Position på Themis S/S
Fra : Søren Lund

Dato : 02-11-03 19:17

Hej NG.
Er der nogen der har en position der virker på "Themis S/S" syd for hesselø?
Vi har brugt et par timer i dag med at finde den efter den pos der er i Det
levende søkort 2:WGS84 56.09,890N 11.44.985E
Evt. beskrivelse fra et dyk for nyligt.

Hilsen Lund

Fra : Allan Hansen

Dato : 02-11-03 20:15

"Søren Lund" <meylundfjerndette@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Det
> levende søkort 2:WGS84 56.09,890N 11.44.985E

Fra Dykinfo/uv-guide:

"Beskrivelse:
Forlist 23.2.1949
Kilde:$.Dana GPS D.56.09.925 11.45.058
WGS 84 56:09.891 11:45,921
Dansk lastskib lastet med ral, som forskubbede sig under hårdt vejr.
Skibet er noget nedsprængt, men masser at kikke på stadigvæk.
Kilde:$."Lynet" Holbæk Dykkerklub har haft souvenir optagelses tilladelse,
og har fundedt mange spændende ting.
Kilde:$.Björn Åkerlund, registernr:T-017
Damplastskib fra København på 255 brt. Bygget i Gøteborg af stål 1916.
længde 32 m, bredde 6,9 m, 2 cylindret dampmaskine på 165 hk.

Kilde:$.Paavo Jattu, Hundested
Themis var hjemmehørende i Hammerhavnen og på 252 brt. På rejse fra Gerrild
Bro til København med ral. Den 23.2.1949 kl ca 000, da Themis under en hård
VNV-lig kuling befandt sig ca 3 sm SØ af Hesselø, fik skibet stærkt bb slag-
side. Da slagsiden blev større, blev der afgivet nødsignaler, og det
forsøgtes
at lægge skibet med stævnen mod søen, men damptrykket på kedlen var faldet

meget, at styringen af skibet var væk. Bb. redningsbåd blev sat i vandet,
men
fanglinen knækkede, og båden drev væk med 1 mand i, og som senere blev
optaget
af DFDS skib "Odin". Themis havde nu 60-70 grader slagside, og da det viste
sig umuligt at sætte stb. båd i vandet, tog resten af besætningen på 8
mand plads i båden. Kort efter kl 01.30 sank Themis. Stb. båd kom herunder
uklar af daviderne og trukket med skibet ned, men flød kort efter op til
overfladen med bunden i vejret. 1 mand fik fat i en redningskrans og blev
senere optaget af M/S Erik. De resterende 7 mand druknede.

ANMÆRKNING: Ministeriet må antage, at forliset skyldes vejrforholdene i for-
bindelse med den omstændighed, at lasten ikke var sikret mod forskydning.
Holbæk Dykkerklub var de første på vraget og har bjærget mange ting derfra.
Nu ligger Themis som en bunke gammelt skrot med bl. a dampkedlen synligt og
en flot bronceskrue. Og vraget er bolig for kæmpestore torsk."

Allan Hansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-11-03 21:15

> "Beskrivelse:
> Forlist 23.2.1949
> Kilde:$.Dana GPS D.56.09.925 11.45.058
> WGS 84 56:09.891 11:45,921

Der er vist en taste fejl på den position, jeg mener at det er den sidste af
dem der er den rigtige. Jeg har kun været på vraget 1 gang og så vidt jeg
husker ledte vi først for langt vest på (11:45.058) og fandt den så på
11:46.058 (ED50). Jeg har senere noteret mig den WGS84 position som den
rigtige men kan ikke huske hvorfra jeg har fået den.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 02-11-03 23:06

"Søren Lund" <meylundfjerndette@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3fa54a32$0$27421$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> Vi har brugt et par timer i dag med at finde den efter den pos der er i Det
> levende søkort 2:WGS84 56.09,890N 11.44.985E

De par gange vi har været der har vi fundet den ud fra positionen i
DykInfo/uv-guide.dk . Ikke lige "spot on" på positionen men dog så tæt
på (inden for 50-100 m,) at vi fandt den på et kvarters tid. Husker
desværre ikke hvordan den lå i forhold til den angivne positionen (den
slags burde man jo skrive ned).

Kun stævn og agter står oprejst, men også her er dækket bukket under
for vægten af spil. Agter er ror og skrue synlige. Styrbord side er
mest intakt og lader sig ret let følge, mens der ikke er meget tilbage
i bagbord.

Jeg har aldrig oplevet god sigt på vraget. Men det er nok fordi man
skal så langt ned mod bunden da vraget er sunket sammen, og på de
nederst par mater eller tre er sigten jo næsten altid ringe i
Kattegat.

Jens Olsen
Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk