Skærme
Fijala 3554
Noget om farvegengivelse på TFT-skærme.
Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-11-03 00:13

Hej,

Jeg sidder lige i en anden sammenhæng og kigger i Matrox's FAQ
vedrørende deres Parhelia-skærmkort og støder på følgende udsagn:

| Which monitors should be able to display 10-bit color?
|
| - To display 10-bit color, the monitor needs to support 10-bit color.
|
| CRT monitors, as analog devices, should be able to display 10-bit
| color. The perceivable difference on the desktop depends on the
| quality of the monitor itself.

Jeg kan ikke se forskel når jeg slår 10-bit til på min CRT som er
en Sony GDM-FW900, men det mest interessante er efter min mening
også nedenstående.

| Most LCD (digital flat panel) monitors, as digital devices, are
| locked at 8-bit color. LCDs can't display 10-bit color because the
| row and column drivers that control each subpixel element are
| limited to 8 bits. Less than 2-3 years ago, all LCDs drivers were
| limited to 6 bits.

Er det mon derfra vi har skrønen om at TFT-monitorer er langt
bagefter CRT-skærme hvad farvegengivelse angår? Altså at de for
mindre end 2-3 år siden kun kørte med 6 bit farvedybde?

| Some LCD manufacturers are trying to implement features like
| spatial and temporal dithering that would provide a color accuracy
| greater than 8 bits for grayscale medical solutions. LCDs with
| native 10-bit support are starting to emerge.

Hvem har lavet LCD-skærme med 10-bit support? Jeg har aldrig hørt
om det før.

| Parhelia's 10-bit rendering accuracy can still benefit you with
| more accurate filtering and interpolation. Better color blending
| should result when filtering. This should reduce banding when
| compared to an 8-bit card even with an 8-bit display device such
| as LCDs. Additionally, 10-bit gamma correction also helps improve
| the overall fidelity of the image.

Jeg kan som sagt ikke se forskel, så jeg kører ikke med 10-bit slået
til, men jeg vil da helt klart være interesseret i en TFT med 10-bit
support så man kunne få endnu jævnere toneforløb. Vi går en meget
lys fremtid i møde :)

Madsen.

Fra : Jacob Riis

Dato : 02-11-03 01:05

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[snip] omkring farvegengivelse på LCD skærme

> --
> Med venlig hilsen
> Madsen

Jeg læste på Prad at NEC har udviklet en 10 bit farvechip, der forventes at
komme i masseproduktion næste forår. Med denne chip skulle det være muligt
at gengive over en mia. forskellige farver (ved 8 bit som er almindeligt i
dag er det 16,6 mio.)

kilde: http://tinyurl.com/tako (prad.de)

--
Jacob

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-11-03 01:27

Jacob Riis skrev:

> Jeg læste på Prad at NEC har udviklet en 10 bit farvechip, der
> forventes at komme i masseproduktion næste forår.

Interessant og tak for linket. :)

Madsen.