgere hva fan skal
man
> gør ved det ???
> KsK

Jeg smårapsede også da jeg var 12-13 år gammel. Kan ikke rigtigt huske
hvorfor, men det gav da et adrenalin-sus da det stod på. Derudover tyder det
på en begyndende fascination af erhvervelse af materielle goder og en
erkendelse af at man selv har ansvar for at erhverve sig de ting man ønsker
sig. (Men altså ikke ved tyveri). Enten skal dette behov tilfredsstilles
eller også skal man bare finde på noget mere indholdsrigt at foretage sig.
(Læs; man stjæler fordi man keder sig) Man befinder sig jo i den alder, i
det dér mærkelige vakuum der ligger imellem at være barn og voksen, hvorfor
man måske har behov for at aflægges sig noget børne-adfærd og udskifte det
men noget mere voksent adfærd. Og måske netop en mere moden
samler-mentalitet.

Under alle omstændigheder er straf ikke nær så relevant, som en analyse af
hvad ungen har lyst til at lave. Eller evt. om det drejer sig om oprør
overfor et eller andet.

N I E L S

Fra : Soffi

Dato : 08-11-03 21:53

Jeg tror det bedste du kan fortælle hende er, at det er forkert det hun
gør.. og fortæl hende om konsekvenserne ved det. At man ikke bliver særlig
populær, man mister de venner man har, fordi de ikke kan stole på en. Så du
skal hive fat i hende hurtigst mulig og sige i skal have en snak.

Håber det hjælper
knus Soffi

Fra : Friberg

Dato : 09-11-03 16:38

"KsK" <kskc2@tdcadsl.dk> wrote in

> t sjæle fra alle hun besøgere

selv gejstlige har gjort den slags,så tag det i første omgang roligt.
Sørg for at de forudrettede bliver udlignet og tilstrækkeligt glade
igen. Herefter er der et betydelidt udredningsarbejde. Beskrivelsen her
på boardet rummer ikke tilstrækkeligt til en mere professionel
kommemtar. Men i hvert fald vil ophidselse næppe fremkalde nogen
løsning. Snarere en klog snak. Sommetider er det jo en sygelig
udvikling, men i den alder kan det jo godt være en slags "super"
tosseri.

S Friberg

Fra : Friberg

Dato : 11-11-03 07:09

> Sommetider er det jo en sygelig
> udvikling, men i den alder kan det jo godt være en slags "super"
> tosseri.

Efter at have tænkt nærmere over det, mener jeg, at det er temmelig
afgørende at få fastslået den bagvedliggende årsag. Den kan - ganske
som beskrevet andet sted i tråden - bl.a. skyldes helt tidlige
følelsemæssige svigt. Populært udtrykt kan det også være "manglende
opdragelse" og der er en række andre muligheder også. Men
løsningsstrategierne er meget forskellige.

Såfremt din pige har stjålet flere gange inden for nogle måneder
anbefaler jeg henvendelse til skole/børnepsykolog, hvilket er både
gratis og anonymt i.f.t. skole f.eks.

S Friberg