Skærme
Fijala 3554
Viewsonic VP181 - mit indtryk.
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 01-11-03 21:26

Efter et par ugers tilløb besluttede jeg mig i mandags for at NU ville
jeg have en fladskærm. Valget stod mellem NEC 1860NX-BK og Viewsonic
VP181s.
Eftersom NEC'en ikke kunne fås til den "rigtige pris" hos nogen af de
store butikker i Tyskland besluttede jeg mig for at bestille en VP181s,
der godt nok er ca. 500,- dyrere, men tilgengæld har både USB-hub, pivot
og et måske lidt mere elegant design. Kl. 16.15 var ordren bekræftiget
hos itbutikken.dk der lovede levering næste dag og ganske rigtigt -
tirsdag kl. 13 kom A-post med min nye skærm

Mit første indtryk da jeg pakkede skærmen ud var: Wauww - den er fed!
Kabinettet føles dejligt solidt og foden er tilpas tung så skærmen står
solidt. Og hold k*ft hvor er den flot og "let" at se på ifht den 19"
Sony CRT den erstatter.

Nu har jeg haft skærmen i 4 dage og jeg har bestemt ikke fortrudt købet.
Skærmen står helt skarpt og dejligt lysstærkt (har faktisk måtte justere
lidt ned på brightness), har ingen pixelfejl, ingen DVI problemer (via
ATi Radeon 8500) og jeg oplever ingen problemer med betragtningsvinklen.
Farverne er flotte og mættede - MEGET bedre end TFT-skærmen i min
bærbare IBM T23 (der trods alt kun er et par år gammel) og IPS-panelets
krystalagtige overflade ses kun ved store ensfarvede flader, men virker
i mine øjne ikke generende og hvis man ikke vidste bedre ville man nok
næppe opdage effekten.
Mht. Cleartype har min skærm (naturligvis) samme skavank som alle andre
VP181'er - ved normalt RGB-signal ser det meget sløret ud - ved BGR
kommer der farveskift, typisk ved to bogstaver der står tæt som fx.
"mm". Selvom Cleartype havde virket havde jeg dog næppe slået det til
alligevel - jeg bruger det på min bærbare (14" - 1024*768), men synes
ikke det er nødvendigt på Viewsonic'en.

Pivotfunktionen er rar at have - den gør det noget rarere at læse/skrive
dokumenter og surfe osv og softwaren virker fint - et par tastetryk og
billedet er roteret. USB-hubben virker uden problemer (Win XP).

Mht. spilbarheden: Tja - nu er jeg ikke den store "hardcore-gamer", men
jeg har da lige prøvet lidt Unreal Tournament, hvor der er masser af
hurtige bevægelser osv. Jeg synes ikke der er nogen problemer med
ghosting eller trailing - og det selvom spillet ikke kører i skærmens
"native" opløsning.

Alt i alt er jeg mægtigt glad for min nye skærm og kan varmt anbefale
den.

--

/Jesper
OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Fra : Thomas Madsen

Dato : 01-11-03 22:49

Jesper Rasmussen skrev:

> [...]
> flader, men virker i mine øjne ikke generende og hvis man ikke
> vidste bedre ville man nok næppe opdage effekten.

Tillykke med købet Jesper. :)

Det du nævner med den krystalagtige overflade, er det noget som er
specielt for IPS-paneler? Jeg troede egentlig at det var et generelt
problem med TFT-skærme.

Madsen.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 01-11-03 23:04

On Sat, 01 Nov 2003 22:48:39 +0100, Thomas Madsen wrote:

> Tillykke med købet Jesper. :)
Jo tak!

> Det du nævner med den krystalagtige overflade, er det noget som er
> specielt for IPS-paneler? Jeg troede egentlig at det var et generelt
> problem med TFT-skærme.

Jo du har nok ret - alle TFT'er har nok effekten i større eller mindre
grad. Mente bare at have læst at effekten er lidt større på det LG IPS
panel, der bruges i VP181 (og NEC 1860 bl.a), men nu kan jeg ikke
rigtigt finde belæg for det. prad.de skriver dette her i deres test af
VP181b:
"Wie bei den IPS Panels üblich, hat die Oberfläche ein leicht
kristallartiges Glitzern."
Der står jo ikke andet end at 'den har en let krystalagtig overflade
ligesom normalt ved IPS-paneler.'

Men som sagt - det generer ikke mig og jeg ville nok næppe have lagt
mærke til det, hvis ikke jeg havde vidst det.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-11-03 00:13

Jesper Rasmussen skrev:

> "Wie bei den IPS Panels üblich, hat die Oberfläche ein leicht
> kristallartiges Glitzern."
> Der står jo ikke andet end at 'den har en let krystalagtig overflade
> ligesom normalt ved IPS-paneler.'

Det er meget begrænset hvad jeg har kigget på af TFT-skærme med
forskellige paneler, så jeg ved ikke om det kun gælder for IPS.

> Men som sagt - det generer ikke mig og jeg ville nok næppe have lagt
> mærke til det, hvis ikke jeg havde vidst det.

Det generede mig meget i starten (Viewsonic VP201s) da jeg hele tiden
havde en fornemmelse af at mine billeder havde fået for eget uskarp
afmaskning i Photoshop. En blå himmel har f.eks. et lidt for grovkornet
udseende, men jeg har efterhånden vænnet mig til det.

Madsen.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 02-11-03 11:01

On Sun, 02 Nov 2003 00:12:47 +0100, Thomas Madsen wrote:

> Det er meget begrænset hvad jeg har kigget på af TFT-skærme med
> forskellige paneler, så jeg ved ikke om det kun gælder for IPS.

Jeg har heller ikke det helt store sammenligningsgrundlag, men synes
ikke umiddelbart at effekten er så udtalt på min bærbare IBM (14") og
mindes heller ikke at have bemærket det på en gammel 15" Philips jeg
havde lånt for et par år siden. Dermed ikke sagt de to nævnte skærme kan
hamle op med Viewsonic'en - det kan de LANGT FRA!

> [...]
> afmaskning i Photoshop. En blå himmel har f.eks. et lidt for grovkornet
> udseende, men jeg har efterhånden vænnet mig til det.

Præcis - effekten ses tydeligst ved lyse og ensfarvede flader, men er
stortset ikke synlig ved fx. surf og news osv. Og som jeg tidligere har
nævnt er det nok ikke noget man bemærker medmindre man - som mange
herinde - er ekstrem kritisk med sin skærm. "Almindelige" forbruger
opdager det næppe.