Back-up drev..?
Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 14-04-01 09:48

Hej,

Jeg har længe ledt - uden at vide en disse - efter et pålideligt
back-up system, til et lille netværk, hvor der er brug for at tage
back-up af 5-10 GB.

Først fik jeg anbefalet HP Colorado20i (20GB) som umiddelbart virker
som en god løsning. Det er bare hulens svært at få fat i!

Jeg har nu prøvet at lede efter et alternativ, og har lige set:

http://www.onstream.com/desktop/di30_d.html

Som virker rimelige veldokumenteret, i forhold til OS kompatibilitet
o.l. Er onstream noget som I herinde har erfaring med? Er det helt hen i
vejret at købe dette drev? Desuden er det jo en lille smule billigere.

Jeg ved ikke om det er fordi jeg skal betale for HP mærket?! Jeg vil helst
ikke gå for meget på kompromis, så det er ikke fordi jeg leder efter
det billigste på markedet?

--
Venlig hilsen / best regards
Palle Hans Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-01 09:52

Palle Hans Jensen skrev:

>Jeg har længe ledt - uden at vide en disse - efter et pålideligt
>back-up system, til et lille netværk, hvor der er brug for at tage
>back-up af 5-10 GB.

Kan du ikke bare sætte en ekstra HD i serveren? Hvis serveren
står af (hvilket er sjældent), er der stadig en rimelig chance
for at harddisken kan flyttes.

--
Bertel

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 14-04-01 10:10

> Kan du ikke bare sætte en ekstra HD i serveren? Hvis serveren
> står af (hvilket er sjældent), er der stadig en rimelig chance
> for at harddisken kan flyttes.

Jo den mulighed har jeg tænkt, men problemet er at der rent faktisk
er ret sårbare info på maskinerne, og i tilfælde af indbrud, brand
eller whatever så er der et problem. Båndende skal gemmes i brandskab.

Så det SKAL være tape back-up.

Fra : Flemming Riis

Dato : 14-04-01 12:49

On Sat, 14 Apr 2001 11:10:09 +0200, "Palle Hans Jensen"
<ducktrucksinc@nospam.dk> wrote:

> [...]
>er ret sårbare info på maskinerne, og i tilfælde af indbrud, brand
>eller whatever så er der et problem. Båndende skal gemmes i brandskab.

Hvis dine data er vigtigt , så køb som min en dat 20/40 udgaven har
enda også en fornuftig hastighed.

Data har en tilbøjelighed til at fordoble sig selv hver 9-11 måned så
køb en station der er rimelig i størrelsen og ikke kun nok

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 14-04-01 13:44

> [...]
>
> Data har en tilbøjelighed til at fordoble sig selv hver 9-11 måned så
> køb en station der er rimelig i størrelsen og ikke kun nok

Jeg har bare spurgt før, og da var DAT ikke det mest attraktive.

De nævnte drev er også rigeligt store, i forhold til det der skal
tages back-up af. Jeg har være meget interesseret i HP Colorado
back-up 20i, men jeg kan kun finde en postordre forhandler i DK
der har drevet, og det er jeg ikke så tryg ved.

--
Palle

Fra : Flemming Riis

Dato : 14-04-01 23:08

On Sat, 14 Apr 2001 14:43:39 +0200, "Palle Hans Jensen"
> [...]

>back-up 20i, men jeg kan kun finde en postordre forhandler i DK
>der har drevet, og det er jeg ikke så tryg ved.

dat er noget skrammel imo men skulle jeg vælge mellem en Colorado og
en dat , ville jeg vælge dat.

8mm
DLT
AIT
SuperDLT
LTO

i overstående rækkefølde imo,

nogle der har en ide til en fut ?

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 15-04-01 02:49

Hej Flemming Riis <flemming@riis.nu>

>SuperDLT
>LTO

Hvad er din argumentation for at foretrække LTO over super-DLT?

>nogle der har en ide til en fut ?

Mjø, sysadm?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 15-04-01 09:20

> nogle der har en ide til en fut ?

Kender i den fornemmelse af at man spørger om kvaliteten af
en eller anden speedbåd man har tænkt at købe, og så svarer de
tilhørende at de ville vælge supertankere og cruisere?!

Hvad mener du med "fut"? FUT? I så fald hvorfor?

--
Palle

Fra : Garfield

Dato : 15-04-01 09:06

"Palle Hans Jensen" <ducktrucksinc@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> back-up 20i, men jeg kan kun finde en postordre forhandler i DK
> der har drevet, og det er jeg ikke så tryg ved.

Hej

Prøve at se denne side www.zitech.dk

De har butike forskellige stede i landet.

Larsen

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 15-04-01 20:01

> Prøve at se denne side www.zitech.dk
>
> De har butike forskellige stede i landet.

De har desværre ikke det drev fra HP. Jeg bor ellers ved siden
af en Zitech :-/

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 18-04-01 16:31

In <3q3gdt87l6agnpp6o506tr17cdr315iba0@sunsite.auc.dk> Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> writes:

>Kan du ikke bare sætte en ekstra HD i serveren? Hvis serveren
>står af (hvilket er sjældent), er der stadig en rimelig chance
>for at harddisken kan flyttes.

En ekstra harddisk, som backup er en daarlig loesning.

1. Den befinder sig fysisk sammen med computeren og vil derfor ogsaa
gaa tabt i forbindelse med brand, overspaendning etc.

2. Det er ikke muligt at gemme flere backup'per. Det er jo ikke sikkert
at man hurtigt opdager, hvis man har slettet en vigtig fil.

/Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-04-01 19:42

Martin Moller Pedersen skrev:

>1. Den befinder sig fysisk sammen med computeren og vil derfor ogsaa
> gaa tabt i forbindelse med brand, overspaendning etc.

Korrekt.

>2. Det er ikke muligt at gemme flere backup'per.

Joda. Jeg har backup i 1 eller to niveauer (kommer an på
vigtigheden) på den samme harddisk (og et ekstra sæt på en anden
computer i netværk).

--
Bertel

Fra : Mark Pallesen

Dato : 15-04-01 13:40

Hej,

Du boer overveje en DLT - se
http://www.fourleaf.dk/dk/vd.nsf/webviewtypekategori!ReadForm&Start=1&Count=1000&Expand=1.13.6.3

DLT baand er ogsa af hoej kvalitet, men koster ca. 500,- stk.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 15-04-01 20:02

> Du boer overveje en DLT - se
> http://www.fourleaf.dk/dk/vd.nsf/webviewtypekategori!ReadForm&Start=1&Count=1000&Expand=1.13.6.3
>
> DLT baand er ogsa af hoej kvalitet, men koster ca. 500,- stk.

OK. Selvom jeg sagde prisen ikke betød så meget, så er det alligevel
lige i overkanten af hvad man vil ofre på drevet.

Ellers tak.

Fra : Mark Pallesen

Dato : 15-04-01 13:41

Hej,

Fra : Mark Pallesen

Dato : 15-04-01 13:41

Hej,

Du boer overveje en DLT - se
http://www.fourleaf.dk/dk/vd.nsf/webviewtypekategori!ReadForm&Start=1&Count=1000&Expand=1.13.6.3

DLT baand er ogsaa af hoej kvalitet, men koster ca. 500,- stk.