Udvidelse af RAID-5 med ekstra disk
Fra : Henrik Olsen

Dato : 02-11-03 10:56

Hvis jeg har et software RAID-5 (RedHat 9) med 3 diske, og en dag ønsker at
udvide kapaciteten ved at tilføje en ekstra disk af samme type som de 3
eksisterende, hvordan kan det så gøres i praksis?

Jeg håber det kan gøres "on-the-fly", altså så der ikke skal reformateres
eller lignende. Jeg skulle gerne løbende kunne udvide pladsen. Hvordan gøres
dette?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-11-03 20:53

On Sun, 2 Nov 2003 10:55:42 +0100, Henrik Olsen wrote:
> [...]
> eller lignende. Jeg skulle gerne løbende kunne udvide pladsen. Hvordan gøres

RAID5 kan normalt ikke udvides on the fly.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Henrik Olsen

Dato : 02-11-03 22:10

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
> RAID5 kan normalt ikke udvides on the fly.

Hvad kan så? Det må jo være en helt normal situation, at man ønsker at
udvide sit RAID... Jeg synes pludseligt mine tanker, om hvor smart et RAID5
ville være til en kommende filserver, smuldrer lidt. Skal jeg virkelig
flytte alt data til et andet sted (som jeg ikke har kapacitet til, ellers
havde jeg nok ikke behøvet at udvide RAID'en :) mens jeg tilføjer en ekstra
disk?

Fra : Kent Friis

Dato : 02-11-03 22:16

Den Sun, 2 Nov 2003 22:09:51 +0100 skrev Henrik Olsen:
> [...]
>havde jeg nok ikke behøvet at udvide RAID'en :) mens jeg tilføjer en ekstra

Ofte kører man LVM sammen med RAID. LVM tillader at sætte flere diske
eller arrays sammen til en stor device.

Mvh
Kent

Fra : Henrik Olsen

Dato : 03-11-03 15:12

Kent Friis wrote:

> Ofte kører man LVM sammen med RAID. LVM tillader at sætte flere diske
> eller arrays sammen til en stor device.

Betyder en løsning med LVM og RAID, at jeg først kan køre med 3 diske i
RAID5, og så efterfølgende tilføje en 4. disk for udvidelse af pladsen, uden
at skulle flytte data midlertidigt?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 03-11-03 15:25

Henrik Olsen wrote:
> Betyder en løsning med LVM og RAID, at jeg først kan køre med 3 diske i
> RAID5, og så efterfølgende tilføje en 4. disk for udvidelse af pladsen, uden
> at skulle flytte data midlertidigt?

Ja og nej; dit problem bliver så, at den 4. disk bliver en selvstændig
disk, som ikke er en del af RAID'en. Ryger den sig en tur, er hele
filsystemet ødelagt.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-11-03 22:31

On Sun, 2 Nov 2003 22:09:51 +0100, Henrik Olsen wrote:

> [...]
> virkelig flytte alt data til et andet sted (som jeg ikke har kapacitet
> til, ellers havde jeg nok ikke behøvet at udvide RAID'en :) mens jeg

1) Tager backup paa tape, redefinere RAID, og restore.
2) Laver et nyt RAID5 array, og concatenere de 2 - vil dog ikke
give saa god performance som et nyt RAID5 array, da en given
fil normalt ikke vil vaere fordelt over begge RAID arrays.
3) Bruger RAID4, som kan udvides - men det vil for de fleste
implmentationer have en vaesentlig daarligere write
performance, da parity er samlet paa en disk, og derfor
skal der skrives paa den disk for alle opdateringer.
Nogen leverandoerer har dog loesninger paa dette, f.eks.
NetApp's WAFL, http://www.netapp.com/tech_library/3002.html

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 02-11-03 22:57

"Henrik Olsen" <ho_mapsNO@SPAMhotmail.com> wrote in message
> [...]
> flytte alt data til et andet sted (som jeg ikke har kapacitet til, ellers
> havde jeg nok ikke behøvet at udvide RAID'en :) mens jeg tilføjer en

Afhaenger af OS & RAID controller (eller volume manager). De fleste volume
managers kan concatenere arrays, og med lidt held kan det underliggende
filsystem automatisk udnytte dette uden reformattering.
Ofte er det dog ikke oenskeligt rent sikkerhedsmaessigt at have alt for
store volumes, og slet ikke concatenerede arrays, saa du kan med fordel
aendre taktik og glemme alt om udvidelse og istedet lave et nyt array naar
du faar brug for det og mounte et andet sted.

Jeg bruger normalt denne fremgangsmaade bortset fra i sammenhaenge hvor RAID
controlleren eller volume-manageren reelt redistribuerer alle data ud paa de
nye diske ved extend, saa man altsaa reelt faar det nye array som var det
lavet stort fra starten...og det er kun ganske faa controllere der goer
dette.

Et godt layout kunne f.eks. vaere at du har alt liggende i /data/01. Den
andet array du saa laver mounter du i /data/02 o.s.v. . Topdirs placerer du
i /data men de kan saa reelt vaere links til dine forskellige arrays. Du kan
saa have alle userdata i /data/users, web data i /data/www o.s.v. som saa
rent fysisk distribueres v.h.a. links paa de forskellige mountede arrays.
Det er ret let at administrere og har den kiss fordel at skaden er let at
forholde sig til og koere videre med naar der ryger et helt array (for det
goer der foer eller siden, ogsaa selvom du har hot spare o.s.v.).

/Jesper